Één visdocument en centrale registratie van alle vissers

Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-09-2005 19:07

Wat ik aan wil geven is dat een derde hengel of een nachtje in de verboden tijd geen halsmisdrijf is, maar een kleine overtreding, en dat doe je naar mijn idee af met een boete. Desnoods 8x per seizoen.

Dat gebeurt ook als je 10 keer per jaar een tikje te hard rijdt. Maakt niks uit, als je maar betaald.
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

17-09-2005 19:12

Nog ff en dan kunnen we de karperkliklijn bellen, als we van iemand denken dat hij zich niet aan de regels houd!
Vissen met drie hengels? Levenslang!
Nachtvissen op niet toegestane data? Doodstraf!

Aart, mag ik vragen waarom jij de meningen van de lezers wil weten over deze onderwerpen?
Vind dat het verschil tussen, iets te fanatiek met je hobby bezig zijn (3 hengels, nachtvissen wanneer niet toegestaan) en het verzieken van de waterkant (rotzooi, geluidsoverlast, mishandelen/overzetten van vis) wel heel erg klein word zo.
Quo Vadis
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

17-09-2005 19:53

Jos,

Als je van alles een beetje wel mag,waarom zijn er dan wetten dat je het niet mag.
Trouwens probeer dit eens met nieuw puntenrijbewijs,geheid dat je heel snel dat papiertje kwijt bent.
Eerder gaf Aart al eens aan bij controlle in flevopolder,waar ze overigens bezig zijn met zone's om te mogen nachtvissen dat er een stel zonder de benodigde papieren zaten,3 hengels en ga zo maar door.
Hierdoor wordt onderhandelen wel heel erg moeilijk,met die instanties gewoonweg omdat je afgerekend wordt op de dingen die mis gaan.

En ik denk dat Aart het wil weten ,omdat er straks stevig onderhandeld dient te worden,over hoe en wat te doen in bepaalde gevallen.

En Jos als je 2 x binnen bepaalde tijd boven de 30 km te hard bent geflitst ben je gewoon je rijbewijs kwijt hoor.

Maar als je dingen die nu in de visserijwet staan aanhoud, en daarover regels gaat opstellen,dus inderdaad 3 hengels en ga maar door.
Denk dat je dan bij de 2 e of 3e overtreding dat jaar niet meer kan vissen.

En dan heb je nog een probleem wat Douwe aanhaald,dus zo makkelijk gaat het helemaal nog niet.

En het gaat er denk ik niet om of karpervissers in het algemeen vinden dat 3 hengels moet kunnen of tent, maar meer of het wel of niet is toegestaan,en binnen die regels zul je een marge moeten vinden waar iedereen mee kan leven.

Gr Paul 8)
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-09-2005 19:53

Waar ik benieuwd naar ben is of er ook registratie plaatsvindt van de mensen die zonder Vispas in overtreding zijn. Als ik wat lees over de Vispas dan is hét argument dat deze bij overtreding kan worden ingenomen en de betreffende persoon derhalve niet legaal meer mag- kan vissen. Zit mij niet echt lekker. Ter verduidelijking. Persoon A heeft een Vispas en vist buiten het nachtvisseizoen een nachtje door. Persoon B heeft geen Vispas en zit 300 meter verderop. Beide personen worden gecontroleerd...wie heeft er het meest te verliezen? Als ik persoon A zou zijn, zou ik eerder geneigd zijn om bij een controle, wetende dat ik fout zit, mijn Vispas op te eten, dan te tonen en er een knip in te krijgen.

We komen denk ik al snel in een schemergebied, noem het gedoogbeleid. Iemand met 2 hengels houdt zich aan de regels gesteld binnen de Vispas, maar gaat zich te buiten aan de openbare orde en iemand die rustig met drie hengels zit te vissen.....vul zelf maar in.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

17-09-2005 20:06

En Jos als je 2 x binnen bepaalde tijd boven de 30 km te hard bent geflitst ben je gewoon je rijbewijs kwijt hoor

Oh ja???

Natuurlijk is vissen met 3 hengels een overtreding volgens de wet, en natuurlijk hoort daar een straf bij. Maar de ernst van de overtreding bepaalt de strafmaat. En is de overtreding als je met 3 hengels vist nou zó erg dat een boete (desnoods 8x) niet afdoende is?

Vergelijking met het puntenrijbewijs gaat niet op: als je in een auto een overtreding begaat, breng je vaak niet alleen jezelf maar ook een ander in gevaar. Dus rijbewijs innemen ter bescherming van jezelf en van een ander.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-09-2005 20:09

Ron dat is een volgend punt, een verenigingscontroleur kan vanaf de vispas lezen met wie hij van doen heeft.
Hij kan de naam of het registratienummer noteren en een centrale notitie maken.
Ook nu kan een controleur aangifte doen, dat zal hij in veel gevallen niet doen maar dat terzijde.
De visser moet de papieren tonen dat staat in de voorwaarden.
Maar dan komt het punt wat jij aanroert een verenigingscontroleur heeft niet het recht om je legitimatiebewijs op te eisen als je geen vispas hebt of zodra de controleur twijfelt aan de juiste gegevens.
Hij kan dus niks tegen die personen doen.

1 pas is een goede stap in de goede richting, centrale registratie is een heel goed middel maar ook hier valt en staat alles met een goede controle.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-09-2005 20:23

Douwe Bijlsma schreef:De visser moet de papieren tonen dat staat in de voorwaarden.

1 pas is een goede stap in de goede richting, centrale registratie is een heel goed middel maar ook hier valt en staat alles met een goede controle.


Douwe, in de pas zal ongetwijfeld ook staan dat de beste man niet het mogen nachtvissen. Kortom, voor mij als persoon A zijnde nogal tijd een aannemelijke keuze om mijn Vispas niet te tonen en te zeggen dat ik deze niet heb.

Overigens, ik ben het niet geheel eens met jouw melding dat alles valt of staat met een goede controle. Persoonlijk denk ik dat alles staat of valt met een goede registratie. Zie daar ook het ontstaan van één Vispas ;-) Echter, dit noodzaakt wel tot een goede controle en ook voor die mensen die geen Vispas kunnen tonen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-09-2005 21:44

Aha, dus toch maar een goede controle, want :

Geen controle, geen pakkans, geen registratie van overtredingen.

Maar we dwalen af.

Hoe vaak mag je bewust de regels overtreden, voordat je vispas ingenomen word?

Wat mij betreft 3 stuks. Dat kan dus in een nachtje geregeld zijn.

3 hengels, buiten het nachtvisseizoen en laten we zeggen in een natuurgebied.

Vissen zonder vispas, met de Franse slag, in beslag nemen dat spul en een flinke boete waarvan de ( gewapende ) BOA's betaald kunnen worden.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-09-2005 23:01

Michel,

't is maar wat je afdwalen noemt. Toegegeven het gaat niet over overtredingen, maar over overtreders.

Vraagstelling van Aart is gericht op het "inventariseren" hoe vaak men voor een bepaald vergrijp in overtreding mag zijn alvorens de Vispas te verliezen. Hierbij ook expliciet gevraagd v.w.b. permanent verliezen. Het verliezen van een Vispas kan per definitie alleen als men er een heeft, dan wel er recht op heeft. Kortom, blijft voor mij nog steeds de vraag open staan of en zo ja hoe de registratie van overtreders zonder Vispas plaatsvindt. Douwe heeft in deze een goede opmerking, namelijk dat enkel daartoe bevoegde instanties naar een identiteitsbewijs mogen vragen en dat zal het registreren van deze mensen dus bemoeilijken.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

17-09-2005 23:04

Jos,

Was niet persoonlijk bedoeld,maar als er ergens regels voor staan zijn die al een keer bepaald.
Denk dat er al zoveel bekeuringen zijn uitgeschreven,voor een derde hengel dat de tel daarvan zoek is.
Schijnbaar heeft dat dan niks uitgehaald ,want het gtebeurd nog steeds,en of wij het nu wel of niet ernstig vinden doet helemaal niet terzake,ergens moet je binnen bepaalde grenzen blijven.
Ook ik heb wel een fout gemaakt die ik niet als ernstig beschouwde ,maar waar wel zwaar aan geteld werd dus meningen verschillen nog wel eens.

Maar even serieus, als die regels van te voren bepaald moeten worden dan zul je ergens grenzen moeten trekken.
En als die dan overschreden worden ,dan zullen daar sancties op volgen ergens is dit natuurlijk een gevolg van de huidige situatie,waarin natuurlijk veel gebeurd wat niet door de beugel kan.

Gr Paul 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 23:34

Douwe, in nogal wat gebieden komt momenteel samenwerking van federaties tot stand met andere organisaties, zoals natuurbeheerders, SBB etc. m.b.t. Boa's die ook de visserij gaan controleren. Hierdoor zijn de kosten beter beheersbaar/betaalbaar. Op wat langere termijn komt het wellicht zover dat alle pachtgelden die voor wateren aan de Rijksoverheid betaald moeten worden m.b.t. visrechten terugvloeien in de vorm van meer controles. Hiervoor bestaan n.l. stevige argumenten: een zwemmer hoeft ook niet te betalen als hij in open wateren gaat zwemmen, evenmin als de pleziervaart etc. etc. Een nachtvispasje voor bepaalde wateren (tegen betaling) zou ook nog één van de mogelijkheden kunnen worden in de toekomst evenals b.v. een bootvergunning (snoekbaars en snoekvissers).
Bedenk bij dit alles dat het mogen vissen nergens zo goedkoop is als in ons land, het grote probleem hierbij is dat een redelijke of forse verhoging van vergunningen prijzen (of straks de prijs van een visdocument) niet haalbaar is omdat daardoor een zeer grote groep recratievissers zou afhaken en dat zijn er toch tenminste enige honderdduizenden wiens bijdrage aan een visdocument niet gemist kan worden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 23:37

Kevin, als je goed gelezen had zou je weten waarom meningen van karpervissers gepeild worden.
Frank de Haan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-09-2005 11:24
Locatie: Bodegraven

18-09-2005 00:46

Als ik bovenstaande reactie's lees en nadenk over hoe ik het vissen van de afgelopen 40 jaar heb beleeft, dan zit er voor mij, met bovenstaande regelgeving totaal geen avontuur en passie meer in, al die jaren dat ik op karper viste heb ik met een bepaald jachtinstinct gevist in weer en wind, veelal speelde de visserij in het donker af ( overdag,s en nu nog, moest er gewerkt worden) het gevoel met het water, de vrijheid in de natuur, je eigen dingen doen dat is karpervissen. dus de discussie met meer dan 2 hengels en het buiten juni, juli en augustus s,nachts vissen en de strafmaat vaststellen bij overtreding hier op kw door karpervissers neem ik aan, raakt kant nog wal. bijna alle karperbladen pronken met foto,s van karpers op de voorpagina en in het blad zelf, die buiten de regelgeving zijn gevangen, dat weet Aart toch ook! dus laten we eerst eens vragen wat willen wij nu als karpervisser en wat zou voor ons een regelgeving zijn waarin wij onze hobby zonder al te veel belemmeringen kunnen uitvoeren. en als daarin b.v. een gesloten periode voor een deel van het water, paaiplaatsen , en een maximaal aantal hengels door b.v grote van het water vast gesteld wordt, zou ik er minder moeite mee hebben. maar de vrijheid van vissen wegnemen nooit, voorbeeld; voor mij komt er nu eindelijk een periode aan om weer te gaan vissen ( na een zomerstop in nederland ) het weer wordt slechter, regen en wind, de mooi weervissers stoppen er mee, de watersport neemt af, de rust keert terug, nu komen voor mij de beste nachten, de stekken worden aangevoerd en juist nu mag ik niet meer nachtvissen? echt niet ik vis door wat er ook gebeurd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2005 01:56

Frank, natuurlijk snap ik helemaal wat jij bedoelt. Alleen stroken jouw opvattingen niet met de vigerende Visserijwet. Maar hopelijk begrijp je ook dat welke voorstellen dan ook die in strijd zijn met deze wet absoluut onbespreekbaar zullen zijn binnen de toekomstige Sportvisserij Nederland om van overheden nog maar te zwijgen. Wat jij wilt is in feite 'vrijheid blijheid' oftewel met andere woorden zelf bepalen wanneer, hoe en waar jij wilt vissen. Helaas voor jou denkt de wetgever hier totaal anders over en de toekomstige Sportvisserij Nederland zal zich aan die wetten moeten houden, ongeacht of jij het daar nu wel of niet mee eens bent.
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 10:12

Aart, had je met dezelfde moeite mijn vraag niet kunnen beantwoorden?
Zucht...
Heb net je stukje weer eens gelezen en misschien ligt het aan de kater, maar ik kan echt niet terugvinden waarom jij de meningen van karpervissers op de site wil, en wat je er eventueel mee gaat doen?
Quo Vadis
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-09-2005 10:21

Ik ben van mening dat dit een erg goede oplossing kan zijn, maar er zal veel bij komen kijken. Dit zal het koren van het kaf scheiden.

Ik zeg gelijk eerlijk dat ik niet de hele topic heb gelezen, maar wie kan mij vertellen of er ook niets aan zit te komen om het nachtvisseizoen te verlengen of het gehele jaar vrij te geven. Naar mijn mening hebben de omwonenden/andere mensen het meeste last van de mooi-weervissers tijdens het nachtvissen en die zie je juist niet meer als het wat kouder wordt of als het regent. Dus waarom niet verlengen? Ik vind nachtvissen in deze tijd van het jaar prachtig en doe niet graag dingen die niet mogen, maar als ik niet meer mag nachtvissen zou ik het ERG jammer vinden. :cry:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2005 10:55

Bas, er zit niets aan te komen om het nachtvisseizoen te verlengen tot het hele jaar. Dit is onmogelijk daar daarvoor de Visserijwet gewijzigd zou moeten worden en dat is politiek gezien onhaalbaar. NOGMAALS: als je ergens het hele jaar wilt vissen moet je de visrechthebbende van dat water zover zien te krijgen dat die een ontheffing bij LNV aanvraagt om ook vanaf 1-9 t/m 31-5 in dat water te mogen nachtvissen. Er bestaat geen andere mogelijkheid!
In het algemeen wil ik nog opmerken dat er al HSV-en bestaan die leden, die b.v. in door de HSV gehuurd viswater van Staatsbosbeheer 's nachts vissen, terwijl dat verboden is vanwege beschermd natuurgebied, voor 5 jaar royeren. Dit houdt in dat karpervissers dan nog wel bij een andere HSV lid kunnen worden en daar mogen vissen maar 5 jaar lang niet in de wateren van die bewuste HSV.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-09-2005 11:04

Bedankt, Aart. Zal me er eens in gaan verdiepen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 11:39

Aart? :-?
Quo Vadis
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-09-2005 11:43

Aart Lokhorst schreef:Kevin, als je goed gelezen had zou je weten waarom meningen van karpervissers gepeild worden.


Aart heeft je al antwoord gegeven, Kevin! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

18-09-2005 11:49

O, sorry Aartprater :wink: , maar kijk ff wat beter dan zul je lezen dat ik nog steeds niet weet waarom Aart onze meningen wil over deze onderwerpen en wat hij er mee gaat doen.

Gr. Kevin
Quo Vadis
Theo Belt

18-09-2005 12:43

Hallo Aart,

Als je regels uitschrijft moet je ze handhaven: simpel. Maar waarom zorg je er niet voor dat de (karper)vissers die zich wel aan de regels houden beloond worden? Ik denk hierbij aan het gebruik van onthaakmatten, volume optonics laag in een woonwijk, geen rommel rond de tent , twee of drie hengels in gebruik, tent zonder grondzeil etc,

Hiermee zorg je ervoor dat de minder serieuze vissers eerder boetes moet betalen dan de vissers die zich wel houden aan de afspraken.
Persoonlijk vind ik dat iemand die met drie hengels vist en zich houdt aan bovengenoemde punten minder overlast veroorzaakt dan iemand die met twee hengels vist en er een puinhoop van maakt...


Groet Theo
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-09-2005 12:53

Ja, dát kan ook. Voor iedere keer dat een karpervisser alles op orde heeft,wanneer hij gecontroleerd wordt, een nachtje vissen buiten het nachtvisseizoen geven! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 13:12

Ik krijg toch ook geen snoepje van de politie omdat ik netjes met de juiste snelheid langs een flitspaal rijd.
:wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 13:17

Kevin,

Aart Lokhorst schreef:...... Maar dit soort zaken komen t.z.t. wel bij Sportvisserij Nederland (de naam van de per 1-1-2006 gefuseerde NVVS+OVB) op tafel en dan moeten er ook hierover standpunten worden bepaald. Leden van Sportvisserij Nederland zijn (net als nu van de NVVS) alle federaties en de SNB, VNV en KSN, dus karpervissers veruit in de minderheid!!!


Kevin, als de KSN de standpunten van de karpervissers niet weet, waarmee moeten ze dan in overleg treden ?