verbod voerboten

Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

02-09-2005 18:32

Graag zou ik even jullie mening willen hebben over het volgende voorval, en wat de stappen zouden kunnen zijn die de vissers kunnen ondernemen.

Bij een viswater waar ik al jaren kom, is een deel van de oever vrij toegankelijk, en het deel aan de overkant niet, in verband met instortingsgevaar. En natuurlijk houd de vis zich aan de overkant op.
Vandaar dat steeds meer vissers de grote aanschaf van een voerboot gedaan hebben (afstand circa 250 mtr)
Deze aanschaf loont zich op het betreffende water, aan de overkant wordt veel karper gevangen.
Nu hebben alle leden deze week een brief gekregen waarin het bestuur (tuurlijk allemaal witvis - vissers) per 1 januari van volgend jaar de voerboten wil verbieden. De redenen die men opgeeft zijn: er wordt teveel gevoerd met de boten, en het water is niet geschikt voor het gebruik van voerboten ....wat dat ook betekenen mag.

Mijn vraag aan jullie: kennen jullie ook zulke voorbeelden, en wat kunnen de leden ondernemen tegen zo'n besluit? Vrijwel alle karpervissers hebben nu zo'n boot en zijn laaiend over het besluit. Bovendien dacht ik altijd dat de vereniging er voor de leden was, en niet andersom...?

Gewoon een motie indienen tegen het bestuur? of wat zijn onze opties?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Thanx
Jos
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-09-2005 19:44

Jos, het eerste dat van belang is is om een kopie van de statuten en het huishoudelijk reglement aan de secretaris van de HSV te vragen. Daarin kun je precies lezen wat er wel en niet kan of moet etc. in die HSV. Het bestuur mag niet weigeren jou een kopie hiervan te verstrekken.
Wellicht staat er in die documenten dat het bestuur niet gerechtigd is een dergelijk verbod op te leggen of eerst na raadpleging van de ledenvergadering. Maar goed, dat kan ik zo ook niet weten.
Zodra jij deze documenten hebt ben ik altijd bereid jullie te helpen, maar wel op basis van wat er in de statuten en het huishoudelijk reglement staat daar overige gedoe niet rechtsgeldig is.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2005 12:26

Aart,

De AHV heeft het uitvaarverbod ook ingesteld zonder een stemming in de ledenraad te houden.

En het is er nog doorgegaan ook!!

Nu moeten we alle zeilen bijzetten om dit soort verboden weer terug te draaien, al zullen er wel compromissen moeten worden gesloten!

Jos,

wat Aart al zei: Als je de stuten leest en eruit opmaakt dat de HSV geen bevoegdeheden heeft om dit soort veboden op te leggen zonder een stemming in de ledenraad of ALV, dan is het niet geldig.

Overigens zou je de Regionale CBB kunnen inshakelen voor dit soort situaties, al weet ik niet uit mijn hoofd wie de belangen bij jullie behartigd,.

Aart misschien...???
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

03-09-2005 14:09

Ik krijg bij dit soort verboden altijd een vreemd gevoel.
Kan een HSV eigenlijk wel het gebruik van boten verbieden?
Zij huren meestal visrecht van de eigenaar van de grond onder een water. Deze eigenaar van de grond onder een water kan m.i. alleen in een aantal gevallen gebruik van boten verbieden.
Ik heb dit al enkele keren proberen uit te zoeken in de nederlandse wetgeving maar loop steeds weer vast.

Jos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2005 15:06

Ik heb het duistere vermoeden dat zodra er geen vaarverbod op een water is en de rechtmatige eigenaar er geen bezwaren tegen heeft een HSV wettelijk niet sterk staat.
Maar ja dan zou je dus een procedure moeten voeren met alle gevolgen van dien.
Zij zullen dan hard moeten maken waarom zij van mening zijn dat er niet gevaren mag worden met voerbootjes.
Het visrecht heeft in principe niets te maken met een andere wetgeving die andere zaken regelt.
Het is een arbitrair gebied heb ik het gevoel.

Statutair is het zo dat de leden een beslissing nemen niet het bestuur alleen.
Een notaris zal volgens mij geen statuten bekrachtigen die in strijd zijn met het verenigingsrecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-09-2005 19:12

Weer zo'n witviswedstrijdbestuur met een onzinverbod.
Is het ter stemming gebracht tijdens een ledenvergadering??

De reden; Er wordt teveel gevoerd..
Heb ik ooit ook gehoord hier op de Nevelhorst..
Ik mocht ook geen boilies en particles meer voeren.
Om de vier weken was er wel een witviswedstrijd met een twintigtal deelnemers, en je wil niet weten hoeveel voer er dan in gaat, ook het bestuur wilde daar niet van weten, en mijn verwijzing werd luchig weggewoven!?

Ben dus gewoon blijven voeren en hun commentaren ook gewoon luchtig blijven wegwuiven.
Ze hadden geen poot om op te staan.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-09-2005 21:13

Mannen, alles mooi en wel, maar het beste is om de legale weg te volgen. Ik wacht dus eerst de reactie van Jos af.
Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

05-09-2005 20:21

Sorry voor de late reactie....

Aart, ik zal zeker de statuten eens opvragen en jullie laten weten wat erin staat. Wat ik zeker weet is dat er geen stemming over gehouden is, en dat de rechten van het water gehuurd worden van een bedrijf dat zilverzand wint in deze put. (En er troep in loost)

Is het trouwens zo dat indien de statuten zeggen dat het bestuur deze maatregel mag nemen, wij voor de rest kansloos zijn? Of zijn er dan nog meer opties zonder meteen het RECHT te raadplegen?

Wat betreft de redenen van het bestuur...(help de discussie niet, maar is toch lekker om ff te vertellen) en met name het veel voeren..Er wordt door het gebruik van de voerboten veel gevarieerder gevoerd, meestal met partikels en pellets, hetgeen minder troep achterlaat dan de boilies die normaal gebruikt worden, doordat de witvis de opgeloste pellets en de partikels kan opeten.
Maar nog beter, sinds de technieken met voerboten massaal worden toegepast worden er vissen gevangen die in jaren niet gevangen zijn, en blijkt zelfs dat de enkele aanwezige 30+ ers weer aan het azen zijn en gevangen worden.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

05-09-2005 20:30

Aart....enig zoekwerk in mijn papieren leverde o.a. regel 26 van het reglement op:

26. Het reglement kan te allen tijde door het bestuur aangepast /veranderd worden zonder dat de leden hiervan vooraf in kennis gesteld worden.


hmmm...heb je toch nog suggesties voor mij????? Iemand???
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2005 21:04

Staat er toevallig ook ergens dat het zittende bestuur de belangen der leden dient te behartigen?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-09-2005 22:03

Niet echt een democratische HSV dan. De enige belangen die ze hier behartigen zijn die van de witvissers zelf. Terwijl dat meer gebrek aan inzicht is dan wijsheid, waardoor dit soort rare theoriëen over te veel voeren en "water niet geschikt". Ik kan me ook zo ergeren aan een witvisbestuur dat van die onzin uitkraamt en met broodje-aap-verhalen komt over karpervissers. Kun je je niet met alle karpervissende leden samen sterk maken en eens met het bestuur een goed gesprek beginnen?

Henk, de witvissers op t baggergat maar klagen dat ze geen platte meer kunnen vangen he :wink:
Door het "vele" karpervoer dat in t water gedonderd wordt...
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

05-09-2005 22:42

hebben jullie op zondag ochtend weleens die witvissers zelf zien voeren? 2 liter maden, 1 liter casters, 5 tot 10 kg voer! en dan naar 3 uur weer pleiten.....vinden ze het gek dat ze de volgende keer steeds minder vangen? de enigste die in een deuk ligt is de hengelsportzaak en sensas.

en dan ons de schuld geven als we 50 boilies voeren op een hele dag.
raar volk......... :o
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 00:06

Jos, het Huishoudelijk reglement zijn niet de statuten. Ik moet gewoon de complete statuten en huishoudelijk reglement van deze HSV hebben.
Zo'n enkele regel zegt niets of veel te weinig.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-09-2005 07:20

En toch kan ik me de reactie van het bestuur voorstellen.

Het bestuur is er voor alle leden.

Karpervissers en snoekvissers

Er zijn leden met een dikke portemonnee en er zijn er met een aow uitkerinkje.

Vaste stokvissers en feeder aars

Door nu vaak te voeren aan de over te voeren komt de witvis niet of minder onder de eigen, dus voor de witvissers bevisbare, kant. Als de witvis wegtrekt, trekt ook de roofvisweg.

Nu hebben we en witvis en roofvis op een onbereikbare oever.

Nu hebben we 25 karpervissers, waarvan de helft een voerboot heeft.

Stel nu eens er is een wedstrijdje bezig. 15 man. Ze vangen nix. Jij met je voerbootje pakt 3 grote platten.


Denk dat je kan tegenhouden wat je wilt, maar het verbod op het voerbootje komt er.

Hebben we het nog niet eens over die hengel die schuin naar rechts 400 meter verder gedropt wordt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2005 09:08

Regel 26 is wel heel raar...
Is dit niet tegenstrijdig met het verenigingsrecht??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-09-2005 13:14

Een huishoudelijk reglement is niet getoetst aan de wet statuten wel.
Het is wel zo dat een huishoudelijk reglement niet in strijd mag zijn met die statuten.
Bij mijn weten staat in het verenigingsrecht dat een bestuur geen wijzigingen in de statuten aan mag brengen zonder eerst de leden te raadplegen.
Huishoudelijk reglement kent die beperking in feite niet maar dat betekent niet dat de leden er genoegen mee moeten nemen.
Zij mogen niet in strijd handelen met het verenigingsrecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2005 14:17

Douwe,

Met de AHV hebben wij dit probleem ook gehad...
Die gingen het houdhoudlijk reglement aanpassen, wat in strijd was met de statuten...

Zij wilden bepalen wie er in de ledenraad zou komen... Waardoor zij uiteindelijk een eigen vriendenclubje konden beginnen zeg maar...

Zij zien een aantal van ons' liever niet dan wel... en zo hadden ze meer dingen aangepast, zonder eerst de statuten te wijzigen.

Het verhaal klinkt me namelijk niet logisch in de oren, maar ja... je moet wel eerst het reglement en de stuten naar boven zien te krijgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 18:30

Als je lid bent mogen 'ze' je dat niet weigeren te geven Marijn.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

06-09-2005 19:22

Klopt Aart,
ik zal het voor je opzoeken krijg je de volgende keer.
oh ja vergeten erg druk op het moment.
ja kan ze niet vinden ga binnenkort nog even zoeken.
oh vergeten je weet hoe het is he.
blijken op te zijn laat ze even namaken.
nog niet klaar.
etc,etc,
Vat je hem, ze willen wel maar ja.
groetjes henk
Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

06-09-2005 20:05

Ik heb zojuist de brief op de post gedaan naar de vereniging waarin ik de statuten opvraag.
Ben inderdaad benieuwd hoe lang het zal duren...:-(

Ik hoop snel hier te kunen vervolgen.
Gebruikersavatar
jos van Elburg
Berichten: 71
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: Landgraaf

21-09-2005 20:16

Zo,

Ik heb een update.

Allereerst heeft het bestuur unaniem besloten af te treden na de (naar ik dan aanneem niet al te vriendelijke) reacties van enkele vissers op het besluit om de voerboten te verbieden.
In oktober kan een nieuw bestuur gekozen worden.

Bovendien heb ik nu ook de statuten ontvangen. En ondanks het aftreden ben ik toch benieuwd naar het juist handelen, ook voor de toekomst.
Dus, Aart, kan ik je de stuten opsturen zodat jij er eens met een deskundig oog heen kijkt? Of hoe kan ik het het best verder afhandelen?

Ik leek denk nml, dat het huishoudelijk reglement alleen door de ledenvergadering aangepast mag worden, na lezen van de statuten.

Groet
Jos

P.S.

Ik zit hier gvd de statuten te regelen en mn maat vangt 52 pond van t weekend
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 20:31

Jos, ik heb je een mailtje gestuurd.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-09-2005 21:57

Jammer dat je eigenlijk als mosterd na de maaltijd komt, met goed overleg met het bestuur moet er toch wel wat te regelen zijn.
Wat mijn ervaring is op sommige wateren met het voerbootje is dat er geen vaste stekken meer zijn en dat iedereen op dezelfde plek wil vissen. Ze varen dan over de lijnen van een ander, of er wordt over de hele breedte van een plas gevaren zodat een ander amper meer kan inwerpen.

In de statuten van ons bestuur staat opgenomen dat men zich niet in en op het water mag bevinden. Hiermee kun je de voerboot niet verbieden volgens mij. Maar ik weet niet hoe het bij jullie bestuur is.

Ik zou zeggen tegen iedereen maak ook eens een praatje met het oude witvissertje die wel op de alv komt en leg ze dingen uit, dit kan een hoop ellende voorkomen! Veel mensen snappen onze manier van vissen niet en vallen het daarom vaak aan. Het is onbekend en meestal is al het onbekende niet goed. Klinkt erg kortzichtig maargoed zo is mijn ervaring een beetje.

Succes ermee
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-09-2005 00:05

Frank, jij weet hoe het werkt n.l. gemiddeld bezoekt slechts ca. 1% van alle karpervissers de ALV van zijn HSV. Van goed overleg is dan ook slechts in uitzonderingsgevallen sprake en zolang dit niet verandert zal er van goed overleg dan ook niets terecht komen. Karpervissers worden alleen maar actief als ze niet meer kunnen vissen zoals zij dat willen en helaas is het dan vaak al te laat...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2005 08:02

bestuur treed niet zomaar af. Weer een heerlijk voorbeeld van ons als karpervissers. Ik hou mijn hart vast, maar ik hoor vast nogwel waarom het bestuur is afgetreden. Als dat ecjt na dreigingen is ben ik bang dat we binnen een paar jaar echt uitgestekkerd zijn, of dat erg is?