controle aan het water

Gebruikersavatar
Cliff Tophoven
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2005 19:13
Locatie: Wervershoof

24-08-2005 23:09

beste allemaal


ten eerste allemaal bedankt voor jullie reaktie. hier even een stukje uit de brochure van de nvvs: nachtvissen, sportvissen bij nacht en ontij.
vooral karpervissers verblijven vaak lange tijd aan het water, soms wel tot meerdere dagen. Een langer verblijf aan de waterkant vergt een aan gepaste uitrusting. bijvoorbeeld een grote paraplu, of vistentje om droog en warm te blijven, een stretcher met verstelbare poten om langs de vaak grillige waterkant enigsinds comfortabel te kunnen verblijven en kookgerei voor het bereiden van een eenvoudige maaltijd. de vraag die in relatie tot het karpervissen komt bovendrijven is dan ook: is dat nu vissen en kamperen? een belangrijke vraag aangezien kamperen buiten een daartoe aangewezen kampeerterrein in ons land bij de wet is verboden. aangezien het doel van het nachtelijk verblijf aan de waterkant echter het vangen vis is, kan worden gesteld dat het geen kamperen is in de strikte zin van het woord en dat de uitrusting (slaapzak, paraplu, tentje, e.d.) in het doel van het vissen staat. anderzijds heeft een bungalow tent aan de waterkant met een hengeltje ervoor niets met 'nachtvissen' te maken. de wetgeving is over waarbij gebruik word gemaakt van verblijfs middelen, niet duidelijk. de wet op de openluchtrecreatie kent geen paraaf over nachtvissen en in de visserijwet staat niks over het verblijf aan de waterkant tijdens het vissen. daarnaast staat de wetgeving met betrekking tot de openluchtrecreatie ook nog op de helling. naar verwachting zal de wet op de openluchtrecreatie in 2009 namelijk komen te vervallen waarbij over word gegaan op een gedecentraliseerd systeem en de gemeentes of provincies zullen gaan bepalen wat wel of niet mag. hehe en dat met 2 vingers getypt
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2005 23:19

Aart,

Ontheffingen zijn zeker mogelijk.

Gezien de ervaringen welke de Recreatieschappen de laatste decenia opdeden zullen deze organisatie's daar niet echt op zitten te wachten.
Op heel veel recreatie wateren zijn de e.v.t. ontheffingsregelingen onmogelijk omdat het krediet in voorgaande jaren verspeeld werd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2005 23:41

Henk,

Niet om het één of ander, maar nachtvissen in een recreatiegebied mag helemaal niet. Nu niet en vroeger niet. Dus de enige optie die je hebt is de regels overtreden. Tja, zo lust ik nog wel meer peultjes. Krijg je natuurlijk nooit positieve ervaringen. :-?

Feitelijk, als je de WOR goed beschouwd overtreed je altijd de regels. Nou ben ik slechts bijna heilig, dus soms...

Lekkere boel dus. :o

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

25-08-2005 00:04

Eigenlijk is het allemaal heel vreemd geregeld dus....maar waarom worden dat soort dingen niet eens duidelijk vermeld, want ik heb de afgelopen tijd wel meer van dit soort berichten gehoort/gelezen waarin het voor partijen niet duidelijk was, wat nou wel of niet mag ten opzichte van nachtvissen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 00:24

Henk, en toch komen er nog enkele ontheffingen...Alles staat of valt met duidelijke regels en een frequente en goede controle op de naleving daarvan.
Kees, dat was en is niet overal zo...
Michel, dat heeft al wel minstens 10x op dit board gestaan!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-08-2005 09:11

Mogelijk niet Aart, maar bij ons dus wel en als ik de algemene verorderingen erop nalees wellicht overal. Zo ken ik ook recreatiegebieden waar in de nacht vissen wel wordt toegestaan maar formeel volgens de regeltjes je in de nacht niet aanwezig mag zijn. Dus weer een kwestie van gedogen?

Ik weet het niet, Aart. Het komt er toch op neer dat je het volgens de wet nooit goed kan doen. Er worden nu zaken in onze schoenen geschoven die eigenlijk veel meer een maatschappelijk probleem zijn. De karpervisserij is niet uniek daarin en soortgelijke problemen doen zich voor bij wel meer takken van sport. Het was ooit nogal simpel. Bij overlast zijn er verschillende regeltjes die het de overheid mogelijk maken om op te treden, zonder daarbij mensen lastig te vallen die geen overlast bezorgen. Maar dat gebeurde niet.

Dit is trouwens geen oproep om de regels maar te gaan overtreden. Maar we moeten ook niet zomaar zaken in onze schoenen laten schuiven, die het acceptabel lijken te maken dat we onze hobby niet meer op onze manier kunnen uitoefenen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-08-2005 10:50

Beste Cliff, ik wil best lappen tekst lezen daar niet van maar dat van jou is niet te doen.
Zou je in het vervolg aub punten, komma,s, hoofdletters en spaties willen gebruiken, please.

Het spijt mij voor de NVVS maar hun twijfel of het al dan niet geregeld is bij wet is onterecht.
Ik begrijp dan ook niet dat zij de visser aanzetten om het wel te gaan doen want het is niet bij wet geregeld volgens hun, onvoorzichtig lijkt mij.
De vraag is dus niet is het vissen of kamperen, maar is het een overtreding op de WOR en het antwoord is dus ja.
Het is geen kampeerterrein, punt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 12:16

Douwe, het door Cliff aangehaalde stukje haalt de totale tekst in de Nachtvisbrochure uit z'n verband. Als je de brochure in z'n totaal leest is de tekst wel evenwichtig.
We hebben één pré en dat is dat het nachtvissen, als enige nachtelijke hobby / sport, officieel in de Visserijwet is vastgelegd, helaas is men destijds vergeten daar een vorm van 'onderkomen' bij te regelen. Ter vergoeilijking moet ik zeggen dat een vistentje etc. destijds ook geen algemeen gebruik was.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-08-2005 12:20

Beste Douwe,

De NVVS die samen met de KSN gekomen is tot de brochure zet nergens toe aan, en zal het zeker ook nooit doen, Federaties,NVVS, snijden zich dan dubbel en dwars in de vingers. De brochure is er o.a voor waterschappen, HSV, en gemeente om inzicht te geven wat er leeft en gebeurd op dit moment. Met daarin gezien de wetswijziging een verantwoording die straks grotendeels bij de gemeente komt te liggen hun te helpen in hun besluitvorming. Van die mogelijkheid zullen we moeten gebruikmaken is anders een gemiste kans. Een goede voorlichting is en blijft ook een van hun voornaamste taken, de jurist van de NVVS gaat zeker niet over een nacht ijs dat is ten minste onze ervaring binnen de KSN. Na 2009 zal er meer duidelijkheid komen (of niet) daar elke gemeente zijn eigenbeleid bepaald. Door hier sturing aan tegen hopen we dat het geen doolhof wordt voor ons karpervissers. Gezien de problemen en voor vele onduidelijkheden juich ik het alleen maar toe.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 12:37

Douwe, dat een onderkomen bij het nachtvissen volgens jou terecht door de WOR bepalingen niet is toegestaan is maar de vraag vanuit welke hoek je het bekijkt. De NVVS jurist is natuurlijk ook niet op z'n achterhoofd gevallen en over deze tekst is veel overleg (ook met de KSN) geweest. Trouwens, in 2 gevallen is door een kantonrechter 0,00 boete hiervoor opgelegd waarbij als formulering wel gesteld is dat de WOR het in principe niet toestaat, maar het wel als zodanig een algemeen gebruik bij de nachtvisserij is geworden en dat het nachtvissen wel degelijk in de visserijwet is opgenomen.

Om hogerop te gaan en dus verdere jurisprudentie hierover te krijgen is niet aangedurfd, daar het nu in veel gevallen wel gedoogd wordt en bij een negatieve uitspraak dat gedogen ook verleden tijd zou zijn.

Hopelijk regelen de gemeenten dit in de komende jaren in hun APV's / bestemmingsplannen. Dat de aanzet daartoe in het z.g. groene boekje van de VNG wordt opgenomen was het hoogst haalbare. De rest zal gaan afhangen van de gemeenten en niet te vergeten hoe HSV-en dit bij gemeenten nogmaals nadrukkelijk onder de aandacht zullen gaan brengen en individuele vissers bij de hen bekende gemeenteraadsleden.
Helaas heb ik in dat laatste niet al teveel vertrouwen, veel HSV-en zijn nu niet bepaald actief te noemen op dergelijke fronten, laat staan karpervissers, hiervan doet ca. 99% tot nu toe geen ene mallemoer buiten hun eigen visserij...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-08-2005 13:31

Aart,

Hoeveel gemeenten zullen daadwerkelijk met de brochure aan de slag gaan?
Ik heb hem zelf ook gelezen en het ziet er goed uit, maar toch blijf ik mijn twijfels houden.

Gemeneeten zijn liever lui dan moe en het makkelijkste is gewoon om het huidige beldeid te handhaven, ook al gaat de WOR op de schop...

Eigenlijk zou er een landelijke wetgeving moeten komen omtrend nachtvissen...

Maar dat is denk ik een utopie...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-08-2005 13:34

Sorry mijne heren dat ik vrij rechtlijnig denk.
Natuurlijk begrijp ik de problemen of het wel of niet door de wet gedekt is.
Ook begrijp ik dat men een verdere procedure niet aangedurft heeft.
Een uitspraak zou ook in het nadeel uit kunnen vallen je weet van tevoren nooit wat de invalshoek van een rechter zal zijn.
Jurispredentie is uiteraard iets waar men zich achter kan verschuilen tot een andere rechter het weer ongedaan maakt.

Het staat er volgens mij niet terecht in, ik bekijk alleen wat erin staat en het staat wildkamperen niet toe, dan is voor mij de kous af.
Ik zal uiteraard in de komende tijd zien wat eraan gedaan kan worden al dan niet vanuit een karpercommissie.

Ik blijf het onvoorzichtig vinden om het aan het papier toe te vertrouwen zeker als het in het openbaar te lezen is.
Je kunt mensen op het verkeerde been zetten met een bekeuring tot gevolg.
Het is dan wel geen aanzetting maar wel onvoorzichtig te noemen.
Het had mijns inziens anders ingepakt moeten worden, lezen is hier al lastig laat staan vanaf een brochure van een erkende instantie.

Mijne heren voorvechters ik juich met u mee.
Of niet, als het echt niet meer mag zou het dan rustiger worden? 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 13:51

Marijn, de meeste gemeenten hebben helemaal geen 'huidig beleid'. En zij zijn verplicht voor 1-1-2009 regels in hun APV / bestemmingsplannen ter vervanging van de huidige landelijke Wet op de Openluchtrecreatie (WOR) op te nemen.
De WOR wordt ingetrokken, was een toch nogal veel omvattende wet en dan denk jij toch niet serieus dat er een landelijke wet voor het nachtvissen ooit zal komen, onbestaanbaar. De Rijksoverheid hevelt steeds meer taken over naar de lagere overheden en de WOR is daar ook een voorbeeld van, hierbij vergeleken is een 'landelijke wet voor het nachtvissen' een lachertje die er dus nogmaals, nooit zal komen.
Douwe, ik begrijp je rechtlijnigheid, maar soms is enigszins flexibel denken een must om te proberen wat voor elkaar te krijgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 14:04

Marijn, die brochure is hierbij een hulpmiddel voor zowel gemeenten als HSV-en, niet meer en niet minder. Het 'Groene Boekje' dat door de VNG naar alle gemeenten gestuurd gaat worden wordt wel erg serieus genomen door alle gemeenten (de VNG is immers dé vereniging van alle gemeenten samen!) en in dat Groene Boekje zal te lezen staan hoe gemeenten een uitzondering kunnen maken t.a.v. het gebruik van een onderkomen bij het nachtvissen en dit ONAFHANKELIJK van het VNG advies hoe de gemeenten verder de v.m. WOR regels in hun APV's / bestemingsplannen kunnen opnemen.
Een groot aantal gemeenten hebben ook geen juristen in dienst die dat zelf kunnen klaren vandaar dat verwacht wordt dat er nogal wat gemeenten de VNG adviezen uit het Groene Boekje zullen gaan overnemen, maar hoeveel gemeenten toch eigen, afwijkende regels, gaan opnemen kan niemand tevoren voorspellen. In nogal wat gemeenten is de HSV de grootste vereniging qua aantal leden en daardoor zouden HSV-en wel echt invloed kunnen gaan uitoefenen, helaas zitten er in de meeste HSV-en geen karpervissers in het bestuur zodat ook verwacht mag worden dat een deel van de HSV-en zich hiervoor niet druk zal gaan maken (eigen schuld dikke bult????).
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-08-2005 14:08

Aart,

Dat er geen landelijke wet zal komen begrijp ik ook wel...
Ik weet dat de overheid de taken naar de gemeentes wil brengen en at de gemeente hun zaakjes moet gaan regelen, maar wat je al zei...
Als er geen karpervissers in de HSVén zitten, heb je een probleem.. dan zullen ze het laten schieten en dan ben je pas goed de pisang...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 14:21

Misschien wel maar ook misschien niet Marijn, is een kwestie van afwachten of als karpervisser gemeenteraadsleden hierover benaderen.
En...dat in nogal veel HSV besturen geen karpervissers zitten kun je m.i. niet aan die HSV besturen verwijten, daarvoor moet je de karpervissers aanspreken en in de meeste gevallen NIEMAND anders...
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

25-08-2005 16:52

Gaat lekker zo he"
heftige discussie.
:-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 17:09

Was dat maar waar Bas. De 1000e rig en de 1000e mix is immers veel interessanter :roll: Tot het te laat is in sommige gevallen. Achteraf janken, daar zijn 'ze' ook goed in...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-08-2005 19:50

Aart toch nog eventjes iets betreffende rechtlijnig denken en flexibel zijn.
Dit topic gaat over controles, nu is de taak van een controleur ( vereniging of Federatie ) dus geen BOA oid., een voorlichtende taak.
Hij kan helemaal niks doen aan bekeuringen hooguit kan hij de vergunning van de vereniging in beslag nemen.
De controleur moet wel rechtlijnig denken, hij kan moeilijk zeggen: vis jij maar met drie hengels omdat de visser tig redenen op kan noemen waarom hij het doet.
Evenmin kan hij zeggen: koop maar geen ontheffing voor een slaapgelegenheid het veranderd waarschijnlijk toch over een paar jaar.
Je moest eens weten hoeveel moeite het hier gekost heeft om de Gemeente zover te krijgen dat het tentjegebeuren niet afgelopen was -- waarschijnlijk weet je wel, dat lijkt mij ook voor de hand liggen :D .

Flexibel meedenken moet je doen als het zin heeft, dus in overleg met de HSV of met anderen die er werkelijk iets mee kunnen doen.
De tijd als bestuurslid heeft mij geleerd dat flexibel zijn in de regels tot verwarring leidt en tot willekeur.

Ik denk overigens dat je mij volkomen begrijpt.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

25-08-2005 22:00

Oke dan.
Hoe kunnen we er voor zorgen dat we het dan wel goed geregeld krijgen?

Je moet je ook goed bedenken dat niet iedereen in deze ambtenarij thuis is.

zijn er mensen die bijvoorbeeld een standaart lijst kunnen opstellen, zodat je een basis hebt om als karpervisser voor onze belangen in jouw gemeente kunt op komen.

het lijkt mij dan dat je een goed punt hebt om mee te starten.

Hoe denken jullie daar over.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2005 01:02

Douwe, Bas. Douwe, geen misverstand, ik begrijp precies wat je bedoeld.
Bas, eerst zal de VNG het Groene Boekje naar alle gemeenten gestuurd moeten hebben en dat is nog niet zover (ook de intrekking van de WOR is nog niet door de 2e en 1e Kamer), daarna kan er actie worden ondernomen.