controle aan het water

bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

19-08-2005 00:20

hallo boarders ben van de week wezen vissen aan het drontermeer,
we zouden voor een paar nachtjes... ,maar er werd een beetje roet in ons eten gegooid. na de tweede dag kregen we controle alles oke de jongens zaten met een extra hengeltje,is oke dat ereen bekeuring komt , klopt ook3 e hengeltje, je weet dat het niet mag!

maar mij werd ook verteld dat als ik zo zou blijven vissen dat ik voor de nacht een behoorlijke bekeuring kon verwachten,ik bij mijn weeten verteld over het grondzijltje enzo, maar de mevrouw van de wet zij, dat wij dan illegaal aan kamperen zijn, ik schrik er een beetje van, probeer op mijn best groningse ABN, er mijn draai aan te geven maar krijg het niet voor elkaar, kijk nachtvissen mag daar niet. oke maar ( kamperen )dat is heel iets anders
kom ik even verder op dat er de laatste tijd veel rotsooi langs het water gebeurd(feestjes enzo) maar het bied mij als deeltijd karper visser om zo nu en dan aan de waterkant te verblijven. en ik had gelijk de discussie dat zij gelijk, moest hebben ik op mijn beurt kon haar dat niet geven, ik kon er ook niet verder op ingaan maar zou wel mijn tijd hier, afentoe een nachtje willen pakken,bij ons in het hoge noorden heb je dat niet (maar)ik zeg wel op mijn beurd dat wij hier, wel wat aan moeten doen, kijk ik wil nieteenieder over een kam met de boys met hun feesten, maar zou graag een oplossingen hier in proberen te vinden,bijvoorbeeld via ksn.
WAT IS HIER JULLIE MENIG OVER

[i]GROETJES BAS[/i]
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2005 12:40

Mijn God Bas. ik heb je stukje een paar keer gelezen maar volgens mij typ jij ook op z,n Grûnnings ik kan er geen touw aan vast knopen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

19-08-2005 13:05

heb tot tweemaal toe geprobeerd om je verhaal te lezen, maar ik word er geen stront wijzer van! en wat is het punt eigenlijk?heb je een probleem?of een vraag?

edit/
trouwens, in jouw geval is het handig om hoofdletters, puntjes, en vraagtekens/uitroeptekens te gebruiken. ik weet niet waar een zin begint, en waar ie ophoud.
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 13:10

Hehe ik snap dr ook geen drol van.
Iets met mentaliteit geloof ik.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Martin Bijkerk
Berichten: 87
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00

19-08-2005 13:21

---
Laatst gewijzigd door Martin Bijkerk op 28-07-2006 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

19-08-2005 13:37

Volgens mij als je een los grondzeil in je tent hebt valt het niet onder kamperen!
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

19-08-2005 13:58

Valt helaas ook daar onder. zelfs een plu.
groetjes henk
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

19-08-2005 14:09

Hoi,

Volgens mij mag je wel een plu hebben, als het maar een open plu is, dus geen zijflappen.
Maar als het goed is, dan mogen er weer geen 'kampeerartikelen' aanwezig zijn, zoals een stretcher of een brandertje. Ook mag je niet buiten slapen. Dus wanneer nachtvissen wel toegestaan is, maar het 'kamperen' wordt niet gedoogd, dan moet je de hele nacht je ogen open houden!

met vriendelijke groet Arjan Swinkels
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

19-08-2005 14:18

Het staat geloof ik omschreven als: het is verboden een slaapplaats te maken. Of zo.
groetjes henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2005 14:19

Ga maar vanuit, dat Ewout gelijk heeft.


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 22:51

Qua 'enig ander onderkomen heeft Ewout gelijk. Maar...op diverse plaatsen aan het Drontermeer mag je wel degelijk nachtvissen in de maanden juni, juli en augustus. Maar er zijn ook gedeelten waar het s'nachts of na zonsondergang daar verblijven voor iedereen is verboden (b.v. de stranden, lees maar eens goed wat er op de betreffende bordjes staat), dus ook voor vissers.
Ik wil je wel een tip geven, ga maar naar het strandpaviljoen 'De Oase', daar kun je tegen betaling van het campingtarief je tentjes neerzetten en ook 's nachts ongestoord vissen. Een beperkt aantal plaatsen daar liggen dicht bij de vaargeul en daar moet je gaan staan (is zo te zien aan de groene markeerboeien, de rode markeerboeien staan aan de overzijde van de vaargeul).
Daar ik de situatie aan het Drontermeer goed ken kan ik jouw enigszins verwarde verhaal ook goed begrijpen...
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

23-08-2005 14:40

Oke mannen mischien is mijn taal niet duidelijk,klopt ook wel een beetje .
het gaat mij hier om, ik dacht dat je als visser dan nog wel aan de waterkant mag verblijven zonder te vissen.

ewout is hier wel duidelijk in. ik had er ook geen weet van. hier in groningen, heb ik er ook nog geen controle of aanmerkingen op gehad.

wil ik zelf nog even een opmerking maken over de derde hengel, die gebruik ik niet! ik was er met míjn zwagertje en z'n maatje en die vissen met enige regelmaat met de derde hengel (ik hoop dat ze erwat van geleerd hebben)

de mevrouw van de wet vertelde mij het zo dat als gaat nachtvissen, dat gewoon onder een pluutje en met je stoeltje moet doen.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

23-08-2005 18:16

ja ja de een zegd dit en de ander zegd dat
het licht er gewoon aan hoe erg een diener op zen strepen staat.
en je kan hoog of laag springen bij die fanatieke etters bij mij houd dat voortaan gewoon in einde sessie en gewoon een ander water/stek zoeken.

ik ga immers vissen voor mijn plezier en mijn rust en niet om in discussie te gaan met een of andere boa of woud.

ik heb het zelf ook een aantal keer meegemaakt vroeg in dit seisoen
en dat is echt niet leuk kan ik je vertellen jammer dat het hier weer is slecht geregeld is in dit rare land

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 18:36

Onder de controlerende instanties, lijkt soms nog vrij veel onduidelijkheid.

Voorbeeldje: Een oom van mij word een stuk of 5x gecontroleerd door
dezelfde agent, steeds vergunning prima in orde. 6de keer, vergunning
niet in orde (zelfde agent :-? ). M'n oom heeft het voor laten komen bij
het katongerecht in Arnhem, en hij kreeg gelijk! :wink:
Toch wel raar, dat je eerst door dezelfde agent steeds word gecontroleerd
en alles goed is, en bij de 6de keer niet! :roll:

groetjes Benny
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

23-08-2005 18:54

IDD. raar Benny,
maar hij heeft i.i.g gelijk gekregen toch


mvg....
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 23-08-2005 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 19:14

Robbie,

M'n oom werd inderdaad in het gelijk gestelt! :wink:

Tot slot: De katonrechter sprak van een zeer merkwaardig geval... :roll:

groetjes Benny
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

23-08-2005 21:31

tja bennie dat bedoel ik nou.

mischien kunnen we wel nacht vispasjes krijgen via de ksn?

ben je van alle gedonder af.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2005 21:42

Dat is onmogelijk Bas. In de visserijwet zijn de 3 zomermaanden als nachtvismaanden geregeld. Een visrechthebbende ( en dat is de KSN niet) kan ontheffing vragen voor het nachtvissen vanaf september t/m mei. Maar dat heeft nog niks met een onderkomen aan de waterkant te maken tijdens het nachtvissen daar dit weer in de Wet op de Openluchtrecreatie (WOR) is geregeld.
Gebruikersavatar
Cliff Tophoven
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2005 19:13
Locatie: Wervershoof

23-08-2005 22:52

bij mij weten is er geen wet die iets zegt over illegaal kamperen/recreeren. deze wet komt bij mij weten in 2007 de bepalingen over het nacht vissen staan in de a.p.v. of tewel de algemene plaatselijke verordening hier staan dingen in die niet in de wet staan omschreven, en verschilt per gemeente. wat ik weet is dat je op terrein van staatsbosbeheer zoiezo niet mag nacht vissen, nooit dus. op gemeente water in juni, juli, en augustus. tenminste hier in de kop van noord holland. dan heb je nog recreatie gebieden die om 10 uur gesloten worden met een uitneembare paal, wij mogen hier wel nacht vissen, maar dan kan je er de volgende morgen pas weer af om 7.00 uur. en dan nog over het derde hengeltje, weet dat je hem ook niet op de kant mag leggen in je vergunning staat ten hoogste met twee hengels, in het boekje van oom agent staat dat je hem niet voor handen mag hebben.
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

23-08-2005 23:14

Het is jammer dat het zo moet,ben er eigelijk ook van geschrokken.
het zou inderdaad mooi zijn,zoals cliff melde dat het in 2007 beter gereld zal worden!

dat zal ook tijd worden,met hopelijk veel inbreng van ons vissers.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 23:36

Er is de WOR of te wel Wet Openlucht Recreatie. Klinkt toch echt als een wet. Deze wet verbiedt simpel gezegd alle recreatie in de vrije openlucht die met enig onderkomen te maken heeft. Verbiedt dus alle vormen van kamperen. Dat de uitvoering van de wet wel eens verschilt en oogluikend kapervissers toestaat doet daaraan niets af, zoals velen al ervaren hebben. Deze wet wordt aangepast maar geldt wel degelijk op dit moment. En daar wordt de laatste tijd gebruik van gemaakt ook. Helaas.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-08-2005 10:16

Cliff er is dus een wet die de openluchtrecreatie regelt dus een klein misverstandje uwerzijds.
De WOR spreekt dan ook van "enig onderkomen" kan dus ook een slaapzak zijn.
Op ons verenigingswater is onderkomen een tent of paraplu ingericht als slaapgelegenheid, ook is een stratcher met een slaapzak een slaapgelegenheid.
Je kunt voor een klein bedrag een ontheffing kopen, je hebt die ontheffing ook nodig als je overdag een slaapgelegenheid hebt ingericht, valt anders weer onder wild kamperen.

Ten tweede het derde hengeltje mag je dus wel op de kant hebben ook wel op je rodpod als hij maar niet niet visklaar is en wanneer is een hengel visklaar? juist als er een haak aan zit.

Bij roofvissers komt het regelmatig voor dat "overijverige" dienstkloppers vissers bekeuren die in de boot twee hengels klaar hebben liggen met divers kunstaas terwijl ze met 1 hengel aan het vissen zijn.

Staan/liggen de hengels klaar zonder kunstaas zeggen ze er niks van omdat de hengel niet visklaar is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2005 20:41

En wanneer het water eigendom is van een recreatieschap mag men zich niet op het terrein bevinden tussen 1 uur na zonsondergang en 1 uur voor zonsopkomst.
Soms is er sprake van een half uur voor en na opkomst en ondergang..
Alle WOR ten spijt. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2005 22:23

Beste Cliff, dat die WOR wel degelijk bestaat zal je nu wel duidelijk zijn. En die WOR wordt ingetrokken, maar dat moet nog door de 2e en 1e Kamer (wel zeker is dat die wet wordt ongetrokken). Daarna heeft iedere gemeente tot uiterlijk 1-1-2009 de tijd om artikelen betreffende de openluchtrecratie (en hopelijk ook het mogen gebruiken van een onderkomen tijdens het nachtvissen) in hun APV of bestemmingsplan(nen) op te nemen. Zolang een gemeente dat nog niet heeft geregeld blijft de WOR van kracht in die gemeente.
En...reken er maar niet op dat alle gemeenten dat in 2007 al geregeld zullen hebben :oops:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2005 22:26

Henk, vanaf zonsondergang tot zonsopkomst komt ook voor.
Hierop zijn soms trouwens wel ontheffingen of andere regelingen mogelijk, o.a. de regeling op Bussloo.