maagdelijk water !!! in Nederland ???

Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

04-08-2005 01:38

Ben laatst weer eens wezen rondtouren met 2 maatjes van me,op zoek naar dat eene water,dat eene water waar nog nooit of nauwelijks is gevist, dat water waar het liefst nog nooit een haak te water is gelaten en van dressuur zeker geen sprake is !!! maar is dat er eigenlijk nog wel ???
We dachten het laatst gevonden te hebben echt een schitterend water was dat zeg,midden in de bossen en nog geen padjes langs het water van kapot getrapt gras te zien en hoe verder we het bos inliepen langs het water hoe mooier het werd,nog geen opengeknipt stekkie tegen gekomen tot we stopte met lopen en zeiden dit is het en al gauw werden er afspraken gemaakt voor de eerste sessie daar,ik wil daar tegen die lelies vissen,ikke die rietkraag bevissen en ik..... je kent het wel.
Vol vertrouwen liepen we nog een stukkie verder maar dat duurden geen 40 stappen en ja hoor daar stopte het sprookje,tussen de beschutting door zagen we iemand zitten,en nog een (karper)visser ook,wat baalde we zeg!!
we besloten om maar een praatje te maken en in die 5 minuten dat we er waren kreeg die kerel nog 2 runs ook,en 2 op het oog plaatjes van spiegels maar om het sprookje helemaal ten einde te maken,man o man wat hadden die vissen toch papegaaien bekken zeg :cry: alweer een kapotgevist water!!! toen zijn we maar weer teleurgesteld richting huis gegaan.

Dus mijn vraag aan jullie is,kan ik beter stoppen met dromen want je kunt zoeken tot je een ons weegt of is er nog hoop ????

mvg.....
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

04-08-2005 13:40

Nee hoor, dat is er nog wel, ik heb er twee hier in de buurt waarvan ik het zeker weet:D

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-08-2005 15:10

Robby,

Ik heb ooit het voorrecht mogen hebben op zo'n water te mogen vissen. Allen schitterende schubkarpers en als klap op de vuurpijl nog een 31 spiegel en 40.2 leder gevangen.
Echter na 1 jaar en teveel hondenbezitters later is de stek als een lopend vuurtje binnen verjaardagen e.d gegaan en binnen het karpercircuit terecht gekomen. 90 % van de populatie gevangen, wat meer dan 120 verschillende vissen betrof. Helaas, het sprookje is uit, de 40igers verziekt, het gewicht gedaald. Vislijnen op de grond, een niets vermoedende zwaan de mond gesnoerd...

Enfin,

ik heb nooit meer het voorrecht mogen hebben zo'n water te bevissen, en gezien het volk dat er nu regelmatig komt, de vissen ook niet meer het recht om met respect behandelt te worden....ooh gingen sommige vissers toch maar eerst eens lezen voordat ze zich ergens in storten...

in memoriam... :cry:

sorry moest ik ff kwijt
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-08-2005 15:38

Amen!!!

Het is helaas zo, maar het vervelende van al die situaties is dat het hier gaat om jeugdige meneertjes die denken een water te kunnen eigenen terwijl we er al vele jaren vissen. ( Dit is natuurlijk een giller ).

En voor diegene, hierbij een hard gelach HAHAHAHA, ps hebben jullie je zonnebrand bij je????

Deze opgekropte emotie moest er even uit.

Nu weer on topic.

Maagdelijke wateren zijn er echt nog wel, maar is flink aan het uitsterven. Laten we maar hopen dat er binnenkort een nieuwe rage komt, maar dan niet binnen de visserij....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-08-2005 02:06

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 10-12-2005 03:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

06-08-2005 19:37

had er van het weekend nog een gevonden maar de volgende ochtend bleek het niet meer zo te zijn. :D :D :lol:
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

07-08-2005 01:26

Ik vis al geruime tijd op een kanaal zonder ook maar 'last' te hebben van andere vissers. Zo nu en dan probeert er weer 1 een tijdje het kanaal te bevissen maar veelal zonder succes waarna ze weer afdruipen. Daardoor kan ik zeggen dat ik als karpervisser het kanaal vrijwel voor mij alleen heb! De vissen die ik gevangen heb zijn stuk voor stuk ook erg mooi, natuurlijk hebben ze als kanaalvissen hun 'ruwe' gedaantes maar waarschijnlijk niet of zeer weinig eerder gevangen. Omdat ik dit graag zo wil houden heb ik mijn visserij erop aangepast, je zult mij nooit overdag op de stek zien vissen, ik kom laat en ga vroeg weer weg. Dit zijn dingen die je er voor over moet hebben, zo heb ik eens op een supernacht terwijl de beten nog steeds kwamen gewoon mijn boeltje gepakt omdat het al weer licht werd en de eerst mensen al weer naar het werk fietsten. Zo houd ik het kanaal in mijn ogen redelijk maagdelijk en hoop ik in de toekomst er nog vaak te kunnen vissen.

P.S Mischien zijn er wel meerdere vissers zoals mij op het kanaal actief waarvan ik helemaal niets weet net als zij van mij, ik respecteer dat en hoop ook zo in hun plezier een steentje te kunnen bijdragen.

Gr. Ben.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

07-08-2005 18:20

In plaats van hier te zeuren wat die jongeren allemaal verkeerd doen zou je ze ook uit kunnen leggen hoe ze het wel moeten doen.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-08-2005 18:26

Beste pim,

Ik neem aan dat jouw bericht t.o.v mij gericht is

Wellicht is dit daar niet de topic voor. Eveneens heb ik dit al eens getracht te doen in een uitgaven van het blad Karper. Misschien handig voor jou om eens te lezen??? Of misschien weet jij alles natuurlijk al.

Sorry,

ik ga niets meer schrijven mbt wat jongeren beter zouden kunnen doen. Wellicht kunnen ze wel beter leren lezen, schrijven, en met goed beargumenteerde zaken komen alvorens ze wederom een topic verkloten.

Dus om een vervolg te geven aan het eigenlijke onderwerp...Maagdelijk water....zijn ze er nog??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

07-08-2005 18:26

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 10-12-2005 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-08-2005 18:28

jordyopthof schreef:Beste pim,

Ik neem aan dat jouw bericht t.o.v mij gericht is

Wellicht is dit daar niet de topic voor. Eveneens heb ik dit al eens getracht te doen in een uitgaven van het blad Karper. Misschien handig voor jou om eens te lezen??? Of misschien weet jij alles natuurlijk al.

Sorry,

ik ga niets meer schrijven mbt wat jongeren beter zouden kunnen doen. Wellicht kunnen ze wel beter leren lezen, schrijven, en met goed beargumenteerde zaken komen alvorens ze wederom een topic verkloten.

Dus om een vervolg te geven aan het eigenlijke onderwerp...Maagdelijk water....zijn ze er nog??


p.s beste tim,

waren vermeldingen naar dergelijke wateren niet verboden??? zie jouw profiel ? http://www.eurocarpgroup.com
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-08-2005 16:52

Heren, heren, nou toch.....

het lijkt mij nou ook wel wat te beginnen een water stuk te vissen......Lekker een weekendje in de bivvy langs de oevers van zo'n maagdelijke plas......
Vanaf de snelweg kunnen ze je tentje zien staan.

Al het water wordt gebruikt en niet alleen door vissen.

Als je maagdelijk water wil bevissen, moet je tegenwoordig al doorrijden naar Albanie. Moet je maar eens doen. Is leuk.

Rustige wateren zijn er voldoende. Maar ja...we willen natuurlijk wel zeker weten of er een veertiger op zwemt......

De oostgrens van Polen kun je ook nog terecht. Daar lopen nog echte wilde beren en wolven. Wat er zwemt weet geen mens. Dan nog Roemenie (op één water na), Bulgarije, Turkije, Griekenland etc etc.

Maar als je echt durft, kun je ook in Nederland nog op plaatsen vissen, waar iig bijna geen vissers komen. Een paar van die wateren bevis ik zelf en ook in het goede seizoen kom ik er geen van jullie tegen......

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-08-2005 17:04

Mitsz,

Ik wil best eens langskomen hoor, mail je een routebeschrijving? :wink:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

08-08-2005 17:06

he Mitz...

was jij het toch daar.....mmm

haha,

Nee, in onze (ZH) regio is het behoorlijk goed gesteld met de karpervissers. Helaas is of alles hier volgebouwd met huizen, of volgestouwd met karpervissers. Zeker in deze periode is het aanbod zonnebrandvissers ''óm in de termen van mijn broer te blijven'' erg hoog. Deze druipen dadelijk wel weer af als de zomer en de vakantie weer voobij is. Hier zijn nog wel wateren waar maar een aantal vissers zitten, en het de titel maagdelijk nog wel zou mogen krijgen, maar ja de gewichten zijn helaas niet zo heel erg hoog, of de karpers zijn erg moeilijk aan de schubben te kopen ''ist niet mister hitija''

Enfin,

Met beste pim alles rechtgezet, en nu weer in aanloop naar een nieuwe sesie.

suc6, en hou ze stil hé......anders krijg je van die taferelen die ik heb gehad....Laatst was ik ook nog even aan het bewuste ''maagdelijke verziekte water''. Zater er 3 kneuzen (sorry voor het taalgebruik) Ik wilde even gaan pennen, en liep langs de bosjes naar het water. Zag ik plost 3 koppies en 1 setje hengels. Ik werd stilgehouden en mocht er niet langs. Anders kon ik zien waar zij heenviste?? Ik moest maar omlopen....dit was de druppel voor mijn uitlatingen als in mijn eerste bericht omschreven. Jammer jammer jammer.....waar gaat het heen.

Ben wijselijk huiswaarts gegaan, zelfrespect!! :evil:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

18-07-2007 18:24

Beetje oud topic de lucht in schoppen, maar ik heb waarschijnlijk ook een water in de buurt gevonden waar weinig tot niet gevist wordt. Ik heb geen idee of er karper zwemt, al wel wat bellenplakaatjes gezien, maar ik weet niet of dit wel karper is.

Het gaat om een plas van zo'n 3 á 4 hectare groot, sommige plekken dikke rietkragen en vele overhangende bomen. Er zijn maar een paar plekken die bevist kunnen ivm begroeing etc.

Het bodemverloop weet ik nog niks van, dit zal ik morgen gaan uitzoeken.

Ik weet niet echt hoe ik dit het beste aan kan pakken, qua voer etc. Heeft het nut om instant te gaan vissen met boilies, of zou dit niet veel nut hebben omdat ze dit voer waarschijnlijk helemaal niet kennen?

Mijn plan was 1 hengel met boilie niet te ver uit de kant en lekker wat partikels en boilies erbij gooien. En dan verder ook nog wat op de bevisbare plekken met duivenvoer bevoeren om deze even later met de pen af te vissen.


Hebben jullie nog tips voor mij? Ik zit vooral met de hengel die ik statisch ga bevissen, boilie of niet?

Grtz, Gerben!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

18-07-2007 20:40

Er zijn zát wateren waar zeer weinig gevist wordt. Zelfs in het drukke Zuid-Holland hoor!!
Is het je nooit opgevallen dat de meeste karpervissers soort van 'kuddedieren' zijn? 80 procent van de karpervissers vist op 20 procent van de wateren. En de overige 80 procent water? Juist ja, daar vist dus maar 20 procent van de karpervissers.
En wat ik ook zo vermakelijk vind: Nadat ergens een grote vis is gevangen gaat dit als een lopend vuurtje rond. Het betreffende water is een tijdje daarna zeer druk. Maar die reus geeft de geest of de vissen worden steeds moeilijker vangbaar en je ziet de meeste vissers weer afdruipen.

Maar ik hoor dus graag bij die 20 procent die op de overige 80 procent van de wateren vist zegmaar! En ook op deze wateren zijn grote vissen te vangen, al is het gemiddeld gewicht meestal wel lager. Maar ik weet zeker dat de meeste reuzen van weinig beviste wateren goed geheim worden gehouden. Gelukkig wel!!

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

18-07-2007 20:50

Gerben Akkerman schreef:Beetje oud topic de lucht in schoppen, maar ik heb waarschijnlijk ook een water in de buurt gevonden waar weinig tot niet gevist wordt. Ik heb geen idee of er karper zwemt, al wel wat bellenplakaatjes gezien, maar ik weet niet of dit wel karper is.

Het gaat om een plas van zo'n 3 á 4 hectare groot, sommige plekken dikke rietkragen en vele overhangende bomen. Er zijn maar een paar plekken die bevist kunnen ivm begroeing etc.

Het bodemverloop weet ik nog niks van, dit zal ik morgen gaan uitzoeken.

Ik weet niet echt hoe ik dit het beste aan kan pakken, qua voer etc. Heeft het nut om instant te gaan vissen met boilies, of zou dit niet veel nut hebben omdat ze dit voer waarschijnlijk helemaal niet kennen?

Mijn plan was 1 hengel met boilie niet te ver uit de kant en lekker wat partikels en boilies erbij gooien. En dan verder ook nog wat op de bevisbare plekken met duivenvoer bevoeren om deze even later met de pen af te vissen.


Hebben jullie nog tips voor mij? Ik zit vooral met de hengel die ik statisch ga bevissen, boilie of niet?

Grtz, Gerben!
gebruik je ervaring en gevoel,vaak een dodelijke combinatie 8) :wink:
aldejekes loat goan!
Robert Lamboo

18-07-2007 21:02

Ik zou met puur particles beginnen want deze werken vaak instant, de kans dat vissen op een "maagdelijk" water een boilie laten liggen is vrij groot. Tenzij er ook een populatie vloermatten zit. Dus duivenvoer: puik plan.

En nu trek ik ook even een blik open, ik was ooit bevoorrecht om op een water te vissen waar bijna nooit gevist was. Ik liep stage bij een boswachter in een prachtig natuurgebiedje en op het terrein lag een prachtige kraakheldere bosput met dieptes tot rond de 8 meter. De gehele put was volledig omzoomd met struiken en overhangende bomen en een geel met bruin en oranje oase van rust.

Ik kwam er er het najaar aan het werk en een veldmedewerker met wie ik daar werkte wist te vertellen dat hij al eens foto's had gemaakt van de zoon van de oude boswachter en diens vismaat die jaren geleden al het geluk hadden om op dit eigenlijk verboden viswater te vissen. Enorme biggen zei hij, maar ik nam het met gelijk een korrel zout.

Afbeelding
oase van rust..

Zoals al gezegd kwam ik in het najaar een maand stage lopen, gevolgd door de winter en toen (jawel) het voorjaar. Als we in de buurt waren was ik er meteen niet meer weg te slaan, een magisch water. Toen kwam eindelijk het moment supreme. Ik vergeet nooit meer de eerste zonnige dag in maart dat ik even een kijkje nam na het werk in een kom van het water wat circa 4 hectare groot is. Mijn hart sloeg over en lazerde zowat uit de els waarin ik al menig maal omhoog was geklommen. Gert de grijze gerimpelde veldmedewerker had gelijk. Daar lag het groepje van ongeveer 10 vissen..breed geschouderde en massieve tanks tot zeker halverwege de 30, allemaal. De kleinste misschien rond de 20 en er daar slechts een van. Allemaal schubs en 1 spiegel welke de kroon spand. Mijn mobieltje gaat. Mijn moeder, dat ze de gehaktballen morgen wel op mn brood zou doen. Bleek dat ik er 2 uur ademloos in de boom had gehangen.

Afbeelding
de kom..

Meteen stelde ik een plannetje op en legde het voor aan de boswachter. En het mocht, voor 1 keertje! Blij als een jonge hond begon ik een voercampagne van een week met gekookte mais op het enige obstakelvrije stukje over van de put. Leuk detail, later bleek dat de stek die ik had gekozen door de zoon van de oude boswachter jaren geleden was ingericht dus ik maakte daar dankbaar gebruik van.

De week kroop voorbij, en telkens lagen de vissen weer in de windstille kom, een adembenemend gezicht. Vissen deed ik hier liever niet. Pal voor de kant was het water direct 3 meter diep en de bodem lag bezaaid met takken en puin. Maar de voerplek was iedere ochtend leeg dus vol goede moed wilde ik in het weekend een dagje gaan zitten. Helaas, de boswachter besloot dat ik alleen 1 keer s'avonds mocht vanwege wandelend publiek, en gelijk had hij. Tegen het donker werd ik afgezet door de veldmedewerker.

Daar zit je dan..misselijk van spanning wachtend op die eerste run. Dat wachten duurde lang..veel te lang voor mijn gevoel en na 6 uur tot middernacht droop ik gedesillusioneerd af naar huis. De boswachter zei dat de kans helaas verkeken was en eerlijk is eerlijk, ik ben er ook niet meer aan begonnen. Iedere dag erna met zonnig weer kon je mij aantreffen in de grote els naast de kom, kijkend naar het groepje staalblauwe biggen.

Maandje later, de boswachter ging op vakantie. Ok, ik ga nu eerlijk zijn. ik heb in de week daarvoor nog stiekem gevoerd op 2 plekken (1 voor een vismaat), waaronder ook de kom. Hier zag ik een maal de dikste vis van het water (spiegel van zeker 35 +) vlak na het voeren boven op de mais duiken. Een dik schuimplakaat op het water creeerend. Het gevoel van euforie maakte zich meester, en 2 dagen later zaten we als bosjesmannen tot op de tanden gecamoufleerd in het pikkedonker op onze stekjes. Ik kreeg 1 piep, bijna een hartinfarct. Enge en onheilspellende geluiden klonken uit de gekste hoeken. Het was stiekem dus dan voel je je ook niet veilig aangezien je op niemand een beroep kan doen als er iets gebeurd. Tot op de dag van vandaag zweer ik erop dat ik een uil 3 maal "joehoe" heb horen roepen. De toon waarop dat klonk laat zich raden.

Afbeelding
angstaanjagend..

Drie uur later hielden we het voor gezien. Het was echt angstaanjagend. We kwamen tot de conclusie dat de vissen dagazers waren. Helaas voor ons. In de kom zag ik ze nog regelmatig liggen. Ook brood gevoerd, maar niks pakken..eens met het net voor de kant porren. Allemaal zoetwatergarnaaltjes, wormpjes, slakjes, bloedzuigers, muggelarven en ander gespuis.

Hier kon niemand tegen op. Het was gewoon de mooiste populatie, op het meest ultieme water qua natuurlijk voedsel. Ondanks dat ze onze particles aten waren ze extreem moeilijk vangbaar.

Ik heb het achter me gelaten, maar denk nog vaak met weemoed terug aan deze spannende periode.

Afbeelding
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

18-07-2007 22:52

Gewéldig verhaal Robert, super.
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

19-07-2007 09:32

superverhaal!
niels elsing
Berichten: 32
Lid geworden op: 19-06-2007 15:01
Locatie: emmeloord
Contacteer:

19-07-2007 13:09

heel mooi verhaal van dat in een boom zitten en uren naar en groepje karpers staan staren heb ik zelf ook meegemaakt. :D
als ik een typfout maak komt dat door mijn dyslexie.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

20-07-2007 20:15

he robert super verhaal

ik weet hier ook nog wel een plek war ik is wil vissen maar wat echt verboden is.
en daar zit je ook niet echt lekker


misschien tog nog is proberen????? :lol:
Henk Willemse
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-05-2007 20:05

21-07-2007 16:26

ik mag ook het genot hebben van een klein meertje in de duinen waar niemand komt. Bij mij is het helemaal erg want we hebben eigenlijk maar een meertje in ons dorp, daar vist iedereen al 20 jaar en die vissen zijn al 100x gevangen, er zitten inmiddels wel al leuk flinkere jongens maar ze zwemmen zo naar je toe wanneer je ze haakt.

Dan heb ik mijn "prive" meertje, heel klein en de vissen zijn er rond de 60 cm maar ze vechten veel sterker en hebben allemaal een gezond bekje...

ik vis dus liever op mijn prive meertje....
Robert Lamboo

21-07-2007 18:08

Dank voor de reacties 8)

En Henk: thats the spirit 8)