gedrags codes aan en op het water

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

25-07-2005 22:45

na een aantal toch wel "vervelende "incidenten langs en op het de water
begin ik me toch af te vragen of er geen gedrags codes ingevoerd kunnen worden bij het beoefenen van onze geliefde hobby?
Een soort regelement die bij bijna elke willekeurige vereniging wordt toegepast ,behalve bij visverenigingen, (uitzonderingen daargelaten)
Denken jullie dat dat mogelijk is of is het geen haalbare kaart?
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2005 23:34

Richard, de meeste HSV- en federatievergunningen + de Grote Vergunning bevatten nu al een 'oerwoud' aan regeltjes en ge- en verboden die vrijwel niemand leest laat staan weet. Denk je echt dat dat met een soort 'gedragscode' anders zou zijn? Het gros schaft zich de benodigde papiertjes aan en gaat vissen en daarmee basta! Dit nog onverlet dat het echt een hopeloze zaak is om te kunnen bewerkstelligen dat alle ca. 1000 HSV-en en daarnaast de federaties een identieke gedragscode in gaan voeren.
Zolang slechts ca. 1% van alle karpervissers maar de moeite neemt om de ALV's van hun HSV te bezoeken en in de federatiebesturen nauwelijks één karpervisser te vinden is zal dit geen enkele kans van slagen hebben.
En terecht m.i. daar 'voor wat hoort wat' altijd nog opgaat en neem maar van mij aan dat echt ca. 99% van alle karpervissers absoluut niet bereid is om naast hun eigen visserij nog één poot uit te steken...
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

26-07-2005 15:02

Hallo Richard;

Over wat voor incidenten heb jij het dan? Valt het onder de categorie “normen en waarden”, of onder de categorie hoe gedraag ik me aan de waterkant mbt de gedragscode zoals de KSN die heeft opgesteld.

De gedragscode van de KSN is mijns inziens alles omvattend, daarom hebben wij in Almere ze ook letterlijk overgenomen. Wat ik op diverse sites tegenkom is dat iedere site / club aanvullingen hierop maakt, en het vervolgens zijn eigen gedragscode noemt.

En zo krijg je een wirwar van regeltjes in de 241 verschillende gedragscodes (die uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomen), terwijl de KSN het prima vind om hun gedragsregels letterlijk over te nemen.

Als dus iedereen die 10 regeltjes letterlijk overneemt, en ze op alle vergunningen afdrukt, dan ben je aardig op weg. Blijft over de factor mentaliteit ………………tja!
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

26-07-2005 17:08

hallo Jos
Ik praat over de meest voorkomende incidenten zoals
stekkenpezen, lijnen overlast (als je je rig toch aan de overkant van het water vist ga er dan zitten) geluids overlast(keiharde optonics) etc
in mijn geval praat ik dus meer over normen en waarden .

Maar het lijkt mij dat er ook op de "gewone "visaktes, vergunningen
regels komen te staan die er voor zorgen dat we met z`n allen rustig aan de waterkant kunnen zitten En misschien is het ook een mentaliteits kwestie.
Juist omdat er zoveel regeltjes zijn zie je inderdaad door de bomen het bos niet meer
Daarom is het misschien ook wijs om èèn vergunning in te voeren die er voor zorgt dat we overal in Nederland kunnen vissen .
Eigenlijk ben ook ik benieuwd hoe karperend Nederland hier tegenover staat?
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

26-07-2005 17:22

Volgens mij zit je op t verkeerde water. :wink:
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

26-07-2005 22:15

De discussie over 1 vergunning is geloof ik op dit forum al eens eerder gevoerd………. als ik er weer over begin hou ik geen vriend meer over hier. :lol:

Kijk, sommige dingen kan je de mensen uitleggen (gedragsregels KSN) en sommige dingen krijg je van huis uit mee. Aso’s hou je altijd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 22:31

Richard, die discussie over één landelijke vergunning is inderdaad allang gevoerd op dit board. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie eens, anders wordt het een herhaling van zetten. Jos, valt best mee met die 'vrienden' hoor.
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

26-07-2005 22:48

Aart dat weet ik
maar ik bedoel eigenlijk ook de regels op de visaktes en vergunningen
wat vissend Nederland daar van vind .
En ik wil zeker geen discussie over èèn vergunning in Nederland
want daar komen we toch niet uit
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

26-07-2005 22:54

menno laarmans schreef:Volgens mij zit je op t verkeerde water. :wink:

menno
we hebben niet allemaal het geluk om in Limburg te kunnen vissen :lol:
daar waar het bier het zuiverst is :D
groet Richard
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 23:07

Richard, veel regels, ge- en verboden in de vergunningen komen voort uit het feit dat verhuurders van viswateren (zijnde het Rijk, Provincies, Gemeenten, Waterschappen, Landschapstichtingen, Staatsbosbeheer etc. etc.) bepaalde eisen stellen in de 'Overeenkomsten van verhuur en huur van het visrecht' waaraan de HSV-en en federaties maar aan te voldoen hebben daar ze anders de visrechten op een heleboel wateren niet zouden kunnen huren.
En die HSV-en en federaties MOETEN dus deze eisen (in de vorm van regeltjes, ge- en verboden) weer in de door hen verstrekte vergunningen opnemen om aan hetgeen in de overeenkomsten is bepaald te kunnen voldoen.
Op zich is het dus niet zo interessant wat 'vissend Nederland' daarvan vindt daar dit de verhuurders meestal geen biet interesseert (en met de verhuurders bedoel ik dan weer het Rijk, Provincies etc.etc.).
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

26-07-2005 23:21

M.a.w
we komen geen streep verder!
En moeten afwachten wat de toekomst ons brengt. Toch?
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 23:35

Richard, dat is gelukkig ook niet helemaal zo. Maar alleen in overleg tussen huurders (HSV-en en federaties) en verhuurders zijn sommige 'regeltjes' wel weg te krijgen, hierbij moet je echter niet vergeten dat HSV bestuurders ook maar allemaal vrijwilligers zijn en dat soort overleggingen veel tijd en nogal wat inspanning kosten. Waarbij komt dat er nauwelijks karpervissers in die besturen zitten zodat karpervissers wel de laatsten zijn die hierover zouden mogen 'kankeren'.
peter andrae

27-07-2005 05:22

Hier is op sommige wateren wel een verbod na veel gemopper,en maar goed ook uitroeien mag niet meer,zolang iemand met een vergunning op zak loopt kun je niet praten over stekkenpezen raar woord trouwens,dus iedereen die aan het kinselmeer zit is voor mij dus een stekkenpikker, je vist op een water 2 minuten bij mij vandaan kan elke dag zien wat zich daar afspeelt ik kan je gerust stellen das bar weinig op het moment of ik moet aan een bril.

Als je foto,s gaat plaatsen en de gewichten erbij via een artiekel weet je dat ze als vliegen op een hoop stront afkomen dan moet je niet gaan klagen dat heb je dan aan je eigen te danken,gewoon doorgaan met vissen is mijn motto of wat Aart zegt meld je aan bij de hengelsport vereniging in jou geval,mopperen helpt vaak niet en al sowieso niet bij medevissers.

Ik begrijp je wel hoor alleen ik denk niet dat andere daar rekening mee houden sommige doen werkelijk alles voor een grote vis en dan kan jij al gauw in de weg zitten,en ja er zijn klanten die niet netje,s met hun vissen omgaan heel triest maar dat zijn er in nederland heel veel die je een schop onder hun reet moet geven.

Nou dat was het weer tot de volgende keer.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

01-08-2005 20:24

He Richard, Bekende irritaties waar je nog heel veel over kunt door lullen.
Voel met je mee hoor en geloof mij ik verlang nog wel eens terug naar het oude ( met de pen en sluipen maar ). Het vissen is te gemakkelijk geworden zodat iedere oetlul aan het water met een hengel gaat zitten. Vaak met een kratje en bbQ een eindje slingeren met een brasem maar wel vaak de karper op het madje.
Als ik me zelf neem vis ik het liefst in de rimboe waar niemand komt, wat ik niet zie wat me niet kan irriteren. Ik raad je het zelfde aan in de buurt van Neck genoeg ruimte toch.

Sterkte
peter andrae

02-08-2005 05:46

Maar je kan nu toch evengoed met de penhengel Tom,of met 2 glasstokkie,s aan het kanaal met een aardappel of mis ik iets,met de korst het is maar wat je wilt.

Ik kom zelf uit het aardappel tijdperk net zolang kijken naar je wakers tot je s,ochtens bijna in slaap viel leuk hoor maar ben net zo blij met de nieuwe technieken ben het helemaal met je eens dat iedere oetlul tegenwoordig kan vissen alleen of ze het leuk blijven vinden dat vraag ik mij toch af,en geloof ook niet dat ze net zoveel resultaat behalen als de karpervisser die het echt ziet als zijn hobby en er ook voor gaat.

Je kan wel met een hele uitrusting de winkel uitlopen maar dan ben je er nog niet.

Kijk ik kan mij best wel vinden in het verhaal van Richard maar ik vis al bijna mijn hele leven was er vroeg bij zal ik maar zeggen,moeders kookte altijd wat exstra aardappels mee en na het eten was ik weg met mijn penhengel,als ik nu kijk dan denk ik bij mijn eigen waar gaat dit heen ik heb het echt zien veranderen toen de bollie en de electronica kwam daarna is het snel gegaan,ik heb er maar vrede mee gesloten het is alleen jammer dat er heel veel peppie,s bij lopen die eigenlijk niets hebben met vissen en vooral niet karpervissen.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

02-08-2005 07:33

Ja, je kan aan het gedrag van mensen weinig doen. Ik denk dat iedereen FATSOENLIJK na kan denken. Dit maakte ik vorige week mee (echt bizar!)

Ik zat op een mooie plas van 20 ha (ruimte zat dus) te vissen. Ik zat op een grote plek, een gras vlakte van ong. 20 meter breed. Ik had mijn lijntjes met veel moeite uitgevaren op ong 150 meter waar karper sprong. De lijnen had ik recht vooruit gevaren, tussen de haken zat misschien 15 meter. Als je aan de overkant zou zitten, had je geen last van mijn lijnen gehad, want die lagen meer dan 200 meter van de andere overkant af. Volgens mij zat het met mijn gedrag goed.

Na 2 uur (niets gevangen :cry: ) komt er een vent om de hoek kijken. hij ziet mij zitten en hij loopt terug. Enkele minuten daarna komt die zelfde gevolgd door ong. 8 personen eraan met allemaal hengels! DIe lui gaan zo naast (aan beide kanten) me zitten. Die lui gingen even een viswedstrijdje houden en dat moest hier gebeuren! Ze zaten nog geen meter van me af! Het was enkel wachten vooor ze over mijn lijnen heen gingen. Het waren gewoon vissers met goedkope en antieke werphengsels, en 2 van hun hadden een goedkoop rodpodje met wat hengels.

Na nog geen 5 minuten hadden ze het gepresteerd om mijn beide lijnen naar de kant te krijgen. ik heb maar op geruimd en ik ben aan de overkant gaan zitten. Het gepiep (met keihard afgestelde piepers dus) ging de hele avond door.

DE volgende ochten leek het alsof er een bom ontploft was! lege chips zakken, bier flessen, snoep papier alles lag er op de grond. Niet normaal meer, want de vuilnisbak was 30 meter lopen!! Echt heel bizar, maar het is helaaas waar gebeurd!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

03-08-2005 18:39

nou peter daar heb je gelijk in maar ik heb ook geen hekel aan de hedendaagse viswijze. Maar inderdaad houden de knuppels het gelukkig niet zo lang vol maar tegen die tijd kunnen ze een hoop hebben vern.... en dat is jammer.

Op sommige water is het nachtvissen al verboden en deze stappen gaan steeds verder. Harde piepers in de bebouwde kom, zuipfeesten nou je weet het wel. Ik probeer de jeugd ( o wat ben ik al oud haha ) wat bij te brengen als het kan. En water met de veel kloothommels laat ik voor wat ze zijn. Ging een nacht vissen op een meer in de buurt 3 dagen gevoerd en in 3 dagen de stek opgeruimd. Twee zakken vol met boilie emmers, bierblikken en flessen, nylon en andere shit. Na een leuke nacht kwam er een pannekoek langs. He zegt hij hier zit ik altijd te vissen en verhalen over zijn 3 ponds stokken en 150 meter keilen en sleuren bla,bla,bla.
Had al snel in de gaten dat deze knuppel de stek had verziekt en heb hem dan ook vriendelijk afgewimpeld met een paar gesneden kutopmerkingen.
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

20-08-2005 22:07

Aart Lokhorst schreef:Richard, dat is gelukkig ook niet helemaal zo. Maar alleen in overleg tussen huurders (HSV-en en federaties) en verhuurders zijn sommige 'regeltjes' wel weg te krijgen, hierbij moet je echter niet vergeten dat HSV bestuurders ook maar allemaal vrijwilligers zijn en dat soort overleggingen veel tijd en nogal wat inspanning kosten. Waarbij komt dat er nauwelijks karpervissers in die besturen zitten zodat karpervissers wel de laatsten zijn die hierover zouden mogen 'kankeren'.

Hoi Aart
Ben nu net terug van drie weken Frankrijk
en ben weer helemaal opgeladen voor de aankomende periode
Ik heb daar een week helemaal alleen op een 130 ha meer mogen vissen
man! wat een verademing is dat zeg
had alleen de pech dat het betreffende water werd gebruikt voor de water voorziening in de streek een zag het meer in totaal zo`n 8 meter zakken
wat niet helemaal ten goede kwam voor mij omdat ik daar een huisje direct aan het meer had gehuurd en dat daar de nachtviszone was .die volledig droog kwam te leggen .
toch nog een aantal mooie vissen gevangen met een beresterke spiegel van ruim 32pond die mij of ik hem, een half uur aan het lijntje hield
Maar om even op jou reactie te reageren.
daar ben ik het helemaal mee eens
ikzelf ben daar ook "schuldig" aan en heb het grootste respect voor degene die zich vrijwillig inzetten om het ons (karpervissers) naar de zin te maken.
En hoop dat dit zich in de toekomst gaat uitbetalen.
groetjes Richard
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Plaats reactie