Het Schilderij is overleden...

Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2005 22:52

marijn ham schreef:Glenn,

dit was een topic van 3 maanden geleden... :roll:


Het is hier g*dver ook nooit goed, he

Als je een nieuw topic opent, moet je de search gebruiken, reageer je in een wat ouder (nog niet eens zo zoud) topic, krijg je dit. Soms vraag ik me af...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

24-10-2005 23:50

Sven,

Chill Man :wink:! ..

Begrijp Marijn ook wel!

Als je dan zonodig in een, reeds enkele tijd bestaand, topic wil/moet reageren dan zou het nuttig/prettig zijn als je ook wat zinnigs te melden hebt :roll: !

Bee happie :lol: :lol: !!!
live the life you love and
love the life you live ..
Sam Bos

21-01-2006 18:02

jongens kom effe op zeg mooije effe rustig aan :-? :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-01-2006 18:04

Inderdaad rustig aan, Sander.

Weer drie maanden verder. :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2006 18:55

Misschien een trage verbinding 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-01-2006 21:30

Rust in vrede, beste vinvriend.

Wat een vis een karper maakt is hoe hij weer opstaat/zwemt nadat hij gevallen is. Het leven zit vol pieken en dalen, maar hoe jij jezelf overeind hield op de momenten dat je in een dal zat, dwingt respect af bij velen.

Ik heb in al die tijd dat ik deze aardbol bevis nog nooit een noemenswaardige vis meegemaakt als jij. Jij bent een idool voor al die andere vissen. Een lichtpuntje in het duister voor vele vinvrienden.

Het meeste wat ik mis aan jou is hoe je lachte. Toen ik je in mijn armen nam, knorde je van het lachen. Ik voelde de wederzijdse liefde van jou voor mij op zulke momenten diep mijn hart penitreren. Ik hou van jou, en ondanks dat je hier niet bent, leef je voort in mijn hart.

Rust in vrede, beste vinvriend..
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-01-2006 13:18

Snik........dit wordt me even te emotioneel!

He, het is maar een dier hoor, we kunnen beter om de toestand in de derde wereld treuren volgens mij! Een karper overlijdt ook niet ,maar gaat gewoon dood. En dat is natuurlijk jammer, maar niet meer dan dat.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 13:21

Aha nu komt de aap uit de mouw Moerad heeft het schilderij gepenatreert.
Gewoon lek gemaakt of is ze gestikt?
Vissen is een hobby, geen religie!
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

24-01-2006 22:45

allemaal gecondoleerd
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-01-2006 06:57

Douwe Bijlsma schreef:Aha nu komt de aap uit de mouw Moerad heeft het schilderij gepenatreert.
Gewoon lek gemaakt of is ze gestikt?


Dan is het zinloos geweld en kunnen we wellicht een stille tocht houden.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-01-2006 09:03

Waar waren jullie op de begrafenis heren?

zwaar verontwaardigd........
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-01-2006 09:57

Die het hardste treuren hebben wellicht de meeste boter op het hoofd.....
Eerst zo'n vis kapot voeren en vissen en alstie dan de kraaienmars blaast is het ach en wee...........
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-01-2006 13:53

Kapotvoeren, laat me niet lachen man.
Die vis was meer dan 40 jaar oud, mag die dan een keer gaan?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Guy Veugen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00
Locatie: Maastricht

25-01-2006 14:22

Kees Verheij schreef:Die het hardste treuren hebben wellicht de meeste boter op het hoofd.....
Eerst zo'n vis kapot voeren en vissen en alstie dan de kraaienmars blaast is het ach en wee...........


Waar haal je deze wijsheid vandaan? :roll:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-01-2006 15:13

Het is trouwens wel zeer boeiend om te kijken naar de data waarop deze vis gevangen werd..

Als meest opvallende vond ik:

23, 27, 27, 28, 30 september.. In verschillende jaren.

GR Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2006 16:58

Dat vind ik met een verjaardag ook, steeds dezelfde datum maar altijd een andere dag.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-01-2006 17:40

En toch hè douwe....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-01-2006 22:39

Het is niet bedoeld om te lachen hoor, die zin over kapotvoeren. Denk je nu echt dat als een vis jarenlang boilies van allerlei samenstellingen eet en ernstig vervet (die "mooie vette" spiegels), bovendien allerlei stress van allerlei vangsten oploopt een "natuurlijke dood" sterft? Ik denk dat hij 50 of 60 had kunnen worden als bovenomschreven zaken niet of in veel mindere mate waren gebeurd, maar dat is koffiedik kijken.

Nou ben ik een nuchter mens hoor, het is gewoon jammer en daarmee klaar dat zo'n vis dood gaat. Maar kom nu niet bij me aan met allerlei tranentrekkende kreten over het "overlijden" van een vis.

Persoonlijk vind ik dat circuitvissen op overbevoerde en overbeviste wateren cq pispotputjes wel eens een beetje zielig voor de vissen. Maar ja, als riviervisser heb ik makkelijk praten en ik veroordeel dan ook niemand als die daar z'n uitdaging in ziet. Alleen neem dan wel de consequenties zoals die daar liggen en dat is dus wat ik in de gewraakte posting schreef.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2006 12:40

Ieder het zijne maar er is voor mij maar 1 meest begeerde vis en dat is de volgende.

Enne Kees,

Worden jou riviervissen al niet meer gedubbeld dan menig circuitkarper ( is dat wel een goed woord?)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 14:13

Wie is het Schilderij? :o

Hier leeft de schilder nog , tenminste heb hem vanmorgen nog gezien.

Maar ook hij is wat dik aan het worden, krijgt misschien wat veel koekjes op zijn werkplaatsen.

Als hij hier moet zijn krijgt ie alleen nog water en brood , wil namelijk nog langer mijn huis geverfd hebben.

:lol:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-01-2006 14:14

Dat valt gelukkig mee Klaas, de meesten zijn gelukkig onbekend. Maar er zijn enkele vissen bij die inderdaad na een jaar of langer weer terugkomen. Ach....1 of 2 keer per jaar op de mat valt ook nog mee, en dat is maar 1 bekende vis die dat flikt. En hoe oud ze op de rivier worden? Waarom minder oud? Over het algemeen zijn ze in uitstekende conditie en er is voedsel zat.

Wel een interessant onderwerp, hoe oud ze in welke omstandigheden kunnen worden. Kijk, die vissen eten niet gezond als ze vrijwel alleen maar op boilies leven, ze worden er immers erg dik van? En alle voorbeelden van rokende opa's van 90 ten spijt, ongezonde dingen doen (waaronder veel eten en overgewicht krijgen) ga je meestal eerder dood van. Zal dat bij karpers anders zijn (survival of the fattest)?

Voer voor biologen wellicht, ik kan hier (en de meeste anderen ook) slechts naar gissen. Net zo goed als de zwaanvissers ernaar kunnen gissen hoe oud de vissen worden of waren geworden op grotendeels natuurlijk voedsel. Het is wel opvallend dat grotere karpersterftes vooral optreden op drukbeviste wateren.

Maar ik lig er niet wakker van hoor, zelfs niet als ik aan het circuit (circus) mee deed. Het is tenslotte maar een dier he en we vertroetelen ze toch redelijk! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-01-2006 14:30

In een voor het gros op gewichtengebaseerde karperwereld moet je de eerdere dood van de karper voor lief nemen, hoe cru het ook klinkt! Wij willen namelijk voorvoeren en de stekken aan het lopen krijgen, wij kiezen voor de boilie, wij allemaal helpen dus mee aan het eerder gaan van een karper, zeker waar...

Het enige wat je kan doen is om alles in het werk te stellen die vissen een zo lang mogelijk leven te gunnen door ze zo goed mogelijk te behandelen. Dit is bij het Schilderij zeker gebeurt, de meesten voerden daar met goed aas (anders ving je gewoon niks), zorgde goed voor de vissen, etc. Dat die vis ondanks het feit dat hij zo vaak gevangen is nog zo oud geworden is is een wonder, toch? Misschien had hij wellicht nog ouder kunnen worden, wie weet. Maar een keer is het genoeg, na misschien wel al 100 keer de kant te hebben bewondert is het ook een keer genoeg geweest...

Ach de huidige generatie topvissen (je ziet het nu al in Belgie en bij de komende generatie valkenswaarders wordt het niet anders) zijn vissen die snel groeien, veel eten, maar ook veel minder lang leven. De huidge topvissen in Nederland zijn allemaal oude vissen (op enkele uitzonderingen na dan), vissen die groot geworden zijn van natuurlijk voedsel en het laatste decenia ongeveer "dikker" geworden zijn door de boilie. Dat er af en toe dergelijke oude vissen gaan is een feit, wellicht eerder dan noodzakelijk, maar dat is logischerwijs het gevolg van de bevissing en bevoering van wateren.

Ik kan hier mee leven, jij hopelijk ook, want kan je dat niet dan moet je stoppen met deze hobby...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-01-2006 14:38

Bart,

Dit is een eerlijk verhaal en hier kan ik zeker mee instemmen! Het ging me er vooral om een stukje bewustwording te kweken. Dat we ons toch vooral goed realiseren wat we (kunnen) veroorzaken en dan liever geen krokodillentranen achteraf! Ik kan er ook prima mee leven en risico's horen bij het vak. Ik heb vroeger op de Sloterplas wel eens een karper doodgedrild. Die gaf tijdens een stevige dril ineens op en was even later naar de eeuwige viswateren. Tja, shit happens, risico van het vak. Leuk is het nooit.

Wel hoop ik dat mensen die op een kleiner water buitenproportioneel voeren eens op het achterhoofd gaan krabben bij dergelijke berichten.
Dat zou al winst zijn.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 14:44

Buiten proportioneel voeren heeft nog nooit wat gebracht, is dus geen discussiepunt maar een stommiteit.