It Wiid

Plaats reactie
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

01-08-2002 11:14

Hallo ik ga binnenkort naar buitenplaats It Wiid in Friesland. Wie kan mij over dit park enige informatie bezorgen over het visbestand, is er grote karper aanwezig en met welke soort boillies vist men er het best
Kan men vissen van achter de huisjes ?
Alle informatie over dit park en de vis ,
is welkom.
kdz
jan van kranenburg

12-07-2003 03:00

Was in Mei jl. 2 1/2 week op buitenplaats It Wiid.
Niks mis mee, maar geen karper. Zou er moeten zitten; water genoeg, maar lokale vissers vertelde me dat het voor een buitenstaander praktisch onmogelijk is om daar - behalve een toevalstreffer - karper te vangen. Bollies en piepers kun je thuislaten.
Vanuit de huizen kun je wel vissen, maar alleen wat brasem e.d. klein spul. De sloten zijn ook maar max 5 meter breed. Je hebt echt een boot nodig (te huren op de It Wiid) Of in de omgeving. In hoogseizoen moet je reserveren. Koop dan in Eernewoude bij de benzine pomp een waterkaart, en ga vissen in de "kruisdobbe" of kanalen daarom heen. Let op die huurboot heeft geen anker, en je mag niet overal zomaar langs de kant liggen. Erger je niet aan de heel drukke pleziervaart.
Het park is geweldig, ook als visplaats (snoekbaars!) maar niet als je verwacht er karper te kunnen vangen. Dan had je beter naar de pretparken van sporthuis centrum kunnen gaan. of naar het weddemeer in groningen. Te vinden op het net.
Hengelsport artikelen zijn beperkt verkrijgbaar in Eernewoude. Uitgebreid assortiment in Bergum, ca 15 auto-minuten.
In het centrum t.o. Hema; naam ben ik kwijt.

Fijne vakantie! Ik heb genoten.
jan van kranenburg

12-07-2003 23:24

Vergat wat, kjell,

Laat me even weten hoe 't was daar.
Ga in september weer. Misschien kan ik nog wat van je opsteken.

mvg

jan
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

13-07-2003 16:48

De Zutter Kjell
Je vroeg informatie over de de Alde Feanen (naam van het water dat grenst aan camping It Wiid). Ik zal bij deze proberen een redelijk antwoord op je vraag te geven. Zelf vis ik al jaren op dit water en mag dus zeggen dat ik het redelijk ken (ik woon er zeer dicht in de buurt).

Vroeger waren De Alde Feanen het domein van de boeren, rietsnijders en vissers. De laatste jaren is het aantal beroepsvissers teruggelopen tot nog slechts twee actieve beroepsvissers. Zij vissen met name op paling. Dat er nog slechts twee beroepsvissers over zijn heeft niets met de visstand te maken. Die is in De Alde Feanen zonder meer goed te noemen. Andere vissoorten die hier gevangen worden zijn snoek, snoekbaars, baars, brasem, blei en voorn. Vissen is alleen toegestaan in de vrij bevaarbare wateren en dus niet in afgesloten gebieden.

Karper komt hier niet of zo sporadisch voor dat het vissen er op echt niet loont. Probeer plezier te maken met de soorten die er wel voor komen, dan heb je ook geen last van teleurstellingen achteraf.

Hopelijke heb je hier wat aan. En wat hengelsportzaken betreft. In Grouw is er een en in Leeuwarden twee. Alle zijn een kwartiertje rijden met de auto.

Ik wens je veel succes en nog veel meer plezier.

Sjors
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

16-07-2003 20:38

Maat van me heeft er eens ooit twee nachten gevist. Twee runs en allebei verspeeld. Hij heeft op dat kanaal zitten vissen maar meer weet ik er ook niet van...

groetjes
Erik vd westen
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: haarlem

16-07-2003 21:25

je kan bij die boot wel een anker huren hoor
laat je piepers maar brullen
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

27-11-2007 18:20

Ik ga komende zomer (eind augustus) een week naar 'Alde Feanen' en ik las bovenstaande info. Ik vroeg me af of er over dit meer/gebied meer bekent was.

Ik heb even rondgekeken op google earth en naar foto's van het gebied. Maar ik kon geen reden vinden waarom hier geen karper zou zitten.
Ik ga het alsnog gewoon proberen en hopen dat ik dan die ene 'sporadische' karper vang.
Ik heb van een (friese) kennis gehoord dat het vissen er bemoeilijkt kan worden door een zachte grond maar daar is natuurlijk wel een mauw aan te passen.


Misschien kunnen jullie me meer vertellen over dit gebied. Of er inderdaad geen karper zit of dat het vissen er gewoon niet gemakkelijk is.

alvast bedankt.

groeten

pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Robert Lamboo

28-11-2007 23:52

Heb nog wel een alternatief voor je. Ik ben er jaren geleden eens geweest maar geen karper gevangen op het park zelf. De eigenaar van de viswinkel in Grouw gaf mij de tip om eens in de sloot op het eiland "De Bird" o.i.d. te gaan zitten. Ik heb er met de pen gezeten maar niks gevangen. Graskarper daarentegen kon je daar tot een mooie maat vangen aan de oppervlakte (weet niet of t nog steeds zo is). Heb me prima vermaakt in ieder geval 8)

Hier is een kaartje hoe je er kan komen:

Afbeelding

Langs het water op fietsen, de grote hefbrug over, de polder door, achter de boerderij het pondje nemen, stukje doorrijden en je komt bij de sloot uit. Vergeet geen dagvergunning te halen!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

29-11-2007 12:52

Ej robert,

bedankt voor de info, ik ben benieuw! Heb je eigenlijk wel statisch gevist daar?
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2007 08:49

Robert vist niet statisch, struiner hart en nieren...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-12-2007 09:45

Daar als vakantieganger statisch te vissen heeft geen enkele zin, nou geen zin als je van rust houd dan wel natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

04-12-2007 12:50

Sven van Anrooy schreef:Robert vist niet statisch, struiner hart en nieren...


ja dat had ik in de gaten, maar je weet maar nooit!

Daar als vakantieganger statisch te vissen heeft geen enkele zin, nou geen zin als je van rust houd dan wel natuurlijk.


Zou je me ook een reden kunne vertellen?
Iedereen zegt dat je er nooit karper zal vangen maar ik heb nog geen enkel goed argument gehoord waarom niet! Is het de kwaliteit van het water? Zit er daarom geen karper? Of zit er wel karper maar laten ze zich heel lastig vangen?

groetjes

pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
richard emperpoll
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-08-2007 14:36
Locatie: heerenveen

04-12-2007 22:03

je laatste argument, een zeer dunne bezetting is daar de oorzaak van.
als je dan al wat vangt is het gevoel super!
de aanhouder wint zeggen ze wel eens.....
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

04-12-2007 22:36

richard emperpoll schreef:je laatste argument, een zeer dunne bezetting is daar de oorzaak van.
als je dan al wat vangt is het gevoel super!
de aanhouder wint zeggen ze wel eens.....


Bedankt voor je reactie!!

Na al die negatieve adviezen begon ik al te twijfelen of ik m'n stokken misschien toch niet beter thuis kon laten! Maar zoals je zegt': de aanhouder wint!
Ik was van plan om met name 's nachts te vissen. Over dag zullen we toch het een en ander gaan ondernemen, want ik kan me niet voorstellen dat ik m'n vriendin kan overtuigen 7 dagen lang op een stoel te gaan zitten en een boek te lezen. Plus dat ik daar zelf niet zo'n zin in heb!

Ik heb ook gehoord dat het er goed (snoek)baars vissen is dus m'n spinhengeltjes zullen ook wel aan hun trekken komen.

groetjes

Pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

05-12-2007 02:30

It Wid is een prachtig vakantie-verblijf.
Alles derop en deran.
Ondanks forse Aalscholverskolonie in de buurt, toch witvismogelijkheden.

Vrijwel geen karper opties daar. Je kan wel wachten op die ene
mogeljke toevalstreffer, maar kans is groot dat je geen moer aan
karper vangt.

Op ca 15 autominiuten liggen de Grote- en Kleine Wielen (richting Leeuwarden), waar vooral in de Kleine redeljke mogelijkheden zijn.
Ook in de polders kun je terecht.

Raad je aan contact op te nemen met Douwe Bijlsma en./of Sjors Hempenius. Beide hier op dit Forum bekend.

Zijn locals, en zullen je zeker willen helpen.

Hou me maar op de hoogte1
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

05-12-2007 12:09

Ej jan,

bedankt voor de info!

Ik zit echt nier op dat prachtige Vakantie-verblijf met alles erop en eraan. ik zit op een woonboot met lekker veel privacy. Ik weet nog niet precies waar de woonboot gelegen is maar aan foto's te zien hebben we iig een prachtig uitzicht!

It Wid ligt aan het zelfde gebied als de woonboot waar we verblijven. Zoals ik al zei zal ik niet dag in dag uit aan het vissen zijn, omdat ik ook nog een beetje aan mn vriendin moet denken :lol: :wink:

Ik zal dus vooral 's nachts (karper)vissen en overdag zullen we toch met name gaan fietsen, wandelen of varen (trawlen :wink: )

Het gaat er mij dus ook helemaal niet om om in m'n vakantie honderden vissen op de kant te krijgen. Die ene maagdelijke bak die daar rondzwemd is in principe al genoeg :lol: Maar mocht ik niets vangen, niet getreurd! Dan heb ik gewoon een hele goed nachtrust :P

groetjes

pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

05-12-2007 16:56

Ik kom op die camping al een jaartje of 7 en ving er altijd goed witvis en snoekbaars. Me opa staat daar al 15 jaar en zodoende weet ik wel een beetje waar goed gevangen word en niet. Aan de reactie`s te zien die ik kreeg hadden ze daar nog nooit en karpervissers gezien (ik zel 1x een recreatie karpervisser). Dus na die 7 jaar witvissen en snoekbaarzen weet ik behoorlijk wat over de waterdieptes en dergelijk zowel van af de camping als vanuit de boot. Want me mooi weer ging ik i.p.v. naar het zwembad fietsen door die mooie polders, met mooi weer zien je de dikke zeelten en zwarte brasem prachtige pen wateren. Tot nu toe ben ik 1 water tegen gekomen waar kleine maar hard vechtende schubjes zwemmen, heb daar zelf nog niet geprobeerd aangezien ik geen penhengel bij me had. vlakbij de camping dus pm me maar als je wilt weten waar.

Heb daar 2x 48 uur`s sessie gehouden waarbij ik ongeveer 35 kilo particals heb gevoert. Wat op dat water zeker niet veel is me al die brasems. Met als resultaat 3 brasems. Ik had het gevoel dat mijn stek gewoon zwart was van de brasem aangezien me swinger niet stil stond. Ondanks dat ga ik het komend seizoen zeker weer proberen omdat de vissen daar perfect goudkleuring door de veenbodem moeten zijn net als de brasems. dus mocht je daar statisch wil gaan vissen heb dan vooral geduld wat ze zwemmen er zeker wel. Alleen heel dun bezet omdat er zogoed als geen uitzettingen zijn geweest.

owja ik las dat je met name s`nachts wilde gaan vissen erg verstandig wat overdag is het DRUK! met bootjes niet best meer.
laat me even weten als je gaat....
succes
groet`n ramon
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

06-12-2007 00:37

ej ramon,

super bedankt voor je info! Daar kom ik echt verder mee (en dat is zeker niet sarcastisch bedoeld!)

Ik weet nog niet precies waar ik zit (welk deel van het gebied). Een tijdje terug ben ik in hetzelfde gebied wezen zeilen. Toen kreeg ik al de karperkriebels (ik kwam er vandaag pas achter dat dat hetzelfde gebied is :oops: ) Ik niet wachten tot ik daar op vakantie ga.

Zodra ik meer weet over het gebied neem ik wel even contact met je op (via pb), goed?

In ieder gaval alvast heel erg bedankt voor je info en aanbod.

groetjes

pieter
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

06-12-2007 01:40

Pieter,

Ken die woonboten.
Waanzinnig mooie lokaties.

Heb er 1x 1 gehuurd. Lag aan een eilandje.
Voor mijn katten geweldig. Konden vrij rondlopen, maar voor de rest
voor mij wat te bewerkelijk. Boodschappen per bootje b.v.
Ook warm water liet 't regelmatig afweten.

Desondanks ook daar weinig kans op karper. Ook 's nachts niet.

Sukses, Man!!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

06-12-2007 17:10

via pb is goed stuur je zo ook nog even een pvtje met wat informatie
groet`n ramon
Plaats reactie