Hoe zit dat nou met een tent aan het water?

Plaats reactie
joze f
Berichten: 14
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00

24-07-2002 21:51

Hallo allemaal,

ik hoor allerlij verhalen over het wel en niet mogen gebruiken van een tent aan de Maas ofwel kanalen.
Zelf zit ik met een tent met los te halen grondzeil en nog nooit een probleem gehad. Anderen worden zelfs met een overwrap weggestuurd!

Wat mag nou en wat mag niet?

groeten

joze
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2002 22:14

Volgens de wet? Pluutje en vergunning om nacht te vissen. Met meer dan een pluutje: een officiele ontheffing van de gemeente.

Overigens F is een beetje kort voor een achternaam. Lees onzin namen verwijderen eens.

Groeten Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-07-24 22:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

25-07-2002 09:27

Dat ligt geheel aan de plaatselijke rechthebbende. Bij mij in de buurt mag je hier wel vissen met tent en daar weer niet. Voor de eerste keer zal je geen boetes krijgen of iets dergelijks denk ik. Meestal komen ze eerst overdag langs om te waarschuwen. Niets ontheffing, dan zou ik er al 20 hebben gekregen denk ik.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2002 15:26

Stefan,

Ik was wat kort omdat dit topic al eerder de revue passeerde. Maar de wetgeving is domweg zoals ik die weergeef. Waar jij op doelt is dat er zeer plaatselijke verschillen zijn in de mate van controle en het gedogen van de kant van de handhaver van de wet. Als alles echter volgens de regeltjes moet gaan kom je niet ver met een tent, maar wel overal met een pluutje waar nacht vissen is toegestaan. Gelukkig wordt ons nog wat ruimte gegund. Maar als we het verzieken is dat snel over. Enige die hier wat aan kan doen is de gemeente. Maar die moeten dan echt wel formeel ontheffing aanvragen. Volgens mij zijn er niet veel gemeentes die iets voor sportvissers geregeld hebben. Wellicht vragen we er ook niet om middels onze HSV'en?

Kees
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

25-07-2002 15:47

Het klopt idd dat er alleen maar met de plu genachtvist mag worden. Heb laatst navraag gedaan bij controleur en deze kon me vertellen dat alles meer als de plu (dus ook overwrap ed) als kamperen wordt gezien wat dus illegaal is en nergens is toegestaan of er moet om ontheffing gevraagt zijn.

Mvg Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

25-07-2002 17:11

De wetgever shrijft voor dat iets als wildkamperen aangeduid kan worden als er een plaats is ingericht om te kunnen slapen op een daartoe niet aangewezen plaats.

Met andere woorden, plu met stoel oke maar plu met strecher gaat de wetgever al te ver.

Zo is het en niet anders.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

25-07-2002 21:49

Maar wat ik dan niet snap is dat bij ons gewoon hele families aan de waterkant zitten.. je weet wel met vrouw kinderen en honden.... voor 2 weken lang.. zelfs met een kook tent....... En die worden niet weggestuurd???!!! Sorry hoor maar ehhh.... Is dit gedogen of met oogkleppen op zitten???

met ergerende gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

25-07-2002 21:58

Dit heet inderdaad gedoog beleid, als het echt te ver gaat zal er vanzelf bericht verschijnen via de vereniging en er een totaal nachtvis verbod gaan gelden als er niet snel wat veranderd.
Vele voorbeelden zijn hier van te noemen.
Neem de bekende recreatieplassen maar.

Het probleem zit hem er in dat zij met familie, honden en kooktent het zelfde doen als jij, dat is vissen in de nacht met een tent, al lijkt het anders. Er word gecontroleerd zonder aanziens des persoon.
En dat is maar goed ook. het hele punt hiermee is dat als zij daar niet mogen zitten, dan moet jij ook weggestuurd worden.


Het heeft echter niets te maken met oogkleppen ophebben, meer met prioriteit stelling en redelijkheid, het feit dat je er in principe niemand mee tot last bent als jij 's nachts in je bivvy zit.

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-07-25 22:09 ]</font>
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

25-07-2002 22:04

De visrechthebbende (vereniging) kan apart geregeld hebben dat tenten wel toegestaan zijn mits er gevist word, zoals dus bij jou in Rotterdam e.o. het geval is. Dit is dus een aanvulling in de vergunning die je dus als gemeentelijke ontheffing gebruikt.
Dus dan kom je weer op het zelfde verhaal terecht.

Met informatieve groet, Bob
joze f
Berichten: 14
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00

25-07-2002 22:11

Mij lijkt dat er een verschil is tussen "openbaar" water en verenigingswater. Op de rivieren is nachtvissen wel toegestaan echter de plaatselijke controle totaal anders. Bij de een mag het wel bij de ander weer niet. Mij lijkt het ook een kwestie van hoe men zich tegenover de controleur ofwel politie opsteld. Als men zelf moeilijk doet zullen hun dit ook doen.....
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

25-07-2002 22:26

Joze, wildkamperen is een overtreding die je pleegt op het land, niet op het water, dus dat betekend gelijk dat openbaar water of verenigings water geen ruk uitmaakt.
De regels zijn in heel nederland het zelfde.
Tenzij daar anders mee omgegaan word doormiddel van vergunning/ontheffingen/Algemeen Plaatselijke Verordeningen (APV)

Natuurlijk is het zo dat er makkelijker mee omgegaan word als je coulant bent en de boel netjes en compact houd (geen grote uitstalling om de tent). De ene controleur is de andere niet, dat is namelijk ook mensenwerk. Is er echter een verbaliseer beleid dan ben je zonder pardon de ... :sad:


_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-07-25 22:28 ]</font>
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

27-07-2002 02:17

maar ehh.. als je met kooktent en al aan komt zetten heeft dat toch niks meer met vissen te maken maar probeer je een goedkope vakantie af te dwingen of zie ik dat verkeerd??? Zeker als ook nog blijkt dat diegene meerdere weken blijven... Afvragend waar diegene doucht en tja de rest kan je raden wat ik me afvraag..... Ik den kdat in alle redelijkheid onderscheid gemaakt kan worden tussen vissende mensen en mensen met hengels in het water of zie ik dit verkeerd??

met afvragende groet
R.Koopal
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

27-07-2002 11:40

Ga eens naar bedreigingen van het karpervissen en lees (en huiver)verder
Plaats reactie