Paaiende karpers op de Waal.

Plaats reactie
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

04-05-2005 11:46

Eergisteren zowaar paaiende karpers gezien op een stel ondergelopen weilanden langs de Waal. Ik heb weleens eerder paaiende karpers op opndiepe plekken bij de Waal gezien maar dat was eind Mei.
Ik vond het apart om te zien maar vooral imposant hoe al die bakken door het ondiepe water klapten.
Ik schat dat het een stuk of 20 karpers waren. Let op dit waren de vissen die aan het paaien waren, op al die weilanden lagen er rond de 100.

Natuurlijk kon ik het niet laten om er te vissen waarbij ik een loodhengel met boillie ingooide en een penhengel met aardappel gebruikte. Ik heb 4 karpers gevangen 2 met de pen en 2 met lood. De gewichten waren leuk, een 17 ponder (met staart als een peddel), een 23 ponder en twee 24 ponders. Ik was al van plan dit jaar fulltime op de rivieren te gaan vissen (Waal & Lek) en dit is dus een superstart en bevestiging van mijn voorgenomen riviervisserij.

Ik ben alleen nog niet voorzien van hengels die zwaar genoeg zijn om op de rivier zelf te vissen. Ik zit te denken aan een parabolische hengel van rond de 3 pond. Het doel van deze hengel is vooral zwaar lood werpen, maar grote afstanden hoef ik niet te gooien. Ik wil vooral tussen en vanaf de kribben vissen. Heeft iemand tips voor een geschikt type hengel?

Met nagenietende groet,

Richard Vervoorn
Danny Mieremet

04-05-2005 13:45

Hallo,

Ik kan je zo 10 soorten geschikte hengels opnoemen, maar dan is het wel belangrijk in welke prijs klasse je die hengels wilt hebben.
De Fox rangemaster 3.60m 3Lbs zijn geschikt en betaalbaar.
Spro strategy 2.75/3 Lbs.
RH dreammakers 3.90 3.5Lbs.
Er zijn natuurlijk nog veel meer hengels die daar geschikt voor zijn, maar ik denk ook dat het een kwestie van smaak is welk jezelf het fijnst vind.

Succes met je zoektocht.

Gr D.
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

04-05-2005 14:30

Danny,

De ervaring leert mij dat ik (vooral op de Waal) soms met zeer zwaar lood (200 gram of zwaarder) moet vissen. Dit is niet nodig wanneer ik vlak voor de kant tussen de kribben vis maar wel wanneer ik op de kop van een krib zit en en factoren als stroming en zuiging van schepen gaan meewerken. Daarnaast moet de hengel tot in het handvat kromgaan, iets wat een hoop zware loodkanonnen niet doen. Ik heb in het verleden een hengel gezien bij Co Sielhorst. Dit was een mix van carbon en glas 4 meter lang en 3 lbs. Deze hengel voldoet wel aan mijn eisen maar ik hoop een iets goedkopere hengel te vinden (Die hengel kostte 300 euro).

Denk je dat die fox of RH hengels parabolisch genoeg zijn het gewicht aankunnen?
Danny Mieremet

04-05-2005 15:25

De Fox is een vrij stugge hengel met gooien, maar met drillen is hij erg parabolisch. Ik heb ze zelf voor op de ijssel en vis er regelmatig mee op de ijssel.
De RH is wel een vrij stijve hengel(pook) maar beide kunnen het gewicht wel aan.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Gr D
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

08-05-2005 14:46

Richard Vervoorn schreef: (met staart als een peddel)


offtopic, peddel als staart :P
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

10-05-2005 08:15

Richard,

Gefeliciteerd met je vangsten, hoorde het van je vismaat (richard 8))

Ook hij had het over de hengels van Co, heb m ook het advies gegeven eerst eens wat goedkoper te zoeken, dat kan altijd nog.

Zoiets in de prijsklasse als de hengels van Martijn, maar dan minder stijf, dat is mooi genoeg, sportexjes komen regelmatig voorbij.

Ben al vaak op Marktplaats voor m aan het zoeken, iets wat jij waarschijnlijk ookal doet!!!
Moet er wel even bij vermelden dat ik 2,75 lbs heb waarmee ik de werpprestaties van de meeste 3 ponders versla, ook dit is dus mogelijk.

Succes en kom zeker een keer kijken of jullie minder blanken als ik :oops:

Groeten Hans
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

11-05-2005 18:52

richard ga eens met de witvissers praten die op de kribben zitten te vissen volgens mij is 200 gram lood heel erg overdreven met een goede loodvom en de juiste opstelling van de hengels kom je met 100 gram ook al een heel eind. en dan hoeven de hengels ook niet zwaarder dan 2,5 bs te zijn.
we komen elkaar vast wel eens tegen.

groetjes Dicky Tuinbroek.
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

17-05-2005 12:09

Hallo,

Ik vis naast het maas-waal kanaal ook regelmatig op de waal. Op beide wateren vis ik met 2.75 lbs fabrieksstokken. Het loodgewicht wat ik gebruik is bijna altijd zo'n 140 tot 180 gr. dit meer voor de betere inhaking dan voor de stroming, hier heb ik weinig last van omdat ik niet ver uit de kant vis en met zo min mogelijk lijn in het water.

Het is mischien ook een goede tip om de wat rustigere stukken te bevissen, hier zit naar mijn mening ook vaak de vis, hoewel ik ook wel op snel stromende stukken regelmatig vis heb kunnen vangen.

p.s Wel eens vanaf de waalkade zelf gepobeerd, strak langs de kant.. :wink:

MVG Ben.
remco van gool

17-05-2005 19:00

Hallo

Ik sta met mijn caravan aan de Waal en ga binnekort beginnen met
voeren en hoop er toch leuk te gaan vangen.
Ik vis met Fox euromasters 2,75 ponds stokken.
Het lijkt mij het beste om tussen de kribben te vissen en dat ben ik van
plan om dat te gaan doen met 80a100gr.en ga alleen voeren met
boillies en dit alles niet te ver uit de kant.

Mocht het wat leuks opleveren dan laat ik het jullie zeker weten.


mvg Remco
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

18-05-2005 07:34

Remco,


Tip:

koop als je gaat beginnen gelijk wat zwaarder lood, zul je nodig hebben 8)


Mvrgr hans
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

18-05-2005 13:36

ik vis zelf met de spro strategy 3-3.25 lbs en het zijn voor mij perfecte hengels voor grote plassen en rivieren heb er zelf mee op de lek gevist en moet zeggen...het likte allemaal wel! over het lood, afhangkelijk waar je vist op de rivier zou ik voor het stroomende gedeelte 120 gram (licht eraan snel/langzaam stromend) gebruiken en voor dooie armen zou ik en gram of 80 gebruiken.

Vang ze,
groeten Jos
Plaats reactie