Serieuze Topic: wie is verenigingscontroleur of Boa

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-04-2005 01:05

Je zou zeggen dat er onder de ruim 5000 gebruikers van dit board toch ook wel een aantal verenigingscontroleurs of Boa's zijn. Dat een groot aantal HSV-en (en federaties) controleurs en Boa's te kort komen voor een goede en frequente controle is duidelijk. Allerlei 'klaagzangen' worden op dit board geuit over rotzooi, drankmisbruik, allerlei overige misdragingen aan de waterkant, het overzetten van vissen en vaak ook dat er zo weinig controle is.
Mijn vraag is dan ook wie het niet bij klagen alleen heeft gelaten maar ook daadwerkelijk als controleur of Boa actief is.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-04-2005 07:47

Aart, ben behalve bestuurslid van de plaatselijke HSV ook controleur. Ook controleur van de ‘Beheerseenheid de AA’ een overkoepelend orgaan van 17 hengelsportverenigingen in het stroomgebied van het riviertje ‘De AA’ waarin die HSV veel van hun visrechten hebben ondergebracht.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

10-04-2005 08:23

Aart,

enkele jaren geleden heb ik een boze brief gestuurd naar het bestuur van 'mijn' vereniging. hierin gaf ik aan welke dingen moesten veranderen aan de oevers van de plaatselijke karperput. ( onthaakmat verplichten, bewaarzak verbieden, mag toch alleen overdag gevist worden. geen gevlochten lijnen, geen vastlood, een groot schepnet) de vereniging heeft dit netjes ingevoerd en mij gevraagd, te gaan controleren hierop.

daar ben ik na in ontvangstname van mijn legitimatiepas direct mee begonnen. in het begin iets fanatieker dan nu. de reden is dat de vereniging geen interesse toont in de taken die ik daar uitvoer. ik leverde elke keer netjes een brief in bij de voorzitter, hierin schreef ik, hoe vaak ik controleerde, hoeveel mensen geen vergunning van de club, helemaal geen papieren, of andere opmerkingen. hebt dit 2 1/2 jaar gedaan, nooit een reactie gehad van het bestuur.

uit teleurstelling en het feit dat ik er nooit meer viste, heb ik een tijdje niet meer gecontroleerd. de bedoeling is wel dat ik het dit jaar weer regelmatig ga doen. en dit keer streng optreden tegen jongens zonder onthaakmat.

groeten Mark
afgelopen vrijdagavond heb ik voor de jeugd van de vereniging een karperavond georganiseerd, samen met een ander KSN-lid ( Maurice Samar) hier hebben we geprobeerd de jeugd respect voor de vis bij te brengen. we lieten wat dia's zien, toen een jochie vroeg hoe oud die vis was, en ons antwoord tussen de 30 en 40 jaar viel de zaal stil....
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-04-2005 09:46

In 2004 controleur geweest, maar gezien mijn drukke agenda geen tijd om een aantal keer per week de wateren uitgebreid rond te gaan en een praatje te maken met mensen. Ik vond dat ik niet aan de eisen kon voldoen voor een volwaardig controleur en heb me geconcentreerd op de andere werkzaamheden binnen de vereniging. We hebbenb immers toch voldoende controleurs
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Bernard Holtkamp

10-04-2005 11:55

Ik ben redelijk aktief voor de vereniging dacht ik zo.
Al een jaar of 12 controlleer ik vergunningen en draai ook al heel wat jaartjes mee in het CVB.

Ik vind het alleen zo jammer dat er een hele hoop vissers zijn die klagen dat er niet genoeg gecontrolleerd word en zelf niets doen om dit probleem op te lossen.

Dus verbeter de wereld en begin bij je zelf!

Bart
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-04-2005 12:06

Zelf ben ik hard bezig om mijn BOA diploma te halen.
Ik hoop hem dit jaar nog te hebben.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

10-04-2005 12:20

Robert Campbell schreef:Zelf ben ik hard bezig om mijn BOA diploma te halen.
Ik hoop hem dit jaar nog te hebben.

RC


Wat moet je heir voor doen dan? Diploma bos en waterbouw (of watdanook?) moet je toch ook hebben?
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

10-04-2005 12:33

Aart;

Ik ben zelf vrijwilliger bij de plaatselijke voetbalvereniging, en dat kost me al genoeg vrije tijd om regelmatig met de (vrouwelijke) familieleden in de problemen te komen. En dan ook af en toe nog vissen ……. :-?

Waarom is controle van visdocumenten trouwens een taak van vrijwilligers? Vervoersbewijzen controleren in het openbaar vervoer is toch ook een betaalde baan? Eigenlijk zou het helemaal niet zo raar zijn als er in deze tijden van toenemende werkeloosheid betaalde banen in deze sfeer gecreëerd zouden worden. Dat zou dan de prijzen van de vergunningen behoorlijk opschroeven, maar ik betaal nu ongeveer 50 euro om een heel jaar te mogen vissen in verenigingswater en wateren uit de grote vergunning. 50 euro!!! Een lachertje toch?? En wat is trouwens de taak van de politie op dit gebied? Makkelijk om te zeggen dat je geen tijd hebt. :evil:

Ik stel voor: vergunningen tot 16 jaar voor een vriendenprijsje, voor personen ouder dan 16 jaar 150 euro per jaar. Derde hengel: 100 euro extra. Uit de extra opbrengst worden dan “betaalde controleurs” aangenomen (een soort Melkertbanen). Dan krijg ik misschien ook eens een keertje controle, maar kan ik ook controleurs aansporen om op bepaalde plekken eens wat vaker te kijken. Ik kan deze personen dan rechtstreeks benaderen via de HSV. :lol:

De HSV moet dus commercieel. Met vrijwilligers kom je er in deze tijden niet meer.

Nou, kom maar met de reacties!!!! :oops: :evil: :lol:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-04-2005 13:00

heel simpel Jos, Als de vergunningg een euro duuurder wordt om de controle te betalen gaat iedereen weer janken...

Voor je 150 euro hou je nog 10 leden over. Helaas.Leuk maar werkt niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

10-04-2005 13:19

Die afvallers zeggen hun lidmaatschap op, en gaan vervolgens toch vissen. En dan komen de betaalde BOA’s. En na 3 bekeuringen ga je toch keuzes maken, koop ik hem wel, of koop ik hem niet. Ik heb in mijn hele viscarrière 1 keer controle gehad (Bosbaan). Dus wat kan mij in het huidige systeem nou gebeuren als ik geen visvergunning koop? (Ik heb er trouwens wel een, en mijn zoon ook).

In de trein is het net zo. Reizigers krijgen nooit controle, dus kopen geen kaartje meer. Dit gaat een tijdje goed (= rendabel voor de reiziger), totdat het beleid aangescherpt wordt. Er wordt weer veelvuldig gecontroleerd, en dus gaat het ineens heel vaak fout (= niet trendabel voor de reiziger). Dan komt er een periode van agressie (= stuiptrekkingen van de reiziger), en vervolgens koopt (bijna) iedereen weer een kaartje, want op de lange termijn loont het niet meer. En dan is het weer rustig.

Oké, oké, vervolgens heb je geen controleurs meer nodig, want iedereen heeft toch een kaartje, dus krijg je minder controle, en dan begint alles weer van voor af aan.

Contributie voetbal: 165 euro (gemiddeld 2 uur per week)
Ballet van mijn dochter: 214 euro (1 uur per week, vakanties geen les)
Visvergunning: 50 euro (onbeperkt)

Wie jankt er nou?? En waarom dan eigenlijk???
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

10-04-2005 13:31

Jos Holla schreef:Contributie voetbal: 165 euro (gemiddeld 2 uur per week)
Ballet van mijn dochter: 214 euro (1 uur per week, vakanties geen les)
Visvergunning: 50 euro (onbeperkt)


Krijg jij aan de waterkant ook begeleiding en wordt daar gezorgd voor materiaal?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-04-2005 14:05

heel simpel.

nu bijna 2 miljoen hengelaars, waarvan er 500000 "kwijt"zijn. Dus zwart vissen. Dat voor die paar euro. Vergunning omhoog, krijg je minder leden.

Om 2 boa's te betalen in Friesland is er per federatie lid eur 2 nodig. Men verwacht 50.000 minder leden. Ergo GEEN 2 boa's

De meeste hengelaars zijn hengelaar, die vissen nog geen 10 uur per jaar. Voor de handel een zeer intressante doelgroep. Die kopen 3 of 4 keer materiaal, soms ook steeds duurder. Daarnaast is deze groep onze bulk zeg maar. Nu kunnen we met die 2 miljoen schermen. Is toch anders dan bijvoorbeels 750.000. Ofwel verbied dat vissen maar.


Vissen:

eur 150 vergunningen
eur. 1000 aas
eur 200 liggeld
eur 500 materiaal
eur 1000 benzine

zo ff uit mijn hoofd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-04-2005 14:23

Ik denk dat er weer eens "iets typisch nederlands" naar voren komt.
Geld!
Altijd wanneer er iets verhoogd moet worden loopt men weer te zeiken.
Die €2,- geeft wel weerstand maar wanneer er iets verhoogd wordt , en of dat nu €35,- of € 37,- kost, men koopt het wel.
Dus daarom gewoon niet zeiken en verhogen.
Juist de mensen die wel €5,- voor een pakkie shag uitgeven, en dat zo'n 3 a 4 x per week lopen te janken als ouwe wijven.
Of drink 1 borrel minder per jaar , ook al gauw €2,-
Waar lullen we over...€2,- , maar wel klagen dat het zo'n zooitje rond het water is.
Ja, en we hebben wel de bek vol van criminaliteit en excessen maar o wee als je de Nederlander aan de portemonnaie komt.
Altijd maar weer die slappe hap(pvda-houding), maar moet men impopulaire maatregelen treffen dan trekt men de keutel weer snel in.
Ja stel je eens voor dat je niet aardig wordt gevonden hè.

gr Harnold de :evil:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2005 15:15

Controleur voor een HSV is nog steeds onbetaald vrijwilligers werk.

Wie stelt zich beschikbaar om zijn HSV daarmee te helpen?

De hoeveelheid werk is het niet en je ziet ook nog eens het één en ander langs de waterkant.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-04-2005 17:11

Graag terug naar de topic vraag en s.v.p. geen andere zaken erbij halen.
marthijn van der wal
Berichten: 78
Lid geworden op: 18-01-2004 14:39
Locatie: zaltbommel

10-04-2005 17:33

hoi Aart,

ik ben al vanav eind vorig jaar bezig met mijn hsv dat ik controleur wil worden dat vonden ze top komt allemaal goed tot op heden no geen pasje

maar alst goed is krijg ik binnen nu en 2 weken meer duidelijkheid middels dat ik uitgenodigd ben om controleurs vergadering met boa en politie bij te wonen,

daar komt ook het punt in naar voor en voor een cursus controleur zijn ze al langer mee bezig om dat op poten te krijgen.

vr gr
marthijn
wees slim word lid van de KSN
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

10-04-2005 18:32

Hallo,

Ik zit in het bestuur van een hengelsportvereniging. Heb ook een controlepas voor onze "eigen" wateren en controleer daar dus ook.

mvg

Saron
Dit is pas een BIG :-)
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-04-2005 18:41

Ik ben zelf BOA in dienst van de politie Amsterdam-Amstelland...

maar doe er weinig mee, is voornamelijk voor me werkzaamheden binnen amsterdam
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

10-04-2005 20:52

Hoi Aart,

Ik ben bestuurslid van onze vereniging en dus ook controleur.

K moet wel zeggen dat controleren af en toe geen fijne taak is... als je af en toe hoort wat ze naar je kop slingeren aan scheldwoorden.

Groeten,

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-04-2005 20:57

Ik ben een belg met een vraagje :

voor wat staat de afkorting "BOA". Kom het hier vaak tegen op het board maar ben er nog altijd niet achter. Dat het geen wurgslang is heb ik ook wel al even door ;)
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

10-04-2005 21:44

Bijzonder Opsporings Ambtenaar

Aart, wat wil je met deze topic bereiken, gezien het feit dat je erop hamert bij de topic te blijven?

groeten Mark
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-04-2005 22:06

ik denk de mensen aan het denken zetten voor wat ze zelf bij hun verenigingen enzo zouden kunnen doen.

als meer vissers zich gaan inzetten voor de karpervisserij zal het al snel een stuk beter gaan met regeltjes en vooroordelen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-04-2005 00:02

Mark, in het algemeen is wel bekend dat de Rijksoverheid zich op een aantal terreinen 'terugtrekt' en dat er meer en meer zaken bij de lagere overheden (vooral de gemeenten) worden neergelegd, al of niet met extra Rijksfinanciering voor die taken.
Er zijn inmiddels al een groot aantal VBC's opgericht, is verplicht op alle Rijkswateren en 'vrijwillig' voor de overige gebieden. Die 'vrijwilligheid' moet in de praktijk met een korreltje zout worden genomen daar alle waterbeheerders door de EU kaderrichtlijn water, niet alleen verantwoordelijk worden (deels al zijn) voor een goed waterbeheer en schoon water, maar ook voor een gezonde visstand in die wateren. Waterbeheerders (denk hierbij vooral aan alle waterschappen, hoogheemraadschappen) hebben hierbij de hulp van de visrechthebbenden nodig (HSV-en, federaties, beroepsvissers).
In de praktijk betekent dit dat binnen niet al te lange termijn op alle Nederlandse wateren een VBC actief wordt (deels al is).
Feitelijk is het standpunt van LNV (al wordt dit nog niet met zoveel woorden gezegd) dat partijen voor het vissen (dus in de meeste gevallen HSV-en, federaties en beroepsvissers) ook maar voor hun eigen controle moeten gaan zorgen binnen die VBC gebieden en dat dit feitelijk dan niet meer (of in veel mindere mate) nog de taak van de AID en KLPD zal zijn.

Vanwege het bovenstaande zullen er binnen afzienbare termijn dus sowieso meer verenigingscontroleurs en Boa's moeten gaan komen.

Deze topic is bedoeld om eens aan de weet te komen hoeveel van de ruim 5000 bezoekers (of leden of hoe je ook wilt noemen) momenteel als controleur of Boa (maar dan gericht op de controle Visserijwet) actief zijn of wellicht aan zullen geven dit wel te willen gaan doen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-04-2005 00:12

Kees Ouwehand schreef:Controleur voor een HSV is nog steeds onbetaald vrijwilligers werk.

Wie stelt zich beschikbaar om zijn HSV daarmee te helpen?

De hoeveelheid werk is het niet en je ziet ook nog eens het één en ander langs de waterkant.

Groet, Kees


Kees,

Als je bij ons een rondje doet ben je al snel 2 uur onderweg wil je bij iedereen om de vergunning vragen en een standaard praatje houden. Dan praat ik niet eens over al ons verenigings water, maar alleen om het water waar het meeste gevist word

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

11-04-2005 00:34

Ik ben ook Controleur.
Woon 20 min van de verenigings wateren af.

Heb er weinig moeite mee om langs te rijden voor controlle.

groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.