Karper in de Waal ?

remco van gool

20-03-2005 22:31

Ik sta binnenkort met mijn gezin en onze caravan aan de Waal voor langere tijd en wil daar gaan voeren en wat nachten maken.
Deze camping is ter hoogte van Slijk-Ewijk.
Ik ben benieuwd of iemand mij wat meer kan vertellen over dit water en die hier ervaring mee heeft.
Ik wacht jullie reacties af.
bvd Remco
remco van gool

24-03-2005 19:45

Dus ik ben de eerste die gaat vissen daar nou dan laat ik jullie zeker
weten hoe het was daar! :wink:
Gebruikersavatar
Johan Colbers
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Panningen

25-03-2005 19:08

Volgens mij zit er geen karper op de Waal meer, aan de reakties te zien.
Weet wel dat het er niet gemakkelijk is, en dan heb ik het over de Waal vlakbij Nijmegen.
Chris Kwadijk

26-03-2005 13:44

Er zit wel degelijk karper op de Waal!!
Je moet alleen proberen om tussen"kribben'' te vissen ivm. de stoming,
die is meestal wel erg op de waal. Ik ben zelf nog niet op de waal gezeten,maar ik ken jongens die er mooie,en enorm sterke visssen hebben gevangen.Maar het is niet makkelijk. Laat maar weten wat jou ervaringen zijn,ik ben ook van plan om op de waal te gaan vissen dit jaar!
remco van gool

27-03-2005 21:13

Hoi Johan en Chris in ieder geval bedankt voor jullie reactie.
Ik weet dat het moeilijk gaat worden maar onze caravan staat er het hele seizoen dus heb alle tijd om wat te proberen.
Chris als je zin heb kom je toch een keer langs Tiel is niet zo ver daar vandaan.
Nou ik lees het wel.
groeten Remco
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

28-03-2005 16:01

Ik heb ook gehoort over de sterke vis daar.
Dus bereid je eigen maar vast voor :lol:
Vangze....
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
killian de bruijne

29-03-2005 09:24

hoi

ik zou wel minimaal 2 ons lood nemen. want die boten man! die zuigkracht is egt niet normaal!
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

14-07-2005 19:56

Hé Remco, hoe is het gegaan op de waal??
Ben erg benieuwd naar je ervaring!
René
jimmy bogaard
Berichten: 16
Lid geworden op: 15-04-2005 17:17
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

11-08-2005 14:12

Hoi Remco,

Ik weet niet of je perse op de waal wilt vissen, want ik neem aan dat je camping op de dijk zit.
Want tussen de waal en de dijk heb je hele mooi wateren liggen die zijn onstaan door het overlopen van de waal heb er zelf jaren gevist en ik kan je zeggen daar vis op zit echt super.
Mijn neef heeft er een keer een vis opgehad, denk eerder dat het een meerval was jammer dat de vis niet geland is.
En dan heb ik het over de derde plas na de camping als je van nijmegen afkomt.
vergunningen voor dat water kunnen gekocht worden bij een boswachter die aan het water woont.

groeten Jimmy
carpfishing just loving it!!!!
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

20-08-2005 17:38

Hallo,

Ik heb onlangs nog een sessie gedaan op de waal, aan de kant van de Ooij. Ik kwam op deze plek omdat ik daar met mijn hond liep en toevallig een vis zag springen, toen ik even bleef staan zag ik er weer 1 springen of mischien was het dezelfde maar nu wat dichter aan de kant. Omdat mijn hond het nodig vond om het water in te plonzen, zag ik verder niks meer.. :-? 's Avonds even terug gegaan om wat boilies te voeren en de volgende ochtend om 05.30 u was ik er weer, maar nu met 2 hengels natuurlijk. Rond 06.15 u vertrok de eerste hengel onder de kant, op het moment dat ik het water inliep zag ik nog 2 vissen wegschieten! Na een korte dril kon ik een mooie schub landen van 13,5 kilo. Snel die hengel er weer in en om 07.00 u liep ook de verdere hengel af, weer het water in ivm het ondiepe strandje maar deze vis had weinig zin om mee te werken, traag maar constant ging hij door de slip richting de kop van de krib, ik probeerde nog wat verder het water in te lopen en de vis wat naar links te sturen maar de vis vervolgde gewoon zijn weg. Ik heb toen snel de druk wat verlaagd en ben schuin naar rechts gelopen zodat ik de krib op kon klimmen, erg lastig met een schepnet in de ene een een hengel in de andere hand door die bosjes.. Eindelijk op het vaste land kon ik naar voren rennen en weer wat lijn nemen, de vis was inmiddels al over de punt heen gezwommen en zat al aan de andere kant! Na nog wat woeste uitspattingen kon ik ook deze vis veilig landen. Een mooie schub van zo'n 10 kilo was mijn deel. Terwijl ik deze vis terug terug zette hoorde ik de andere hengel weer afgaan, maar kort erna weer stoppen. Toen ik bij de hengel aankwam zag ik dat de lijn slap gevallen was. Na een inspectie bleek dat de lijn afgeschuurd was.. Jammer een derde vis was uiteraard zeer welkom. Ik had nu 2 hengels op de kant en omdat de lucht aardig dicht begon te trekken ben ik gaan opruimen. Volgende week hoop ik weer even naar de waal te gaan, ik hou je op de hoogte van mijn vangsten.

Groeten, Ben.
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

20-08-2005 19:09

Dat is niet verkeerd Ben!!
Ben erg beniewd hoe het verloopt!
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

22-08-2005 10:49

Ben gisteren nog even wezen kijken op de stek. Omdat ik nu geen activiteit zag ben ik wat verder gelopen en na een paar kribben zag ik weer een vis springen. Toen ik even bleef kijken zag ik er later weer 1 vlak onder de kant zwemmen, dit gaf mij de doorslag om hier ook wat voer achter te laten. Morgenvroeg maar even proberen.

Groeten, Ben.
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

22-08-2005 19:34

succes man.
Ik hoor het graag.
Wel gaaf hoor mooie vissen vangen op een grote rivier!

René
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

23-08-2005 15:19

Zo net weer terug. Hoewel ik geen activiteit zag op de stek vanochtend 06.00 u toch maar even geprobeerd. Rond 08.00 u nog steeds niks dus verkassen maar. Omdat ik wel wat voorgevoerd had de avond ervoor toch maar 1 hengel laten staan met de draadloze zender. De andere 2 hengels 1 krib verder omdat ik het gevoel had dat de vis naar rechts wegtrok. Rond 09.15 u krijg ik dan toch een zakker op de nieuwe stek, ik sla aan maar er hangt niks.. snel de hengel er weer in. Na een uurtje besluit ik even bij de andere hengel te kijken, als ik zo een kwartiertje op de krib sta tussen de hengels in zie ik een enorme boeggolf op de eerste stek, op het zelfde moment begint de ontvanger luid mee te loeien! Ik neem een sprintje naar de hengel maar besef dat het net nog aan de andere kant ligt.. :-? Als ik de hengel op pak neem de vis direct zo'n 20 meter lijn door de zwaar afgestelde slip. Omdat ik naar het net moet besluit ik om de vis rond de punt te dirigeren wat weliswaar vrij makkelijk lukt. Maar als ik de vis terug naar de kant wil trekken geeft hij weinig mee, ik wil koste wat het kost de vis uit de sterke stroming houden dus geef wat meer tegendruk maar het is al te laat, de vis zit in de stroming en er is geen houden meer aan. Weer neemt ie moeiteloos zo'n 30 meter van de spoel om uiteindelijk los te schieten...!! :( Wat heb ik verkeerd gedaan..toch te veel druk? Nee gewoon het net verkeerd gelegt!!! Ik baal maar doe er verder niks meer aan. Toch nog even blijven zitten maar tot 14.00 uur geen beet meer gezien. De volgende keer beter al had ik het gevoel dat dit 1 van de betere vissen was, maar is dat niet altijd zo als een vis lost..? :wink: Ik hou jullie op de hoogte!

Groet, Ben.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

23-08-2005 17:58

hmmm jammer man wel een spannend verhaal

volgende keer beter !!!

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Martijn Silfhout
Berichten: 112
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Sleeuwijk & Breda

08-09-2005 00:42

Gezien er al een onderwerp is over het vissen op rivieren heb ik dit kopje even opnieuw onder de aandacht gebracht ipv het openen van een nieuw onderwerp. Ik woon zelf op een kilometer van de Merwede vandaag (Gorinchem). Heb er wel regelmatig op roofvis gevist maar nooit op karper. Ik wil hier ook graag op karper gaan vissen maar heb eigenlijk nog totaal geen idee van hoe ik het zou kunnen aanpakken. Er liggen bij ons tussen de kribben allemaal strandjes waar ik vandaan zou kunnen vissen. Echter is het al zeker tot de helft van de krib niet dieper dan 1 tot anderhalve meter. Lijkt mij niet een plek waar iets te vangen valt. Zou ik tegen het eind van de krib aan moeten vissen of juist tegen de vaargeul aan (waar wel enorm veel stroming is).

Hoop dat iemand mij er iets over wil vertellen.

Groetjes martijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2005 01:15

Gewoon daar gaan vissen en bij enig doorzetten kom je er vanzelf achter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2005 07:22

Ik zou wel uitkijken voor die stier. Martijn.

Probleem is niet de karper, maar aan het water kunnen/mogen komen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn Silfhout
Berichten: 112
Lid geworden op: 05-10-2003 02:00
Locatie: Sleeuwijk & Breda

08-09-2005 08:57

Haha .. dat lijkt me idd wel verstandig. Als er een koe staat ga ik er al niet zitten.. laat staan een stier. Maar ik weet wel zat plekken waar ik zou kunnen gaan zitten zonder problemen. Ik moet het idd gewoon een keer gaan proberen.

Bedankt ...

martijn
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

08-09-2005 10:00

er is nog ergens een topic over rivier vissen de naam is geloof ik selectief vissen op groote rivieren als je dat nog niet gelezen heb dan zou ik dat zeker even doen want het is echt een schat aan info

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes barry

ps remco ben je nog weer wezen vissen daarzo en heb je nog wat gevangen ????
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

08-09-2005 19:32

Hallo,

Ben afgelopen weken nog een paar maal naar de waal geweest. Omdat ik ook nog een andere stek onderhoud op een kanaal heb ik me voorgenomen om alleen overdags op de waal te vissen. Tot nu toe heb ik enkel schubkarpers kunnen vangen op de verschillende stekken op de waal, de zwaartse is tot nu toe net iets over 16 kilo. Op zich ben ik erg tevreden met de vangsten maar zou toch graag ook nog eens een spiegel willen vangen op de waal. Zijn er mischien mensen hier die al eens een spiegel gevangen hebben op de waal? Ik heb nu 17 vissen gevangen zonder ook maar 1 spiegel, is die verhouding op de waal nu zo of heb ik gewoon nog geen geluk gehad?

Groeten, Ben.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2005 21:44

Ben, vóór we met het SKP op de IJssel begonnen had ik een inventarisatie van in 3 jaar gevangen karpers (door een behoorlijk aantal vissers) op de IJssel gemaakt, in totaal 634 karpers gevangen waarvan 34 spiegels/rijen, de rest allemaal schubs. Dus ca. 1 op de 20 vissen (ca. 5% dus). Dit betrof het gedeelte vanaf Kampen tot iets voorbij Zutphen. Uit latere meldingen/gesprekken bleek echter het aantal spiegels op het eerste gedeelte van de IJssel verhoudingsgewijs beduidend groter te zijn. Kortom hoe dichter bij de Rijn hoe groter het aantal spiegels. Op de Rijn zelf is dat ook veel hoger dan 5%.
De Waal en de IJssel voeren allebei Rijnwater af -de Waal aanzienlijk meer trouwens- en naar mijn idee zal het op de Waal ook ongeveer net als voor de uitzettingen op de IJssel zijn d.w.z. hoe verder je op de Waal, van de Rijn gezien, afvist des te minder je verhoudingsgewijze je spiegels zult vangen. Maar ongeveer 1 op de 20 vissen zou een spiegel moeten zijn. Het door jou gevangen aantal is nog te klein om hieraan al conclusies schubs versus spiegels aan te verbinden.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

10-09-2005 03:54

ik vis al jaren enkel en alleen op de grote Nederlandse rivieren en mijn persoonlijke mening van de verhouding rivierspiegel/rivierschub is toch echt 1 op 50 gevangen schubkarpers.

1 op 200 = 30 plus
1 op 1.000= 40 plus

Ik hoop volgend jaar mijn 1.500 ste rivierkarper te vangen en kan ik hopelijk volgend jaar zeggen

1 op 1.500= 50 plus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2005 13:53

Boudewijn, naar mijn mening ligt het toch echt aan hoever je vanaf de Nederlans-Duitse (Rijn) en Belgisch-Nederlandse (Maas) grens afvist. Lijkt me ook enigszins logisch gezien jouw woonplaats. Tevens andere ervaringen qua verhouding gewichten en ik weet zeker dat b.v. Maas- en IJsselvissers dat met mij eens zullen zijn. En ook b.v. Lexus en Michel (beide uit Hellevoetsluis) en die vissen ook een heel eind van de genoemde grenzen af...
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-09-2005 14:43

Aart,

Denk inderdaad dat ,de verhoudingen spiegel/schub hier iets anders is.
Ik praat dan over het gedeelte Lobith/Spijk tot Nijmegen/ooy en dan de splitsingen Nederrijn bij Pannerden en dan nog die splitsing bij Arnhem de ijssel naar beneden,voor mij zo tot Rheden /Doesburg ,en soms een uitstapje naar jouw gebied beneden :lol: exakte gegevens heb ik er niet over maar hoor wel vaker dat hier meer spiegels gevangen worden.

Heeft dit misschien te maken met aanvoer uit duitsland je ziet hier ook van die discospiegels nl (rond) of heb jij daar geen gegevens over.

Gr Paul 8)