Heel mooi prive water maar.......

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Verhaar
Berichten: 15
Lid geworden op: 03-03-2005 19:17

04-03-2005 19:37

Sinds afgelopen siezoen heb ik de beschikking over een hele mooie prive vijver.

Het betreffende water is 30 jaar oud, 5 ha. groot en is op zijn diepste punt ongeveer 25 meter diep.

Op een paar uitzonderingen na is er op het nog nooit gevist!!

Afgelopen seizoen zijn we na 3 dagen voeren met duivenvoer 1 nacht gaan vissen. Het leverde 30 runs op waarvan 25 gevangen. Alle vissen waren echter niet groter dan 50 cm. Ook waren ze allemaal vrij slank.

Na die bewuste nacht hebben wij niet meer op de plas gevist omdat wij naar aanleiding van onze vangsten de conclusie hadden getrokken dat er allen maar kleine karper op de plas zit.

Nu heb ik laatst ergens gelezen dat grote karper veel voorzichtiger is en dat het best zou kunnen dat deze pas na 2 weken voeren het voer tot zich zal nemen.

Gezien de leeftijd en de omvang van het water zou je toch zeggen dat er iets groters rond moet zwemmen!!!

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie??? Hoe groot achten jullie de kans dat er een paar flinke jongens rond zwemmen?????

Ik hoop op een reactie alvast bedankt.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-03-2005 19:47

De kans dat er grote vissen op het water zitten, is afhankelijk van de originele bezetting. Wellicht zijn er wel jaren terug vissen in uitgezet welke nu een respectabel gewicht hebben berijkt en op natuurlijk voedsel groot geworden zijn. Het is nu eenmaal een feit dat jonge, veelal geschubde vrienden snel vallen voor particles.

Ik heb ook een water bevist, met een totaal aantal van ongeveer 12 hect. Ik ving per sessie meerdere schubkarpertjes rond de 5 pond tot 15 pond. Maar na een aantal sessies, en een goede voercampagne met boilies ving ik na veele kleine karpers in de ochtenduren een zeer mooie leder met een zomergewicht van 20.1 kilo. Met om niet veel later een spiegel van 15.5 kilo te vangen. Stel nu eens dat ik na de zoveelste schub van 10 pond het water de rug had toegekeerd?? Had ik niet zoveel mooie sterke schubkarpertjes gevangen en de bonusvissen. Later wist ik ook nog een 3 tal 20igers te vangen en 1 rijenkarper van 15 pond. Kortom ik heb er geen spijt van dat ik ben blijven zitten.

Een tip wat ik je zou kunnen geven is, vergeet de particles even even voor het vissen. Voer je stek even aan met particles en boilies, en schakel meteen over op boilies. Probeer 24 en 30 mm boilies door de andere boilies heen te voeren. Ik heb een maatje die zo vist, en vangt op de grote boilies veeel minder kleine karpers, maar wel de grote. Dit is een methode om de brasem en jonge karper voor een deel af te schudden.

Succes met je speurtocht, en wellicht zit er toch nog wel een mooie karper op het water...en zo niet...dat zijn die schubkarpers toch ook mooi om eens te belagen?? Pen??? stalking??

suc6
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2005 19:50

Maarten, is niks over te zeggen je zou moeten weten wanneer er karper is uitgezet.
Wat je wel kunt doen, feitelijk zou moeten doen, is voerplekken maken maar dan compacter, ga met 1 of twee hengels op de buitenkanten van de voerplekken vissen.
De kleinere vis vliegt op het voer maar de grotere vis blijft op de randen die houden niet zo van al dat geweld.
Je hoeft je niet te beperken tot nachtvissen zeker niet als er vrijwel nooit gevist is.

Als het een paar weken zo blijft kun je beter een conclusie trekken dan na 1 keer vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jan van kranenburg

05-03-2005 03:14

Maarten,

Wil je best behulpzaam zijn.
Ligt een beetje aan de afstand :)

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

06-03-2005 08:18

Maarten,

begrijp ik het nou goed: is dat water van jouw, of een privewater van iemand anders waar jij op mag vissen?
Hoe dan ook, je ben wel een mazzelpik.

Om effe op je vraag terug te komen, idd overgaan op (grote) boilies en doorvissen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niets groters zit.

Denny
Plaats reactie