nieuw prive water.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

03-03-2005 09:11

Een collega bij mij op me werk heeft een oma met een hele grote visvijver in de achtertuin. dit is afgegraven omdat het plaatselijke ziekenhuis veel grond nodig had voor de aanleg van een parkeerplaats. nu ben ik hier al een keer wezen vissen, een mooie plas van een meter of 20 breed en een meter of 50- 60 lang. in het midden van de plas ligt een groot bed met waterlelies, en aan de overkant vanuit waar wij vissen staan hele bossen met riet. alles is overdekt met bomen en je kan hier dus prima vissen. we hadden echter geen succes met boileys, we keerden zonder vangsten huiswaarts. we zagen wel verschillende karpers springen en we hebben ons laten vertellen dat er boeren en gras-karpers in het water zijn uitgezet. nu was mijn vraag, hoe zouden jullie zulk onbevist water voor de eerste keer aanpakken?

hier een foto.
Afbeelding
janwillem hilverts

03-03-2005 09:21

aan de foto te zien zal er waarschijnlijk een HOOP natuurlijk voedsel aanwezig zijn afkomstig uit de bomen (maar daar heb je zomers vooral veel last van) ik zou als ik jou was beginnen met particles mais hennep kleine tijgernoten duivenvoer en tarwe puur om de vis te lokken en dat gewoon eerst een paar dagen voeren en dan pas gaan vissen

je kan ook tijdens het voorvoeren eventueel al wat boillies erbij voeren stuk of 30 ofzo om ze eraan te laten wennen! als je er nu al wil gaan beginnen zou ik als ik jou was niet meer dan een kilo of 2 verspreid voeren over de plas en een stuk of 15 tot 25 boillies over de plas omdat de vis nog niet echt ACTIEF bezig is met zoeken naar voedsel

naarmate de vis "los" komt kun je wel wat meer gaa nvoeren.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

vriendelijke groeten

p.s 1x niks vangen wil neit meteen zeggen dat het aan je boillies of iets dergelijks ligt kan aan een hele hoop aspecten ligge :lol:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-03-2005 09:21

Aan mij over laten :D

Nee hoor, geniet ervan. Maar voer introduceren 1 a 2 avonden van te voren is genoeg. Gebruik verschillende aassoorten en wissel regelmatig van stek en onderlijn. Als je een beetje doorzet dan heb in juli al een heel groot deel van het bestand te pakken.

O ja dat van dat aas bedoel ik natuurlijk niet verschillende bolies. :wink:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

03-03-2005 09:45

Op veel plekken relatief weinig voeren (bijv. 5 handjes mais per plek) en dan lekker op je gemak met een pennetje afvissen. Wel nog even wachten, met deze temperaturen hoef je nog niet veel te verwachten.....
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2005 12:24

Mark, boilies is een gewenningsaas, zodra de vis erop zit, zeker op onbeviste watertjes, kun je goed vooruit.
Tenminste als je het water niet direct kapot vist.
Gebruik hiervoor geen boilies met een conserveringsmiddel maar koop diepvriesboilies van een goed merk.
Boilies met een conserveringsmiddel werken voor een korte termijn goed maar voor langere tijd werken ze tegen je.
Bovendien zijn ze slecht voor de karper, de boilies zijn erg over geconserveerd.
Als het een levensmiddeel zou zijn werden de fabrikanten vervolgt en veroordeeld voor ernstige schade toegebracht aan de volksgezondheid.

Wat nu te doen wil je weten, nou blikmais kost vrijwel niks en het is een goed instantaas.
Wat je ook kunt doen is kippenmais kopen, 24 uur weken, daarna een half uurtje zachtjes laten koken daarna de mais nog een 24 uur laten staan en je hebt een goed voeraas.
Vissen doe je met blikmais, met het voeren doe je een blikje mais door je kippenmais om de vis te laten wennen aan je haakaas.
Op meerdere plekken een paar handjes mais op de stekken gooien dit een dag of drie volhouden voor je er gaat vissen.
Daarna vis je met een penhengel de stekken af, je blijft er een half uur of verkast bij een vangst of losschieter dan is je stek toch aan rust toe.
Bij het weggaan voer je weer een paar handjes om er later terug te keren.
Zo vis je een tiental stekken af daarna kun je weer van voren af aan beginnen.

Intussen kun je bij het voeren ook een tiental boilies en of een handje tijgernoten bijvoeren om de vis te laten wennen.

Wat je ook kunt doen is een grotere voercampagne opzetten met meer partikels en boilies.
Voer het hele water aan en kijk wat er gebeurd, dit zou je dan niet met de pen moeten doen maar meer statisch wel verkassen maar langer blijven zitten.
Een combinatie van penvissen en statisch vissen is ook mogelijk maar dat moet je eerst eventjes weten kan ik altijd nog een keer uitleggen.

Is het toch de bedoeling om er maar een paar weken te gaan vissen en dan weer op roofvis te gaan knal er dan maar tegenaan en voer het hele water aan met partikels en boilies blijf er een 24 uur of langer zitten en kijk wat er dan gebeurd.
Houdt de watertemperatuur in de gaten zodra het water 10 graden is kun je meer gaan voeren, houdt het eerst op een paar handjes per stek.

Je zou als het water open is wel kunnen voeren maar vissen is beter vanaf een graad of 10 wat op een dergelijk klein water snel het geval is zeker aan de kanten.

Over het voeren van andere partikels samen met mais kun je altijd nog doen, maak dan een mengeling van mais tarwe hennep en trouvit.
In feite kan duivenvoer ook maar daar kleven enkele nadelen aan.

Week en kook alle partikels, tarwe kun je bv 12 uur laten weken om ervoor te zorgen dat ze niet blijven drijven.

Het gebruiksklaar maken van tijgernoten is weer iets anders maar typ in de zoekfunctie maar tijgernoten in dan vind je genoeg.

Maar wat je het eerst zou moeten doen is de bodemstructuur onderzoeken met een peilhengel kijk waar de diepere plekken zijn en voel of de bodem hard of juist zacht is.

Zo eerst maar eventjes, kom je er echt niet uit d.bijlsma@chello.nl

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-03-2005 07:57

probeer het anders eens met de pen?? een paar dikke pieren of maden eraan.

zo heb ik ook eens bij een vijvertje waar bijna niemand iets uit kreeg.. toch een aantal karpers op een dag kunnen pakken.

voer anders eens 2 a 3 weken lang elke dag 1 handje boilies verspreid over het water.. en ga daarna eens vissen..
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-03-2005 08:33

inderdaad begin met pennen.
als het echt boerenjongens zijn stel dan wel je slip goed af.
onder je top aangeslagen knallen ze behoorlijk hard weg.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2005 10:30

Als het echte boerejongens zijn heb je aan je boilies niet zoveel.
Vissen is een hobby, geen religie!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

04-03-2005 12:48

Wow! Wat een watertje.... Waar was dat nou ook alweer?Ik weet zeker dat als ik er sta er wat meer over kan zeggen.... :D

Lijkt me een schitterend water om ze tijdens warme zomeravonden met wat hondenbrokjes van het oppervlakte te plukken.En dat terwijl ik er pas 1 foto van heb gezien.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

04-03-2005 17:40

Ja is inderdaad een schitterend watertje, alleen er valt helaas niet vaak te vissen. de afstand zit namelijk een beetje tegen, we waren met de fiets een uur lang onderweg. niet erg natuurlijk voor een middagje vissen, maar om iedere dag hier even wat te gaan voeren wat een kwartiertje duurt is dat uur reistijd toch een beetje aan de lange kant. ook is het zo dat dit lap grond waar het water in ligt nog steeds van de oma is van me collega, alleen de aangrenzende boerderij in handen is van iemand anders. we kunnen er gewoon terecht om te vissen hoor, alleen moeten we altijd eerst even bellen voordat we gaan. opzich ook wel logisch, die mensen wonen daar rustig en om dan iedere dag nog vissers langs te hebben struinen lijkt mij in dat geval ook niets. maar ik zal het van de zomer zeker eens proberen met mais. dan voer ik zo vroeg mogelijk op verschillende plekjes enkele handjes mais, doe aan 2 statisch geviste hengel op een een boiley en de andere een hair met mais. dan kan ik en mijn collega de rest afvissen met het pennetje. ik krijg er nu al de kriebels van :lol: . jullie over enige tijd nog wel wat ik eruit heb kunnen halen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2005 18:35

Ik krijg nu ook een beetje de kriebels.

2 statische hengels en dan met de pen plekjes afvissen, ik mag hopen dat je de statische hengels niet laat liggen en met de pen gaat struinen?

Als je gaat struinen houdt je dan bij het struinen dat gaat veel beter dan een hengel laten liggen en je de pestpokken lopen als je beetverklikker afgaat.
Het gaat samen, daar is een taktiek voor, maar loop niet bij je statische hengel vandaan, als ik het water bekijk zijn er nogal wat mogelijkheden voor de karper om zich in vast te zwemmen.

Ik weet niet hoe groot en zwaar je de vis verwacht maar ook de kleinere vis weet zich snel uit de voeten, sorry vinnen, te maken.
Zou je ook je statisch systeem willen beschrijven?
Misschien is daar ook wel iets aan te verbeteren.

Beschouw dit niet als bemoeizucht maar ik heb je beloofd om te helpen en dat probeer ik dan ook te doen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie