Oorlog op het Hollandsch Diep

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-01-2005 11:11

Oorlog op het Hollandsch Diep.

Vond dit bericht op de site van de Federatie Zuid West Nederland.
http://www.sportvisserijbelangen.nl/

Peter
killian de bruijne

30-01-2005 11:35

t is toch niet normaal zeg! tegenwoordig ram ik ook gewoon indere fuik die ik tegenkom eruit hoor!

beroepsvisserij! ja, niet hier. in zee ja! omdat ze daar na jarenlange overbevissing alles hebben vernietigd moeten ze nu maar binnewateren verkloten> rot toch op zeg

groete
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2005 12:29

Peter, Kilian, dit is niet nieuw, maar heeft m.i. inmiddels wel de langste tijd geduurd, daar LNV op een gegeven moment zal moeten ingrijpen omdat een VBC VERPLICHT is op alle Rijkswateren, geldt dus ook voor deze wateren.
Kilian, door jouw handelen vererger je de toestand alleen maar, bovendien moet je gewoon van andermans spullen afblijven. Iedereen kan (op een fatsoenlijke manier, anders werkt het alleen maar averechts) protesteren bij J.M.M. (Angelo) Kouwenhoven op het ministerie van LNV, e-mail j.m.m.kouwenhoven@minlnv.nl

Één protest helpt niet maar hééél veel protesten helpen wel degelijk...
killian de bruijne

30-01-2005 12:41

hoi

ik verniel ze ook niet! ik zorg er gewoon voor dat de vissen er niet in kunnen zwemmen! of ik leg ze op de kant...

groete
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

30-01-2005 12:41

Het is inderdaad schandalig hoe de natuur naar de knoppen wordt geholpen door oa de intensieve visserij.
Als je het economisch belang weg streept tegen de schade die er ontstaat die de overbevissing veroorzaakt staat dit tot geen enkele verhouding.
Maar ja de hoofd schuldige in deze is natuurlijk de regering die de vergunningen aan deze vissers verstrekt. En omdat ze bijna geen paling meer vangen door hun eigen schuld,wordt er door de regering ook maar het schubrecht bij gegeven, omdat die arme beroepsvissers anders geen belegde boterham meer hebben.
Maar we komen op een gegeven moment ook op het punt dat het schubrecht ook niet meer genoeg opbrengt voor de beroepsvisserij,en dan eindelijk als het te laat is worden deze vissers als nog uitgekocht.
Laat de regering daarom deze vissers nu uitkopen dan is het nog niet te laat.
Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2005 12:57

Mark, door de regering (lees LNV) worden geen nieuwe schubvisrechten erbij gegeven aan de beroepsvissers, dit is een misvatting. Het is een al sinds vele jaren bestaande zelfde situatie, zonder enige uitbreiding.
Maar die VBC moet er komen en daarna is de situatie zo dat er alleen maar gevist mag blijven worden als er werkelijk sprake kan zijn van een duurzame visserij en anders niet!
Zie ook hiervoor b.v. op de KSN site de Visie karperbeheer binnen VBC's.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

30-01-2005 13:36

Ik heb dit een tijdje geleden ook in de lokale krant gelezen, ik woon namelijk zelf in Willemstad!
Er ik heb er vorig jaar ook mee te maken gehad met de beroeps vissers, aardige gasten waren het hoor. Zal het verhaal kort vertellen.

Ik zat er lekker te vissen tussen het riet met me tentje en al me spulletjes enzo. Krijg plotseling een run, bleek dus dat er net zo beroepsvissers bootje een fuike voor me neus gooide. Ik liep naar de aterkant toe en ze zagen me staan, ik keek wat ze deden en hun zagen dat ik me hengel pakte waarvan de lijn precies onder hun fuik door liep :lol: . Ik vroeg of die er mss wat aan kon doen en trok met moeite zij fuik weer omhoog ( met de hand deed die een fuik van 8 meter omhoog trekken :o ) hij haalde me lijn eruit en ik had alles weer terug. Ik vertelde dat ik daar regelmatig te vissen zit en hiju zou er de volgende keer rekening mee houden als die weer langs kwam. Een paar dagen later toen ik weer zat te vissen had hij de fuik al voor me weg gehaald en 100 meter verop gegooid.
Allebei te vreden.

Het gezeur komt daarom ook van de snoekbaars vissers die helemaal uit hun dak gaan als er een lijntje sneuvelt door zo bootje en dat ze een hele week voor niks zitten te vissen, de vis die word gevangen zijn meestal nog niet eens de minium maat en worden ook mee genomen :o Ik vind het ondertussen niet meer gek dat ze ruzie hebben over de vangsten.
Maar fuiken heb ik ze nog nooit zien vangen hoor die snoekbaars vissers, ja ze vangen ze expres als ze zien waar er eentje word in gegooid. :-?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-01-2005 13:55

Robert, het gaat hier niet om gezeur van een paar vissers. Nee er zijn afspraken over duurzame visserij gemaakt die vast liggen in een wet dat is wel heel iets anders of vind je die wet onzin??

Peter
jacco noordermeer

30-01-2005 14:10

2 keer een vbc vergadering bijgewoond
hierin zouden 3 vertegenwoordigers van beroeps en 3 van hengesport moeten zitten
helaas is een vd hengelsport vertegenwoordigers zelf een semi beroeps

dus over een eerlijke verdeling gesproken :evil:

word het niet eens tijd dat de vetegenwoordigers van hengelsport belang een betaalde functie krijgen zodat er niet teveel werk voor deze vrijwilligers komt

ok er zijn een aantal mensen uit de federatie die dit werk doen
maar juist de mensen die en inhet bestuur van een vereniging zitten
en die een gewone baan hebben
en dan ook nog eens in een vbc plaats nemen
goeien dag he
die komen zelf niet meer aan vissentoe

mannen petje af hoor !!!

maar een beetje meer steun kan geen kwaad denk ik

mvg jn
jacco noordermeer

30-01-2005 14:14

nog ff dit

ik heb geen hekel aan beroeps vissers

als ook zij zich aan de regels zouden houden

blijkbaar is dat nu juist het probleem

mvg jn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2005 14:56

Was die wet er maar, plannen/afspraken/onderzoeken over de mogelijkheid tot duurzame bevissing op snoekbaars worden op dit moment gemaakt, de ene VBC- Federatie is daar verder in dan een andere.
VBC Friesland heeft een concept visstandbeheerplan en de ontwikkelingen lijken op een soort van vrede uit te lopen.

Cijfers in Friesland;
geschatte populatie snoekbaars, 30 kilo per hectare.
gestroopte snoekbaars: 106.000 kilo per jaar.
verdeeld door; beroepsstropers, 39.000 kilo
gelegenheidsstropers bv campingvriezers die vol zitten, 13.000 kilo
de sportvissers?? bekent zijn zo,n 150 vissers, 33.750 kilo
beroepsvissers die illegaal zo,n 20.000 kilo meenemen.

illegale aalstropers vangen met netten zo,n 45.000 kilo aal.
Dit zijn cijfers van de politie, rapport Boven Water, visstroperij in Friesland 2002.

Wetende dat snoekbaars tussen de 4 en 8 euro per kilo opbrengt geeft een aardige som per jaar.
Gelegaliseerd zal waarschijnlijk worden; en dit lijkt mij niet geheel onterecht, de schubvis die in de aalhok en schietfuiken van het beroep terecht komt omdat die meestal toch al dood of bijna dood is.

Wat mij hierin beangstigd is het feit dat het beroep de fuiken op de paaigronden van de schubvis plaatst omdat daar de aal hun natuurlijk voedsel vindt: het jongbroed en eieren.
Wie zal het beroep beletten om de fuiken daar te plaatsen? niemand toch.
Dus waar begint hoofdvangst en eindigd bijvangst?

De besluiten die genomen worden hebben hoofdzakelijk te maken met de stropers, dat willen ze uitsluiten/terugdringen, of dat mogelijk is?
Wie zal de extra onkosten voor controle betalen?
Wie zegt bv dat het beroep geen snoekbaars zal kopen van de stropers?
Kwestie van vertrouwen, ja daar is van gebleken in de achterliggende jaren.

Mijn gedachte is, laat het beroep zichzelf eerst maar eens grondig saneren, het is een ongezonde beroepstak die mede drijft op cultuur-historische gronden.

Het verhaal gaat nog verder, ik wacht met belangstelling op een vergadering, waar de Federatie met de plannen naar de leden komen en hoe dat zal aflopen.

Aan versnippering tussen Federatie en HSV,s hebben we niks.

Douwe
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 30-01-2005 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

30-01-2005 15:10

Sorry ik dacht dat het meer om het probleem ging dat de snoekbaars vissers in de weg zaten en juist de fuiken weg haalden.

Maar er is niet voor niks een wet he!

mvg,

robert.

(het zijn ook niet een paar vissres die hier zitte hoor :wink: )
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-01-2005 15:57

Voor het geval er denken zal mijn een worst zijn, ook als karpervisser is het belangrijk dat dit soort zaken goed geregeld worden. O.a. een goed roofvis bestand is essentieel voor een goed gezond karper bestand om daar achter te komen kijk maar op de KSN site.

http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/CBBindex.html

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2005 16:36

Bovendien heeft een karper nog iets met een snoekbaars gemeen, het zijn beiden schubvissen ook de schubloze.
Paaigronden schubvis idem.
Dus bijvangsten van schubvis betekend ook karper.
Alleen zal duurzame bevissing van karper niet mogelijk zijn.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2005 21:54

Jacco, Douwe. Jacco, ik zit in 3 VBC's en je overdrijft m.i. wel een beetje de tijd die daarmee gemoeid is. En neem van mij aan dat het onmogelijk is de vrijwilligers van de Sportvisserij hiervoor te kunnen betalen.
Douwe, de plaats van de hokfuiken is door RWS bepaald, kunnen dus absoluut niet zomaar verplaatst worden. Met schietfuiken vissen op ondiepe paaigronden, lijkt mij vrijwel onmogelijk, schietfuiken mogen een maximale hoogte hebben van 10 meter. Bovendien zal er zeker, ook in de komende VBC Friesland, stringente meldingsplicht voor de schubvisbijvangsten komen voor het beroep. Naast stringente controle een voorwaarde om zeker te kunnen stellen dat het bijvangsten blijven en er niet gericht op snoekbaars gevist gaat worden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2005 23:13

Aart bedankt, toch blijft er een vraagje over, niet op de ondiepe gronden mogelijk zeg je, er zijn toch schietfuiken vanaf zo,n 40 centimeter hoogte?
En is er nog wel plaats voor de zgn traditiebedrijven die de visserij als bijverdienste hebben?
Sanering lijkt mij toch een noodzaak en een bewijs van goodwill.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 07:15

Douwe, er zijn wel kleinere schietfuiken, maar voor beroepsvissers qua werk en opbrengst niet interessant. Even afgezien van het IJsselmeer/Markermeer zijn er inderdaad al niet zoveel echte beroepsvissersbedrijven meer, maar in aantal nog wel aanzienlijk meer ´semiberoepsvissers´. Deze zouden inderdaad moeten verdwijnen, maar zij hebben legaal verkregen visrechten in het verleden en het is uiterst moeilijk om daar vanaf te komen. Zo zit de visserijwet nu eenmaal in elkaar en in een rechtsstaat valt er niet te tornen aan volgens de wet verleende of verkregen rechten. Uitkopen is een optie, maar daar heeft de sportvisserij geen geld voor c.q. geld voor over.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-01-2005 07:29

laten we het land in tweeen verdelen.

Het ene deel noemen we Visrael. Dit is het deel voor de sportvissers. Hier mogen beroepsvissers niet actief zijn. Het andere deel, met als grens de westelijke Maasoever, geven we vrij voor de beroepsvisserij. We noemen het Fuikestina. Hier mogen de beroepsvissers doen wat zij willen.

Ik weet niet hoe ik er op kom, maar dit gaat vast werken toch?

:-?
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

31-01-2005 11:34

Aart bedankt voor de info.
Het klopt inderdaad dat er geen nieuw schubrecht gegeven wordt op al bestaande rechten,maar volgens mij is er wel een voorstel van de overheid om de beroepsvissers op bepaalde wateren waar geen nog geen visrechten zijn samen met een hsv het volledige visrecht te geven.
Deze rechten zouden dan gedeeld moeten worden met een beherende hengelsport vereniging en zij zouden dan onderling afspraken met elkaar moeten maken over het te voeren beleid(Dit is iets dat volgens mij gedoemd is te mislukken)
Ik weet niet of ik het zo voor 100% juist heb geformuleerd,dus mischien kun je me nog corrigeren.
bvd Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2005 11:47

Niet alles op de sportvisser afwentelen, als het beroep haar tak gezond wil maken en een redelijke kans wil hebben op een normaal bestaan zullen zij de hand in eigen boezem moeten steken.
Rechten die verkregen zijn kunnen ook weer afgestaan worden, zal niet simpel zijn maar wel mogelijk, bv door het niet automatisch doorgeven aan de kinderen.

Sinds 1977 hebben de beroepsvissers geen schubvisrechten meer.
Destijds zijn deze rechten verkocht aan de sportvisserij.
Nu blijkt dat deze splitsingsovereenkomst niet meer van deze tijd is mede omdat het beroep in de problemen zit.
Dus maar verplicht in overleg, kijken of het mogelijk is om toch duurzaam iets te regelen.
Net zoiets als het kopen van een auto van iemand die na een poosje jou verplicht om hem steeds ergens naar toe te rijden omdat hij zichzelf niet meer kan redden.

Die sanering zou ook van rijkswege als onderdeel van het overleg dwingend geadviseerd moeten worden.
Daar zouden zij dan ook geld vrij voor moeten maken.
Maar liever (goedkoper) kiezen ze voor iets anders, het culturele erfgoed dat moet beschermd worden.
Chargerend: Het staat zo mooi voor de toeristen die palen in het water, de noeste arbeider in zijn bootje, de netten die in de typische vissershuisjes aan het water te drogen hangen enz.
Daar waar blauwe luchten jagend door het Nederlands laagland gaan.

Toen overleg van rijkswege verplicht werd gesteld zijn de beroepsvissers doorgegaan met het illegaal meenemen en verkopen van snoekbaars.
Dat geeft vertrouwen voor bijvangst en het opvoeren van die bijvangst, zodra die overal gelegaliseerd is.
Wie kan er iets aan doen dat die vis in de fuiken zwemt, niemand toch.

Als het niet uitkan om fuiken op ondiepten te zetten waarom staan er dan zoveel op de ondiepe kanten van de Friese meren?
Kom je er een paar weken later weer staan ze ergens anders.

Het zou een totaal andere kwestie zijn als er meer dan genoeg vis voor beiden zou zijn, maar zo het nu lijkt is dat niet aan de orde.

De Federaties moeten niet denken dat zij het voor het zeggen hebben, de leden zijn de Federatie niet andersom.
Ik zal het wel te zwart wit zien, maar hoop wel dat we er in goed overleg uitkomen.

Ik hoop dat ik in de komende tijd voldoende informatie kan krijgen om een realistisch idee te krijgen en niet op gevoelens alleen zal reageren, het begint te komen.
Daarom doe ik het hier ook zo, kunnen ook anderen er van leren.

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2005 12:07

Mark, volgens mij kan de overheid hier helemaal niks in weggeven, zij bezitten de schubrechten niet.
In principe bezit het beroep geen schubrechten, op een enkele visser na dus.
Er zijn beroepsvissers die bv een zegenvergunning hebben.
Die mogen dan een quota brasem, blankvoorn, blei ed afvissen.
Water waar geen rechten zijn, waar zouden die moeten zijn dan?
En als ze er zijn, zijn die duurzaam te bevissen?
Een beherende HSV is ook aangesloten bij een Federatie dus het recht om te vissen heeft iedereen die aangesloten is bij die Federatie.
Op typisch verenigingswater na dan, maar die zijn zo klein dat daar duurzame bevissing niet mogelijk is.
Mocht ik mis zitten zal Aart mij zeker wijzer maken :D

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-01-2005 13:19

Douwe,

Wat ik zo jammer vind dat HSV zo weinig van hun stemrecht op invloed binnen de Federatie gebruik maken.
Veel HSV bezoeken federatie vergaderingen niet terwijl het daar moet gebeuren om een goed beleid van de grond te krijgen.
Dat zaken dan niet goed lopen ligt in eerste instantie niet aan Federaties maar bij de HSV zelf. Besturen van HSV hebben het jaren makkelijk gehad zolang de leden maar niet klagen. Nu het er echt op aankomt een vuist te maken wordt het een heel ander verhaal.
Daarom is het goed dat het hier ook aangekaart wordt, een bestuurs functie binnen een HSV stelt als het om uren van vergaderen aankomt per jaar niets voor. Het doel wat je kan bereiken daar in tegen wel.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 19:28

Douwe, op de ondiepten dat zijn hokfuiken en nogmaals, de plaatsen van alle hokfuiken zijn bepaald door RWS. Natuurlijk worden wel eens plekken gewisseld maar dat kan alleen als die plekken ook aangegeven zijn door RWS.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 19:32

Mark, Rijkswateren waar nog geen visrechten zijn bestaan er niet. En volledig visrecht kan slechts óf de sportvissector (en die heeft veruit de meeste schubvisrechten) óf het beroep hebben, nooit beide.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 19:35

Douwe, zegenvergunningen werden door LNV uitgegeven, waar nu een VBC is wordt die wel of niet door de betreffende VBC uitgegeven.