Oorlog op het Hollandsch Diep

Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

31-01-2005 20:26

Aart,

Er bestaan wel degelijk wateren waar sport en beroep gezamenlijk het volledige visrecht huren. Polder de Beemster bijvoorbeeld, en het Hooge Oude Veer in de kop van Noord-Holland. Op dat laatste water huren sport en beroep van het Hoogheemraadschap en geeft dat enorme ruzie. Vanuit de georganiseerde sportvisserij raden we gezamenlijke verhuur dan ook voorlopig af. Zoals je weet is de situatie nog niet rijp om gezamenlijk te huren en afspraken te maken over bevissing.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2005 20:34

Weet iemand ook waarom er de laatste tijd veel meer staand wand staat op noordzeekanaal? mag die beroepsvissers het aantal staand wand zo fors uitbreiden of heeft hij ze misschien minder staan op andere plaatsen. Het gaat om het gebied in de buurt van de coentunnel. Krijg sterk het idee dat aantal snoekbaarzen daar sterk aan het afnemen is. Heb een aantal mensen gesproken en het merendeel klaagt over dalend aantal vangsten ten opzichte van de periode dat er minder staand wand stond.
Schat dat het in dat gebied gaat om ongeveer een verdrievoudiging van het aantal staand wand.

Met vragende Groet Ulco,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 22:08

Hallo Richard, alles goed? Zo zie je maar weer, dergelijke uitzonderingen waren mij niet bekend. Nooit te oud om te leren.
Gelukkig komt zoiets in onze omgeving niet voor Richard.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 22:09

Ulco, Richard moet dat weten van het Noordzee kanaal.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 23:15

Mannen, een klein beetje off topic maar wel van belang t.o.v. de vele stropende z.g. sportvissers.
Vanaf 30-12-2004 (afkondiging in de Staatscourant) is het voor sportvissers verboden zelf gevangen vissen te verkopen. Dit geldt zowel voor zout- als zoetwatervissen. Eindelijk! Tevens staan hier zeer forse boetes op en niet de luttele bedragen waar niemand zich wat van aantrekt.
Voor het uitgebreide verhaal, zie de NVVS site.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2005 23:38

Erg goede zaak misschien kunnen de bedrijfjes siw vis aankopen van particulieren nu ook makkelijker aangepakt worden. Want eerst was dit niet strafbaar.

Hoe krijgt het grote vissend publiek nu te weten dat verkoop van vis strafbaar gesteld is?

Mvg Ulco,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-01-2005 23:49

Ulco, iedereen wordt geacht de wet te kennen :lol:
Hier zal nog wel het nodige over gepubliceerd worden. Op Total Fishing staat het inmiddels ook al.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

01-02-2005 20:33

mark res schreef:Het is inderdaad schandalig hoe de natuur naar de knoppen wordt geholpen door oa de intensieve visserij.
Als je het economisch belang weg .................,en dan eindelijk als het te laat is worden deze vissers als nog uitgekocht.
Laat de regering daarom deze vissers nu uitkopen dan is het nog niet te laat.
Mark


Mark,

ongeacht de situatie die wordt gecreëerd door een beleidsbepaling, is de consument de "schuldige", aangezien die voor een afzetmarkt zorgt. Of dit nu im- of export betreft, als een visser er brood/vis inziet en wordt geconfronteerd met een inkomensachteruitgang doordat de overige vangst verminderd, zal hij of overstappen naar een ander beroep, ofwel een nieuwe invulling van zijn beroep zoeken..

maar dit even terzijde.

tedje
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

02-02-2005 10:18

Ulco,

Beroepsvisser Piet Ruijter heeft schubvisrecht langs de westoever van de Amerikahaven, in de Westhaven en zijhavens daarvan en in de Houthaven. En een klein stukje Jan van Riebeeckhaven. Verder vissen Leen Versluis en Ruud van Rhee op schubvis in de Afrikahaven, de Coenhaven en de Mercuriushaven. Piet Ruijter heeft een tijd met een ernstig zieke vrouw gezeten en is daardoor niet actief geweest. Nu begint-ie weer dus.

Als je staand want buiten die havens ziet, moet je meteen de POS bellen of mailen (0251 - 31 88 82 of info@pos-sportvisserij.nl). Op het kanaal mag alleen op aal gevist worden. Ruijter is twee weken terug ook buiten zijn gebied gegaan rond de Amerikahaven en dankzij een oplettende visser die ons belde zijn die netten meteen in beslag genomen. De zaak loopt nog.

Voor de volledigheid: VBC NZK doet wat experimenten met staand want en de invloed daarvan op hengelvangsten. Het kan dus deze winter nog 1 of 2 keer voorkomen dat er een stukje legaal want staat. Sowieso afblijven dus, en gewoon bellen of mailen.
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

02-02-2005 10:19

Aart,

Met jou ook alles goed? Het Hoogheemraadschap is er hier nu wel achter dat ze zo snel mogelijk van die gezamenljike verhuur af moeten!
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-02-2005 11:52

Richard,

Bedankt voor de info en zal even precies uitzoeken waar die stukken zich bevinden die jij noemt. Mocht ik in het vervolg staand wand op niet rechtmatige plaatsen tegenkomen zal ik dit doorgeven aan het pos. Zal tevens dit bericht even doorgeven aan collega snoekbaarsvissers.

M.v.g. Ulco,
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

02-02-2005 16:19

Beste Tedje
Ik snap ook wel dat wanneer wij geen vis meer zouden eten dat er geen markt meer voor de beroepsvissers is maar dit krijg je nooit voor elkaar,daarom moet je beginnen bij de wortel.
Maar wat mij zo tegen staat van de beroepsvisserij in het algemeen is dat er niet naar de dag van morgen gekeken wordt,en ook met het oog op hun eigen toekomst
Ik weet bijvoorbeeld dat de palingstand bijna ieder jaar achteruit gaat omdat het voor volwassen palingen bijna onmogelijk is geworden om terug te keren naar de paai gronden in de zoragoza zee,Omdat er bij elk opstakel waar de vissen langs moeten bijna wel een fuik staat.
Er zit een gen in de hersenen van het jong broed dat ze zegt de zelfde weg terug te zwemmen als dat waar hun ouders vandaan komen en de ouders daar weer voor enz enz.
Wat beroepsvissers nu uit wanhoop doen is glasaal kopen en uit zetten in hun wateren,maar wanneer deze glasalen afkomstig zijn van ouders uit bijv Denemarken zullen de jonkies van deze alen niet meer terug keren in de Nederlandse wateren.
Verder hoor je veel beroepsvissers klagen dat er steeds minder gevangen wordt,en hier in Nederland zijn de aalscholvers daar de oorzaak van in andere landen komt het weer door de te grote hoeveelheid zeeleeuwen of bijv in Canada de zeehonden.(Ter compensatie van de opgelegde quota moet hier dan ook maar een deel van worden af gemaakt)
Terwijl ze zelf ook wel moeten weten dat ze zelf de veroorzaker zijn van de sterke achter uit gang van de visstand.
Je moet de beroepsvisserij op zee ook eens horen wanneer er van uit Brussel weer Quota,s worden opgelegd.
Deze quota,s worden ook op gelegd met het oog op hun eigen toekomst.

Groetjes mark
joesoef broekaart1
Berichten: 5
Lid geworden op: 02-07-2005 14:03
Locatie: tholen

14-09-2005 22:08

zelf visik nu een aantal jaren met en beroepsvisser en in de groote fuiken en in de kleine fuiken komen zelden of nooit karpers in die gaan niet in de fuik in 10 jaar is het 1 keer gebeurt wel hebben we een paal van een fuik weg gehaald omdat die in de weg sta met vissen zelf vis ik ook al jaren op karper en denk dat de verdeeld heid onder vissers meer schade toe breng dan de beroeps visserij de handen in een slaan is beter bedenk wel je kan alleen vissen als je een vergunning heb ook beroeps vissers :roll: :roll:
hobby vissen doe ik al 45 jaar en vissen op karper 35 jaar in het bgin met deeg nu met boilies de laatste 30 jaar op het kanaal en dat bevalt me best
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

19-09-2005 15:54

killian de bruijne schreef:tegenwoordig ram ik ook gewoon indere fuik die ik tegenkom eruit hoor!


Deed je dat nog niet dan? :oops: :(