rivier de ijssel, wie heeft er wat informatie voor mij?

Tom Noord
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-04-2004 19:53
Locatie: Zwolle

22-02-2005 07:45

Aart,

Dat had ik al gedacht :wink:

Vang ze :wink:
Thomas
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

22-02-2005 14:30

Theo, ik zou van te voren al een poteniele stek bekijken voor dat het water de uiterwaarden heeft bereikt. Door te kijken waar de paaltjes met prikkeldraad staan bijv, een dieper gelegen gat, struikjes enz enz. Dat allemaal in kaart brengen. Zo kom je niet voor verassingen te staan, als het water eenmaal hoog staat op de uiterwaarden, want dan zie je die opstakels allemaal niet meer. Ik denk dus dat je van te voren een mooie schone plek op kunt zoeken, en dan maar hopen dat de vissen er net zo over denken.

mvg Sergio
wie het grote niet eerd, is het kleine niet weerd.
Patrck van der Kolk
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2004 21:58

22-02-2005 20:07

Theo,

Enkele tips voor het vissen op de uiterwaarden:

1. Teletekst pagina 720. Regelmatig zowel teletekst als het waterpeil op je stekken checken, je ziet dan vanzelf welke weilanden bij welke waterstand als eerste onderlopen.

2. Daar waar je "normaal gesproken" wel eens een karper vangt (dit is een heeeeeel ruim begrip, haha) daar zwemmen de karpers (meestal) ook als eerste het land op. En zoals Aart al aangaf, 30-40cm water is daarvoor al voldoende. De watertemperatuur maakt geen jota uit. Die vissen willen wat er in en onder het gras zit: vreten!

3. Breng vantevoren het gebied dat je wil bevissen in kaart!! (reeds aangegeven door Sergio).

4. Hou ook de waterstanden van de gebieden die flink stroomopwaarts liggen in de gaten. Vaak zie je vantevoren (1 a 2 dagen) het hoge water al aankomen (en dus ook weer dalen :) ).

5. ALLERBELANGRIJKSTE TIP: Gaan met die banaan als je weet dat het water hoog genoeg staat! Vaak is de eerste dag de beste (het gras is nog "vers"). Afgelopen vrijdag zwommen de vissen massaal de weilanden op. Zondagmorgen de hele ochtend op dezelfde plek gevist maar geen stoot meer gehad. Vrijdag had ik stijgend water tijdens mijn sessie, zondag daalde het waterpeil.

6. Zorg voor deugdelijk materiaal, vis met visvriendelijke montages (plat die weerhaak!) en ga never nooit niet met een waadpak het water in als je het bodemverloop niet tot in de puntjes kent! Als je weinig tot geen last van witvis hebt kun je particles/spodden/method proberen. Geen voorslag gebruiken, een hoofdlijn van 0,38mm voldoet prima. Op die voorslagknoop blijft toch alleen maar troep hangen wat zeer vervelend is.
Meestal is het een kwestie van goed uit je doppen kijken en proberen om de vissen te localiseren. Dat daarbij hele stukken (kilometers!) visloos zijn moet je niet vergeten. Maar heb je ze eenmaal gevonden, maak dan je net en onthaakmat maar nat.

Als je niet gaat weet je zeker dat je niets vangt, vaak (meestal altijd :x ) is het afzien en een blank maar heel soms is het geluk met de dommen! :wink:

Veel suc6.

Grtn. Patrick
jan nelder
Berichten: 60
Lid geworden op: 27-06-2004 16:02
Locatie: maarssen

22-02-2005 20:25

hallo
ik heb ook 3jaar op de scherpenhog gestaan.
in de ijssel zelf vissen raad ik je af.
het best ken je bij de haven zitten van de camping zelf.
als ik daar ging vissen voerde ik 2 dagen ongeveer 2kilo boilies per dag,
als ik de derde dag ging vissen vange ik gegarandeerd vis.
je vangt het meest tot 25pond en soms een uit schieter.

vr gr jan nelder
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-02-2005 20:37

Jan,

Mag ik weten, waarom je afraad om op de IJssel zelf te vissen...?

groetjes Benny
jan nelder
Berichten: 60
Lid geworden op: 27-06-2004 16:02
Locatie: maarssen

22-02-2005 20:46

omdat de ijssel vrij smal is daar en veel boten langs komen.
In de jachthaven ken je beter een voerstek opbouwen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-02-2005 21:40

Jan,

Ik ben hier totaal niet mee eens, in zekere zin....
Stuur me maar even een pb, omdat deze topic anders teveel offline gaat.

groetjes Benny
theo bos
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-02-2005 15:12
Locatie: rotterdam

22-02-2005 22:52

Patrick en Sergio,

Bedankt voor jullie reactie.Ik begrijp dus wel dat observeren erg belangrijk is om de vissen ook daadwerkelijk te lokaliseren en dat de waterstand zeker zo belangrijk is of misschien nog wel belangrijker.Zijn de vissen goed waar te nemen?Ik denk toch wel dat op zo n diepte de vis toch wel te vinden moet zijn.

Ik zal de ijssel is goed in de gaten houden wie weet wat ik er nog kan beleven.


Groeten,


Theo