Karpervissen op de Vlietlanden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van Tol
Berichten: 31
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

29-06-2002 02:51

Hallo allemaal,

Vroeger viste ik regelmatig op de Vlietlanden bij Voorschoten/Leidschendam. 't Is effe vloeken in de kerk: ik viste op snoekbaars...

Nu, volledig gegrepen door het karpervirus, wil ik eigenlijk weten of de Vlietlanden ook voor karper een beetje potentieel heeft.

Wie kan mij iets vertellen over de populatie, de stekken, de vangsten, de dressuur en/of andere nuttige wetenswaardigeheden?
Rik Schaap

29-06-2002 09:22

Aloha,

Ik vis(te) zelf ook regelmatig op de vlietlanden op karper. Er zit grote karper, hou er echter rekening mee met je lijnen dat er ook enkele meervallen rondzwemmen. Enigste nadeel ervan is is dat er naar mijn idee aardig wat dressuur op dat water zit dus je zal met iets nieuws moeten komen En ik raad je niet aan om daar met minder dan 3 a 4 man te gaan nachtvissen....Vooral bij de parkeerplaats en omgeving lopen nogal wat vreemde figuren rond.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

29-06-2002 20:55

Beste Dennis,

Ik vis zelf al een jaar of 5 niet meer op de Vlietlanden aangezien er nogal veel veranderd is qua bereikbaarheid per auto. Je kunt nu alleen bij de "uitkijktoren" of bij de grote parkeerplaats terecht waar je dus te maken krijgt met de problemen die m'n voorganger al omschreef.
Als je er echter je hand niet voor omdraait om een flink stuk te lopen of te (brom)fietsen heb je een aantal mooie stekken aan de A4 kant. Nadeel hier is dat je regelmatig vast komt te zitten aan de "bodemmatten" die tot ver (hoe ver weet ik niet precies) onder water doorlopen. Wie weet heeft iemand anders hier een oplossing voor. Ik heb hier trouwens vanaf schemer een meter uit de kant goede resultaten geboekt.
Nog een nadeel vindt ik dat het bodemverloop nogal veranderd door de continue aktiviteiten van de zandzuigers, m.a.w. goed peilen ( of was het pijlen?).
Aan de " Vlietkant" zijn veel steigers maar verder weinig plekken om een "kampementje" op te slaan en BIJNA niet te bereiken per auto. Dat er echter "monsters" van karpers zwemmen kan ik bevestigen MAAR JE MOET ER WEL WAT VOOR DOEN!!!!!!!
M'n voorganger opperde het al, wees creatief probeer de "stress" te doorbreken.
Sucses.
Groet,

John P.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-06-2002 17:47

John,

Ik ben er een paar keer langs gereden en iedere keer kreeg ik toch de neiging om daar eens te gaan kijken. Ik heb gezien dat er een aantal eilandjes in liggen. Weet jij of het mogelijk is om vanaf deze eilandjes te vissen. Ik heb een goede boot dus er komen is geen probleem.
Rik Schaap

30-06-2002 21:33

Dat kan ik je denk ik ook wel vertellen....Het is ten strengste verboden daar met een bootje op de eilanden te komen....sorry :sad:
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-07-2002 09:17

Eric,

Bedankt, is jammer :sad: maar scheelt me wel weer een ritje. Wordt het water in een keer een stuk minder interessant.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

01-07-2002 09:57

Ik heb er een aantal keer gezeten en mijn ervaring is dat de locale waterpolitie het niet zo heeft op karpervissers.

Een tent op hebben staan levert heel wat discussies op en de bereikbaarheid is voor sommige stekken erg moeilijk.

Een boot helpt gigantisch en hiermee bereik
je ook de betere stekken.

Voor de rest is het heeeeeeel erg diep, zeker achter het eiland. Rond het eiland is er een stuk zachtere bodem.

Ik zelf heb trouwens geen problemen ondervonden met rare figuren maar ik heb dan ook nog nooit aan die kant van het meer gezeten.

Groeten,
Sjoerd
Rik Schaap

01-07-2002 10:17

Hoi Sjoerd,

Mocht je aan de andere kant gaan zitten......trek dan 5 onderbroeken over elkaar aan.......als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

01-07-2002 13:12

Een vol-aluminium paraplupiek doet ook wonderen!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-07-2002 22:00

Beste Dennis en andere geinteresseerden,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reacties van m'n voorgangers alhoewel ik het met de bewapening ter zelfverdediging niet altijd eens kan zijn.
Dat dit alles veel geinteresseerden afschrikt kan ik me voorstellen maar ik weet zeker dat dit niet zo bedoelt is.
Gewoon niet in je eentje gaan is het motto, maar dit geld voor meerdere plaatsen in Nederland en niet alleen voor de regio D-H.
Groet,

John P.
Rik Schaap

02-07-2002 10:55

Hierbij sluit ik mij bij John aan. Indien het zo over kwam was het niet mijn bedoeling om mensen af te schrikken.

Het is helaas gewoon wel zo dat je bij sommige stekken even wat extra aandacht aan je eigen veiligheid moet schenken als bij andere. Dat is echter niet iets specifieks voor deze plas maar is helaas iets wat we ook op andere locaties zien.
Eugene Wolters
Berichten: 1
Lid geworden op: 02-08-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

02-08-2002 01:44

Beste Dennis
ik heb je berichtje gelezen
Ik kan je wat info geven het nacht visse is er echt niet leuk, ik heb namelijk een handicap ik hen daar gaan vissen in een speciaal karper tent en ik heb de betrefende mendrn gebeld hoe ik daar aan een verguning kon komen ook met de vraag of ik daar het terein op moch omdat ik niet goed kan lopen.

en voor de auto kreeg ik een bekeuring van 90,-- dat zijn natuurlijk geen leuke dingen

dus pas daar goed op ook de tent had hij cometaar op als ik die nacht zou blijven zitten kregen we er weer een forse bekeurin bij toen ben ik maar op gaan ruimen hij was er om 02.15 dus kijk goed uit.
veel plezier.
Groetjes Rugen
Op 2002-06-29 02:51, schreef Dennis van Tol:
Hallo allemaal,

Vroeger viste ik regelmatig op de Vlietlanden bij Voorschoten/Leidschendam. 't Is effe vloeken in de kerk: ik viste op snoekbaars...

Nu, volledig gegrepen door het karpervirus, wil ik eigenlijk weten of de Vlietlanden ook voor karper een beetje potentieel heeft.

Wie kan mij iets vertellen over de populatie, de stekken, de vangsten, de dressuur en/of andere nuttige wetenswaardigeheden?
[/quote]
Ik heb karpervisser in hart en nieren.
En ik heb een lichte handicap aan mijn benen,
ik ben op zoek naar een camping gelegen aan een groot water of rivier. zodat ik van uit de carafan kan vissen. ik wacht op jullie reactie, verder ben ik eigen baa
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

06-08-2002 10:59

Karpervissers,

Om ff verder te borduren op hetgeen wat Eugene hierboven zegt over de bekeuring die hij heeft gehad het volgende:

De Vlietlanden staat onder toezicht van Groenservice Zuid Holland (GZH). Deze organisatie is kenmerkend voor het witte jeepie waar ze in rondkrossen op zoek naar stoute vissertjes met tenten en drie hengels.
Ik ken deze mensen nog wel van mijn oude thuiswatertje. Ik ken in totaal 3 controleurs van de GZH. Met 2 van hen kon ik altijd goed mee opschieten en ik sprak ze iedere sessie zowat (het leek wel of ze langskwamen voor een praatje, peukie en bakkie) Het zijn eigenlijk gewoon hele goede bekende van me geworden. Één keer heb ik ook een collega van hun ook gezien op dit water.
Ik weet zeker dat deze man dé controleur is op de vlietlanden, het is zijn rayon. Deze man is volgens mij vroeger op school en de rest van zijn jeugd goed gepest, want dat doet hij nu ook. Taferelen van 's morgens je vergunning vragen en als hij 's avonds terug komt vraagt hij hem gewoon weer. Er valt niet echt te praten met deze enthousiasteling in ieder geval en een bekeurinkie uitschrijven doet hij ook graag. Dus alle vissers van Vlietlanden of mensen die daar willen gaan vissen, ik hoop dat jullie opgewassen zijn tegen al dit controlerende geweld. Ik weet zeker dat deze man helemaal weg is de vlietlanden, dus wees op je hoede!!

De groeten

Martijn
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

06-08-2002 13:10

Over 'gegrepen door het karpervirus' gesproken, staat de vlietlanden niet op de lijst waar nu dat karpervirus is uitgebroken? Of heb ik het verkeerd gelezen?
Danny van Oudshoorn

12-08-2002 14:59

heren ff voor de duidelijkheid over vissen op de vlietlanden...

"Vaartuigen met motor
Voor vaartuigen met motor gelden echter beperkingen. De waterplas van Vlietland is namelijk verdeeld in een blauwe, gele en roze zone. In de blauwe zone kunt u zonder vergunning varen, in de gele zone alleen met een vergunning van het Hoogheemraadschap van Rijnland, terwijl de roze zone als beschermd gebied alleen is opengesteld voor een zeer beperkt aantal personen. Op de kaart 'Hollandse Plassen', verkrijgbaar bij de ANWB, kunt u nalezen hoe de waterplas is gezoneerd. "

(en nou maar hopen dat we het over hetzelfde habben) ;-p
Plaats reactie