Uitbreiding vismogelijkheden met 1 vergunning

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2004 15:08

Met ingang van 1-1-2005 hebben de federaties Froningen-Drenthe, Friesland en Oost-Nederland een groot aantal wateren over en weer ingebracht in de federatievergunningen.
Zie http://home.concepts-ict.nl/~hsfon/same ... erband.htm

Weer een stap (of stapje, als je het landelijk bekijkt) op weg naar vereenvoudiging van benodigde vergunningen voor de diverse wateren.
Hulde hiervoor aan de 3 genoemde federaties!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-12-2004 15:36

Mooi werk !,

nog een paar jaar en ik mag bijna overal vissen met m'n grote vergunning ?
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2004 16:21

Was dat maar waar Marco. Dat zal nog wel wat langer duren (als het al ooit zover komt...).
Vincent Davies
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-10-2004 15:21
Locatie: zuid holland

10-12-2004 16:46

niet in ons leeftijd Aart :-?

mvg Steve

bedankt voord e info.
Mickey Mousers are OK
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-12-2004 18:44

Geeft niet,

ieder water wat erbij komt is toch winst !
CarpeR Diem
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

10-12-2004 19:02

Aart Lokhorst schreef:Met ingang van 1-1-2005 hebben de federaties Froningen-Drenthe, Friesland en Oost-Nederland een groot aantal wateren over en weer ingebracht in de federatievergunningen.
Zie http://home.concepts-ict.nl/~hsfon/same ... erband.htm

Weer een stap (of stapje, als je het landelijk bekijkt) op weg naar vereenvoudiging van benodigde vergunningen voor de diverse wateren.
Hulde hiervoor aan de 3 genoemde federaties!


Aart,

prima, dat je eenieder op deze wijze van info op de hoogte houdt. enneh, no hard feelings :oops:

groetz
tedje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2004 19:44

Ik wil het een en ander nog wel even verduidelijken. Het 'probleem' m.b.t. het inbrengen van wateren in een grotere of de Grote Vergunning zit niet bij de federaties maar bij de bijna 1000 HSV-en. Die HSV-en zijn allemaal zelfstandige verenigingen en 'koninkrijkjes' op zich, die veel van hun eigen wateren (of water) alleen voor HUN eigen leden willen behouden en bang zijn voor ledenverlies etc. als zij wel water(en) elders inbrengen.
Vanuit het oogpunt van het zoveel mogelijk kunnen vissen met 1 vergunning een bekrompen gedachte daar vissers niet zitten te wachten op al die papieren rompslomp en de soms aardig hoge kosten om in meerdere wateren te kunnen vissen vanwege meerdere vergunningen daarvoor nodig.
Anderzijds hebben sommige HSV-en weinig of bijna geen water en andere HSV-en weer heel veel wateren (moeten dus ook aanzienlijk meer pacht betalen!), tevens bij sommigen een eigen clubgebouw (extra kosten!) en bij anderen weer niet. Ook hebben sommige HSV-en nogal wat activiteiten (extra kosten!) en andere HSV-en doen bijna niets (of helemaal niets) behoudens het uitgeven van de vergunning en de jaarlijkse ALV.
Redenen waarom het lidmaatschapsgeld ook nogal eens sterk verschilt.
Om tot één landelijke vergunning te kunnen komen zullen de ca. 50 HSV-en die momenteel bij geen enkele federatie (dus ook niet bij de NVVS) zijn aangesloten zich moeten aansluiten.
Dan zou er één prijs voor een landelijke vergunning vastgesteld moeten worden en de totale inkomsten hiervan weer op basis van bepaalde criteria over alle HSV-en verdeeld moeten worden. Verre van gemakkelijk dus...
Bovendien zal dat dan zeer waarschijnlijk wel (in totaal) ledenverlies betekenen daar een (groot?) aantal 'mooi weer' vissers niet bereid zal blijken te zijn om een hoger bedrag voor die vergunning te betalen als dat ze momenteel bij hun eigen goedkope vereniging betalen. Geldt waarschijnlijk ook voor een deel van de mensen met b.v. een WAO of AOW of andere uitkering, die het geld voor een duurdere vergunning niet kunnen betalen, maar daar kan m.i. wel een oplossing voor gevonden worden (net als in Frankrijk) in de geest van een gereduceerde prijs.
Nogal wat haken en ogen dus...
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

10-12-2004 20:08

mooi uitgelegd Aart, is ingewikkelder dan ik gedacht had. Ik denk dat een compleet landelijke vergunning niet noodzakelijk is, omdat ik denk dat de meeste vissers niet heel Nederland bevissen, maar dan wel bijvoorbeeld grotere wateren buiten hun provincie/regio. Daarintegen lijkt het me wel een grote vooruitgang dat je op den duur zonder een hele baal aan vergunningen bij jouw in de regio kan gaan vissen. Buiten je lokale HSV wateren. Dit zien we in bovenstaand bericht langzamerhand gebeuren :)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2004 20:34

Casper, zolang er geen één landelijke vergunning tot stand komt zul je de paperassen zooi houden, ook m.b.t. jouw voorbeeld van de grote of grotere wateren. En de praktijk is dat vrijwel niemand die papierwimkel leest...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-12-2004 22:49

Aart,

Elk succes(je) is er een.

je weet hoe ik tegenover de " dubbele afdrachten inzake de HSV lidmaatschappen " sta.

Ik heb mijnerzijds tot een wapenstilstand besloten om de ontwikkelingen van de fusie tussen de OVB en de NVVS af te wachten.

Als ik kijk wat er in andere landen aan diverse bijdragen betaald moeten worden ( Engeland betaalwater bij uitstek, Frankrijk betaalwater of X bedrag per department, Duitsland voor de de Duitse ingezetenen een duur vis examen.)

Waar klagen we dan over.?

Ik persoonlijk ben circa 120 euro aan diverse nederlandse vergunningen kwijt.

In Wallonie tik ik dan ook nog even een 45 euro af om te mogen vissen met een bootje(zonder bootje goedkoper uiteraard ).

En Frankrijk daar ben ik als nederlands groot water visser al inmiddels 8 jaar niet meer geweest, ik vang hier welliswaar minder grote vissen maar wel met VEEL MEER voldoening. ( Voor een enkele Franse rivier zou ik nog wel een uitzondering willen maken, maar dan wel uiitsluitend met een ervaren nederlandse "visgids c.q vismaat ""
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2004 21:51

Dat klopt Michel, maar zeker ook vanwege de lage prijs van een vergunning in ons land vissen ca. 8% van alle Nederlanders.
Op de Scandinavische landen na komt geen enkel ander Europees land ook maar in de buurt daarvan.
B.v. in Duitsland (verplichte prüfung) vist maar 3 %, ook Frankrijk en Engeland zitten behoorlijk onder het Nederlandse cijfer.
En niet ontkend kan worden dat hoe meer vissers er hier zijn des te groter de invloed is t.o.v. de politiek en b.v. ook t.o.v. de DB.
Plaats reactie