Zandafgravingen

Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

12-02-2002 17:47

Arjen lees dit nog eens goed:

Zonlicht zorgt b.v. ook voor een verhoging aan vitamine D in je lichaam, ZOIETS zal er ook zeker zijn voor de karper, naast de "genoemde" andere effecten van zonlicht.......


ZOIETS............
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2002 18:04

Het leukste in dit verhaal is dat visolie en vooral de vette vissoorten belangrijke leveranciers zijn van vitamine D.
Het is een iets andere vorm vitamine D dan wat een mens aanmaakt uit het zonlicht maar toch.

Enne een karper is een vis is het niet?

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Arjen Lans

13-02-2002 14:29

Henry,
Ik associeerde het "Zoiets" in je zin met het aanmaken van Vitamine D in het lichaam onder invloed van zonlicht(lees: Ultraviolette straling).

Als je dit bedoelde dan ben ik het op dit punt niet met je eens. Welke invloed vitamine D heeft op de karper weet ik niet omdat ik geen kennis van deze materie heb. Misschien iets voor een andere discussie.

Maar laten we teruggaan naar de discussie: Zandafgravingen. Ik heb slechts een paar keer op een grote zandafgraving gevist: Het Zeumerse gat bij Voorthuizen. Alle runs kwamen op die plas tussen 1.00 uur en 4.00 uur. 's Nachts dus. Wel moet ik er bij vermelden dat die keren dat ik er gevist heb, dit in de zomer en het late najaar was. Wellicht moet er vroeger in het seizoen wel wat op de ondiepe strandjes te doen zijn geweest overdag(licht + warmte), maar ik weet het niet.

Trouwens wel een knollenwater dat Zeumerse gat. 35ha groot maar amper een 20+ vis te vangen. Dit jaar heb ik een nieuw water op mijn lijstje staan waar momenteel bijna alle tijd momenteel aan pijlen op gaat. Dit water is ook een zandafgraving van 20ha. Wellicht kan ik aan het eind van het seizoen wat zinnigers over dit topic melden.

Arjen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-02-13 14:31 ]</font>
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

13-02-2002 16:21

Bedankt voor jullie reacties,

Douwe,
Jij zegt iets over visoliën en andere vettigheden, maar wat wil je daar mee zeggen? Dat als de zon weer voor de dag komt (dus nu) moet gaan vissen met een vismix?

Arjan,
Maar in de winter is het verstandig om een beschutte plek te bevissen, onder een struik of zo. Maar nu is het zo'n kwakkel winter met hoge temperaturen? Wat zou jij doen: Op het licht afgaan en een zandbank (of iets ondieps) bevissen of een beschutte plek bevissen?!

MVG BRAM
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-02-2002 18:42

Beste Bram,

Heb van het weekend mijn eerste vis van het jaar gevangen, dit op een zandafgraving van 36 hectare. deze vis (Yes, eindelijk een 30+ in de winter :grin:)kwam van 60 cm. water af!!! en dat op een stek zonder enige beschutting, maar wel in de volle wind, die dag geen zon te bekennen.

Dit is nouw precies de reden waarom ik (waar mogelijk) tenminste 1 hengel ondiep te vissen, zo kom je er vanzelf achter wat goed loopt.

groeten, Kiron
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

13-02-2002 20:08

Kieron,

Nou, mooie vangst!!! Ga het meteen proberen op ondiep :wink:. Ik dacht eigenlijk zelf dat bescherming nu een betere keuze was. Trouwens gisteren geblankt op een stek, met een oude graaf boot!!!

MVG BRAM

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bram van de Berg op 2002-02-13 20:10 ]</font>
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-02-2002 20:40

Geen slecht begin Kiron en verassend onder wat voor omstandigheden ( diepte,weer etc) je gevangen hebt!!

Groeten Tom
Tightlines ><> ><> ><>
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-02-2002 21:39

Ja je zou denken dat beschutting meer oplevert, maar ik denk dat de vis gewoon los is geweest. Op het hele water is nouwelijks beschutting te vinden, ook het bodem verloop biedt eigenlijk nix interesants

Maar ik vis altijd met een hengel op deze stek, het levert namelijk het hele jaar vis op. Het is namelijk een heel klein taludje (van 30 naar 60cm) misschien dat het toch daar aanligt. Maar jah zon viske is ook een cm of35/40??? hoog, dus die moet toch veel last gehad moeten hebben van de hevige wind die we hadden (windkracht 8-9).

groeten, Kiron
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

14-02-2002 15:57

Weer geblankt, op ondiep water waar de zon vol op stond. Snap er niks meer van maja, de aanhouder wint...!?

Wie heeft er nog tips, voor dit raar weer?!

MVG BRAM
Arjen Lans

18-02-2002 13:27

Bram,
Het blijft kwakkelen in deze periode. Woensdagavond op een putje van 1ha. gevist waar 15 vissen op zitten. De wind stond west en is de dagen er voor stevig geweest. Ik bevistte twee stekken: een struik met een metertje water er onder en een plaat onder aan een plateau(3 meter diep). Op beide stekken veel activiteit maar geen vis gevangen. Water temperatuur 9 graden.

Vrijdagnacht weer op deze stek gevist zonder veel hoop. De wind was gedraaid en het water was afgekoeld tot 7/8 graden. Alles is doods, niks geen activiteit. Toch nog een 25,2 ponds schub gevangen op de 3m diepe plaat.

A.s. vrijdagnacht ga ik op een stek vissen die me vroeger heel wat wintervis heeft opgeleverd. De stek is een lage brug over een riviertje. Ondanks de periode neem ik de gok redelijk zwaar te voeren: 800 gram per dag. Dit laatste is een gevoel wat ik volg, ingegeven door goede resultaten in het verleden. Ik zou dit zeker niet op het eerder genoemde putje hebben gedaan(hier voerde ik 400 gram per dag, verspreid over beide stekken.

Ik raad je gewoon aan om te gaan vissen(als je persé weg wilt). De geijkte plekken blijven m.i. de beschutte plekken, maar ik zou zeker een hengel op een afwijkende plek leggen. Kijk maar naar het resultaat van Kyron.

Arjen
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

18-02-2002 13:53

Bedankt voor jullie reacties,

Heb er niet veel aan toe te voegen. Ik heb de hele vakantie geblankt...

MVG BRAM

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bram van de Berg op 2002-02-18 14:02 ]</font>