Karpers worden steeds groter (zwaarder)

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-11-2004 14:06

Rond 1970-1975 was een karper van 20 pond groot. Circa. 15 jaar later goldt dit voor 30 pond. Inmiddels is deze grens al opgeschoven naar 40-50 pond, zelfs een aantal 60-ponders en bij uitzondering ook enige 70-ponders.
De Nederlandse recordvis woog, zoals bekend, ca. 63 pond. Meldingen van andere vissen boven de 60 pond zijn er (voor zover bekend) niet geweest in Nederland. De recordvis mag dus een 'uitzondering' worden genoemd.
Gezien echter de alsmaar stijgende gewichten zal er m.i. ook -eens- een 70 ponder worden gevangen evenals enkele andere vissen boven de 60 pond.
Ik heb niks met 'spekracerij' maar het bovenstaande zijn wel feiten.
Vragen hierbij zijn wanneer er opnieuw een 60 ponds vis in Nederland gevangen wordt en (in de tijd gezien) wanneer de eerst 70 ponds vis eruit zal komen.
Tevens de oorzaken van de alsmaar stijgende gewichten.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-11-2004 14:35

Als nu overal dikke vissen komen te zwemmen verdeeld het aantal vissers zich ook weer wat :)

Wateren waar meerdere echt dikke vissen zwemmen, worden vaak druk bezocht en ook het peppie volk komt hier op af helaas. Wateren met erg lage bezetting en zeer hoge moeilijkheidsgraad en 1-2 echt dikke vissen hebben dit probleem al een stuk minder.

Maar of het groeiende aantal dikke vissen tot meer overlast/probemen leidt weet ik niet. Goede regelgeving voorkomt vaak ook al heel aantal problemen. Het alleen onder plu/oval mogen vissen bijvoorbeeld, hierdoor haakt een heel aantal peppie vissers al af! en de wat serieuzere vissers ondervinden er praktisch geen last van.

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-11-2004 15:00

aart,

naar mijn mening is het een kwestie van tijd voor er weer zo'n vis gevangen wordt. geregeld worden er nu vissen van boven de 50 gevangen, waar dit enkele jaren terug genoeg was voor een nederlands record. als je dit nu doorvertaalt, dan kun je stellen dat er een bepaald aantal 50ers moet zijn om een reeele kans te hebben op de 2e 60er van nederland. in de tijd dat de huidige recordvis voor het eerst gevangen werd boven de 50 was een 40er al groot, waar diezelfde 40er nu al veel algemener is..
samengevat denk ik dat de eerstvolgende 60er binnen nu en 4 jaar wel gevangen kan worden, als dit al niet gebeurd is... voorspellingen voor een vis van 70 pond in nederland durf ik niet te doen, denk dat de rek er een keer uit zal zijn.

oorzaken voor dat steeds groter worden lijken me voordehand liggend. hierbij denk ik onder andere aan lagere bezetting, betere waterkwaliteit, meer natuurlijk voedsel, meer niet natuurlijk voedsel en mogelijkook het opwarmende klimaat
groetjes Da Fox
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-11-2004 15:47

Kees, gezien de situatie vanaf ca. 1970 m.b.t. de groei van karpers lijkt jouw stelling dat de 'rek' er een keer uit zal zijn mij niet juist. Een ander voorbeeld hiervan is o.a. het nog steeds langer worden van de Nederlanders, ik besef dat iedere vergelijking ergens wel mank gaat, maar een feit is het vorenstaande wel. Bij jouw opsomming hoort ook nog in ieder geval de sterk afgenomen brasempopulatie, vanwege het steeds helderder (en schoner) water waarin nu eenmaal minder voedsel voor met name brasem zit
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-11-2004 16:44

idd aart, die brasems zijn ook van invloed.

nu ik er eens over nadenk, in je argument zit zeker een kern van waarheid. al zal het zeker niet zo hard gaan als in de afgelopen 20 jaar, de kans is natuurlijk aanwezig.
bij mij komt nu wel de vraag naar boven in hoeverre de gezondheid van de vis hieronder lijden moet. bij dikke mensen treden allerlei kwalen op door overgewicht, zal ook een karper hier last van hebben?
lengte alleen is namelijk niet de enige voorwaarde voor het doorgroeien tot een gewicht van over de 70 pond, en wil je dit bereiken zonder echt dik te zijn dan zul je denk ik al snel een vis van zeker 115 cm hebben.

m.a.w. kan een vis de kans krijgen om vet te worden, zonder vroegtijdig overlijden door zijn dikte of het immense gewicht dat deze vis heeft. zo'n vis zal veel moeten vreten en daar zitten dan zeker boilies bij, logisch gevolg zou zijn dat de vis met enige regelmaat gevangen wordt. zouden er door frequent vangen gevolgen zijn voor de uiteindelijke mogelijkheid om tot in de 70 pond of zelfs meer te groeien?
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

21-11-2004 17:26

Niet alleen op de afgesloten wateren nemen de vissen gewicht toe, ook de grote open wateren wordt het gemiddelde gewicht steeds hoger. (zonder boilies wel langzamer) Volgens mij komt dit door een aantal factoren.
1- De waterkwaliteit verbetert sterk. Het wordt steeds helderder en schoner door strenge milieuwetgeving in nederland, ook de omringende landen gaan een beter milieubeleid voeren.

2- Het klimaat is de laatste paar jaar heel gunstig nl veel zonuren. Iemand heeft mij ooit een keer verteld dat veel zonuren belangrijk zijn om populatie grotekarpers te krijgen, omdat het in verhouding staat met plantegroei en het natuurlijk voedsel hiertussen, en natuurlijk in de zomer langer een periode waarin de watertemperatuur optimaal is voor de groei(23 graden geloof ik)

Ik denk dat over een paar jaar er een derde factor bij komt, en dat is de inmenging van edelbloed op een redelijk verwilderde karperpopulatie. Dmv de spiegelkarperprojecten in en om het open water. Het is bekend dat enkele karpers van afgesloten water via sluisjes ed toch op de rivieren komen en door de bovenste twee punten zal de paai ook steeds succesvoller worden

De bovenste twee faktoren versterken elkaar natuurlijk, zonlicht komt door helderder water steeds dieper waardoor een steeds groter bodemoppervlak meer en een breder variatie aan natuurlijk voedsel krijgt.
Ik denk dat de rek er voorlopig dus nog niet uit is, het is allemaal nog in volle gang.

mvg Kees
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

22-11-2004 13:26

het is inderdaad waar dat er in de 90e jaren veel zwaardere karpers werden gevangen dan in de 70e en 80e jaren.
ik viste vanaf 1973 in voornamelijk het asdrijnkanaal rond utrecht.
dit water was in die tijd zo warm dat je er in de winter gewoon kon doorvissen.
vooral rond de pegus barste het van de karper
toch was mijn zwaarste karper iets meer dan 28 pond.
ik weet zeker dat ik daar ook de latere bekende karpers heb gevangen.
ik ben er dan ook van overtuigd dat met het voeren met boilies de karpers nog zwaarder werden dan ze al waren.
hoe kan het dat het koelwater steeds kouder werd en de karpers toch gewichten bereikten van 30 pond en zwaarder.
dat verbeterde vistechnieken een rol spelen is waar maar zeker geen afdoende verklaring.
groetjes koos
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-11-2004 13:38

Mannen,

Vergeet het broeikaseffect ook niet, enkele weken per jaar langer hogere temperaturen betekent ook enkele weken extra groei.

Een hele belangrijke is denk ik ook het in de jaren '80 drastisch stoppen met massale uitzettingen van karper. Minder monden maken de spoeling dikker, tel daarbij op de ontbraseming door verbeterde waterkwaliteit (minder fosfaten) en per karper is er meer voedsel beschikbaar gekomen.

Vooral met de uitgezette spiegels ben ik zeer benieuwd wat in de toekomst de top zal zijn. Die zeventiger die Aart noemt zal dan misschien toch geen utopie blijken te zijn?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-11-2004 15:19

Aart,

De reden dat veel vissen veel zwaarder worden dan jaren gelden heeft een aantal oorzaken.
belangrijskte is het overmatige aanbod aanvoedsel.
Een echte boiliejunk kan vreselijk hard gaan groeien, mits er goede voedingsstoffen in de boilies zitten.

Doordat op veel wateren veel wordt gevist en veel wordt gevoerd, groeit de karper gewoonweg veel harder.
Op wateren waar niet veel wordt gevist zal de vis voornamelijk van natuurlijk voedsel moeten groeien en dat doet hij minder snel dan met kilo's boilies per week...

Een ander erg belangrijk aspect is klimaatsverandering.
Het voorjaar begint eerder en de zomers zijn langer en warmer. De winters zijn allang niet meer de Unoxwinters van voorheen waarin je wekenlang je schaatsen kon aandoen en over de plassen kopn dartelen...

Die tijd is voorbij! Hoeveel dagen vorst hebben we vorige winter gehad?
20 misschien?

Hoeveel dagen was de temperatuur echt winters, dus onder de - 7 graden?

Die zijn op 1 hand te tellen...

In deze periode groeit de vis ook nog steeds door terwijl hij daarvoor een maand of 3-4 op non-actief stond. Plus het feit dat er nu tijdens de winters ook gewoon doorgevist word.

Of er hier in NL een 70-er gevangen kan worden weet ik niet, maar dat er weer een 60-er uit gaat komen lijkt me wel, en die verwacht ik dan op de Maas of de IJssel.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-11-2004 16:54

ken een water op 1000 meter of nog meer hoog. Gemiddelde diepte 40 meter.

schubs zo groot wordt je bijna bang van.

Maar eigenlijk is het simpel.

Minder watervervuiling en minder vis. Daarnaast betere materialen en meer visuren. Kan periodes herinneren, dat er regelmatig vissen werden verspeeld door lijnbreuk. 22% meneertje anders te dik.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

22-11-2004 17:34

Vergeet de aalscholvers niet! Voor de visstand een ramp, maar voor de karpers een geschenk. Ik ken rond Utrecht geen water waar ze niet voorkomen! 20 jaar geleden had ik er nog nooit een gezien en nu kent iedereen ze.
Er zijn wateren waar geen vissen meer voorkomen tussen vijf en dertig cm. dit "dankzij" de aalscholver. In zo`n water willen de karpers natuurlijk wel extra groeien.

Simon
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-11-2004 19:13

Marijn, die boiliejunks groeien wel harder maar gaan ook eerder dood...
Als er een 60-er op de IJssel wordt gevangen zal dat niet door het voeren van boilies komen daar hier, in verhouding tot de wateroppervlakte, nauwelijks op karper wordt gevist.
Ook op de IJssel groeien ze harder dan in het verleden, maar niet van boilies.:)
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

23-11-2004 00:25

Zal communicatie ook niet een belangrijke rol spelen? Als je tegenwoordig een zware karper vangt, dan neem je een digitaal fotootje, en je mailt hem half Nederland door (kan allemaal binnen een uur). Vervolgens verschijnt hij op diverse websites, en in diverse soorten hengelsport bladen zoals de Beet, het Visblad, Karper en de Karperwereld. En tot slot kan je je verhaal kwijt op een forum als dit bijvoorbeeld.

Begin jaren zestig was een fototoestel nog redelijk bijzonder, en als je dan een foto had, waar moest die dan naartoe? En wie interesseerde zich ervoor? Bovendien werd er volgens mij veel minder gericht op karper gevist, en waren de kansen op een geslaagde landing door het materiaal van die tijd een stuk kleiner.

Ik ondersteun wel de gedachte dat verbeterde waterkwaliteit een rol kan spelen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-11-2004 09:26

Aart,

dat er op de IJssel een 60-er kan komen die niet groeit door de overmatige hoeveelheid boilies, maar door natuurlijke omstandigheden begrijp ik ook wel.

Ik stel ook niet dat je per se veel boilies hoeft te vreten om groot te worden als karpers zijnde, maar het kan een combinatie zijn van langere warmere temperaturen en boilies.

Ik kan zo een water opnoemen, waar het gemiddelde gewicht vreselijk hoog is... Een 30-er is normaal, en zoals de vis daar nu nog steeds groeit zal er over een jaar of 3 een mooi bestand aan 40-ers zwemmen...
en dat komt echt door de boilies...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-11-2004 09:31

Misschien een onlogische maar:

Kan de bouw van de vis in de loop der tijd net veranderen?
Zie: Aap --> Mens :)

Ik bedoel, de vissen die doorgepaaid worden / uitgezet worden, varieren toch met de tijd mee van bouw?

Of zit ik er naast?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-11-2004 10:03

Frank,

Dat gebeurt zeker, maar dan de andere kant op! De hoogruggige en zwaarbuikige vissen die wij zo graag zien en vangen zijn kweekprodukten, door de mens "gemaakt". Door natuurlijke voortplanting keren karpers uiteindelijk weer terug naar de oervorm, slank en volledig beschubd. Kijk bijvoorbeeld naar de Randmeren en het IJsselmeer, hier paait de karper regelmatig succesvol waardoor er vrij veel verwilderde schubs rondzwemmen.

Groeten,

Mark
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-11-2004 11:39

Zoals verschillende mensen het 'schoner' worden van het leefmilieu van de vis noemen als -een- oorzaak van de enorme groei, zo zou ik ook graag de enorme vervuiling als één oorzaak willen noemen.
Ooit is aangetoont dat b.v. palingen in een vervuild milieu veel meer lichaamsvet ontwikkelen en zodoende de concentratie giftige stoffen omlaag brengen.
Het water is dan hier en daar wel wat helderder en je ziet zo nu en dan weer een waterplantje ontspruiten, door verschillende maatregelen, maar het is toch echt niet zo dat al het gif, zware metalen en weet ik het wat voor narigheid ineens uit het bodemprut is verdwenen. Een onderzoek van een aantal jaren terug toonde aan dat het bodemslip in de Haagse grachten nota bene huidirritatie kan veroorzaken. Ook hier zijn de vissen flink gegroeid en wordt er niet of nauwelijks gevist (geen aanrader ook als je leven je lief is). Er wordt zuiniger met landbouwgif omgesprongen, er wordt gewerkt aan de beruchte riooloverstorten en zijn er nog vele maatregelen genomen. Maar de schade die al was aangericht en al het gif dat er destijds is verspreid, is dat ineens verdwenen???
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 11:42

eutrofische woorden Bas
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-11-2004 11:48

Ook dat Mitsz. Lijkt onomkeerbaar die eutrofiering.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-11-2004 18:30

De waterkwaliteit is wel iets beter geworden, denk dat hierdoor de hoeveelheid voedsel niet meer is geworden maar de kwaliteit en de variatie is toegenomen waardoor karpers gevarieerder en beter voedsel kunnen vinden.

Doordat wateren helderder worden komt er ook meer zonlicht in het water waardoor wateren sneller opwarmen en zo ook de vissen waardoor ze sneller actief worden en gaan vreten. Er komen hierdoor ook meer planten en andere organismen (voedsel).
Hierboven werd ook al gesproken over langere seizoenen en langere groei, denk dat dit heel goed mogelijk is. Misschien dat we de zonne-uren eens moesten opvragen om te kijken of dit juist is.

De invloed van de landbouw in Nederland neemt steeds meer af waardoor er minder meststoffen in de wateren komen en hierdoor de kans op eutrofiering afneemt. Dit betekend ook weer dat er minder vissterftes zijn en de karpers ouder worden en misschien daardoor ook zwaarder!

De huidige meststoffen komen vaak vanuit de lucht via atmosferische depositie, er komt jaarlijk ca. 40 kg stikstof per ha vanuit de lucht gevallen!

Denk dat er nu door gunstige omstandigheden oudere karpers rondzwemmen en in combinatie met hoogwaardig voedsel (ook boilies) de formaten kunnen bereiken die ze nu hebben.

De uitzettingen waren er vroeger om de visstand op peil te houden, nu hoeft dat niet meer de karpers overleven tenslotte de hele vispopulatie.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 21:10

Frank, dat (bescheiden!) uitzettingen niet meer hoeven ben ik niet met je eens. Op een aantal (meestal) afgesloten wateren komt er nog steeds niets terecht van de paai... En, als je op lange termijn een gevarieerd bestand aan karper wilt blijven behouden zullen bescheiden uitzettingen nodig blijven.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

24-11-2004 22:14

[quote="marijn ham"]Aart,

Doordat op veel wateren veel wordt gevist en veel wordt gevoerd, groeit de karper gewoonweg veel harder.
Op wateren waar niet veel wordt gevist zal de vis voornamelijk van natuurlijk voedsel moeten groeien en dat doet hij minder snel dan met kilo's boilies per week...[/quote]

klopt niet altijd => een water dat ik bevist heb (en nog) heeft zeeer veel natuurlijk voedsel (kleine populatie) toen ik daar men eerste karper lande stond ik versteld van het lijf. 62 cm lang en 7 kg zwaar en dit zonder vissers en boilies enz ... die er werden gevoederd.

Ik heb er eens schub gevangen van 70 cm en 13 kg => dit zegt genoeg toch. Een mooie spiegel die ik daar ving was bij een gewicht van 15.5 kg 77 cm lang => allemaal vrij kort voor zo een gewicht.

Ik heb de twee topvissen al zien zwemmen en euuhh :-? om niet goed van te worden => breed, hoog (moeilijk te schatten in het water) lang => eentje zeker 1 meter, en dik alles wat een topper moet hebben.
Alleen kan ik ze niet vangen => ze zijn er nog nooit uit geweest.

Als ik mag schatten dan zijn ze alle twee zeker 20 kg + minimum.

Allemaal zonder toedoen van onnatuurlijk aas, want die paar boilies die ik in al die jaren (zonder vis vangen) daar dropte zullen het niet gedaan hebben.

Volgens mij zal de hoofdreden de waterkwaliteit en het milieu zijn, bijkomende factoren zijn daarbij meer en beter natuurlijk voedsel.
Nadien komt vissers en hun aas en meer bewuste (karper) vissers die vis behandelen zoals het moet (vroeger ook wel maar toch)
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 22:22

Danny, sommige karpers laten zich gewoon niet vangen op ons 'karperaas'. Dit komt op veel meer wateren voor dan de meesten denken...
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

24-11-2004 23:43

[quote="Aart Lokhorst"]Danny, sommige karpers laten zich gewoon niet vangen op ons 'karperaas'. Dit komt op veel meer wateren voor dan de meesten denken...[/quote]

Ik weet het uit eigen ondervinding.

ik blijf toch doorzetten :D :wink: je weet maar nooit en anders het eens compleet anders aanpakken.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-11-2004 17:50

Aart,

Ik ben het met je eens dat karperpopulaties op sommige wateren op den duur zullen uitsterven en bescheiden uitzettingen noodzakelijk kunnen zijn. Ik doelde vooral op de massale uitzettingen van vroeger die gewoon buiten proportie waren. Deze uitzettingen kwamen de vissen en de diversiteit van deze wateren niet ten goede.
Doordat de vissen nu ouder worden praten we nu over bescheiden uitzettingen en vroeger over massaal karpers storten!

Het is natuurlijk wel belangrijk om het doel van een water te bekijken wanneer uitzettingen wel of niet nodig worden geacht.
beetje bij beetje