Floriade in Zoetermeer

Hans-Peter van Ee

16-07-2002 10:02

Heren

Als ik het zo lees bevat deze plas teveel karper.
Het gevolg is dat de karpers afhankelijk zijn van het voedsel van de vissers.
De karpers verworden tot dilemma-vissen, vreten of honger lijden (in het ergste geval zelfs sterven).
Het is dus dierenmishandeling wat hier plaatsvind.
T
eveel karpers (geldt ook voor witvis) in een water en men kan tevens spreken van een verre van optimale natuurlijke biotoop.

Ik wist trouwens niet dat er een water bij de Floriade lag, nu wel, net als de rest van internettend Nederland.
Zou het nu nog drukker worden???

met visvriendelijke groet

HPE
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

16-07-2002 12:47

Gezellig zeg zo'n water

Leuk over een paar jaartjes < als het NU al niet is> Papegaaitje trekken!!! :sad:

Maarja, als de karper ECHT alleen van vissers voedsel kan leven, Wat moet er dan gebeuren als er geeen vissers op gaaan vissen?. HONGERSNOOD??

Zit er geen HSV in de buurt die dat water wil pachten? En als ze dat gedaan hebben/ hoe komt er in GODSNAAM zo veel karper op ?

Met afvragende groet
Jordy Haasnoot
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: scheveningen

16-07-2002 18:27

Heeejz
Er is zoveel karper op gekomen voor de floriade. Maar de gemeemte zoetermeer doet nu niks aan het water :sad:
Maarja als je daar een dagggie vis vang je er een stuk of tien laaste keer dat ik ging (vorigweekend) had ik er 12 :smile: Denk je nou egt dat die vissen alleen van vissers voedsel leven wahahha denkt ut niet ga er maar eens een kijkje nemen op het meer en kijk tegen de eilanden aan .....
Rik Schaap

18-07-2002 08:43

Zucht er kwamen weer een paar opmerkingen voorbij waarvan je denkt....uhoh.... Er zit op de Floriade ongeveer 3x zoveel karper als gezond zou moeten zijn. Daarom ligt de gemiddelde grote op zo'n 5 pond. (Tevens de reden waarom ik niet bang ben dat deze discussie veel vissers aan zal trekken). Hetzelfde verhaal geld voor de witvis....blijft ook allemaal klein door teveel vissies.

De reden hiervoor is dat jajajaja komtie: het ten tijde van de echte floriade zo leuk was voor de mensen die er op die witte bootjes (efteling idee) voeren ze een hele hoop visjes zagen en ze karpertjes konden voeren. Na de Floriade (en dus het stopzetten van geld) geeft de gemeente geen ene ruk meer om dit water en word zover mogelijk een redelijk gedeelte onderhouden door vrijwillegers(waarvan ik er 1 ben)...het is echter een godsonmogelijke taak en het einde is zoek. 2 jaar geleden is er een vissterfte geweest maar het bestand is zo groot dat dat niks uitmaakt.

Wat betreft natuurlijk voedsel dat voorhanden is ....zat! De plassen staan in verbinding met voedselrijke zijsloten die het hele park doorlopen en weer uitkomen op andere plassen. De bodemstructuur is goed en de plassen/wateren staan niet in verbinding met grotere wateren buiten dit gebied waardoor de gezondheid optimaal is aangezien vervuiling van buitenaf uitgesloten is.

Wat betreft het voeren...als de gemeente een keer zijn hoofd uit zijn reet zou halen zouden ze daar direct een verbod op moeten zetten of de regel: max 1 kg voer per dag. het is namelijk te zot voor worden wat er daar gebeurt en het gaat mijn petje te boven. Balen gooien ze erin en nog niks vangen...dit soort lui mogen ze van mij linea recta achter hun voer aangooien aangezien die het vissen nog niet helemaal begrijpen.

Papegaaienbekken: tot nu toe in al die jaren dat ik er vis 2 maal gezien. Beide keren kwam het niet door overmatig vangen maar door een rottende haak die er nog in zat.
Je zou denken dat er meer papegaaienbekken zouden zwemmen maar dat is niet zo ...waarom? er zit in het totale gebied zoveel kleine karper dat de doorstroom goed is. Men heeft (naar ik meen 2 jaar geleden) een onderzoek gedaan naar de totale oppervlakte/karperbestand en kwam tot de conclusie dat een karper indien er elke dag elke plek bezet zou zijn eens in de 1,9 maanden zou worden gevangen. Dit is minder als sommige 'gewone' wateren.

Mocht iemand van de gemeente zoetermeer eens een keer hier kijken : doe er eens wat aan! En laat ook eens controle uitvoeren daar! minimaal 2/3 zit zonder vergunning en die zijn ook nog eens verantwoordelijk voor de meest grote tering-zooi.

Oh ja...spreek mij nooit aan met : jij bent zielig als je daar vist...Als ik het daar naar mijn zin heb, in het bezit van de juiste vergunningen ben, Mijn eigen rotzooi opruim en ook nog het beste met de plas voorheb en daar ook tijd insteek wie ben jij dan om daar wat van te zeggen?! Rot op!
Enrico Finetti
Berichten: 4
Lid geworden op: 17-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

18-07-2002 09:52

Eric ben het helamaal met je eens, je maakt zelf wel uit of je daar wilt visen of niet.
Ik wordt er soms doodmoe van van dat prekende gedoe van een aantal mensen op dit forum.
Iedreen maakt voor zichzelf wel uit hoe of wat en waar.
We leven tenslotte in een vrij land.
Elke keer zie je dezelfde mensen op het forum met dezelfde boodschap, dit is niet goed en dat is niet goed bah ik reageer normaal nooit maar het hangt me nu echt de keel uit

Vis ze waar je wil en trek je niks aan van al die prekende dominees


Mvg.
Hans-Peter van Ee

18-07-2002 10:52

Enrico

Natuurlijk maakt een ieder zelf uit waar hij vist, maar mensen die begrijpen wat karpervissen echt inhoudt kunnen zich niet vinden in wat er op wateren zoals de Floriade gebeurd.
Wat stellen de vangsten daar nu voor, en wat voor een leven hebben de karpers aldaar, als ze veroordeeld zijn tot dwerggroei.
De enigste juiste manier om de karpers daar te bevissen is met zeer licht materiaal.
Is wel wat sportiever dan ze te belagen met echt karpermateriaal.

met vomiterende groet

HPE
Enrico Finetti
Berichten: 4
Lid geworden op: 17-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

18-07-2002 11:45

Hans Peter,
Ik weet ook wel dat de vangsten niets voor stellen, dat hoef je mij allemaal niet uit te leggen, had ik zelf ook al bedacht.
De enige keer dat ik daar nog vis is omdat ik daar met mijn gehandicapte neefje 1 keer per jaar naar toe ga omdat ik dan zeker weet dat die jongen ook een visje kan vangen, viste daar zo'n 10 jaar geleden veel vaker met 18/00 lijn en zachte deegjes in combinatie met 1.5 ponds hengels of met de wikkelpicker ook leuk.
Mijn uitdagingen liggen allang niet meer op dit water, ga regelmatig naar italie om daar zeer mooie en ongerepte wateren te bevissen maar het zou voor de vissende jeugd voornamleijk beter zijn indien deze een viscursus zouden krijgen hoe men een vis dient aan te slaan en hoe deze te behandelen en met wat voor materiaal men daar kan vissen en niet met gevlochten onderlijnen die ik vorig jaar er nog uit haalde.

Mvg.
Hans-Peter van Ee

18-07-2002 12:23

Enrico

Kijk, nu praat jij karper.
Duidelijk en vooral leerzaam zijn voor de vissende jeugd is in mijn ogen heel belangrijk.
Een viscursus zou perfect zijn, maar met het begeleiden van de jeugd komen we al een eind.

Want wij vissers (of we nu prediken of niet) zijn niet de belangrijste binnen onze hobby.
Dat zijn de vissen die in mijn ogen een menselijke behandeling behoren te krijgen, wanneer deze gevangen worden.

met vriendelijke groet

HPE
Jordy Haasnoot
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: scheveningen

18-07-2002 22:45

Visterfte mee reet auk !! ik vis er nu al 4 jaar man er is daar nog nooit een vissterfte geweest man!
Enrico Finetti
Berichten: 4
Lid geworden op: 17-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

19-07-2002 09:48

Yordi,
Je zou toch echt wat beter moeten kijken. er is wel degelijk visstrefte geweest of noem jij 6 dode karpers geen vissterfte

Mvg
Frank Wasmus
Berichten: 4
Lid geworden op: 28-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-07-2002 19:37

Ik vind dat er erg overdreven gedaan wordt over de zogenaamde 'papegaai vissen'. Dat valt erg mee op dit water!

Er zitten wel degelijk grotere vissen in dit water (tegen de 20 pond) maar dit zijn er dan maar heeeel weinig! Mijn grootste op dit water bedraagt 68 cm en 15 pond!
robbie tas
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

04-04-2003 19:54

er zwemt 20 ponder op de floriade zelf gezien maar wel achter in het bos je moet goed zoeken mazzel
Martijn Schild

07-04-2003 09:47

Dat er uberhaupt mensen zijn die op dit water vissen zeg. Dan ben je echt kansloos.
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

07-04-2003 19:38

Voor met de picker is het wel een leuk water
zeker als er af en toe en karpertje pakt van een centimetertje of 60.
MAar er echt gericht te karperen is het inderdaad wat matig.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

08-04-2003 12:29

Snap niet dat er mensen zijn die een betaalwater overzielig vinden maar geen problemen hebben met een water als deze of als de bosbaan, behalve de commercie zie ik niet heel veel verschil.
Overbevolkt en veelal afhankelijk van voedsel van de vissers...

Daarbij het lijkt me ook alles behalve een uitdaging, maar dat is een ander punt.

Richard
Jordy Haasnoot
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: scheveningen

25-04-2003 17:14

Pffff met je 20 pond ... laaat mij die fotow maar is zien ik vis er GVD al 6 jaar heeel soms 1 keer in de maand en me grootste nog steeds 13 pond ... maarja als je fotow heb zou hem graag willen zien ... en BTW zit nu nooit meer floriade kloote plas guppen trekken !! :razz: heb nu veel mooier kanaaltje .
Willem Barnas

25-04-2003 17:29

Haha!

Opgewonden standje...!

WB :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2003 21:17

Als het zo'n makkelijk water is, waarom vraag je er dan informatie over? De andere vissers op dat water kunnen je ook vast wel vertellen wat de grooste is. In de hier omschreven situatie kan een vis nooit hard groeien, dus als er al een echt grote vis op zit moet die er op gezet zijn
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-04-2003 23:47

op gezet..............hmmmm :???:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-04-2003 19:28

je weet wel, kofferbakvissen. Eikels heb je helaas (bijna) overal.
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

27-04-2003 00:26

Beste Daaf, John bedoelt waarschijnlijk dat hij het enigszins vreemd vind dat er vis OP het water wordt gezet! :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-04-2003 00:42

Remco,

Waarschijnlijk wel!
Waarschijnlijk weet John vaak zelf niet eens wat ie bedoeld.
Opgezette tijden kan een ieder wel eens in de buurt komen van wat ie bedoeld.
Jij komt i.i.g. IN de buurt.
Groet'n jong,

John
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

27-04-2003 00:53

Jij komt i.i.g. IN de buurt.
John


Niet OP de buurt?? :wink: