Oost-Europeanen vissen Limburgse Maasplassen leeg.

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-05-2002 10:56

Zie hiervoor het artikel in de Telegraaf van vandaag, dinsdag 28 mei.

Enkele citaten uit dit artikel:
- De limburgse politie slaat alarm over de enorme hoeveelheden snoekbaars en brasem, die uit de Maasplassen worden geroofd door voornamelijk bendes uit het voormalige Oostblok. Volgens een zegsman dreigt het ruim 3000 ha grote recreatiegebied bij Roermond compleet leeggevist te worden.
- Als dit zo doorgaat vissen zij de hele Maasplassen leeg, terwijl het een recreatiegebied is waar eigenlijk alleen maar sportvissers hengelen.
- De visrovers kamperen met tentjes op de oevers van de Maasplassen. Zij arriveren meestal vrijdagavond en blijven tot zondagmiddag.
- De KLPD-ers, Bijzondere Opsporingsambtenaren en polite patrouilleren de komende maanden vrijwel elke nacht in burger met een onopvallende boot op de Maasplassen. Eerlijk gezegd houden we ons hart vast voor als op 1 juni het nachtseizoen opengaat.
- We hopen dat de sportvissers ons op tijd inseinen als zij iets verdachts zien. Dan zullen wij ook direct actie ondernemen!

Mannen, op zich blij dat de politie ook de hulp van sportvissers inroept om deze ergerlijke visstroperijen aan te pakken, ik zou zo zeggen pak deze kans met beide handen aan. Dit kan zowel deze visstroperijen sterk doen verminderen en ook onze naam als karpervissers ten goede komen.
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

28-05-2002 17:49

klopt aart

twee weekenden geleden zaten een paar "oostblokkers" uit polen, rusland etc met korte hengels en grote dreggen, de paaiende karpers in een ondiepe vijver aan de maas door de rug te haken. vragen van een vriend van mij werden met een grote mond beantwoord. hij dus de politie gebeld maar die hadden geen tijd. toen de waterpolitie gebeld en een anderhalf uur later waren 20 man het haasje

bert bij deze nogmaals bedankt

groeten van marcel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

28-05-2002 17:57

Keep up the good work marcel, 'k ben trots op je..:smile:

greetz,
stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-05-2002 20:46

Nog een leuk weetje dat wordt veroorzaakt door deze oost europeanen. Ik wil in het najaar een nieuw water in beheer van Natuurmonumenten gaan bevissen. Ik wou dus weten of je er de drie maanden mocht nachtvissen en welke vergunning precies nodig was (dit is op de meeste maasplassen namelijk een raadsel), dus belde ik met de verantwoordelijke van Natuurmonumenten.

Hier een stukje uit dat gesprek:

Mag je op het water nachtvissen? <Dit jaar nog wel de drie maanden!> Hoezo? <We zijn nu met de limburgse federatie en Aqua terra bezig om het nachtvissen op alle maasplassen te verbieden, de Russen en Polen zijn een te groot probleem en dit kunnen we op de huidige manier niet oplossen.> LEUK ZEG!

DIT BETEKEND DUS DAT HET NACHTVISSEN VOLGEND JAAR HOOGSTWAARSCHIJNLIJK VERBODEN IS OP ALLE MAASPLASSEN!!!!!

Weer vele hectares verpest door die oostblokkers. Maar we moeten ze een vergunning geven van de wet, want we mogen niet discrimineren. Dat ze kapot vallen, nee als het mij aangaat is het na overtreding vergunning intrekken en ook geen vergunning meer. Ook een totaal meeneemverbod op alle vis is een optie!

Maar ja, het zal wel zo moeten. Mijn water is me ook al afgenomen, mag nu helemaal niet meer gevist worden!! Dit omdat deze buitenlanders en wat jeugd uit de omgeving teveel rommel maakte en herrie schopten. Het zal wel aan mij liggen, maar als het zo doorgaat krijgt Faber nog het gelijk en wordt heel het sportvissen aan banden gelegd. Lang leve Belgie, daar is gelukkig meer water prive en kan de regering ons niets maken.

Met gefrustreerde groet,

Bart van den Hurk
Riz Feijt
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-03-2002 01:00

28-05-2002 22:29

Beste Bart,

ben het zeker met je eens! Maar zoiets dergelijks van vergunningen afpakken is gewoon weg niet mogelijk! Die mensen kopen hier voor 50 gulden een vergunning, geven een valse naam op! En als ze dan bekeurd worden en hun visvergunning word afgepakt, kunnen deze mensen doodleuk weer naar een viswinkel of postkantoor gaan en zo op een andere naam een nieuwe kopen!

Hier kun je gewoonweg niets aan doen!

Enigste wat echt zou helpen, maar ontzettend veel mankracht kost, is consequent controleren! Iedere dag en nacht! Dat is volgens mij de enigste manier!

Maar als je dan zit te vissen en je wordt steeds als het goed weer is gecontroleerd, en als het vies weer is zie je geen hond! Dan begin ik zelf ook een beetje aan sommige instanties te twijfelen!

Maar voor als nog, al die polakken, russen en oost-europese figuren die zitten te stropen of zich niet aan de regels houden, oppakken, meenemen en bekeuren! Kunnen ze niet op dat moment betalen dan laat ze maar familie af komen zodat die voor hun kan betalen! En ander sblijven ze maar zitten!!!!! Liefst op water en brood! Of water en boillies! :wink:

Met vriendelijke groet,
Riz Feijt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Riz Feijt op 2002-05-28 22:31 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

29-05-2002 10:49

Oostblokkers?????? Jullie vergeten 1 ding. Vaak zijn het in duitsland woonachtige oostblokkers Daarom zij wij in limburg dan ook de lul! Werk inderdaad mee met de politie! Erg belangrijk! Vergeet 1 ding niet: De duitsers zelf kunnen er ook wat van.
Je kent de vragen van die duitsers wel: Was machen sie mit die karpfen??? Darf ich die haben dan kan ich sie mit mij schweine famielien auffressen! OPFLIKKEREN!!

Duitsers en oostblokkers zijn inderdaad zwaar hinderlijk hier in limburg. Niet alleen voor het visbestand. Vooral de oostblokkers willen s’nachts nog weleens proberen wat ‘proletarisch te winkelen’ langs de waterkant. Je spullen zijn niet veilig als zij in de meederheid zijn. Ik mag dit niet zeggen maar ik heb me vergenomen als dit mij 1 x overkomt dat ik dan handel onder het motto: Opgeruimd staat netjes….! &#61514;

Nog niet te spreken over de bergen afval die ze langs de waterkant achter laten! Vaak komen ze met de complete familie , barbecue aan , kinderen en honden te water, die dikke wijven in de zon en de kerels vissen maar.

De hierboven aangekaarte verschijnselen hebben tot nu toe tot 1 ding geleid: Wij worden alweer genaaid door iets waar wij alleen vrij weinig aan kunnen doen. Natuurmonumenten sluit alle wateren af, nachtvissen mag er nauwelijks nog. En logisch toch als je bovenstaande leest. Politie wordt steeds strenger en wij boeten massaal voor wat een groep buitenlanders doet. Naar mijn idee heel simpel op te lossen. Rotzooi e.d. van wat voor aard dan ook veroorzaken? Meteen vergunningen in beslag nemen en een flinke boete van een euro of 500.

Dit alles begint me inderdaad meer en meer te irriteren en frustreren, en ik denk met mij nog vele vele limburgse (karper)vissers. Er moet iets aan gedaan worden want vroeg of laat slaan er bij mensen de stoppen door, en wordt er zelf naar een oplossing gezocht……. Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat het niet lang meer duurt tot de vlam in de pan slaat, want ik ken er hele vele die het kots en kots zat zijn.

Met frustrerende groet,

Tim
Gebruikersavatar
Sjuul Rademaker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00
Locatie: Deventer

29-05-2002 11:19

Hier in deventer was ook een water met karper tot tegen de 50 p. , tot dat van die azsielzoeker uit het centrum een vergunnig kregen om de verveling tegen te gaan en zie het resultaat geen karper meer te bekennen alle grote vissen zijn er weggevangen ( en opgegeten )ook snoek,voorens en zeelt alles weg !!!
En overdag zie je die lui niet alleen s'nacht vissen ze want dan heb je zeker geen socialecontrole .
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-05-2002 11:27

bart...je laat het er tch niet bij zitten?? als je slim bent, en andere onder jullie ook ga je in onderhandeling met de organisaties uit hoofde van jouw vereniging en geef je aan dat juist de controle door nachtvissers (wij dus) het probleem kan oplossen, in de spits van vandaag stond dat juist het gebrek aan sociale controle (omdat het nachtvis seizoen nog gesloten is) de politie moeite heeft met het opsporen van deze lieden gebrui deze argumenten om het hele jaar door te mogen vissen! evt met de regel dat dit alleen geld voor mensen wonende in nederland

mvg martijn
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-05-2002 12:38

Voor dit soort 'Duitse' ongeregeldheden, heb ik het tel.nr. van de controleur van de visvereniging in mijn GSM geprogrammeerd staan, wanneer mij iets niet bevalt bel ik direct dat nummer en eis ik van hem dat hij of iemand anders de boel eens even komt bekijken, ik betaal verdomme niet voor niets!

LvDinter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-05-2002 13:19

Beste Tim, door reacties op dit board wijzigt de feitelijke situatie niet. Als iedere Limburgse karpervisser, die regelmatig op wateren vist waar dit soort ellende voorkomt, nu eens contact met zijn HSV opneemt en zich aanbiedt om controleur voor zijn vereniging te worden en daarna ook gezamenlijk gaan overleggen met de betreffende federatie(s) is het zeer waarschijnlijk mogelijk om daadwerkelijk de situatie te veranderen en tevens is het daardoor wellicht ook mogelijk om het nachtvissen te kunnen continueren. Nog mooier zou zijn als jullie een BOA cursus zouden willen gaan volgen daar je dan veel meer daadwerkelijke bevoegdheden hebt om op te treden. Ik vrees als iedereen blijft 'afwachten' en jullie niet zelf actief worden nog meer nachtviswateren verloren zullen gaan in jullie omgeving. Zou toch werkelijk zonde zijn, niet?
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

30-05-2002 09:45

Beste Aart,
Kun je de boa cursus zomaar gaan volgen dan? Hoe en waar en wat kost zoiets?? Zelf heb ik twee jaar geleden wel een cursus van NVVS en OVB gedaan samen met politie agenten boa's en controleurs. Ging voornamelijk om wetten bevoegdheden inhoudelijke kennis van vissoorten en vistuigen! Voor de controleurs was vooral het communicatieve gedeelte intressant. Voor de politie en boa's waren de andere aspecten erg intressant. Zij hebben wel allerlei bevoegdheden en weten ook wat b.v. met een peur gerei mag en niet mag maar hebben totaal geen idee hoe een peur er uit ziet!

Meerder malen heb ik al geopperd om een controleur bv. samen met een boa of agent te gaan laten controleren. Dan heb je de kennis van een visser in combinatie met de bevoegdheden agenten/boa's!

Het grote probleem is echter dat je een aantal mogelijkheden/verhoudingen hebt! Het kan zijn dat een water van de hsv is, het kan zijn dat het van de federatie is en het kan zijn dat het van Natuurmonumenten is en door de federatie of vereniging wordt gepacht. Dat laatste gebeurt meer en meer! En in de laatste geval zit je ook het moeilijkst! Maar 1 ding moet ik natuurmonumenten nageven: Er valt best redelijk te praten met die mensen!

Ik wil me best er voor inzetten en met een delegatie van limburgse karpervissers gaan praten met natuurmonumenten, MAAR dan wil ik ook zeker weten dat er animo voor is en dat ik niet alleen sta! Ik weet zeker dat als je er een serieus gesprek mee voert en duidelijke afspraken maakt dat er wel iets positiefs uit te halen valt!!!


En wat aart eigenlijk al aangeeft: Afwachten en geen actie ondernemen is nutteloos!
Groetjes Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-05-2002 10:31

Beste Tim, die Boa cursus kan wel door iedereen gevolgd worden (welke vooropleiding dan ook), maar gaat steeds groepsgewijs. Ik heb dit al een keer redelijk uitgebreid ergens op dit board gepost, inclusief het tel.nr. van de man die hierover op de Politie opleidingsschool meer info verstrekt.
Jij kunt beter op dit board 'zoeken' als ik, zal voor jou niet moeilijk zijn dit terug te vinden. Uit m'n hoofd meen ik dat de kosten per persoon ca. 1000-1100 golden zijn en ca. 10 lesdagen omvat. In vrijwel alle gevallen betalen HSV-en/Federaties deze kosten (na overleg, natuurlijk) daar BOA's niet voor zichzelf maar voor hen controleren.
Wilko Bloem

30-05-2002 16:32

In bepaalde situaties lijkt het mij niet onwenselijk, dat men zich door een paar bodyguards laat vergezellen. Als praktiserende BOA, door men. Smith’s & Weston. Als je met mensen van doen krijgt, met als “herkomst” uit landen. Met een discutabele dictatuur, cultuur barbaar achtige wet en regelgeving! Verwacht dan zeer weinig, of geen respect, voor de hier “nog” gaande gedogende rechtsgang! Wat de leden, en lokale gang van zaken betreft, zal een controleur weinig problemen ondervinden, in zijn vrijwilligers taak. Men moet de oorzaak van de problematiek zien weg te nemen, [extra regeltjes] in de vergunning, het in bezit hebben van vis, ten strengste verbieden. Bij overtreding van deze regels, dan tenminste duidelijkheid, en wettelijk strafbare vervolging! Discussie’s bij voorbaat, betreffend bekeuringen, zijn dan totaal uitgesloten! Ja de nachtelijke criminaliteit c.q. strooppartijen, een zaak voor politie! Bij constatering van en door sportvissers, van strafbare feiten even bellen met de sterke arm der wet, er liggen er genoeg in de berm, misschien....... komen ze wel?
Met bedenkelijke groet Wilko. :???: :???: :???:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-05-2002 16:59

Mooie theorieen Wilko, in de praktijk van alle dag is het nu eenmaal zo dat je moet roeien met de riemen die beschikbaar zijn. Utopia bestaat niet!
Wilko Bloem

30-05-2002 18:40

Het lijkt mij allerminst een “utopie” waarom een utopie Aart, om een paar simpele regeltjes in de vergunning op te nemen? Een kwestie van doen of niet doen! En de gaten in het vergunnende stelsel te dichten. Dit dan ter preventie van mensen, die de luxe van een “gedogende” wet en rechtsgang niet waardig zijn, in onze democratie! Zolang deze creaturen de indruk hebben, via hun gekochte vergunning een paar vissen te mogen bezitten, schep je als naïeve wetgever al de gelegenheid, voor een hele vuilniszak.
Met relativerende groet Wilko :wink: :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-05-2002 08:42

Wilko, het probleem speelt nu, vergunningregeltjes wijzigen kan in ieder geval niet eerder dan in de vergunning 2003. Als er nu niets aan gebeurt is er een grote kans dat er volgend jaar helemaal niet meer 'snachts gevist mag worden en dat treft dan alle serieuze karpervissers.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

31-05-2002 09:45

Dit zijn de eisen die mijn hsv stelt:

Naar aanleiding van uw vraag via onze website het volgende.

De ervaring heeft geleerd dat controle/handhaving alleen effectief is als de
controles worden uitgevoerd door mensen die bevoegd zijn daadwerkelijk in te
grijpen c.q. corrigerend op te treden danwel proces verbaal op te maken.
Daarnaast blijkt het uitoefenen van visserijcontroles niet zonder risico te
zijn. Meermalen worden onze BOA's geconfronteerd met agressief gedrag.
Omdat wij als vereniging op grond van de ARBO-wetgeving moeten instaan voor
de veiligheid van onze BOA's is ons beleid daarom dat wij uitsluitend
controles laten uitvoeren door mensen die
opsporingsbevoegdheid hebben en daarnaast
de cursus Visserijcontrole met goed gevolg hebben doorlopen c.q. daartoe
bereid zijn.
Indien u aan deze voorwaarden voldoet zullen wij heel graag nader met u in
overleg treden. Graag ontvangen wij dan nader bericht van u.

Mocht u niet aan de voorwaarden voldoen dan moeten wij u echter
teleurstellen. Dat neemt niet weg dat wij uw aanbod toch ten zeerste
gewaardeerd hebben.

Met vriendelijke groet,
Ben Schmitz
secretaris Visstandverbetering Maas

Groet Josse
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

31-05-2002 13:34

De Maasplassen in België hebben ook te kampen met zeer veel overlast van onze collega-europeanen. Wat het hier nog erger maakt, is dat wij misschien aan het wachten zijn op de legalisering van het nachtvissen, die er door deze toestanden misschien niet zal komen. En wij ons maar dubbel plooien, afval opruimen, zorgen voor goede relaties met boswachters en rijkswacht...

Ik weet een oplossing, maar de overheid is te soft en te corrupt om ze uit te voeren...

MVG, Mark
Wilko Bloem

31-05-2002 14:08

Hallo Aart “jammer” het is te hopen dat men met dit exces, als “lijdend” voorbeeld andere excessen elders in het land, nu voor blijft! Het begint anders te gelijken, op die wel bekende put en dat beruchte kalf, er zijn wel meer van dit soort gelijkwaardige incidenten geweest maar niet zo extreem als nu !
Met bedachtzame groet Wilko! :evil: :evil: :evil:
Wilko Bloem

31-05-2002 14:40

We mogen wel vast stellen Mark, dat het hier om illegalen praktijken betreft via een discutabel vergunning stelsel, en door de wetgevende niet in voorzien het misbruik, door Oost Europeanen! Wat “gedacht” van een “massaal illegale” bestrijding, met alle postief belanghebbende? Niet goedschiks dan maar “kwaadschiks” dit in het kader van diervriendelijke belangen. En dat vissen niet voor zich zelf op kunnen komen! En waar zijn die geweldige dierenbeschermer organisaties gebleven, met hun diervriendelijke gekrakeel en grote bekken, of zitten deze weer uit hun eigenwijze neuzen te consumeren?
Met relativerende Groet Wilko :evil: :evil: :evil:
Wilko Bloem

30-06-2002 10:18

Alles in de praktijk is namelijk ten alle tijde "geschoeid" op een theorie! Het daarna realiseren c.q. vorm gaan geven, is "praktijk" ge-ent op de theorie! Of anders, een relativerend gedachten spinseltjes. Wanneer het realiseren c.q. vorm gaan geven aan een theorie, achterwege blijft, is het abstractie slechts c.q. een gedachte!

Door het in gebreke blijven, van de "vormgeving"in toepassing van de praktijk! Heeft men het dus nagelaten de theorie in de praktijk te realiseren! Dit dus geen utopie maar een geconstateerde realiteit mijnerzijds. Het roeien met riemen die men tot zijn beschikking heeft, is gestoeld op een praktijk, die qua prioriteit en vormgeving is nagelaten c.q. in gebreke gebleven!

Beslist geen utopie, maar helaas een vorm gegeven realiteit! Een theorie voorafgaande aan de praktijk is ten alle tijde de blauwdruk c.q. bouwtekening voor de realisering van een vormgeving. Oké Heren ik lig in een deuk op het moment, ik kon het even niet na laten om vorm te geven c.q. het realiseren aan mijn gevoel voor humor, met een verborgen kern van waarheid dan.

Nu even serieus Heren, er zijn al vaker excessen en singalen afgegeven in het karper wereldje, maar als men daar geen aandacht aan besteed. Om er preventief op te attaqueren en te pareren,
loopt men inderdaad gigantisch achter de keiharde feiten aan. En ja dan is het roeien met de riemen die je hebt, of wel verzuipen in water waar geen karper meer rond zwemt!
Met ironische groet Wilko. :???:

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilko Bloem op 2002-06-30 10:22 ]</font>
Rik Schaap

30-06-2002 14:24

-Zucht-

Hierbij het trieste bericht(waarschijnlijk al bekend), maar in Den Haag e.o. (en waarschijnlijk de rest van Nederland) zijn ook een groep hongaren en polen aktief met het stropen van alles wat ook maar enigszins zwemt. Het maakt ze geen zak uit hoe groot, of wat het is het gaat of mee, of ter plekke afgemaakt. Mensen hier uit de omgeving weten dit waarschijnlijk al lang maargoed het blijft dus niet bij maastricht...ook de gewone watertjes worden geplunderd en de politie doet geen ene zak. Onder het motto we weten niet wie het zijn, of geen mensen genoeg blijft dit dus gewoon doorgaan.

Het is trouwens ook dezelfde groep mensen als wie ik het nu over heb die ook in Voorschoten en Voorburg bezig zijn geweest en daar is ook geen visje meer over...best wel triest dit soort lui.

Mocht je daar vaak vissen let dan eens op ze rijden in een blauwe Ford Transit met een grote badkuip achterin...als je ze ziet weet je hoe laat het is.
Wilko Bloem

30-06-2002 16:15

Mmm, men zou er ehee...... riotgun op leeg kunnen knallen! Ja inderdaad, niet relativerend opgemerkt mijnerzijds, foei toch! Bij dit soort excessen, zakt mijn broek, incl. relativerende vermogens, met een enorme explosie..... op mijn enkels!

Dan te bedenken Heren...... dat de nieuwe regelgeving in het vergunning stelsel, in 2003. pas kan worden opgenomen volgens Aart! Nou jaaaa, dan komen er gelijk weer een paar leuke, spiegel en vol schub projecten bij! Niet echt ego strelend voor een spekvet druipend album, maar het zij zo.

De vergunningen zijn reeds gedrukt! Dan maar, met aangepast licht materiaal, op de knollen jacht. Omdat men in dit land de put dempt, wanneer het kalf reeds verzopen, en verledentijd is. Terwijl elders in het verleden, via discussie board's, ook regelmatig signalen werden afgegeven, betreffende deze ontoelaatbare praktijken!

Met vriendelijke groet Wilko!
Hubert Gillissen
Berichten: 87
Lid geworden op: 13-09-2011 16:03

12-04-2012 13:32

Ik lees dit artikel net omdat ik dit jaar eens op de Maasplassen wilde gaan vissen. We zijn nu tien jaar verder, iemand nog inzicht in het vis (karper) bestand op de Maasplassen? Loont het überhaupt nog om hier te gaan karpervissen? Ik heb begrepen dat nachtvissen bijna overal verboden is aan de Maasplassen, klopt dit? Zou jammer zijn en het vissen op karper natuurlijk veel moeilijker maken. Ik blijf positief maar zie wel dat er steeds meer overlast door sportvissers is. Jammer...
Plaats reactie