Wintervissen, wie is er al begonnen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

06-01-2002 14:00

Een nieuw jaar is begonnen. Ik ben benieuwt wie er al heeft gevist dit jaar. Alle kleinere vijvers bij mij in de buurt liggen dicht. Alleen het riviertje de Regge is nog redelijk bevisbaar, maar om daar in de winter aan te gaan beginnen, dat lijkt me niet wat. Als ik in deze koude dagen wat oude KW doorlees en mijn eigen Karper, dan heb ik er vreselijk veel zin in, maar eenmaal buiten, brrrrrrrrrrrr.

Ik denk dat ik volgende week zaterdag maar eens m'n nieuwe fishfinder ga uitproberen op het riviertje en dat ik begin februari maar weer eens ga vissen. Afgelopen twee jaar heeft mij dat wintervissen niet erg veel opgeleverd, vandaar dat ik er ook nog niet zo'n zin in heb.

Maar, zodra het weer een beetje lekker weer is ben ik buiten te vinden.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2002 14:32

Ik wou beginnen,maar tja t weer. Na n voersessie van 4 dagen kom k aan n potdichte vijver aan. Och we maken snel een groot gat in het ijs en we beginnen. Maar na een uur was er geen gat meer te zien,lijnen helemaal vastgevroren. Mijn vismaat trekt zijn blank door 2. En ik trek bij een lijn de draad over,deze was helemaal in t ijs gevoren. Maar de koude is ni zo erg. Daar kun je je op kleden. Ik geef een raad aan de mensen die hun kans willen wagen in de winter. Vergeet stilstaand water, zoek een rivier of kanaal op, hier heb je meer succes en zeker met vorst,dan kun je je hengel tenminste uitwerpen
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

06-01-2002 18:41

Ik heb op 3 Januari m'n 1e nacht alweer gevist op het Noord AA (in Zoetermeer). Het was verschrikkelijk koud en ik heb geen piep gehad, maarja als de karperkriebels beginnen te komen dan moet ik gewoon vissen. Het liefst had ik op het parkwater achter mn huis gaan vissen, maar dat ligt helemaal dichtgevroren. Andere jaren heb ik daar in de winter een aantal vissen gevangen.

Suc6 en kleed je warm aan!!
rob van doorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

06-01-2002 18:41

Je moet vissen op waters waar warm water wordt geloosd!! Bijv. het kempisch kanaal!! Is woensdag nog een dertiger gevangen!!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

06-01-2002 19:29

hoi hoi

als je nu nog wilt beginnen met wintervissen ben je naar mijn mening behoorlijk laat. mijn ervaring in de winter is dat de voerplek al in de herfst vis moet opleveren, je kunt dan de hele winter door vangen, mits je de plek regelmatig bevoerd in de juiste hoeveelheid, liever te weinig als te veel. nou hangt deze aanpak wel samen met het type water. en alleen verwarmd water in de winter???? zou wel heel druk worden op de beschikbare lozingen, nee geef mij maar onverwarmd, geeft een veel grotere kick als je vangt', zeker als het net die vis is waar je het voor deed..

groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2002 11:07

Of ik al begonnen ben?Nou , eigenlijk ben ik nooit gestopt.Vis nog steeds trouw twee nachten per week.De resultaten zijn niet echt fantastisch maar thuis voor de tv heb ik nog nooit wat gevangen.
Gerrit Veldhuizen
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2002 21:43

Of ik al begonnen ben met wintervissen? ik kan beter stellen dat ik gewoon doorgegaan ben met vissen..... Ik zoek ook de warmwaterlozingen op, een watertemperatuur van zo`n 13 graden geeft in ieder geval vertrouwen, maar afgezien van een enkel karpertje (jammer genoeg nog geen projectspiegel)is het tot nu toe enkel brasem!Dit in tegenstelling tot vorige jaren, waar zijn ze gebleven?
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

07-01-2002 22:11

Ik kom net terug. Blank.
Na vrijdag ondekt te hebben dat de trailerhelling was dichtgevroren heb ik mijn boot op een andere plek in een wak getrailerd. Vanaf hier kon ik het grote meer op om te voeren (ik weet het, nooit starten op een nieuw water in deze periode maar het was het eenigste water dat open lag en ja, als je moet dan moet je).
Zaterdag avond nog een klein beetje bijgevoerd op dezelfde manier.
Toen ik zondag ochtend aankwam lag de eerste kom van het meer zelfs lichtelijk dicht.
Toch boot getrailerd en eerst een baantje door het ijs gevaren om te zien of het wilde breken (ik heb een alluminium platbodem dus die kan wel wat hebben, maar dat dachten ze van de Titanic ook). Dit lukte. Boot vol geladen plus bijboot. Ja, we waren met 3 gekken. Eenmaal op het grote water zelf lag er geen ijs meer (o.a. door beroepsvaart).
Aangekomen op de stek eerst rustig de hengels uitgevaren, toen de tenten (ik sliep zelf gewoon onder een pluutje maar ik heb ook een kei van een slaapzak).
Na de gebruikelijke struik (grappig spul, komt er op dezelfde slappe wijze uit als dat het er de avond ervoor erin ging) en de nodige capuchino (je moet jezelf een beetje kietelen) heerlijk gaan slapen. Smorgens de lijnen weer uit het ijs getrokken om te verversen. Weer de nodige capuchino maar nu ook met een boeren omelet met kaas. We hebben het tot twee uur smiddags aangekeken en toen maar de nieuwjaarsvuurpijl afgestoken (gaat als traditie altijd de eerste sessie van het jaar mee). Rustig opgeruimd en nu zit ik weer hier achter de computer. Ondanks dat ik niets gevangen heb ben ik toch voldaan. De spits is er weer af.
suc6 voor 2002 allemaal
edwin
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

08-01-2002 10:59

Ik ben eigenlijk ook gewoon door gegaan. Vorige week nog twee nachten gezeten aan een warm waterlozing. Het vroor -10 en de tweede nacht is m`n plu omgewaaid!!! Zelf geen piepje gehad...m`n maatje ving wel een 26 ponds schub, en dan krijg je het vanzelf weer warm!!

Beste wensen,

Brent
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

08-01-2002 11:49

Buiten het twente kanaal om zijn er toch jammer genoeg heel wat warmwaterlozingen gesloten...zoals de flevocentrale jammer genoeg, vorig jaar!
Dan blijven de zuiveringscentrales over alleen het ruikt er zo smerig!!! En dan het vissen...voeren is er niet bij met al die meerkoeten en andere zien ook wel wat in zo'n 20vierkante meter wak met wat warmer water...Iemand weleens su6 gehad op deze manier met voeren? Ja Herwin Kwint die had su6 maar het blijft de vraag of die warmwaloz. van zuiveringsinstallaties werkelijk zo goed zijn hoe moet die bodem wel niet smaken naar wasgoed? Bwark!
Ik heb er iid geval nooit echt veel kunnen vangen...misschien kan iemand mij opweg helepen met (voer) tips.

Koud water daar en tegen dat kan erg su6vol zijn!! Juiste plaats, tijd en voerhoeveelheid geven de doorslag enne niet te moeilijk doen. vb hiervan: p weken terug; 5 gr water...14, 24 en 28 pond in 3 kwartier tijd bij 2 uur vissen.

Het kan echt op koud water zoals jullie lezen maar het hangt echt van deze gouden 3 af!

su6 verder en ik lees het wel!

gr Ray



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raymond Hakkert op 08-01-2002 11:54 ]</font>
Stefan Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 18:56

Laatst gewijzigd door Stefan Raven op 24-03-2008 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

09-01-2002 00:40

ha menno,

Uh..nee het is (shit heb mijn logboekie niet bij de hand) geweeeest...uum oh ja half december. Het was een hele vochtige en druilerige koude avond met mist en windstil weer, eigenlijk het tegen overgestelde van wat jij had! had ze op een zogenoemd niet makkelijk watertje... maar als je ze weet te liggen of inschat waar ze vertoeven 'holding area' dan kan het in de winter verbazingwekkend makkelijk gaan, lachte me rot het is namelijk een prestatie wanneer je daar in de zomer 1 run in een nacht krijgt en moet je kijken wat er s'winters mogelijk is..logisch nadenken en als je ze opgestapeld vind dan gaat ie. wedden.

gr Ray
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-01-2002 18:42

Tja, héél de herfst al een fijne stek opgebouwd. Eind december nog een mooie (spiegels zijn altijd mooi)spiegel van 24 gevangen. Maar goed, nu maar wachten op de dooi (volgens mij zit het er aan te komen jongens.Dit wiekend al boven de vijf, yessss.

Lode, KK waterlozingen ? Wanneer kom ik langs ?
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 22:40

IK WIL VISSEN!!!!!! :mad:

Maar ja nou alles dicht licht gaat het een beetje moeilijker.
Maar ik heb vernomen dat het binnenkort gaat dooien. Dus we moeten nog effe wachten voor we weer aan de slag kunnen. Het materiaal staat alweer op scherp dus pas maar op "zwemmende zwijntjes" :cool:

Succes allemaal

MVG Roel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel van den Broek op 09-01-2002 22:50 ]</font>
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

10-01-2002 19:38

zondag op maandag 1e nachtje van 2002.
gewoon ff nieuwe spullen uitproberen, hengels tent enz.

moet nog wel een nieuwe gaspit halen, die andere was op!

ik heb 3.5 maand niet meer gevist :sad:
Gast

11-01-2002 21:34

Ik zag net dat het de hele week rond de 8 graden wordt en geen nachtvorst meer :smile: :smile: :smile:

Ga mijn hengels uit het vet halen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Janssen op 11-01-2002 21:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

14-01-2002 20:12

Ik zou nog maar ff wachten met dat ontvetten van de hengels.

Ik zag vandaag nog een zandafgraving en daar lag nog wel vier cm ijs.

Ik hoop echt dat het tot eind februari warm weer wordt en dat de vis halverwege februari al op zoek gaat naar vissen.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2002 13:39

Menno,

en nu nog die groosse spiekel niet?

su6 met voeren! en vangen.

gr Ray
Jeroen Speerstra
Berichten: 69
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

22-01-2002 15:03

ik was op 3 januari 2002 al weer actief. Gevoerd op een inham van de maas. Twee dagen later kon in mijn lijnen gaan uitgooien op het ijs!! We hebben toen een ijsloos plekkie gevonden bij de opening van die inham. Voeren, even naar de MAC' en dan je setup. Koud was het zeker ik schat een graad of -4. We waren erg blij toen we in de slaapzak lagen. Paar keer midden in de nacht even de gaspit aan voor ectra warmte... en dan weer slapen. Drie ratten is de tent...een opkomende harde wind...dalende temperatuur naar -11...Geen piepen....juist. Voor het eerste dat het echt te erg werd. We hebben om 02.30 uur onze spullen gepakt en toen naar huis. Lekker de friture aan en effe tv kijken daar na in een warm bed. Dat was voor mij de eerste keer dat ik het echt moest opgeven! Wel wee een hele ervaring rijker...

Jeroen Speerstra
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-01-2002 22:27

Menno,

Is toch ook niet erg!
Grote schubs zijn niet te versmaden !
Die gr. spiegels vangen we in frankrijk wel. niet dan?

mzzl
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

25-01-2002 00:38

Hallo

Ik heb afgelopen nacht de eerste sessie gemaakt. We hebben met z'n drieen gevist van (eer)gisterenmiddag 14.00 u. tot gisterenmiddag 10.00 u. Kwa runs mogen we niet klagen, Richard 4 runs, 3 vissen (zwaartse 18 pond), John 1 run, 1 vis (pondje of 10), ik 5 runs, 5 vissen (zwaartse pondje of 12). Dus de gewichten vielen ernstig tegen. Ik moet zeggen dat het geen pretje was om elke keer de kou, storm en regen in te moeten om een knolletje te scheppen. De wind was dusdanig sterk dat me (letterlijk) de hengels van de rodpod waaiden. Maargoed de kop is eraf en de eerste karpers van 2002 zijn binnen. Al om al was het toch een leuke sessie. Als je lekker met drieen in de tent een warme kop koffie aan het drinken bent en het weer is zoals hierboven beschreven dan denk je toch, dit had ik voor geen goud willen missen.

Goede vangst allemaal, Bart.
Gebruikersavatar
Aart-Jan de Jong
Berichten: 103
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: Harfsen (tussen Deventer&Zutphen)

27-01-2002 18:16

hallo allemaal,

het is echt niet nodig om al vanaf de herfst een voerplek aan te leggen en die goed te onderhouden. voor bepallde mensen is dat ook gewoon niet reeel. een arme scholier als ik heeft gewoon de centen niet om constant die stek te onderhouden.
nee hoor, het kan ook veel makkelijker:
zoek een water op met vrij gemiddelde hengeldruk, zorg alleen wel dat je al in de zomer/herfst een goede stek op dit water vindt. voer in de winter maximaal een week lang om de dag 1 of 2 handjes boillies (of wat men gewend is) op de stek..geef de stek twee a drie dagen rust en ga er dan maar eens een nachtje (of twee) zitten...succes BIJNA verzekerd!!! want helemaal zeker kun je bijna nergens van zijn.
wat ook wel eens wil werken is doodsimpel met een "single hookbait" werken. daar stond ook een stukje over in de laatste karperwereld geloof ik...het is ff wennen dat geef ik toe...maar het kan in een van de moeilijkste perioden van het jaar uitkomst bieden..

greetzz Aart-Jan

PS: vang ze...maar maak er geen obsessie van
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

30-01-2002 21:26

Ik heb nog niet gevist door omstandigheden, maar met een single hookboilie heb ik 4 jaar geleden al eens mijn eerste winterkarper gevangen.
Deze boilie had ik gesoaked in een mengsel van "winter"visolie/normale flavour/Ethylalcohol flavour.
Deze slingerde ik in het midden van de plas.(Waarschijnlijk de plek waar ze stil op de bodem rusten)

Met 10 mm boilie's heb ik ook wel leuke winterkarpers & winterzeelt gevangen. Echter vlak onder de kant op een metertje water.( Duidelijk vissen op zoek naar aas....)

Vanmiddag een tijdje naar wat azende karpers gekeken. Het was vlak onder de kant onder aan een talud dat van +/- 1 meter naar 2,5 meter loopt & in een uit de wind liggend hoekje.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

30-01-2002 22:06

Vis vaak bij ons in het kanaal s'winters
Voer dan een week elke dag ca 100 gr boilies
met een kleine diameter .
Een kleinere diameter lijkt me beter om dat ze minder azen s'winters en het lijkt me dat de karpers dan sneller verzadigd raken.
Tijdens het vissen voer ik een stuk of 10 boilies bij .
Plaats reactie