De kuil uitgeest

Plaats reactie
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

14-08-2004 14:56

Hierbij wil ik het beleid/beheer van de karperput de kuil aan de kaak
stellen,en hoop dat er een gezonde discussie over dit onderwerp op het
board kan plaats vinden.
Eerst iets over het water.
De kuil is een karperput van nog niet 1hektare groot dat in een ver
verleden vol is gestort met voornamelijk spiegel karpertjes,en later is
aangevuld met karpers uit de polder van uitgeest.
Doordat er veel te veel karpers in de put zitten en het er aan natuurlijk
voedsel ontbreekt zijn de eerder genoemde spiegelkarpers nooit verder uitgegroeid dan tot een pond of 8.
Dit heeft als gevolg gehad dat deze spiegels na jaren van veel vuldig
gevangen te zijn frommelbekken hebben opgelopen,deze vissen worden ook wel papagaaitjes genoemd.
Omdat de vissers hier niet graag op de foto gaan met vissen die er zo
mishandelt uit zien hebben ze jaren geleden een deel van deze papagaaitjes vervangen voor verse vis uit de polder.
Deze eerder genoemde spiegeltjes zijn door een beroepsvisser meegenomen en verwerkt tot vismeel,deze beroepsvisser heeft hiervoor in de plaats mooie grote schubs uit de polder van uitgeest geleverd.
Naar mijn idee is het schandalig hoe deze vissen na jaren van ondervoeding en trouwe dienst aan hun einde moeten komen.
Verder heeft er vorig jaar een massale sterfte plaats gevonden,ik weet het natuurlijk nooit voor 100% zeker maar ik denk dat dit het gevolg is van de overbezetting,met weer als gevolg dat de vissen ondervoed zijn geraakt en dus ongezond zijn,waardoor het bekende herpesvirus zich kan manifesteren.
Ik moet bekennen tot mijn schaamte en spijt dat ik hier zelf een jaar of 7
terug ook te hebben gevist en toen vingen we er al de schubkarpers.
Deze schubkarpers onderscheidden zich doordat ze er veel beter uit zagen
dan de rest van de karpers en bovendien vooral veel langer waren dan de
gemiddelde karper.(toen werd er dus al gezegd dat er karpers uit de polder in waren gezet)
We visten hier toen met maples en voerden veel bij met hennep of tarwe
waardoor wij wel de moeilijk vangbare schubs te pakken kregen uit de
polder.
Nu stond een paar maanden geleden de beheerder van het water tegen een goede maat van mij ook nog eens op te scheppen dat er grote karpers uit het alkmaardermeer in zijn gezet,(ja het verhaal wordt al en al triester)
Omdat het alkmaardermeer in verbinding staat met het nh kanaal zou het dan ook nog in theorie kunnen dat er projektspiegels uit het nh-kanaal in de kuil terecht komen.(als het waar is wat de beheerder gezegd heeft)
Ik werd van de week door een zekere j de w aangevallen op het board na een reaktie van mij op een vraag van iemand.(Lees reakties vissen
uitgeestermeer en omgeving),dat ik niet wist waar ik over praatte en dat
het beleid hier juist op een goed beheer rust omdat er onder anderen
, de lelijke frommelbekjes er voor een goed deel uit gehaald zijn en deels vervangen door karpers uit de polder.
Ook zegt hij dat er 80 vissen aan een natuurlijke dood zijn gestorven,hij
geeft hier mee aan dat er dus minstens 80 vissen op een hektare moeten
leven terwijl het waarschijnlijk een veelvoud is,en alleen dit is al niet
te verdedigen.Ik ken geen water buiten de kuil met meer dan 80 karpers per hektare.
Naar mijns inzien spreekt deze man zichzelf nog tegen ook door toe te geven dat er wel degelijk vissen uit de polder zijn gehaald en in de kuil zijn gezet.
Ik heb besloten om dit stuk te schrijven omdat ik hoop dat bij bepaalde
mensen hun oogkleppen afgaan en nu besluiten om hier niet meer te vissen en dat het overzetten van karpers uit een ander water nooit goed te praten is.
Zo een hoop frustratie van me afgeschreven!


mvg mark res
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

08-01-2005 15:57

Ik zal de eerste dan maar zijn die op deze topic reageert.....

Gewoon niet vissen in die put, en eigenlijk zouden de mensen die verantwoordelijk zijn voor het uitbaten ervan een schop onder hun hol moeten krijgen. Alsmede de beroepsvisser die meel maakt van diespiegeltjes. ( hoeveel karpers zullen er door het vismeel zitten wat wij in onze boilies gooien?! )

Rampenwater pur sang, die Kuil. Ik ben er wel eens omheen gelopen met een witvishengeltje omdat ik hoorde dat je er in het riet wel kleine spiegeltjes kunt vangen voor aquarium. Die zaten er dus niet, wel van die gasten met een 40/00 op een zeehengel en dan zo'n enorme roestige haak eraan.

Tsja.... ga lekker op het Uitgeestermeer zitten denk ik dan, laat die vis eens met rust.

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

08-01-2005 16:54

Beste Mark;

Ongeveer 12 jaar terug heb ik met mijn zwager een dagje op : De Kuil” gevist. Het bleef bij 1 keer: water te klein, vissen (toen al!) met kapotte bekken. Foutje bedankt.

Ik heb deze topic gelezen, evenals de vorige, en er zijn 2 dingen die me opvallen.

Uit de vorige topic:

Als Hengelsport vereniging Uitgeest karpers koopt van een beroepsvisser en deze uitzet in een put, dan is dat toch uiterst onverstandig van deze HSV in verband met het overbrengen van eventuele visziekten? Of zit er nog een controlerende factor tussen?

Uit deze topic:

Jij schrijft:
“en hoop dat er een gezonde discussie over dit onderwerp op het board kan plaats vinden.”

Welke discussie wil jij eigenlijk voeren? Er staat in het hele verhaal niet één punt waarover ik zou willen discussiëren. De eindconclusie staat er namelijk al in.

Groeten van Jos
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

08-01-2005 18:10

Beste Mark,
Het siert je dat je je zorgen maakt over de gezondheid van vissen,en dat je tegen het verplaatsen van vissen bent.
Nu is de Kuil niet het enige water in Noordholland waar vissen in gekiept zijn uit andere wateren oa het IJselmeer en plassen.
Een aantal wateren bezoek ik om deze redenen dan ook niet meer.

Maar dat je je door J de W aangevallen voelt lijkt me iets wat overdreven.
J de W ken ik niet heel goed maar wat ik wel weet is dat deze man erg veel weet van het reilen en zeilen binnen onze visserij in Noordholland.
En dat zijn kennis op feiten is gebasseerd en niet op van" horen zeggen".

Het is zeker te hopen dat er op sommige wateren een wat lagere bezetting komt.
Dit zou de vissen zeker ten goede komen.
Succes
Groetjes Erik
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

08-01-2005 20:00

Beste Erik
Een goede kennis van mij,heeft na dat het stuk al was geplaatst een goed gesprek gehad met deze J.
Hieruit is duidelijk geworden dat deze persoon nog niet zo lang in het bestuur zit van de hengelsport vereniging,en hij er juist in is gegaan om deze wanpraktijken de kop in te drukken.
Ik ben blij dat je er over begonnen bent,want dan kan het bij deze recht gezet worden.
Ik ben veel te snel in mijn oordeel geweest in deze en heb via een pb al lang geleden mijn excuus aangeboden aan de betreffend persoon.
Wel vind ik dat de praktijken die hier hebben plaats gevonden en vinden door niemand zijn te verdedigen of goed te praten.
Ik kan verder vermelden dat het gerucht dat er 2 vissen van boven de 30 pond uit het Almaardermeer gekocht zijn van een beroepsvisser en in de Kuil zijn uit gezet wel degelijk waar is.
Ik ben blij dat het na zo een tijd dan eindelijk toch nog reakties heeft op geleverd,en mischien er toch mensen zijn die na dit gelezen te hebben er niet meer willen vissen.
Groetjes Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-01-2005 12:45

Mark,

Ik weet dat dat niet waar is...
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

09-01-2005 13:11

mark res schreef:Ik ken geen water buiten de kuil met meer dan 80 karpers per hektare.


mvg mark res


Jammergenoeg kan ik er hier binnen een straal van 3 kilometer al 3 putjes opnoemen die meer als 80 karpers per ha hebben, 1 ervan nog veel meer zelfs...


MVG

FP
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

09-01-2005 14:50

Klopt, helaas! Zo is er onlangs gelukkig een einde gemaakt aan de zgn. WFC vijver, 'ergens' in Noord Holland. Dat water was iets minder dan een hectare en kende een bestand van zo'n 250/300 karpers. Dat er op één vis na geen twintiger in zwom is niet zo gek natuurlijk....

Trieste wetenschap: de reeds enorm verminkte vissen zijn overgebracht naar een water in de buurt, waar de historie zich gewoon weer gaat herhalen. Een prachtig parkwater wat verbinding had op een grote polder is afgesloten en gaat nu als nieuwe karperput dienstdoen. Dit alles op initiatief van hengelsportvereniging HVZ, altijd een respectabele vereniging die hiermee dus onderstreept geen enkele moeite hebben met het begrip "vissenverminking"

De oude vijver is inmiddels gedempt, een aanzienlijk aantal karpers wat na diverse zegentrekken achterbleef doet nu dienst als wurmen-voer.
Met droevige groet,

Tinus
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-01-2005 19:34

Mark

Zeer kwalijke zaak, dat vind ik er van.

Ik kom regelmatig in Engeland om te vissen en wat je daar allemaal aan zulke putjes hebt is ook huilen met de pet op.
Kleine vijfertjes, echt zoiets dat als je een grote achtertuin hebt....
Stuk of 15 man eromheen, kids en hond mee.
De een pakt ze drijvend, de ander gooit onderhands naar de oever aan de overkant.
Overal zie je karpers springen en bellen maken.

Je loopt er een rondje omheen (in 2 minuten), de een kijkt je aan van: je verstoort mijn rust en verjaagd de vissen.
De ander verteld vol trots dat die 6 vissen heeft verspeeld maat toch 2 heeft weten te landen.
Ja, het is natuurlijk een hele moeilijke water krijg je dan te horen :-?

Dan hoor ik van mijn vader dat er keer op keer virussen uitbreken en dat er maar steeds weer nieuwe vissen worden bijgedumpt.

Zolang er wateren in prive bezit zijn, of hmm.. kan ik concluderen dat verenigingen hier ook onder vallen, de praktijken en beweegredenen zijn hetzelfde......

Het is een combinatie van "klote" verenigingen, ja klote verenigingen ja want die zouden beter moeten weten en als ze dit niet doen zouden ze om adviezen moeten vragen.
Hee, voel ik de commercie zijn kop weer om de hoek steken....
En ongeschoolde vissers is de tweede.
Punt is alleen dat de vissers die zulke wateren bevissen vaak van die eigenwijze nietsnutten zijn.
Je hoeft ze niks te vertellen en luisteren al helemaal niet, je hebt eerder ruzie als je ze iets wijs wil maken.

Die vissen zijn niet meer te redden Mark (denk aan verspreiding van ziektes)
Evenzo de vissers van dergelijke wateren.

Zoals ik in de vorige topic zei, betere verspreiding is denk ik "the way forward".
Ook de "p(r)ut" vissers zullen dan afvallen.

Moeilijke zaak......

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-01-2005 08:54

RC,

Zolang de vissers blijven vissen op dit water zal er niks goeds gebeuren.
Een put met zoveel kapotte vissen, het is iets waar je niet vrolijk van wordt...

Als een HSV wordt bestuurd door mensen die er weinig tot geen kaas van hebben gegeten, dan kan je dit soort dingen krijgen.
Gelukkig zit er nu iemand in het bestuur die er wel kijk op heeft en de uitzettingen op het water stopzet, maar ja, de vissen zijn verloren, want je kan ze nooit meer overzetten op een nieuw water... :cry:
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-01-2005 09:37

In mijn ogen, zijn de verenigingen minstens zo verantwoordelijk voor dergelijke wantoestanden als de mensen die er vissen. Die vissers daar zijn over het algemeen onwetende of gewoon erg domme lui ( vaak te herkennen aan het non stop controleren of hun piepers het nog wel doen, op vol volume natuurlijk)en zo'n vereniging zou beter moeten weten! Hengeldruk beperken, een goed visstand beheer voeren, of het vissen er gewoon compleet verbieden. Dat laatste is natuurlijk moeilijk, vooral in Engeland waar water nogal schaars is.....

Vaak gelden er nog de meest onzinnige regels op dergelijke waters, zoals "verboden bij te voeren" Kans om niet gehaakt te worden is dan voor de karper vrijwel nihil, want zo'n vis zal blijven proberen die single hookbait te verorberen.....uit pure honger. Ik denk dat, tenzij de hengelsport compleet verboden wordt, er over 100 jaar nog steeds van dergelijke putjes zijn....

Even ter afsluiting: hulde aan de viswaterbeheerders die wel een verantwoord beleid voeren, ze zijn schaars...maar ze bestaan wel degelijk! Bovendien zie je dat een groep vissers zich ook heel goed kan verenigen teneinde het vissen op hun water aantrekkelijk te houden. Een mooi voorbeeld is hoe de vaste mannen van "de Zwaan" samen proberen de vissen knap te houden. Met resultaat! Geen superklein water natuurlijk, daar hebben we het natuurlijk over...maar de vis ziet er al een stuk knapper uit dan op de Sloterplas bijvoorbeeld. Dààr kun je me toch een onnozele en onverantwoordelijke lui tegenkomen soms...Piet Vogel zal dit met me eens zijn denk ik.

Groeten...
er zwemt een karper in mijn hoofd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-01-2005 10:15

Martijn, alle visverenigingen bestaan uit leden en een groot deel daarvan zijn karpervissers (uit de laatste NIPO enquête blijkt dat er inmiddels 200.000 karpervissers in Nederland zijn).
Als al die karpervissers de ALV van hun vereniging zouden bezoeken hebben zij de meerderheid in de vergadering en kunnen dus maatregelen voorstellen en aannemen om dit soort toestanden uit te bannen.
Alleen 'de verenigingen de schuld geven' lost niets op en discussies hierover op dit board ook niet. Hierboven is aangegeven hoe dit wel opgelost kan worden, maar...zolang maar enkele karpervissers de moeite nemen om de vergaderingen van hun HSV te bezoeken zal er dus geen oplossing komen.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-01-2005 11:20

Geef ik je grotendeels gelijk in, Aart. Echter, als de verenigingen reeds uit vissers bestaan mag je toch de conclusie trekken dat het ook de vissers zèlf zijn die zo'n kwalijk beleid toejuichen. Je kunt je dan ook afvragen hoeveel ( of hoeweinig) karpervissers van het door het NIPO genoemde aantal 200.000 het vissershart op dezelfde plek hebben als jij en ik. Besef dat het leeuwendeel van deze groep nooit verder is gekomen dan de drukbeviste vissekom net buiten het dorp.

Ik en mijn vismaten proberen ten aller tijden zèlf onze verantwoording te nemen en gewoon te vissen op verantwoorde wateren, op een verantwoorde manier. Ik heb bovendien buiten mijn werk om weinig tijd om dergelijke ledenvergaderingen bij te wonen.

De waarheid ligt altijd in het midden, je kunt het mensen die weinig tijd hebben natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze liever gewoon gaan vissen ipv hun tong droog te lullen op een vergadering. Anderszijds bestaat natuurlijk wel de mogelijkheid om zelf deel te nemen aan één van de vele karpercomissies en dus ook invloed uit te oefenen op het viswaterbeheer van een bepaalde vereniging.

De discussie vind ik overigens wel degelijk zinvol.... een stuk zinvoller als een topic "hoe lang was je langste run" ( waarvan ik de vrolijke noot uiteraard begrijp, ik heb er zelf ook op gereageerd) Zolang er druk gereageerd wordt op een topic, is ie in mijn optiek zinvol dan wel vermakelijk.

Vriendelijke groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-01-2005 12:19

Martijn, dat 'weinig tijd' is wat mij betreft geen excuus en al diegenen die daar geen 1 of 2 avonden per jaar aan willen besteden mogen wat mij betreft ophouden dergelijke dingen aan de kaak te stellen. Dat 'afschuiven' op HSV-en is mij veel te gemakkelijk.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-01-2005 13:02

Ik vind dat ik als karpervisser die zich keurig gedraagt aan de waterkant kritiek mag hebben op zowel vissers als verenigingen die er karperonvriendelijke gewoontes op na houden. Afkraken doe ik niet...

Bovendien WIL ik me niet eens mengen tussen volk wat het erover eens is dat je populaties vis zomaar heen en weer kunt verplaatsen. Met die lieden heb ik niets gemeen...

Over dit onderwerp worden we het toch niet eens Aart... maar een visser die zich netjes gedraagt mag zich m.i. gerust kritisch uitlaten over anderen die dat niet doen. Twee avondjes per jaar om de tafel of niet.

MvG
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-01-2005 13:31

Kritiek leveren mag altijd wel, het is alleen nuttig als je het ook daar doet waar het werkelijk zin heeft.
Iets aan de kaak stellen en/of iets willen veranderen betekent tegen de heersende stroom opzwemmen.
Je zult je wel moeten mengen in de groepen die iets doen wat jij en vele anderen met jou niet willen dat er gebeurd.
Dat kost tijd en mensen die dit willen veranderen, als je iets aan de structuur van een HSV oid wilt veranderen heeft het aan de kaak stellen op een forum weinig zin, daarvoor moet je toch echt bij de HSV oid zijn.
Wat je hier doet is gebruik maken van de vrijheid van meningsuiting.
2 avonden in het jaar niet vissen is toch niet zo,n grote opgave.
De schuld of de oplossing bij een ander leggen geeft ook geen bevrediging vind ik.

Met een ook kritische groet, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-01-2005 13:59

"Dat kost tijd en mensen die dit willen veranderen, als je iets aan de structuur van een HSV oid wilt veranderen heeft het aan de kaak stellen op een forum weinig zin"

Als ik nou eens vertel dat jullie opvattingen me sterk aan het denken zetten en doen twijfelen aan de mijne , moet je het haast toch wel met me eens zijn dat het aan de kaak stellen van dit onderwerp zinvol is....

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-01-2005 14:04

idd iedere positieve verandering/bijstelling van een mening heeft zin, waar hij ook vandaan komt.
Vandaar dat ik er ook weinig van maakte en niet totaal geen zin 8)
Het aan de kaak stellen heeft meer zin bij de betrokken HSV dan op een forum.

oei oei dat is een gemanouvreer met woorden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

10-01-2005 14:08

Hahahah, ik begin het zowaar gezellig te vinden met jullie...

:D Ik zal er bij wijze van uitzondering een smiley tegenaan gooien!

gegroet
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-01-2005 17:16

Mannen, even voor de duidelijkheid.

Als ik het heb over klote verenigingen (syndicates) en p(r)ut vissers, heb ik het natuurlijk over dergelijke putten uit deze aangegeven voorbeelden.
Dit zijn gewoon de extreme gevallen.

Jij zegt het Marijn.
Deze vissen valt gewoon niks meer voor te doen.
Voorkomen dat het in de toekomst niet meer gebeurd word een hele moeilijke opgave denk ik.
Er is veel te veel vraag naar "hengeltje uitgooien en vangen maar" putten.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-01-2005 17:42

Precies Aart,

Het is vaak jammer, maar eigenlijk is er geheel geen sprake van een "vereniging". Het overgrote deel van de vissers koopt een papiertje omdat ze er dan mogen vissen, daar is ook de kous mee af. Verdere betrokkenheid met het beheer e.d. is ver te zoeken en het enige wat ze vaak doen is klagen op het moment dat er volgens hun iets niet goed is, dan moet het bestuur maar zorgen dat het goed gedaan of gemaakt wordt. Ook bij ons op de jaarvergadering, een hand vol witvissers die jaknikken en elk jaar weer zeuren dat er een vrachtwagen witvis uitgezet dient te worden, want er wordt niets gevangen! Ook weer veel te kortzichtig, maar ze zijn er in ieder geval.

Maar vissen blijft nu eenmaal een individualistische en egocentrische sport, waarbij het wij-gevoel ver te zoeken is, waardoor een vereniging dus ook eigenlijk niet kan functioneren en besluiten zeker niet representatief zijn. Denk dus ook eens aan die vrijwilligers die wel tijd stoppen in die vereniging, proberen het goed te doen voor alle vissers en het simpelweg niet voor iedereen goed kunnen doen.

Dit in het algemeen, het water ken ikzelf niet en wil het ook niet kennen als ik die praktijken zo hoor. Zo hebben wij ook een prive water hier in de buurt liggen met een slordige 1500 karpers op 5 hectare, en daarvoor zijn er ook nog eens een 500 gestorven na een virus. Dus nog altijd een 300 vissen per hectare! Leuk voor te vangen voor de recreant, er is inderdaad vraag naar, dus zijn die wateren er.

Ook op veel verenigingswateren redeneren de verantwoordelijken vaak vanuit hun witvisachtergrond, heb het aan den lijve ondervonden toen ik in het bestuur kwam, er moest gevangen worden! Nee, karpervissers willen groot vangen, niet veel! Gelukkig snappen ze het nu beter, als ze maar beinvloed worden met goede argumenten. Dit is dan ook meer een pleidooi voor andere karpervissers, ben wat actiever in het besturen rondom een water, kan dit niet qua bestuurslid, doe het dan als adviesorgaan. Om zo de directe invloed te houden.

Zo probeer ik komende zondag ook een bestuur om te praten, geheel niet betrokken bij die vereniging, maar ze willen van een laag bezet topwater met enkel wat grote karpers, brasem en zeelt een water voor de jeugd gaan maken, en die willen natuurlijk vis vangen! Hopelijk kan ik ze dan ook van die gedachtengang afhouden, al zijn er in die omgeving helaas maar weinig alternatieven.
mvg

Bart van den Hurk
Plaats reactie