Vissen op groot water

Plaats reactie
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

17-07-2004 21:28

Als je op een grote plas wil gaan vissen, hoe kan je dat het best aanpakken?
kevin heine
Berichten: 31
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kanalenland

17-07-2004 22:35

peilen , voeren ,vangen !!
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

18-07-2004 10:21

[quote="kevin heine"]peilen , voeren ,vangen !![/quote]

OOOOHHH, is het zo simpel ??
Had dat dan ff eerder gezegd, had ik niet zo vaak hoeven blanken !! ;)

MC
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

18-07-2004 11:27

He Kevin, als het zo gemakkelijk was, had ik deze vraag niet gesteld.
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-07-2004 12:04

Hoi Erwin,
wat Kevin zegt is wat te semier.
Inderdaad zou ik eerst gaan peilen en kijken of er grote diepteverschillen zijn op sommige plekken. Is dat niet het geval en is het een kale plas zonder obstakels dan zou ik altijd eerst onder m'n eigen kant vissen. Probeer dan ook een stek te vinden die er iets anders uit ziet dan de rest van de stekken,bijvoorbeeld een knik in de kant is altijd een goede.En misschien het belangrijkste, probeer een stek te vissen waar je grote kans hebt de volgende dag ook nog te kunnen vissen.
Ook zou ik me niet opsluiten in een of andere tent , maar let goed op of je iets van springende vis ziet en kijk als dat vaker gebeurd of je daar iets uit kan afleiden.
Groet Desmond
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-07-2004 12:16

Hallo Erwin

Allereerst zou je je de volgende dingen moeten afvragen (beknopt):
-Hoeveel wordt er gevist en waar?
-Hoeveel karper zit er gemiddeld op een hectare water?
-Zijn deze te localiseren, waar, en wat doen ze? (springen, rollen, zonnen, enz)
-Waar paaien ze? Waar zonnen ze? Waar vreten ze natuurlijk voedsel?
-Wat is het voornaamste natuurlijk voedsel, en op welke plekken valt dit allemaal te halen?

Natuurlijk ga je eerst wat peilen, en tegelijkertijd een flink aantal dagen rondhangen, en vooral rondvaren op zoek naar strategische plekken, en karpers. In deze periode, -zelfs al vis je dan niet- komen er beslist een aantal zaken boven drijven. Wanneer je deze gaat combineren met antwoorden op bovenste vragen, dan krijg je een "uitgangspunt".

In de meeste grote-plas-gevallen is het opzoeken van karpers het belangrijkste, dat geldt des meer als er een dun bestand rondzwemt. Vindt je ze niet, dan zou je je moeten behelpen met het bevissen van de "standaard-goede-karper-plaatsen" (Je kent ze wel: Noordoostkant van het water, de kant waar in die periode een tijdje de wind op staat, ondieptes in het voorjaar, diepere taluds in het najaar, etc etc....let wel steeds op dat je niet op plekken aan de slag gaat waar er flink druk op de ketel zit). Dat je tijdens deze periode mobiel en "Hit&Run" aan de slag gaat lijkt me overbodig te zeggen.

Op een grote plas met een dun bestand zijn springende/rollende karpers dubbel goud waard! Steek gewoon veel tijd in het aan de waterkant vertoeven tijdens de schemering...of als je geluk hebt de hele dag door. Springen ze vaak, dan kun je zelfs aan dit gedrag al in grote lijnen trekroutes vastleggen.

Zoek het niet standaard ver uit de kant. Lange rietkragen, lange plompenvelden zijn -zeker in deze periode- goede plekken om te starten. Mits, zoals gezegd, deze niet platgevist zijn. Ik weet zeker dat je na een tijdje mobiel hengelen en rondhangen zo'n beetje in de gaten gaat krijgen wat de karpers doen, hoe ze trekken, waarom ze op een bepaald schema trekken.

Behalve in extreme dressuur-gevallen wordt het op grote plassen iets makkelijker gemaakt door dieptes en bijbehorende spronglaag. Normaal gesproken zal een karper niet zo snel ONDER de spronglaag te vinden zijn, simpelweg omdat hier minder zuurstof is, en omdat er minder te vreten valt. In veel gevallen is water hier ook nog eens kouder. Na een berg peilwerk weet je dus ook wat er allemaal in eerste instantie afvalt. Natuurlijk ben je je wél bewust van het feit dat de spronglaag zich verplaatst met de seizoenen mee.

[u]In grote lijnen[/u] kun je stellen dat de karpers (eigenlijk overal, maar met name op grote plassen) in het voorjaar op grote ondieptes te vinden zijn, of in de buurt van door jou gevonden paaiplaatsen. Meestal liggen deze twee "ligplaatsen" niet ver van elkaar verwijderd. In de zomer veranderd er weinig, de karpers lijken alleen iets diepere plekken op te zoeken. Met name voor rietkragen en plompenvelden, waar wél een beetje water staat. Ze lijken zich in de zomer ook veel verspreider op te houden dan in het voorjaar. In het najaar gaan ze zowel vreten als langzaam afzakken naar wat diepere plekken. (Met de spronglaag mee????) Op enkele grote plassen waar ik heb gevist waren de allerbeste plekken in het najaar: Aan de diepe kant van wierbedden (staan meestal gemiddeld op vier meter water) of op grotere egale vlaktes welke goed aangevoerd zijn. In de winter komen de karpers weer wat bij elkaar om wat te gaan hangen op meestal diepere plaatsen, of grote obstakel-gebieden. Het vinden van een plek waar ze zitten is in dit seizoen belangrijker dan ooit.

Heb je geen boot en een dieptemeter, en je bent wél van plan om een tijd door te vissen op de plas, schaf deze dan aan!

m.v.g. ChrisN
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

18-07-2004 14:36

Even een compliment richting Chris ;)

Klasse antwoord !

Als toevoeging voor Erwin;

Je vermeld er niet bij of de plas "open of gesloten" is ?

Bij "open" (lees doorgaand) water:

Zoek een stek die voor je gevoel "lekker" is, (je moet er tenslotte nogal wat tijd doorbrengen), en steek hier het nodige werk in. Observeren, peilen, voeren etc., dit kan ook allemaal als je er aan het vissen bent, op groter water gaan m.i. de visuren nl. tellen. (ik probeer altijd sessies van minimaal 48 uur te maken op zulk water)

Zoals Chris al zei, als ze springen op zo'n water is het makkelijker ze te volgen, doen ze het niet dan zul je het van de visuren moeten hebben.
Probeer door vaak (veel/langer) te vissen een patroon te vinden in het trekgedrag van de vis op dat water.
Bij groter water kan de vis kilometers verderop zwemmen en kan het zomaar een etmaal duren voordat een groepje je stek aandoet !
Laat je hierdoor niet afschrikken, komt er zo'n clubje karper je stek aandoen dan kan je in korte tijd (een paar uur) meerdere aanbeten kort op elkaar krijgen gevolgd door misschien een lange periode niets.
Het vinden van de juiste tijden dat de vis die plekken aandoet kan dan het noodzakelijke aantal visuren een stuk terugdringen.

(dit is allemaal makkelijk gezegd en gaat zeker niet altijd op, op het moment dat je denkt dat je het door begint te krijgen blijkt je theorie toch weer niet te kloppen en zit je alsnog 24 uur zonder vis, maar dat houd het leuk ;) )

Succes met je avontuur.

De volhouder wint !
(Ikzelf wacht al een paar honderd uur op die ene "bak", maar ik weet het zeker, volgende keer komt ie ;) )

MC
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-07-2004 15:12

misschien ene leuke tip: deze geld zeker voor ondiepe plassen(veen) plassen, sart als eerste op de noordoost oever met peilen en vissen. Op deze oever staat altijd de harde zuidwesterwind (meest voorkomende windrichting in nederland) waardoor de bodem daar vaak hard en wat dieper is! Het is geen wet van meden en perzen maar om toch ergens te beginne op een grote plas wil dit wel es helpen
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

19-07-2004 12:49

Een andere tip die soms goed kan uitpakken is penvissen op zo'n grote plas. Als de diepte bij de kant al snel over de meter loopt dan heb je goede kans dat de vissen ook vaak onder de kant komen om wat lekkers te halen.

Voer met particles (bijv. duivenvoer) s`avonds drie stekken aan die jou op het eerste gezicht goed lijken (na peilwerk). Per stek zo'n 2 a 3 kilo voeren van de kant tot een meter of 5 uit de kant.
Ga om 5/6 uur in de morgen deze drie plekken afvissen en je zal versteld staan :wink:
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

19-07-2004 18:55

Zo, er komen al aardig wat tips. Bedankt mensen.
De eerste sessie op dat water gaat een week duren.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-07-2004 12:30

Laten we de situatie nog wat lastiger maken:
Boten zijn niet toegestaan en er is geen/weinig tijd om vooraf te observeren. Zoals Erwin al zei, de eerste sessie is een week.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

22-07-2004 12:50

Hallo Daaf

Als er geen boten op mogen, en erger nog: Er is weinig tijd tot je beschikking...dan wordt het tijd om aan een ander water te denken!
Ik bedoel te zeggen...er is gewoon tijd voor nodig.

m.v.g. Chris Noorlander
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-07-2004 13:04

Ook al is een water zo groot, uiteindelijk is het toch maar heel klein. In het voorjaar zul je je voornamelijk moeten richten op de paaigebieden. Weet je waar deze liggen, dan zul je zelf moeten uitzoeken op wat voor manier de vis daarheen trekt. Trekken ze meteen het paaigebied in, en blijven daar wat rondhangen, of blijven ze voor de paaiarm rondhangen om dan pas te gaan paaien.
Aan bijna ieder groot grindgat zijn er wel ondiepe stukken te vinden, oude zwemstranden die heel langzaam aflopen, stukken ondiepe oever waar de zon al van smorgensvroeg op staat, noem het maar op. Geloof maar dat die vissen die ondiepte's op trekken.

Het najaar, tsjah, nu moet ik zelf zwijgen want ik heb ook meer geblankt dan mij lief is (110 hectare) op dat water, dan zijn er niet echt bepaalde punten waar je (denk ik) de vis kan verwachten, dus dan zul je moeten gaan zoeken. Gebruik dan vooral de ervaring die je in het voorjaar en in de zomer opgedaan hebt. Om zo'n grote plassen te bevissen is werkelijk schitterend, en 9 van de 10x zit je ook nog helemaal alleen. Makkelijk is het alleen zeker niet.
Heel veel observeren, heel veel aan het water zijn, zoeken naar activiteit en daar op inspelen. Ga ook eens op je gevoel af, dat kan je ook nog wel eens helpen.

Succes, dat ga je nodig hebben

mvg
stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2004 21:07

Wat noem je groot Erwin? Blijkbaar denken Daaf en ik hetzelfde.:) En dat is bepaald niet zo groot.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-07-2004 20:02

Tja Aart, laten we de relativiteit maar weer eens uit de kast halen. Als je niks anders gewend bent dan het stadsvijvertje om de hoek dan kan ik me voorstellen dat dat water waar wij het over hebben opeens nogal groot over komt.
Overigens doel ik hiermee niet op erwin, voor zover ik weet heeft hij wel al op grotere wateren gevist.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

28-07-2004 20:09

:D
Laatst gewijzigd door Erwin van Doorn op 28-07-2004 20:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

28-07-2004 20:12

Ik had het over een grote PLAS. Waarschijnlijk denken jullie het goed.
Plaats reactie