Beet Schoolviscompetitie

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 09:34

De landelijke Beet schoolviscompetitie is afgelast (evenals de later te houden finale hiervan). Reden: de Dierenbescherming en aanverwante organisaties hebben gemeld dit gebeuren te zullen gaan verstoren met boten, kano's, waterpistolen en verfpistolen.
Op verzoek aan de politie hiertegen bescherming te bieden kon de politie dit niet garanderen. Tragisch maar waar dat kinderen dus niet mogen leren fatsoenlijk met vissen om te gaan en zich netjes in de natuur te gedragen. Een kleine minderheid als de Dierenbescherming is dus nog steeds in staat iets tegen te houden waar ca. 1,5 miljoen sportvissers voor zijn. De grote vraag is wat we hiertegen met z'n allen kunnen doen daar de DB zal blijven doorgaan om het vissen in een kwaad daglicht te stellen.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-05-2002 09:50

Mensen,

Dit is toch helemaal van de gekken!!
De politie kan of wil de VEILIGHEID van de deelnemers niet garanderen! Waar gaat dit heen..!!!! Ohhh Pim was je er nog maar!

Alles wordt verboden wat maar rechts is, maar die linksen wordt de hand boven het hoofd gehouden!

Moeten wij als karpervissers ons zorgen gaan maken over onze veiligheid langs de waterkant? Zullen wij binnenkort ook kans lopen geliquideert te worden omdat we vissen!

Echt het gaat helemaal verkeerd met onze maatschappij.

Vr.Gr.
Bertil
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

15-05-2002 09:53

intimideren werkt dus echt!!

Sjors
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-05-2002 10:05

Die linkse, naieve, associale nozems!

Ik dacht dat er met terroristen niet werd onderhandeld!

Pas op voor EXTREEM LINKS...
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-05-2002 10:09

Bertil/Aart e.a.

Om te beginnen ben ik niet rechts en kun je dit van sportvissers ook niet in zijn algemeenheid zeggen.
Zwichten voor terreur lijkt mij al helemaal uit den boze.

Het terreur van de DB geeft wel weer even glashard aan hoe goed zij georganiseerd zijn t.o.v. die enorme groep sportvissers.
Zolang die grote groep sportvissers (ook de jeugd) niet verder willen kijken dan hun hengel lang is, delven we ten alle tijde het onderspit.
Dit is slechts een zichtbaar begin van de voortdurende hetze die de DB tegen sportvisserij voert.

Ik had als organisatie niet gezwicht voor deze dreigementen, maar zou eerder geneigd zijn om een ordedienst samen te stellen.
Nu Beet besloten heeft voor deze dreigementen te zwichten is het eind zoek en geef je de DB al een overwinning op voorhand.
Het DB hoeft dus invervolg alleen nog maar te dreigen met terreur en de sportvissers zwichten als blaadjes in de wind.

Met strijdlustige groet,


Mike (een dierenvriend).
Jos de Jong

15-05-2002 10:15

Echt dood en doodzonde zeg wat wat was dat een reclame geweest voor de sportvisserij en nu dit. Niet te geloven.
We geven dus toe aan terroristen en wat doen we nu? Slaan we keihard terug? Emailactie tegen de Dierenbescherming?
Een groot evenement van de DB saboteren?

Stem allemaal rechts! Vandaag hebben we het in onze eigen hand!

groeten,

Jos
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-05-2002 10:22

Of voor extreem RECHTS.

Met voorlopig zwijgende en alleen nog lezende groet.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-15 10:24 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

15-05-2002 10:23

Heel triest

Maar voor organisaties die er openlijk voor uitkomen enige verstoring van de openbare orde ter hand te zullen nemen, daarvoor gaan wij toch niet zwichten he! Ik vind overigens wel dat we respect moeten hebben voor het besluit van Beet. Wij stellen het belang van onze jeugd voorop, maar aan de waterkant moet die openlijke strijd niet gevoerd worden. De jeugd mag niet de dupe worden van acties met verfpistolen (!!) en ander wapentuig. Ik dacht dat organisaties uit die hoek hun acties zouden opschorten ivm de laffe moord op Pim Fortuyn, zoals gister in de Telegraaf te lezen viel?

Blijkbaar hebben bepaalde mensen cq groeperingen geen enkel norm besef. Maar denk nu niet dat wij vissers het hoofd laten hangen. Nu niet, nooit niet.
Dennis Ruijs

15-05-2002 10:49

Onderstaande las ik op de Beetsite. Directe bedreigingen! Hoe durven ze, er lopen teveel Volkerts rond. Groene terreur.
We moeten een eensgezind front vormen en emails sturen naar de Telegraaf, DB, Groenen, Politieke Partijen, EN POLITIE, die kan de veiligheid van de jeugd niet eens regelen. Dit schreeuwt om actie

"Beet Schoolviscompetitie afgelast!
De Beet schoolviscompetitie, gepland op 5 juni, en de finale op 15 juni 2002, zullen geen doorgang vinden.
Naar aanleiding van directe bedreigingen door De Dierenbescherming en aanverwante organisaties, die zowel de competitie van 5 juni als de finale op 15 juni gaan verstoren, heeft de organisatie besloten om de Beet schoolviscompetitie te stoppen.
Beet betreurt dat De Dierenbescherming organisaties en individuen opzet tegen een viscompetitie voor kinderen. Zelfs "Kids for Animals" worden opgeroepen actie te voeren tegen andere kinderen en worden daar zelfs voor beloond.
De organisatie heeft eind april landelijke politiebescherming aangevraagd, maar deze kan geen garantie geven dat er niets zal gebeuren.
Om escalatie tussen actievoerders en vissende kinderen met hun ouders, opa's of oma's te voorkomen is dit besluit genomen.

Namens de organisatie van de Beet Schoolviscompetitie "
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 11:07

Beste Mike, even wat rechtzetten: ik heb het beslist niet over rechts of links gehad. De meeste mensen, of ze nu links of rechts zijn zijn naar mijn mening normaal en fatsoenlijk.
Ik vind ook dat je wat te gemakkelijk praat over een orde dienst (op zoveel plaatsen!!!!)
samenstellen. Beet zal beslist al een hoop kosten hebben gemaakt om zoiets te organiseren en je kunt het hen niet kwalijk nemen dat zij niet nogmaals een enorm bedrag
voor ordediensten (zoals jij het noemt)uit gaan geven, met alsnog het risico dat er toch vervelende zaken gaan gebeuren. En jij weet net zo goed als ik dat de meeste vissers niet overeind te krijgen zijn om daadwerkelijk (afgezien van het zelf 'lekker vissen') wat te doen in het belang van de hele sportvisserij.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-05-2002 11:24

Via deze weg wil ik alle karpervissers oproepen om de eerstvolgende clubdag van Kids for Animals te bezoeken. Deze vindt plaats op 15-06 in het Berenbos in Rhenen.

Deze ziekelijke waanzin moet dringend de kop ingedrukt worden. Blijkbaar werkt geweld en het dreigen ermee. We zijn lang genoeg lief en fatsoenlijk geweest, wie doet er mee?

Mark
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

15-05-2002 11:49

Het volgende staat op de pagina van http://www.nietindehaak.nl. :

---
Tegen kinderviscompetitie, vóór respect voor vissen

Het maandblad voor de hengelsport "Beet" was van plan om op 5 juni 2002 een "nationale" school-viscompetitie te organiseren. Onder druk van velen heeft zij dit plan opgegeven. Beet organiseerde dit om de Landelijke Dierenbescherming (DB) een hak te zetten. DB wil de hengelsport ontmoedigen en viswedstrijden verbieden.
----

Inmiddels is ons sinds vorige week maandag duidelijk wat er bedoeld wordt met 'onder grote druk'. Verscheidende visverenigingen hebben de afgelopen weken dreigementen ontvangen.

De DB doet veel goed werk, laten we daar geen misverstand over ontstaan, maar in een periode als het deze dreigen met geweld en verstoring, sorry maar dat vind ik ronduit verwerpelijk. We leven in een democratie waarin we elkaar met woorden te lijf gaan, niet met wapens. Er wordt zo een klimaat gevormd waarin eenlingen als Volkert van der G. kunnen gedijen. We moeten elkaar niet met haat bestrijden en ook niet elkaar tot haat opzetten. Ik hoop dat de DB openlijk afstand neemt van de dreigementen die zijn geuit en duidelijk maakt dat zij alleen op een vreedzame manier hun gedachten willen verspreiden.
Marcel Hoefman

15-05-2002 11:58

Het is toch werkelijk godgeklaagd dat zo'n bende linkse debielen zo'n goed en positief initiatief kunnen tegenhouden? En ja, natuurlijk kan/mag de politie er weer geen zak tegen doen (het gevaar komt immers weer eens van links en dat schijn je te moeten tolereren!). Het is tijd voor actie!

At your service,
Marcel Hoefman
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

15-05-2002 12:30

Ongelofelijk.

Ik durf mijn lidmaatschap op de postcodeloterij helaas niet op te zeggen, maar dit slaat nergens op. Waarom gaan die gasten zich niet druk maken om de beroepsvisserij. Dat is pas moord. En daarmee wordt de natuur om zeep geholpen.

groeten,

Leon (geen familie van) van der Graaf
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-05-2002 12:35

Hallo Aart.

Niet zo bedoeld, maar Bertil schreef dat alles verboden wordt wat rechts is.
Het lijkt dan dat alle sportvissers rechts zijn en dat wilde ik even rechtzetten.

Het blijft een feit dat de DB nu alleen nog maar hoeft te dreigen met acties (terreur) om de sportvisserij een hak te zetten.
Door die competitie af te zeggen geef je toe aan deze vorm van terreur en is in mijn ogen het eind zoek.

Nog even en dan zijn er geen karperwedstrijden (hou ik persoonlijk al helemaal niet van, maar dat doet niet ter zake) meer mogelijk zoals op de Sloterplas of de Bosbaan.
Of worden straks Spiegelkarperprojecten geterroriseerd omdat deze spiegels uiteindelijk bedoeld zijn om te vangen.

Om nu de DB met gelijke munt terug te betalen en hun Kids for Animals te gaan verstoren vind ik ook een beetje te cru.
Dan verlaag je je tot hetzelfde bedenkelijke niveau.

Nu Beet de competitie al heeft afgezegd, heeft het inderdaad geen zin meer om een vrijwilligers ordedienst samen te stellen om te zorgen dat alles netjes blijft verlopen.
Ik geloof wel dat er genoeg vrijwilligers voor zo'n ordedienst te vinden zouden zijn geweest.

Overleg met de DB lijkt me een veel beter idee en dan kun je altijd nog stellen dat: "wie niet horen wil, dan maar moet voelen".

Met nog steeds een strijdlustige groet,

Mike (een linkse dierenvriend).
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-05-2002 12:42

Mike,

Het dreigen met actie zoals het versturen van mailtjes kunnen wij toch ook als wapen inzetten?

Groeten,

Mark
Marcel Hoefman

15-05-2002 13:24

Mike,

Allereerst wil ik m'n waardering uitspreken voor je positieve houding in deze zaak. Aan de andere kant vind ik het ronduit stuitend dat in het tolerante en "vrije" Nederland een groepje volstrekt doorgeslagen hufters het ONMOGELIJK maakt dat wij de jeugd de basisprincipes van het vissen EN de daarmee verbonden ethiek aanleren!
Het spijt me echt, maar met dat soort lieden ga ik dus niet in gesprek. Veruit het grootste deel van ons toont echt veel respect voor de vissen en de natuur. Een absolute must voor de toekomst van onze hobby overigens. Maar naast respect voor het milieu en de natuur bestaat er ook nog zoiets als zelfrespect, respect voor mensen en respect voor andersdenkenden.
En helaas, we weten inmiddels allemaal dat er mensen zijn met een "groene" waas voor de ogen die hun mening over bepaalde mensen en zaken op geheel eigen wijze kenbaar maken...
Een wijze die je moeilijk als respectvol kunt beschouwen. En omdat respect een basisvereiste is voor een goede communicatie, ben ik helaas bang dat we hieraan zullen moeten wennen...
Maar buigen voor die Groene Maffia? Als het aan mij ligt: NOOIT!!

Met strijdbare groet,

Marcel Hoefman
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2002 13:27

Mike, overleg is al eerder geprobeerd! Echter zolang het standpunt is dat men er simpelweg tegen is dat een vis een haakje in z'n bek krijgt valt er verder niets te overleggen. Geen zinnige discussie mee mogelijk dus!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-05-2002 13:53

Ja Mark, dat zouden we kunnen doen.

Hieronder hun URL:
http://www.dierenbescherming.nl/vissen/

en gelijk even een citaat van de DB.

CITAAT:
Vissen
De vis is het oudste gewervelde dier op aarde en komt in aantal meer voor dan alle zoogdieren, vogels, reptielen en amfibieën bij elkaar. Een vis is een intelligent dier. Onderzoek heeft aangetoond dat vissen tot indrukwekkende leerprestaties in staat zijn. Bovendien hebben objectieve onderzoeken aangetoond, dat vissen over diverse zintuigen beschikken voor gevoel en pijn. Ook kennen vissen emoties zoals angst en stress.

Een miljoen hengelaars hebben hier geen enkele boodschap aan en gaan massaal door met hun dierkwellende hobby. In juni wordt er zelfs een poging gedaan om de grootste schoolviscompetitie te organiseren. In samenwerking met de Nederlandse groothandel en hengelsportwinkeliers organiseert de redactie van Beet een schoolviscompetitie voor alle leerlingen van alle basisscholen in Nederland op 5 juni aanstaande. De Dierenbescherming begint daarom een tegenoffensief en vraagt onder andere de basisscholen niet mee te doen aan deze wedstrijd.

Vissen moeten zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Zolang er echter nog zo veel mensen zijn die toch de hengel uitslaan willen we in ieder geval betere regels.
Er moeten wettelijke eisen komen voor de deskundigheid van de hengelsporter en we vragen de gemeenten de hengelsport niet te stimuleren en wedstrijden niet toe te staan.
EINDE CITAAT:

En dan met name die tegenstrijdigheid dat er wettelijke eisen moeten komen voor de deskundigheid van de hengelsporter.
Door nu die competitie te terroriseren bereiken ze juist dat die deskundigheid niet overgebracht kan worden.

Verder vind ik het altijd zeer lachwekkend om te lezen dat vissen emoties kennen of dat hun "longen" gaan bloeden als ze op de kant zijn.
Welbeschouwd zijn de meeste leden van de DB nog eens hypocriet tot en met omdat ze wel allemaal elke avond een lekker lapje vlees of vis op het bord willen, insectenverdelgers gebruiken, leren kleding dragen enz. enz.
De pot verwijt de ketel noemen we dat.

Als alle sportvissers nu eens lid worden van de DB, dan stemmen we straks tegen verdere acties door de DB tegen de sportvisserij.
Meeste stemmen gelden en houden we het netjes en democratisch.
Lid worden:
http://www.dierenbescherming.nl/vissen/wordlid.php
Dan wel naar de ledenvergaderingen gaan natuurlijk.

Na lang zoeken ook de lijst met e-mail adressen gevonden:
http://www.dierenbescherming.nl/afdelin ... delingid=9
Dit is Amsterdam, maar met "back" kun je de afdeling in jou woonplaats e-mailen.
Deze kan ook:
http://www.dierenbescherming.nl/email.p ... id=4&sid=4

Ook kunnen we inderdaad een eigen tegenoffensief beginnen en bijvoorbeeld onze biffys opzetten op het Almeerderstrand op 28 mei.

Sterkte,


Mike.

P.S. ik steun ook veel doelstellingen van de DB (ben geen lid), want ze doen op andere vlakken echt goed werk, maar het moet niet te gek worden en ze moeten hun acties wel op goede gronden en de juiste (wetenschappelijke) informatie baseren.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

15-05-2002 16:17

Het klinkt misschien wat gek, maar het is ook onze eigen schuld een beetje.....jeugd opleiding & algemene begeleiding tijdens het vissen is de laatste tijd bij veel verenigingen niet of nauwelijks gedaan. De inhaal-race moet worden ingezet, maar wel goed & niet half werk........

"Vroeger" leerde je vissen van je vader, opa, buurman of oom.(moeder, oma, buurvrouw of tante).....tegenwoordig ligt dat vaak wat anders. Iedere soort visser heeft meestal zijn handen wel vol aan uren maken aan het water of met de voorbereiding van een vistrip....
Beetje minder vissen de komende jaren & wat meer doen in de trant van begeleiding van beginnende of "verkeerd" vissende vissers. Op jeugddagen krijgen we vaak te horen of er ook cursessen zijn voor ouderen......er ligt nog een heel terrein openen.........

P.s. kent iemand misschien nog iemand die de viswetten van Nederland heeft in b.v. Frans, Russisisch, Arabisch, Turks enz. Intergreren begint met goed informeren toch?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-05-2002 18:29

Mensen,
Eerst Pim Fortuyn nu dit weer waar gaat het hene met Nederland. Deze competitie is (was) naar mijn mening alleen maar opgezet ten behoeve van de jeugd. Dat zij er nog het een en ander konden leren en ervaring op konden doen. Ik vind het dan ook een kwalijke zaak dat het niet door gaat door deze dreigementen. Ik snap wel dat je zeker niet het risico kunt lopen je hebt immers met kinderen te maken. Maar de personen die dit aangekondigd hebben doen dit niet zonder reden. Wat is er nu tactvoller dan het naar hun mening demonstreren tegen de hengelsport bij kinderen. Zij (wij ben zelf ook nog niet volwassen) hebben immers de toekomst en als die overgehaald zouden worden of bang zouden zijn en geen zin meer hebben in het vissen door zoiets hebben zij hun zin. Want ze weten immers donders goed dat de meeste vissers hun sport niet voor zo'n stelletje kl**tzakken opgeven. Ik zelf zal men hobbie of beter passie niet voor hun opgeven. Maar om dit bij kinderen te doen vind ik zeer triest zeker omdat WIJ er toch niet mee stoppen en de kinderen de enige zijn die ze naar zich toe kunnen trekken. Ik hoop dan ook dat het zo niet verder gaat. Want ze zeggen zelf wel van dit en dat vissen dit vissen dat en dat zeggen ze ook over jagen. Maar ik WEET HEEL ZEKER dat het merendeel bij het eten wel vlees of zelfs vis eet. Dan ben je toch net zo erg of niet?? En dan komen ze af van zij worden gekweekt of gehouden voor het vlees. Nouw dan kan je toch echt beter een vis zijn die ooit eens gevangen netjes behandeld (dat hoop ik tenminste) en weer terug gezet word. Want de dieren die voor de consument gefokt worden hebben toch echt geen leuk leven. Maar dit bekijken deze PIPO's weer anders.

Mensen dierenbeschermers sorrie dat ik tegen jullie uitval maar bedenk zelf eens waar je mee bezig bent en ga dan van deze dreigementen uiten.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

15-05-2002 19:17

Ik ben ook voorstander van een of andere actie. Een soort van stil protest, zeker geen boycot van een evenement zoals Kids for Animals.
We moeten ons als sportvissers eens verenigen, en wel zo dat dit niet ophoudt met een storm in een glas water, of na het laatste bericht in deze topic. We moeten onze mening niet beperken tot een praatje aan de waterkant of een topic op een of ander forum, maar moeten opkomen voor onze mening en ons recht om te mogen vissen. Pim heeft het gvd toch voorgedaan hoe dat moet.

Ook met strijdlustige groeten, Mark
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

15-05-2002 20:26

Inderdaad, waar zijn ze in godsnaam mee bezig!
Maar ik denk niet dat er één visser is die zijn hobby(passie) door de DB zal laten.
Dus ik kan alleen maar zeggen, strijden zullen we zodat ze onze sport niet afpakken!!! En inderdaad, doe zoals Pim het deed.

Piotr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-05-2002 10:16

Zoals ieder jaar is er zaterdag 15 juni in Zwolle weer een dag georganiseerd waar 180-200 kinderen vanaf 6 t/m ca. 12 jaar aan meedoen. De organisatie is in handen van een plaatselijke hengelsportwinkelier met de Hengelsport Zwolle (de hengelsportvereniging dus). Begeleiders zijn ca. 20 leden van de KSN regio Zwolle en een aantal leden van De Hengelsport Zwolle. 'Smorgens leren de kinderen (onder begeleiding van de hierbovengenoemden) aan de hand van NVVS boekjes iets over waterplanten, waterdiertjes en de verschillende soorten vissen en wordt ze ook geleerd hoe ze een vistuigje moeten maken. Met dit zelf gemaakte tuigje en een hengeltje die ze van de plaatselijke winkelier krijgen wordt er dan 'smiddags ook een viswedstrijdje gehouden met al die kinderen waarbij dan ook verteld en voorgedaan wordt hoe ze met vissen moeten omgaan. Een school stelt de hele dag alle klaslokalen ter beschikking om die kinderen iets over het vissen etc. bij te kunnen brengen. Daar hier tenminste 35 volwassen begeleiders bij aanwezig zijn laat de Dierenbescherming het wel uit z'n hoofd om hier iets tegen te gaan ondernemen.
Zo kan het dus ook!
Alleen zijn er nog veel teveel min of meer 'slapende' HSV-en die nooit wat voor kinderen organiseren. Hier ligt ook een taak voor karpervissers om het bestuur van hun HSV eens wakker te maken en natuurlijk ook zelf actief aan zoiets mee te werken!