Beet Schoolviscompetitie

Pieter de Jongh

16-05-2002 21:07

Hoi aart,
tot mijn stomme verbazing stond er bij ons in de krant dat de landelijk schoolvisdag georganiseerd door Pierre Bronsveld, van Beet niet doorgaat omdat er te veel bedreigingen van extremisten uit de hoek van de dierenbescherming zijn.
Waar gaat het naar toe met die dierenbeschermingsorganisaties?
Kan dat zomaar?
Weet je dat dmv de Postcodeloterij zelfs geld van de gewone burgers ook naar zulke extremisten en terroristen toe gaat.
Eerst Pim en nu de gewone burger?
Ga ik te ver?
Nee, ik hou het (nog) bij woorden en niet bij bedreigingen of fysiek geweld.
Snappen die organisaties dan niet dat een belangrijk onderdeel van het genot van vissen is: respect hebben/krijgen voor de natuur.
Dat is wat anders dan de mens ondergeschikt maken aan het dierenleven.
Maar ik hou op mijn manier ook van de natuur, alleen gebaseerd op een nuchtere kijk op het leven en niet op de extreme manier zoals die eikels denken en dan ook nog hun mening aan ons op willen leggen.
Nee, ik zal ook mijn kinderen leren vissen en owee als iemand dat mij wil verbieden.
Dan zijn de poppen toch echt aan het dansen.

met verontruste groet, pieter
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

16-05-2002 21:28

moie,
laten we allemaal onze bivy's eens opzetten voor het hoofdkantoor van de DB! ze piepen wel anders als we daar met een paar duizend man staan! ik vind dat we gewoon hard moeten trug slaan in de vorm van acties! wel laten ons door die geitenwollensokkendragers toch niet op de kop zitten! we zijn potdikkie zwaar in de meerderheid!
laten we er wat aan doen!
Albert
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-05-2002 22:22

Pieter, De aanleiding hiertoe is vrij simpel.
Toen de DB eind vorig jaar iedere gemeente en politieke partij de bewuste brief heeft gestuurd om het vissen door kinderen tegen te willen gaan heeft Beet als reactie daarop die landelijke schoolviscompetitie gelanceerd. En nu -pakt- de DB Beet dus terug op deze manier!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-05-2002 01:05

beste aart,
zoals je weet heeft het sportvissersmagazine het hele idee in elkaar gezet.
Echter nu er groepen bezig zijn om het hele feest te dwarsbomen hebben wij taal noch teken ontvangen van het standpunt van het blad.
als wij op deze manier verder gaan ziet het er niet goed uit.
wij van de hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken, gaan toch voor deze kinderen ,als voor de jeugd van Leiden een Jeugdviswedstrijd organiseren.
Wij durven wel de confrontatie aan te gaan met deze bewegingen.
groet henk Janssen secretaris HBLO
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2002 08:16

Beste Henk, Dat is nu weer zo'n goed voorbeeld Henk. Als iedere HSV dat ter plaatse zou doen zou dit meer dan het 20-voudige effect als de Beet schoolviscompetitie sorteren en zou de DB in één keer afleren zoiets nog weer te doen. En plaatselijk is dat uitstekend te regelen met voldoende vissers erbij zodat viedere tegenactie bij voorbaat kansloos is. Ik ben zeer benieuwd of er nog meer HSV-en volgen, als alle karpervissers initiatieven hiervoor bij hun HSV zouden willen ontplooien en ook daadwerkelijk hieraan mee willen helpen is zoiets snel te regelen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2002 10:22

Het beste is om niet in te gaan op dit soort provocaties.
Ik begrijp heel goed dat je de jeugd niet aan een dergelijk trauma mag bloot stellen.
Maar met meer begeleiding moet het toch kunnen dat het doorgaat.
In mijn opinie mag en moet je niet zwichten voor dergelijke zaken.

Indien er wel iets gebeurd maken die organisaties zich onmogelijk in de Nederlandse opinie.

Wanneer je het omgekeert laat escaleren krijgen zij gelijk.
Dan wordt de visser in het kwaaie daglicht gesteld.

Laat het gebeuren en maak daarvan samen met de politiek en de dagbladen gebruik.

Laat je het andersom gebeuren is de strijd voor de visser verloren.

Maar mobiliseer wel meer begeleiding want het kind staat in deze voorop, niet het leren vissen.

Om dat kind te beschermen tegen die idioten mogen ze mij bellen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

17-05-2002 11:14

waarom richten we geen knokploeg op die de kinderen beschermd tegen die groene mongolen.

nee maar effe serieus. als de Db iets organiseerd kunnen we hier toch wel iets bedenken om hun te dwarsbomen?

dus als er een wedstrijd word georganiseerd en de DB zegt daar actie te gaan voeren. kan dat hier toch kenbaar worden gemaakt en kunnen we zelf voor beschreming zorgen. als het uit de klauwen loopt komt de politie echt wel!!
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-05-2002 11:22

De Dieren bescherming!

Wat zijn het toch een stelletje zielige miereneukers bij elkaar! Gaan ze kleine kinderen een beetje dwarsbomen. Tjonge jonge! Dat is nou eens een harde actie! Niet erbij stil staan dat deze kinderen eindelijk eens wat geleerd krijgen, over hoe en wat langs de waterkant, en hoe men de vissen het best kan behandelen.

Zielig zielig zielig!! Nou als de politie niks kan garanderen, dan kunnen wij als vissers dat toch wel? Ik sta ter beschikking als het moet!

Verfpistolen??? En als die chemische substantie te water gaat? Wat is dat dan? Ter bevordering van het onderwater leven zeker?

Ik hoop dat leden van de dierenbescherming dit lezen!!!! Jullie zijn toch wel erg diep gezonken! Kunnen jullie het niet meer aan, gaan jullie het verzieken voor kleine kinderen! Broekepoepers!

Maar ja, zoals iedere organisatie hebben ook de watjes van de dierenbescherming vast een open dag! Laten we die dan ook eens gaan verzieken!!! Met katapultjes en boillies van het hardste soort! Zeehengels met 200 grams lood. Spoelen vol met slijtvaste lijnen, maden en mailwormen door het gehele gebouw lanceren.

Zoals al vaker is gebleken zijn wij vissers, veel en veel te netjes! Wij komen zelden of nooit in acties, en moet je eens zien als greenpaece dierenbescherming Vereniging natuurmonumenten in actie komt. Dan heb je de poppen aan het dansen en ze krijgen het ook nog altijd voor elkaar!! Dus binnenkort bestormenwe vereniging natuurmonumenten, zodat we ons nachtvisrecht op hun plassen weer terugkrijgen. Daarna bombaderen we de dierenbescherming….. Laat maar, de sportvissers laten ALWEER over zich heen lopen en worden alweer eens genaaid!!

Groetjes Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2002 12:21

Nogmaals, dit soort gescheld helpt niets!
Gewoon zoals reeds gezegd je HSV ertoe bewegen ter plaatse iets voor de kinderen te organiseren en je zelf ook daarvoor inzetten.
En.. niet wachten tot ze JOU bellen, nee zelf initiatief nemen! Er is echt nog heel veel meer mogelijk als Beet ooit met die schoolviscompetitie bereikt zou hebben.
Het woord (dus DADEN bedoel ik eigenlijk) is aan jullie! Laten we nou als karpervissers eens laten zien dat we tot meer in staat zijn als wat postings op een board en geneuzel over aas en rigs etc.!!!!!!!!!!!!!
Ben benieuwd.......................
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-05-2002 13:23

Jajaja! Beste Aart je hebt voor 500% gelijk!

Wij hebben bij onze vereniging een hele goede jeugd begeleiding. Zelfs in 3 takken verdeeld, Witvissen, Karpervissen, en Roofvissen. Zelf doe ik de karper jeugdvisdagen. Alle aspecten worden theoretisch en practisch toegepast. Werkt goed doeltreffend en een hoge opkomst. Roofvis en Witvis werk ik niet aan mee daar ik daar me daar eigenlijk zelden of nooit mee bezig houd.

Ik scheld hierboven omdat ik me gewoon heel erg kwaad kan maken over het feit dat kleine kinderen aangepakt worden en hun dagje plezier naar de knoppe is! Wij gaan toch ook geen kids for animals dag overhoop schoppen! Ik heb hier geen woorden voor. Ik vind dit echt ontzettend zielig!

Het spijt me, dat ik moet schelden, maar ja schelden is nou eenmaal een gebrek aan woorden.

Vooralsnog beste mensen, heeft Aart gelijk, pak het op en doe mee bij je eigen HSV!!

ACTIE!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

17-05-2002 19:24

Goh wat is de dierenbescherming nu opeens een held zeg, als ze een paar honderd jeugdige vissertjes hun hobby af willen pakken. De harde criminaliteit is hiermee maar weer eens goed aangepakt, waar maken ze zich toch zorgen om. Door de geschiedenis heen heeft een evolutie plaatsgevonden waarin we moesten overleven van de visvangst en nu moet het volgens een klein groepje verboden worden. En Vis-tv, daar heb ik die extreem linkse rakkers niet over horen klagen hoor.....
It's a bloody shame!
met vriendelijke hengelsportgroet(behalve aan de dierenbescherming)

Robert de Wilt
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

18-05-2002 19:37

at your survice
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-05-2002 16:42

Op de 1e plaats vind ik het ronduit zwak van Beet om toe te geven aan de dreigementen van de Dierenbescherming..ik zou het dan nét laten doorgaan, zodat de dierenbescherming negatief in het nieuws komt (bedreien jeugd en gebruiken van verfpistolen etc.)
Op de 2e plaats is het dus duidelijk 2-1 voor de dierenbescherming en ligt de bal bij ons, schieten we hem terug of doen we niks ??
Helaas is het zo dat velen grote woorden hebben, but when the going get's though, the though get going ?!!?

En mailtjes naar de DB, denk je echt dat dat enig effect heeft, daar hebben ze een knopje voor uitgevonden, genaamd DELETE! En geloof maar dat ze dat met een smile op de mond zullen gebruiken. Zij hebben gewonnen en wij hebben deze slag verloren!
Wij moeten ook maar eens actie ondernemen vind ik...

met ergerende groet,
stefan
Etienne Straatman
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00
Locatie: Den Helder

19-05-2002 21:56

Even een reactie op het allereerste bericht;

Het is typerend dat een vereniging zoals DB een aktie aankondigt om voor hun eigen belangen op te komen.

Da's op zich geweldig MAAR, omdat de vereniging opkomt voor de belangen van de dieren (en in dit geval dus ook voor het milieu, want laten we wel wezen; vissen kunnen alleen in stand blijven met een goede leefomgeving), vindt ik de aankondiging dat ze het evenement gaan verstoren met o.a. verfpistolen ronduit WAARDELOOS!!!!

Het einde is dan gewoon echt zoek!
Jorgen Ouwehand
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

20-05-2002 10:30

Mening van de Dierenbescherming over de hengelsport:

De Dierenbescherming vindt dat vissen zoveel mogelijk met rust gelaten moeten worden. Wij zijn in principe tegen de hengelsport en viswedstrijden. Daarbij wordt de vis alleen gebruikt voor de ontspanning en het vermaak van mensen die zo veel mogelijk vissen in een zo kort mogelijke tijd willen vangen.

De Dierenbescherming vindt dit absoluut geen rechtvaardiging om vissen te verwonden en hen angst, pijn en leed aan te doen.
Het is voor veel mensen relatief eenvoudig om te gaan vissen en er zijn ruim 1,2 miljoen recreatie- en sportvissers in Nederland. Niemand wordt gevraagd naar enige kennis of ervaring en men kan met een goedkope hengel, een draad en een haak met een oud stukje brood al aan de slag. Onder de leeftijd van 14 jaar is zelfs een visakte niet eens nodig. Door het gebrek aan drempels is er ook veel ondeskundigheid, onwetendheid en onverschilligheid onder de hengelaars. Het gevolg is veel dierenleed.
Enkele voorbeelden van ondeskundigheid en onwetendheid:
· Hengels en lijnen breken af en de vis ontsnapt met haak, lijn en hengel en sterft een ellendige dood.
· Verkeerde haken of verkeerde bevestiging zorgen ervoor dat de vis de haak inslikt en sterft.
· Er wordt nog steeds illegaal gevist met levend aas, zoals levende vis als aas voor roofvissen. Dit is een van de ergste vormen van dierenmishandeling!
· Het 'drillen' van de vis: dit betekent een klein stukje ophalen, weer laten gaan, weer een stukje ophalen enzovoort. Dit veroorzaakt veel angst en stress bij de vis.
· De vis wordt vaak met droge handen uit het water gehaald waardoor de slijmhuid wordt aangetast. Voor de vis staat dit gelijk aan het afrukken van de huid en dit veroorzaakt veel pijn en vaak de dood van het dier. De slijmhuid is een belangrijke barrière tegen ziektekiemen.
· De haak wordt vaak ruw en ondeskundig verwijderd, waardoor pijn en wonden ontstaan en de vis later toch nog sterft.
· Vissen worden met name bij wedstrijden in leefnetten bewaard om later op te meten of te wegen. Vissen willen hieruit ontsnappen, verwonden zich, lijden pijn en hebben angst.
· Vissen die worden meegenomen voor de consumptie, worden vaak niet goed gedood.
Een vis moet met een zware klap op de kop gedood worden want hij is niet direct dood door snijden, strippen, zout of heet water.
De Dierenbescherming is mede op grond van bovengenoemd dierenleed tegen de hengelsport. Zolang deze 'sport' echter nog bedreven wordt, pleiten wij voor wettelijke eisen voor de kennis en vaardigheid van de hengelsporter. Tegelijkertijd adviseren we de gemeentebesturen de hengelsport te ontmoedigen en wedstrijden niet toe te staan.

>

Bovenstaande gelezen hebbende realiseer ik mij dat de DB zichzelf dus tegenspreekt. De “BEET” schoolviscompetitie is deels bedoeld om kinderen te leren verantwoord om te gaan met de gevangen vis en zijn natuur??!!

De DB is er dus op tegen dat de jeugd geïnteresseerd raakt voor de hengelsport en probeert derhalve op deze manier hun mening op te dringen, “door de strot te duwen”. Daar is maar een woord voor………………….! :sad:

Gr.
Jorgen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

20-05-2002 16:15

jorgen,
als ik dat zo hierboven lees is er zo goed als geen enkel punt wat de karpervisserij aangaat, we hebben geen leefnetten, doden de vissen niet, vissen worden met zorg onthaakt op een ONTHAKINGSMAT, goed nat gehouden etc.
We drillen inderdaad wel, maar dmv baitrunner en slip etc. kan de vis best gaan als ie wil...
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

20-05-2002 19:30

Ik heb ook nog nooit maar dan ook nog nooit een karper gezien/gevangen met stressverschijnselen. Dus dit zal ook wel meevallen. En denk maar niet dat ik niet weet wat stressverschijnselen zijn want ik zit midden in mijn examens :grin:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2002 20:21

Erik, wanneer jij nog nooit een karper hebt gezien met stressverschijnselen kun je ook perfect vertellen hoe je die kunt herkennen.

Vertel hier eens waaraan herken je of een karper stress heeft of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jorgen Ouwehand
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

22-05-2002 18:59

Beste Erik,

Mijn inziens is de strijd tussen de visser en de vis het bewijs dat de vis aan stress onderhavig kan zijn.

Gr.
Jorgen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-05-2002 12:41

Commentaar zat, maar zoals gewoonlijk geen verdere reacties van karpervissers die in overleg met hun HSV ook wat gaan doen voor kinderen!
Haken, aas, rigs, lood, noem de hele heisa maar op, al 1000 keer uitgekauwd blijven klaarblijkelijk veel interessanter dan daadwerkelijk wat te gaan ondernemen. Toch ikke ikke en de rest kan .......! Ik snap niet dat niet begrepen wordt dat met alleen maar commentaar en verder alleen maar inactiviteit (wellicht luiheid) op den duur de kans aanwezig is dat we wel stukje bij beetje gaan inleveren van wat we nu nog hebben. Wat je van karpervissers bepaald niet kunt zeggen hebben leden van de DB wel voor, n.l. dat ze fanatiek en actief genoeg zijn!!!
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

23-05-2002 17:54

De beheerders van de site http://www.vegafaqts.org/phpBB/ hebben besloten om het forum stop te zetten omdat ze van mening zijn dat er toch niets zinnigs meer word gezegd en dat alles al een paar keer werd vermeld.

MVG

Peter
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

24-05-2002 16:26

Peter,

Ik geloof eerder dat er te veel vissers kwamen, en ze er niet meer tegenop konden daar.
Uitdagingen om antwoorden over de gevolgen van hun acties blijven vrijwel onbeantwoord.

Jos
Gebruikersavatar
Sjuul Rademaker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00
Locatie: Deventer

24-05-2002 17:44

Het wordt tijd dat de chinees ontdekt dat die DB-ers naar kip smaken !!
Etienne Straatman
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00
Locatie: Den Helder

27-05-2002 23:56

Schei uit zeg, dan komen daar weer jachtpartijen op en wordt daar weer één of ander beschermend orgaan voor opgericht, omdat ze last hebben van stressverschijnselen bij de vangst of bedreigd wordt met uitroeiing.

Ik vraag me nu wel af wat voor een haak je daarvoor nodig zou hebben. Maat 2 ofzo?