Big Carp in Nederland

Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

12-06-2004 12:48

Ik verbaas me nog steeds over alle Big Carp afbeeldingen in bladen, die 9 van de 10 keer niet in Nederland zijn gevangen. En waarom, we hebben in Nederland ook reuzen zwemmen.
Ik heb zelf nog geen 40plusser gevangen maar wel een aantal dikke dertigers. En altijd als ik mijn foto´s laat zien, zeggen ze: goh zeker in Frankrijk gevangen he. Maar hoeveel mensen komen wel niet gedesillusioneerd terug van een weekje Frankrijk. We hebben top water hier jongens. Vooral oud water met een veengrond als bodem, verstopt giganten.

groeten Ed
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-06-2004 15:48

Laten we die Big Dutch Carp maar lekker met rust, niet publiceren en zo allerhande gezeiks langs onze "top"wateren voorkomen. Je zal zelf toch ook wel zien wat er in Frankrijk allemaal aan de hand is.

mvg
stefan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2004 15:03

Stefan,

Waar was dat water dan ook alweer? :wink: Ga jij maar stiekem wel hoge 30-ers en bijna 40-ers vangen... Je gunt het ons niet :( GRAPJE (zeg het er maar effe bij).

Maar opzich zal je hier in NL ook een leuk weekje kunnen gaan vissen hoor. En de kans op een 30-er of groter stijgt ook al met de dag. Waarom wel een weekje instant op de Saone maar niet op de Maas of Rijn???? :-? Ik weet het al... Vissen in eigen land klinkt minder stoer dan zeggen dat je over de hele wereld vist he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

14-06-2004 23:00

Valt te verklaren.

In Frankrijk zwemmen in verhouding veel meer grote vissen rond. Hiermee is nog niet gezegd dat je ze gevangen krijgt, ikzelf heb een week hopeloos zitten blanken op een betaalwater nota bene maar goed.

Als ik dit water even als voorbeeld pak, La Horre
Bestand van ruim 3500 karpers waarvan ruim 600 (!!) boven de 40 ponds grens.
Zoiets is natuurlijk abnormaal en de stekken die wel vis vingen hadden dan ook allemaal een of meerdere 40 ponders ertussen zitten. Over dertigers nog maar te zwijgen.

T.o.v. de doorsnee Nederlandse wateren, waar 40 pond extreem zeldzaam is, geeft dit natuurlijk een scheef beeld. Wil je makkelijk zware vis vangen ga je dus op zulk water vissen want wat ik daar heb gezien kom je hier never nooit niet tegen. Wateren in Nederland waar 40'ers en zware dertigers opliggen zijn tov. Frankrijk zeldzaam en om daar dan net die ene 40'er te vangen eist over het algemeen veel lef om er uberhaupt al op te gaan vissen. Voor veel mensen telt immers hoeveelheid boven kwaliteit van de vis.

Moet het veel en zwaar zijn dan is Frankrijk, en met name betaalwateren met hun kunstmatige en onrealistische bestand, een logische keuze.

MVG John
jan van kranenburg

15-06-2004 03:15

Wil je echter karper vangen in hun natuurlijke biotoop, is Nedrland geen slechte optie.

2 x 20 is ook 40.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

15-06-2004 07:17

Omdat er op La Horre 600 40-ers zwemmen, zwemmen er op andere wateren (o.a. Du Derrie) circa 600 minder...

Ach... in verhouding meer grote vissen dan in nederland.... is waar, maar om La Horre als voorbeeld te nemen. Nee, dat gaat te ver!

Martin
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 08:31

Doe mij dan maar 2 x 20 !!
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-06-2004 08:36

In Nederland zwemmen ook genoeg zware vissen, maar om ze daadwerkelijk op de kant te krijgen is een heel ander verhaal! Een grote plas in Nederland heeft 1, 2 of misschien 3 40-ers in het bestand zitten.... Ja, om deze vis te vangen moet je gewoon geluk hebben!

het is wel duidelijk dat Frankrijk gewoonweg een ander klimaat heeft waardoor de vis groter word (lees: zwaarder), net als Roemenië, Polen, noem maar op... Je mag ons land daar niet mee vergelijken!

Wel is het zo dat er in Nederland genoeg mooie vissen zwemmen en te vangen zijn, het vergt alleen veelal een andere instelling! Je moet hard werken voor een BIG Dutch Carp, uren observeren, constant meerdere voerstekken onderhouden en toeslaan op het moment dat de tijd rijp is....
de kans dat je dan die ene vis vangt word dan groter! Wel is het zo dat wij vaak veel vis willen vangen en niet op die ene vis willen gaan zitten! Maar zeg nou zelf, wat is mooier? 10 20-ers vangen in een week tijd of een week lang vissen en na 6 dagen je eerste run krijgen... en als je dan jouw targetvis boven ziet komen....

is voor mij erg makkelijk!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-06-2004 08:59

In Frankrijk zwemt verhoudingsgewijs meer zware karper rondt.......Dat klopt!
Maar Nederland zit er ook meer als zat alleen is de aanpak volgen zoals Marijn Ham beschreef! :D Dan wordt die kans zeer groot op een Nederlandse 40er of hoger. :o

En mannen: Geluk is af te dwingen he :wink:

Ik ga liever een week op een Nederlandse rivier zitten dan op een Frans betaalwater omdat je je eigen scheel betaalt aan tol en visrecht en ik spreek het taaltje niet!Bovendien weet je in Frankrijk niet of je op eerlijke vis vist ofnie :-? Rede genoeg d8 ik zow!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 09:47

John,

Op een bestand van 600 20 kilo plus vissen. Zeg 1 op 6, is een veertiger wel heel erg aan devaluatie onderhevig of niet?

Als je 8 vissen hebt gevangen en geen 20 kilo, da's balen dan of niet?

De "kunst" van een 20 kilo vis is m.i. de zeldzaamheid.



MVG

Klaas
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

15-06-2004 11:14

Voor alle duidelijkheid; ik deel alle bovenstaande meningen!!!! Natuurlijk is moet het vangen van een zware vis op zulk water enorm gerelativeerd worden wat niet wegneemt dat je met de vangst ervan blij mag zijn. Je vist voor jezelf en niet voor anderen. En ofschoon de herkomst mogelijk dubieus is blijven het mooie vissen. Vergeet ook zeker niet dat op Nederlandse circuitwateren (waar ook "bekende" zware dikruggen zwemmen) de herkomst van de targetvissen VAAK dubieus is!! Laten we vooral ook de hand in eigen boezem steken.

Deze topic ging over het feit dat veel grote karpers die wij op een foto zien in de bladen vaak in Frankrijk (o.a.) gevangen zijn. Degene die de topic geopend heeft vroeg hier verklaringen voor. Ik heb er een gegeven maar er zullen ongetwijfeld meer redenen zijn dus aan de rest om hier op te reageren.

Voor alle duidelijkheid: Het bevissen van betaal- en circuitwateren mag iedereen voor zichzelf weten. Ik (probeer) daar geen mening over te hebben. Echter t.a.v. het antwoord van Koen beaam ik volledig dat het vangen van een big op een van de grote rivieren bij mij enorm veel respekt afdwingt en ik heb dat dan ook bovenaan mijn verlanglijstje staan!! Weg van de vangstgarantie wateren, weg van de weg van de minste weerstand. Het vangen van een mooie vis op dit type water spreekt bij mij tot de verbeelding en persoonlijk ga ik mijn visserij hier ook op richten in de toekomst.
Echter is dit allemaal off-topic......

MVG John
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

15-06-2004 12:57

heb zowel in binnen als buitenland 20 kg plus karper kunnen vangen, maar vraag me af hoe lang we de kans in nederland nog hebben....vooral de afgesloten wateren waar vaak ook oude dikke vissen zwemmen worden steeds vaker door massale sterftes getroffen :cry:

artikelen zoals dat van Peter Otte : Is er leven na de dood.
is ook niet iets waar je vrolijker van wordt..

als oude populaties sterven en er niet eens de mogelijkheid bestaat een nieuwe op te starten is het naar mijn mening over een aantal jaren zeer somber gesteld met de karpervisserij in nederland en zullen we misschien wel allemaal toevlucht moeten zoeken in het buitenland.

gegroet, ruud
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-06-2004 14:45

Ruud,

Ik verwacht niet dat het zo hard zal lopen inj Nederland zoals jij beschrijft....

tuurlijk, de massale karpersterfte die ons land ieder jaar weer teisterd baart ook mij zorgen, want wanneer en waar houd het op? Wat is de reden van de sterfte, wat kan er aan gedaan worden....??
Gelukkig word niet ieder water getroffen door het virus, maar voorzichtig moeten we wel zijn natuurlijk!
Gelukkig zijn er veel HSV'en die een goed uitzettingsbeleid voeren (karpers praten we over) waarbij het bestand steeds goed zal zijn, maar op een gegeven moment zullen de pooude, zware vissen overlijden... maar dat lijkt me logisch! Het is dan wel belangrijk dat het bestand deze vissen kan opvolgen.

Koen, op de manier zoals ik eerder beschrref bedoel ik natuurlijk dat de keuze voor mij makkelijk gemaakt is, niet dat de door mij beschreven manier makkelijk zou zijn.
Mijn viosserij gaat steeds verder in deze richting, minder vis vangen, maar wat grootte betreft worden de zwaardere vissen gevangen, neemt niet weg dat ik af en toe ook op een water zit waar je is lekker kan scoren, maar over het algemeen probeer ik de moeilijkere, dunbezette wateren te bevissen, waar weinig andere vissers actief zijn, of snel afhaken...
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

15-06-2004 17:02

daarintegen !

ik vind het veel mooier om een 40+ ponder te vangen in nederland als in Frankrijk ! waarom ??...... zoals hierboven al beschreven wordt ! tegenwoordig heb je in frankrijk zoveel watertjes waar het stikt van de 40+ vissen dat het geen kunst meer is om ze te vangen ! .... in Nederland daarintegen bestaat er haast geen water waar het stikt in de 40+ vissen ! ...haast?? ik denk zelfs dat er totaal geen water bestaat waar het stikt in de 40+ vissen...

ik heb veel meer respect voor iemand die een 40+ in nederland weet te vangen dan iemand die er 1 in frankrijk vangt ! want zeg nou eerlijk !? een dikke 30+ of 40+ is tegenwoordig toch normaal in frankrijk en roemenie etc.... !?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-06-2004 18:15

Respect voor iemand die een NL 40tiger weet te vangen?
Sommige mensen Martin, sommige mensen.

Kijk naar dat mannetje met zijn 50tiger op de Maas, die vist net een jaar op karper.

Wanneer een gedreven visser na zo veel jaar eindelijk een 40tiger weet te vangen, respect, zekerweten.
Een geluksvogel die de kackpot heeft, nou ik ben benieuwd of die het wel zo lang vol houden.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-06-2004 18:28

Robert,


Zo ken ik ook iemand die een 50er wist te vangen hier in Nederland.......die gast vistte nog geen halfjaar!!! :-?

En ik heb ook zeer veel respect voor diegene die "er voor leeft" om die ene dikke targetvis te vangen die meer als 40pond in Nederland weegt! :o
Ook is de voldoening van een Nederlandse 40er vele malen groter dan dat je op een volgestopte betaalwater je gang kan gaan met gestolen 40ers en 50ers(al zijn niet alle BTW oneerlijk en makkelijk,hoor!!)!!
Maar ieder zn meug(gelukkig :) ) maar mij krijgen ze niet naar een BTW zolang ik in de toekomst kan kijken! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-06-2004 18:55

Koentje, dat moet je me toch eens leren, joh. Dat in de toekomst kijken, dan wordt de aas-/rig-/stekkeuze iets makkelijker. :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

15-06-2004 18:56

Mooi dat we het in grote lijnen eens zijn over het fenomeen betaalwater! Ik ben er zeker geen voorstander van!!

Wat mij wel tegen de borst stuit is het feit dat ik de indruk krijg dat zware vissen, gevangen hier in NL, misgund worden.

Het maakt nml. geen zak uit dat diegene nog maar een jaar vist. Al vis je 100 jaar, het vangen van dergelijke exemplaren is ALTIJD geluk en NIEMAND heeft hier de kennis in huis om zulke vissen te selecteren en te vangen.
Als jij na pakweg 10 jaar karpervissen een keer zo'n vangst doet blijft dat ook gewoon geluk hebben en heeft geen zak te maken met het feit dat dit komt omdat je zogenaamd veel ervaring hebt.
We moeten hier niet onszelf voor de gek gaan houden heren!!!

Onlangs nog een berichtje gehad van iemand die een 42 ponds spiegel gevangen had op een der rivieren. Prachtige vis en ik gun ze eenieder van harte!! Of ie nou 1 dag of al 40 jaar vist vind ik niet relevant!

MVG John
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 19:03

Je was me iets voor John,

heb m'n tekst maar weer gewist.. / aangepast.

Wie weet was "dat mannetje" al een jaar lang bezig met 3 x in de week te peilen, observeren, vissen, voeren, blanken etc.

Wanneer heb je een vis verdiend ? ( 40+ , 50+ ? )
Na een jaar of na meerdere jaren ?

Nee hoor, ik gun ieder zijn / haar vis.

PS Vis al meer als 20 jaar,waarvan pas de laatste jaren echt op karper,
m'n PB is slechts ? 23 ( ponden wel te verstaan ).
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

15-06-2004 19:07

Jongens ik blij met jullie reacties. Alleen draait het er niet om of er meer zware vissen zwemmen in het buitenland. Het gaat het er om dat, zoals sommige al aangeven, het veel uren en energie vergt om in Nederland zware vissen tevangen. En juist daarom begrijp ik niet dat de bladen niet over deze vangsten schrijven, maar liever over de, in mijn ogen, makkelijk te bevissen reuzen in franse betaalwateren. Tuurlijk lac der is gigantisch groot en al de andere meren ook, maar het blijft een karperput.

Ed
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

15-06-2004 19:18

Nog een reaktie van mij en dan stop ik ermee want ik zou nu graag ook andere boarders willen zien reageren.

Zover ik weet staat het eenieder vrij om bij de vangst van dergelijke exemplaren een artikel te schrijven. Echter omdat ik vermoed dat niemand zijn paradijsje prijs wil geven om overlast op je water te voorkomen zul je in verhouding maar weinig artikelen tegenkomen waarin Nederlandse vissen worden beschreven.
Het is wat dat betreft veiliger om over Frankrijk te schrijven denk ik.

Ik vind dit een leuke en zinnige topic waarin ik nu al diverse facetten van het karpervissen heb zien passeren. Ben benieuwd naar reakties van anderen!!

Overigens ik heb je pb ontvangen Ed. Ik was dat idd.

MVG John
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

15-06-2004 20:09

John

Alhier dan een reactie van een ander. Ik Frankrijk zitten gewoon meer grote vissen, daar zijn sessies met meerdere 30'ers 40'ers best mogelijk. In nederland behoort het tot dromen. Zijn genoeg vissers die elk jaar een paar 30'ers pakken, maar stel je voor dat je 40 weekenden op du der of de mossele zou zitten. Dit is gewoonweg niet te vergelijken.

Er zijn genoeg wateren in Nederland waar naar mijn idee 40'ers zwemmen. Neem nu het traject van mijn treinreis van mijn ouders naar hier, ik rijd een stukje langs de Lek, het Amsterdam Rijnkanaal, over de ijsel dan stap ik op de fiets en rijd ik langs het eemskanaal en het van starkenborgh. Best veel water op een uurtje of 3 reizen waar grote karpers kunnen zitten.

Zo kom ik bij het grote voordeel van Nederland, voor veel mensen zijn er wateren op fietsafstand waar je best een grote karper kan verwachten. In frankrijk is een boot op de meeste wateren eigenlijk al een must.

Niels

ps. zoals bij de meeste dingen zijn er aan beiden voor en nadelen
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

15-06-2004 20:17

Dat is niet de topic
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-06-2004 21:48

Momenteel zijn er in Frankrijk meer dan 430 betaalwateren, waar stuk voor stuk meerdere (en heel vaak een heleboel) 40-ers in zwemmen.
Wat het vangen van zo'n vis op een dergelijk water dan nog voorstelt mag natuurlijk ieder voor zich bepalen. De bezetting aan grote karper op de Franse rivieren is, gezien het klimaat, gemiddeld ook aardig groter dan op de rivieren in ons land. Hierbij moet echter niet vergeten worden dat daar ook de bezetting aan kleinere vissen aanmerkelijk groter is zodat het op zich nog niet zo simpel is om daar een 40-er of groter te vangen.
Waar velen zich op vergissen is toch het ieder jaar gevangen aantal 40-ers (en enkele nog zwaardere) in ons land daar dit aantal groter is dan de meesten denken.
Gelukkig maar dat behoorlijk wat vissers geleerd hebben om daarover te zwijgen of dit vaak maar in een zeer beperkte kring bekend maken. En ook maar gelukkig dat er op de wateren waar qua potentie de meeste grote vissen voorkomen maar weinig karpervissers zijn te vinden...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 21:55

Gelukkig,
ik ben niet de enige die GEEN voetbal kijkt,
en er is dus nog hoop voor me door gewoon op m'n "eigen" wateren
door te vissen met kans op een 30+ ? 40+ ?

Dat is ook de charme ervan, niet weten wat er aan KAN zitten.

Hier in de buurt is ook een water met relatief erg grote vissen,
maar daar surf ik alleen maar..

Wil wel een echte vis vangen, geen gejatte, verplaatste of whatever..
CarpeR Diem