"de ijzeren man " in weert

jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

04-05-2004 17:07

hallo ,
ik woon in peer , net over de grens en k zag dat er een weert een mooi watertje was genaamd "de ijzeren man " dit is aan een zwembad gelegen .
ik heb hier enkele vragen om ;
- hoe zit het met de (karper)populatie ( hoeveel , gewicht , ... )
-wat is jullie ervaring hierop ?
-dieptes ?
-....
alle tips zijn welkom !!

MVG,
jannick
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-05-2004 18:06

Hoi Jannick

Karperpopulatie (aantal/gewicht), daar kom je het best achter door er te gaan vissen. In bomen klimmen en karpers kijken wil ook bij tijd en wijle nog wel eens helpen.
Dieptes: Je kan het uitpeilen met een hengel, of peilstok vanuit de boot, maar met een dieptemeter gaat het een stuk sneller.
Ervaring: Geen.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-05-2004 19:36

Was het niet in oorsprong de bedoeling van het vissen om op al je vragen een antwoord te vinden??

Of wil je gewoon Vangen, da's dan ook weer heel wat anders dan vissen, zie je?
Groet'n Henk..

still growing Old.
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

04-05-2004 22:13

stel nu ; jij gaat in frankrijk visse ...
ga je dan ook niet zoveel mogelijk info verzamele over dat water da je wilt bevisse ??!!
ik woon namelijk in BELGIË en wil gaan visse in nederland !
het is ongeveer 45min rijden en heb geen goesting om daar aan te komen en te hore te krijgen da er karperkes van 2-3kg zitten , kan k even goed hier op de gemeentelijke vijver gaan eh !
lees en DENK eerst ff goe na voor je antwoord AUB .

nog steeds vriendelijke groet , jannick
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-05-2004 22:49

Jawel Jannick,
ik denk wel zelf, ik zoek ook zelf.

Weken met m'n maat door België gezworven, aan verschillende wateren geweest en gevist.

Weken en weekenden ook naar Frankrijk geweest, gezworven, gekropen, gezocht, geploeterd, gestruikeld, getekend en bekrast thuiskomend, maar wel ZELF en op eigen kracht gevonden wat we zochten, zonder hulp van bladen en boards.

We gingen naar Frankrijk, op 8 uur rijden.
U moet ongeveer 45 minuten rijden en hebt geen goesting in karperkes van 2 - 3 kilo?????????????
Had maar eerst nagedacht vooraleer te gaan visse, 't is denk ik toch wat meer afzien dan u goesting naar hebt!
Groet'n Henk..

still growing Old.
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

04-05-2004 22:55

awel , das allemaal heel fijn voor u , en nu vindt gy zeker da ge ne betere visser als mij zijt mja.
en ik ben 15 en heb nog geen auto ... !
anders was da ook allemaal geen probleem hoor !!
en begint gy tegen iedereen die hier info komt vragen over een waterke zo te zeiken ?!

jannick
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-05-2004 23:09

Da's inderdaad een beetje de sfeer die op dit board heerst (en in veel gevallen ook terecht) De gene die zo'n lading over zich heen krijgt is zich vaak van geen kwaad bewust, alhoewel hij onbedoeld wel veel kwaad kan doen...

Ik zou gewoon gaan kijken, 45 minuutjes fietsen wordt je flink van, ik heb ook geen auto, en leg vele kilometers af op mijn tweewieler, op zoek naar water/vis, of gewoon om te gaan vissen.
Bovendien vind ik het leuker om eerst te zoeken en dan te vinden en dan te vangen. ( tip zou ik ook weer niet principieel negeren ofzo, dat ook weer niet ) Maar Henk heeft in zoverre gelijk dat het vissen eigenlijk draait om het oplossen van vragen, het compleet maken van die puzzel. Of is dat een 'ouderwetse' mentaliteit?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-05-2004 23:15

Jannick,

Neen, ik ben echt geen betere visser dan wie ook..
Ik ben slechts een visser.
Ook toen ik 15 was en op de fiets ging.
Info vragen bestond nog niet.

En Ja, ik krijg altijd plasneiging bij infovragen betreffende vreemd water.
Vermoedelijk krijgen de plaatselijke (locals) vissers daar ook wel last van,
-( hoe zit het met de (karper)populatie ( hoeveel , gewicht , ... )
-wat is jullie ervaring hierop ?).
Ze houden hun hart vast wanneer 1 of andere onverlaat het hier te grabbel gaat gooien.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-05-2004 23:19

Tsja Sjoerd,
Ouderwets is 't, mag het?
Het is teminste nog Mentaliteit! :o :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-05-2004 23:26

Henk, van mij mag het...

Laat ik het zo stellen:

Wat is de essentie van bergbeklimmen. De toch naar de top, of het kiekje wanneer je boven bent? Wellicht het kiekje, maar waarin heb je het meest beleefd? juist ;)

Klim je als bergbeklimmer liever zelf naar de top, of laat je je door een helikopter op de Mount Everest afzetten?

Deze voorbeelden zijn excact te spiegelen aan de karpervisserij, en voor mij is de conclusie dat 'de weg ernaartoe' even belangrijk is als 'het kiekje'

Maarja, ik ga een potje scrabbelen.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Johan Colbers
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Panningen

04-05-2004 23:49

Hallo Jannick

Dit water is van de vereniging ST Petrus uit Weert.
Volgens mijn weten zit er geen of niet veel karper op.
Als je meer info wil hebben bel dan ff met de vereniging.

http://www.stpetrus.nl/ dit is de site van hun.

Groetjes Johan.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-05-2004 23:50

Hallo Jannick

Als jij eerst wil weten wat er zwemt en wat de dieptes zijn, voordat je er ook maar een hengel bereid bent uit te smijten, dan heb je duidelijk de verkeerde hobby gekozen.

Of ik eerst alles uitgekauwd wil hebben voor ik naar Frankrijk ga? Nee, liever niet....dan is er werkelijk geen hol meer aan.

Toen ik 15 was, en nog geen auto had, zoals jij nu...viste ik op een klein putje vlak bij mij achter, waar ik ala Rini Groothuis avonturen beleefde met karpers tot 20 pond. Ik droomde over Frankrijk, maar dacht dat dat voor mij nooit weggelegd zou zijn. Ik droomde over het mysterieuze stuk rivier vlak bij mij achter. "Wat zou daar allemaal wel niet zwemmen? Misschien ga ik het ooit eens proberen....". Peilen deed ik zelf.

En Henk, da's nog niet eens lang geleden hoor, ook in mijn jonge tijd bestond info vragen nauwelijks. Tenminste, niet zoals ik het heb ervaren.

Dus Jannick, ik zou zeggen....ga gewoon eens naar die ijzeren vent toe, ga er lekker vissen, en maak vooral plezier daar. Maak je niet druk als je een paar 2 of 3-ponders vangt, ook leuk. Als ze te klein zijn, dan zoek je volgende keer weer verder. Vergeet niet te peilen, als je er toch bent!

m.v.g. ChrisN
jan van kranenburg

05-05-2004 02:14

Tich jaar geleden had een jeugdige visser niet de optie om via Internet info te vragen over een beoogd water.

Er waren bijna geen mogelijkheden.

Via je hengelsportwinkelier en de daar aanwezige klanten, hoorde je soms wat. Verder idd zelf op onderzoek uit.
Natuurlijk heb ik vroeger ook gepionierd; vaak tevergeefs. Had ik daar lol in? Nee, niet echt. Had liever eerlijk gezegd resultaat (lees:vangsten) geboekt.
Gelukkig was mijn vismaatje de zoon van een hengelsportwinkelier.
Voel je 'm?

Nu zijn er dus ook andere mogelijkheden, en die worden soms onbeholpen en knullig benut en zijn zichtbaar voor alle boarders. Maar wat is er mis mee om te proberen die nieuwe opties te gebruiken?

Even knullig zijn soms de antwoorden op die knullige vragen.
Je kunt de vragensteller via PB op zijn knullige gedrag wijzen en tegelijkertijd een tipje van de sluier oplichten.

"Opvoeden" heet dat. In de hoop dat er weer een serieuze jongeling veel plezier gaat beleven aan het karpervissen. Mooi toch?

Let wel, dit is geen pleidooi om zo maar zonder enige reserve, stekinfo te geven, maar meer een oproep om met name jonge mensen wat toleranter te benaderen.
Zij moeten 't tenslotte nog allemaal leren!

Ik accepteer volledig dat met stekinfo uiterst zorgvuldig dient te worden omgegaan, maar het is een persoonlijke zaak hoe je op vragen in dit verband reageert.

mvg

Jan
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 10:47

ik snap jullie wel allemaal als je zegt dat het meer plezier aan is om zelf je vis "volledig " te vangen en de puzzel op te losse enzo...
ma ik heb hier geen tijd voor :cry:
ik ben volop bezig met school , ik werk elke zondag 10u aan de stuk om men karpervissen een beetje te kunnen sponseren , de overige tijd kan ik gaan vissen dus dat is zaterdag's een sessietje soms een nachtje van vrijdag op zaterdag .
en ik d8 dat de bedoeling van dit board " vissen in nederland" het vragen naar waters in nederland was .
en ALS ik ff met de fiets :o naar weert zou rijden is dat eventjes 2u fietsen naar daar en nog eens 2u terug ...
en k ben vollop bezig met vissen opt kanaal ma khad ervan gehoord da er in weert een vijver was ma kwist er nix over ( zelfs nie of er een karperke aanwezig was )
dus d8 k kvraag even of men wet of er iets is in weert .

MVG,
jannick
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

05-05-2004 11:03

Als je zo weinig tijd hebt om te vissen, waarom zo moeilijk doen? zoek dan gewoon een water wat dichter in de buurt. Er zijn vast en zeker mooie wateren bij jouw in de buurt, zoek en gij zult vinden/vangen!

grtz,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 11:30

hja da doe k ook hoor , ma ik had er gwn van gehoord ...
pfff
laat het anders maar allemaal en sluit deze topic maar !
ik word hier een beetje pissig van ...

jannick
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

05-05-2004 18:09

Beste jannick

misschien zijn je bedoelingen niet verkeerd geweest,maar de vragen die er gesteld worden zijn meestal van andere aard ,en heeft niet zo direkt met info te maken wat betrefd karpers en gewichten die er zitten.

persoonlijk ben ik ook redelijk allergies op dit soort vragen,want hoe goed bedoeld misschien van jouw ,in het verleden zijn door dit soort informaties die bij de verkeerde personen terecht kwamen hele wateren totaal om zeep geholpen voor de lokale vissers omdat iedereen er in 1x moest vissen sterker nog vaak riepen ze ook nog dat ze al lang van plan waren om daar te gaan zitten.

Ook de reakties hoe goed bedoeld van anderen ook vindt ik niet altijd terrecht gezien je leeftijd en de voorbeelden die je geeft ,maar probeer eens via via een karperkennis te vinden die jouw wat kan leren of met je wil vissen dit kan heel leerzaam zijn ooit ben ikzelf zo begonnen en heb veel mogen leren van een oude visser met veel ervaring.

En mensen mochten er weer van dit soort vragen worden gesteld kijk dan even naar de leeftijd van de persoon en probeer hem dan via PB even op de hoogte te brengen hoe het eigenlijk hoort te werken hier.

Maar ga niet elkaar proberen om zeep te helpen met deze discussies ,dat heeft geen zin,ik moest dit even kwijt sorry voor het ongemak.

Gr Paul Veenendaal 8)
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 18:19

bedankt voor het begrip maar het heeft weinig met mijn eigen ervaringen te maken , kdenk wel dak al beetje weet over karpervissen hoor !
tgaat gwn over DE IJZEREN MAN in weert ... kan toch zo moeilijk zijn om te zeggen hoe diep het daar gem. is en wat het gem. gewicht van de karpers is ( als er al karper zit ... )

MVG,
jannick
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

05-05-2004 18:31

Beste jannick

heb toch echt geprobeerd je op een redelijke mannier dingen uit te leggen vooral over gewichten en de gevolgen daarvan,en eigenlijk moet ik dit via een PB doen ,maar geloof me als je 15 bent heb je nog een hele lange weg te gaan om te leren zeker wat betrefd karpervissen .

Ik ben 50 en vis pas een jaartje of 40 maar zelfs ik leer nog dingen door op te letten en te luisteren,zelfs van jongeren al klinkt dit misschien raar in je oren.

Verder wil ik er ook geen woorden meer aan vuil maken.

Gr Paul Veenendaal 8)
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

05-05-2004 18:45

[quote="paul veenendaal"]Beste jannick

misschien zijn je bedoelingen niet verkeerd geweest,maar de vragen die er gesteld worden zijn meestal van andere aard ,en heeft niet zo direkt met info te maken wat betrefd karpers en gewichten die er zitten.

persoonlijk ben ik ook redelijk allergies op dit soort vragen,want hoe goed bedoeld misschien van jouw ,in het verleden zijn door dit soort informaties die bij de verkeerde personen terecht kwamen hele wateren totaal om zeep geholpen voor de lokale vissers omdat iedereen er in 1x moest vissen sterker nog vaak riepen ze ook nog dat ze al lang van plan waren om daar te gaan zitten.

Sorry hoor paul maar sinds jij op ons thuis water vis zijn er een hele hoop vreemde komen vissen, ze komen van alle kanten uit het land, omdat jij ze uitnodigd, ik vind dit niet erg maar ga hier dan niet roepen dat je er allergies voor bent!!!!!!!!!!!!
grt gradus
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

05-05-2004 18:46

Ach Paul,

Sommige leren alleen door er zelf de dupe van te worden. Zal voor Jannick niet lang duren en hij ondervind dit zelf ook. Helaas zijn er door zijn toedoen nu ook andere de dupe van. Dat is en blijft jammer, jong en naief!

Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 18:46

hja kweet het dat ik nog laaaaange weg moet aflegge :)
en ik vind het ook heel leuk om dingen te leren , ik ben nu momenteel bezig met men vismaat ( hij is 14 ) en samen doen we veel en denken veel na over het karperen
en ik ga ook af en toe eens de bib langs om boeken te huren , om zoveel mogelijk te leren , zo doen jullie het toch ook soms ... wel voor mij is het carpboard een heeeeel groot boek , ma blijkbaar eentje met veel geheimen ... :(

MVG,
jannick
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 18:48

[quote]Ach Paul,

Sommige leren alleen door er zelf de dupe van te worden. Zal voor Jannick niet lang duren en hij ondervind dit zelf ook. Helaas zijn er door zijn toedoen nu ook andere de dupe van. Dat is en blijft jammer, jong en naief!

Bart[/quote]

nu krijg ik weeral vanalle verwijten naar men kop gesmeten door weer zo'n "ervaren visser" ...
kdenk da ge es zelf moet nagaan hoe gy waart in uw jeugdjaren ...

jannick
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

05-05-2004 18:56

Jannick,

Is geen verwijt hoor. En je hoeft me echt niet als ervaren visser te beschouwen. Het is alleen heel erg jammer als je watertje straks naar de verdoemenis is geholpen door andere!

Het is gewoon verstandiger om dergelijke informatie in een kleine groep te houden en zeker niet op internet o.i.d. te plaatsen.

Zie het als advies en niet als een verwijt.

Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-05-2004 18:59

waarom denkt ge da er een PB bestaat ... :roll:
ofk da nu vraag aan een visser die aant visse is in de ijzeren man , of iemand sturrt me een pb met die info ...
en gy doet precies alsof k da tege iedereen zoma ff gaan rondvertellen enzo , kben geen hollander zenne ( nu zenk mss grof , ma kvind na al die aanvallen op mij , ik ook es mag aanvallen eh ! )

jannick