Vispeiling Kanaal Wessem-Nederweert..

Plaats reactie
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

02-04-2004 09:52

Ik heb begrepen dat er afgelopen woensdag een vispeiling is geweest bij kanaal Wessem-Nederweert. Weet iemand hier wat meer van?? Ben wel eens benieuwd naar de uitkomst van deze peiling.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

02-04-2004 18:12

Goedemiddag,

Anders ik wel......

Cheers,"GRUM"
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

02-04-2004 20:11

op kanaal wessem is bij de peiling bar weinig gevangen heb ik van een kameraad gehoord die geholpen heeft
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

02-04-2004 20:41

Inderdaad Bart,

Heb ook van betrouwbare bronnen begrepen dat het bestand schrikbarend achteruit is gegaan sinds slaatste peiling!!!!!
Heel erg jammer!!!!! :cry: :cry: :cry:

Mvrgr Guido
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

05-04-2004 10:39

Iemand enig idee waaraan dit te danken is? Worden er verder nog acties ondernomen om het bestand weer op te krikken?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-04-2004 16:24

Heren, kunnen jullie mij vertellen wat die peiling inhoud.
Een hengelvangstregistratie over een langere periode is vrij betrouwbaar om tot een goedinzicht te komen wat er aan karper bestand is.
De paaitijd is op veel wateren ook een mogelijkheid om een redelijk beeld te krijgen.
Als de karper nog op de overwinterplaatsen verblijft en die wordt niet betrokken bij de peiling krijg je geen juist beeld van de situatie.

Jeffrey, je weet ongetwijfeld wie het visrecht heeft vraag daar naar de gegevens.
De opdracht om te komen tot de peiling (afvissing?) komt van hen af.

Mvr, Peter
Christian Piepers

09-04-2004 20:47

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat slechts 1 karper gevangen is !!!!

Zou de rest allemall in de modder liggen of wellicht ergens in de pan ?

Wellicht zwemt het merendeel ook "vrolijk" ergens anders.


Maar ook zoals op de Noordervaart zal de OVB dit wel eventjes gaan rechttrekken !!!!

Daarom adviseer ik alle media-geile vissers: denk aan je eigen toekomst als je weer eens wilt opscheppen met je biggetje want anders vang je binnen de kortste tijd overal alleen nog maar knollen !

Met cynische groet,

Chris
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-04-2004 22:14

Chris, de Noordervaart is een ander verhaal.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#109102

Peter
Christian Piepers

09-04-2004 22:26

Een ander verhaal inderdaad, maar een gelijke oplossing; let maar op mijn woorden.

Typisch Nederlands uitzettingsbeleid: achter de feiten aanlopen en maar doen alsof we alles zo goed onder controle hebben en de wijsheid in pacht hebben.

Ach ja, gelukkig is nachtvissen in Belgie er eindelijk door. Daar zijn ze iets verstandiger naar mijn mening.

Groet,

Chris
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-04-2004 10:02

Beste Ghris

Wat zijn de feiten, niet zoals jij ze weergeeft.
Karperuitzetting gebeurd niet meer zoals in het verleden, op enkele uitzonderingen na gelukkig maar. In het verleden was het een kwestie van klagen bij de betreffende HSV dat er geen karper meer gevangen werd, en de OVB dumpten weer een partij schubkarper.
Dat gebeurt op veel waters nog wel met brasems en voorn maar dat is een ander verhaal.
Witvissers kregen de pik op de karpervissers de bekende problemen weet je nog.
Wat de ‘HSV ST Petrus’ betreft is dat niet een goed voorbeeld voor ons landje.


Gecontroleerde Spiegelkarperprojecten zijn er op tal van regio’s in ons land, ook wij zijn er hier in Brabant mee bezig. Versta je dit als achter de feiten aanlopen.

Wil je zaken veranderen de koppen bij elkaar steken als karpervissers, wordt lid van de KSN vraag advies ga naar vergaderingen daar zal het moeten gebeuren klagen op dit board brengt je niets verder.

Het vissen in Nederland is niet te vergelijken met België, HSV zo als bij ons is kent men er nauwelijks.
Wat dit met karperuitzetting te maken heeft is mij een raadsel.

Mijn vraag naar jullie toe die vissen op het stuk kanaal waar we hier over praten, wat zijn jullie vangsten afgelopen jaar ter plaatsen.
Doe een Enquête onder de karpervissers over een periode van bv 3 jaar daar kan je conclusies aan verbinden. Ga met zijn alle naar vergaderingen toe van de HSV die het visrecht heeft. Je komt dan met feiten die je kan onderbouwen hier op de Zuid-Willemsvaart en op andere plaatsen in ons land is het niet anders gegaan.

Peter
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

30-04-2004 07:16

Ik begrijp heel goed dat het soms moeilijk is om over elk onderwerp een mening te hebben die goed onderbouwd is. Toch wil ik proberen de zaken die jullie beschrijven wat toe te lichten.

Ik ben lid van HSV St Petrus, penningmeester van de Karpercommissie van diezelfde vereniging en lid van de visstand beheer commissie (VBC). Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik weet waar ik over praat in relatie tot visstandonderzoek en beheer van de kanalen voor de komende jaren.

Naar aanleiding van het beheerplan dat in samenwerking met de OVB is opgesteld hebben we besloten dat het afvissen van bepaalde stukken kanaal zou moeten helpen bij de plannen voor de toekomst. Helaas is een HSV maar één van de vele "benutters" van het water. Ook andere groeperingen hebben soms hun belangen bij het inkleden van een water.

Als voorbeeld wordt bijvoorbeeld de Noordervaart genoemd. Daar wil ik wel even op ingaan. Het zal voor de mensen die het water kennen geen nieuws zijn dat dit water jaarlijks haast dichtgroeit van alle waterplanten. Die waterplanten zorgen er niet alleen voor dat het (karper)vissen op afstand soms behoorlijk lastig is. Ook de camping die aan het water ligt en kano's verhuurt heeft er last van. Kanovaarders kunnen namelijk in die erwtensoep ook haast niet meer vooruitkomen. De camping heeft vervolgens hulp ingeroepen van de gemeente en deze hebben deskundigen in de hand genomen. Wat er toen besloten is zal geen enkele visser echt toejuichen.

Er wordt circa 1300 kilo aan graskarper uitgezet en nog een vergelijkbaar gewicht aan karper. We hebben als bestuur van de Karpercommissie(Herman Coenen en ik) samen met het bestuur van St Petrus er alles aan gedaan om dit te voorkomen. Die 1300 kilo graskarper (het aantal dat berekend is om het water niet te laten dichtgroeien) gaat namelijk ook groeien en dat betekent dat er over een paar jaar (veel) meer planten gegeten worden en dat het water zou kunnen veranderen in een snoekbaars-brasem type water. Wat troebel en met een modderige weinig planten bevattende bodem. Ook de hoeveelheid karper die aan dit water is toegevoegd is onprettig. Gedachte van de deskundigen was, als de karpers gaan grondelen wordt het water wat troebeler en ook dat zorgt voor minder zonlicht in het water en dus minder plantengroei.

Even alles op een rijtje. Vanuit de optiek van de camping: :D
Prima oplossing, klanten kunnen weer kanoën.

Vanuit de optiek van de vissers: :evil:
Slecht plan voor de langere termijn.
Het extra uitgezette bestand geeft een opleving aan vangsten van vooral kleinere vis, maar de grotere vissen uit het oude bestand zullen veel meer voedselconcurrentie krijgen.
Het mooie water met veel variatie van nu zou kunnen veranderen in een troebele bedoening.

Het ligt dus lang niet altijd aan een HSV als dingen anders lopen dan je als visser zou willen. Ook is de HSV dus niet de enige die voor een aanvulling van een visbestand kan zorgen. Ik wil graag afsluiten met benadrukken wat Peter Otte ook aangeeft en dat is het belang van deelname aan jaarvergaderingen en bijeenkomsten van een HSV. Als we ons samen sterk maken voor onze belangen maken we een grotere kans om invloed uit te kunnen oefenen dan nu. Je moet er wél wat voor doen. Thuis afwachten en vervolgens commentaar hebben dat het slecht geregeld is, is het makkelijkste wat er is.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-05-2004 12:00

Beste Peter.

Er blijven toch nog wat vragen over.
Mij is altijd verkondigd dat degene die de visrechten heeft de enigste recht persoon is die vis uit mag zetten. Die liggen wat het stuk Noordervaart waar we hier over praten toch bij de ‘HSV ST Petrus’?
Afgelopen jaren werd de Noordervaart open gehouden met behulp van snoeiboten is mij verteld.
Het uitzetten van grote hoeveel heden graskarper bleek op termijn goedkoper, en voor Rijkswaterstaat effectiever. Het verhaal van de schubkarper uitzetting is mij nog niet duidelijk, zeker in samenhang met de spiegelkarpers die daarna nog zijn uitgezet.

De heren deskundigen waren toch van de OVB, of heb ik het mis. Het visstand beheersplan op gesteld door de OVB. En het advies tot uitzetten van de hoeveelheid graskarper en schubkarper door de OVB, is dat met elkaar te rijmen.

Ik waardeer jullie werk zeer, en hoop dat er nog vele karpercommissies binnen de HSV verschijnen. Voor advies hierin kan men zeker bij onze KSN terecht. Regionale CBB
(Commissie belangen behartiging) worden in verschillende delen van ons land opgericht.

Mvg,

Peter
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

01-05-2004 12:29

Volgens mij klopt dat ook wel. De visrechten zijn echter niet alleen van St Petrus (Weert) maar ook van de visvereniging uit Meijel. Dat van die snoeiboten klopt ook maar werd toch als onvoldoende beoordeeld. De schub en spiegelkarper uitzeting zijn om twee redenen gedaan. In eerste instantie om de oude karperpopulatie met wat nieuwe aanwas te verrijken (daarvoor waren die spiegeltjes besteld). Pas later werd de beslissing genomen om 1300 kilo graskarper en 1450 kilo karper uit te zetten met als doel het beheersbaar houden van de plantengroei.

Wat je zegt is juist. De deskundigen waren van de OVB. Ik heb hier nog indringend met hen over gesproken maar zij verklaarden dat met de volgende reden. Als men om een oplossing vraagt waarin het water van overtollige plantengroei moet worden ontdaan is dit een passende hoeveelheid. Als je het zou hebben over een evenwichtige opgebouwde populatie zou je het over andere aantallen hebben. Het zijn dus beide passende antwoorden op twee verschillende vragen. Als je aan mij vraagt of dat te rijmen is met het advies in het visstand beheersplan is het antwoord wat mij betreft nee.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-05-2004 13:51

Vreemd dat de ‘OVB’ een dergelijk water type voor ogen staat.
De ‘NVVS’ is voorstander van een ander type water Marco Kraal heeft ons dit bij gebracht.
Hoop de heren (deskundigen) hier nog eens op aan te spreken.

Goed dat de zaken nu een ander daglicht komen te staan. Is mij en ik hoop andere een stuk duidelijker geworden.

Mvg,

Peter
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

01-05-2004 21:51

Tja Peter, wat moet ik er verder nog op zeggen. Ik vind het allemaal ook een beetje een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Toch wil ik de "schuld" zeker niet geheel bij de OVB neerleggen. Mijns inziens zijn de betrokken gemeentelijke apparaten de voornaamste oorzaak. Zij hebben immers aangedrongen op een "passende" oplossing. Helaas lijkt het erop dat de economische reden wederom het meest belangrijk is. Laten we hopen dat het meevalt en dat we vanuit de visstandbeheer commissie, de betrokken hengelsportverenigingen en de Karpercommissie voldoende invloed kunnen uitoefenen om tijdig in te grijpen als over enige tijd blijkt dat het bestand inderdaad te groot is.

mvg,

Peter
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

02-05-2004 10:04

Even een reactie van mijn kant,

de snoeiboten:
Deze zijn vorig jaar , ik meen in juni op het kanaal geweest tot aan de camping(vanaf daar tot beringe niet meer) er is toen nog wat heisa geweest vanuit die camping omdat het gevaarlijk zou zijn als er mensen in het kanaal vielen, want dan maak je geen kans met al die troep. ze hebben tot de camping gemaaid, omdat je dan een doorstroom creeerd door het deurnes kanaal, dat is wat men wil, en daarom hebben ze de rest maar niet gedaan.
Na die maai periode liep het een paar weken als een trein :D maar dit terzijde. wat ik wel wil aangeven is dat de vissen plotseling veel activer waren. maar na een paar weken zat t weer dicht dus de pret was zo voorbij.
Om het wier probleem aan de noordervaart goed te bevatten moet je eens proberen om 1 vierkante meter stek wiervrij te maken, maak je borst maar nat, want der is bijna geen beginnen aan. en na drie voerbeurten ken je weer opnieuw beginnen (als je stek in de zon ligt)
Wat ik aan wil geven is dat een partij graskarper, (ze zullen wel klein zijn geweest bij uitzetting) hier niks aan kan beginnen, en waarschijnlijk zwemt 80 % nu op een of ander aftakking van de nv, zoals het deurnes kanaal? Prbleem 2 met die graskarpers : de noordervaart is een van de beste snoek/ baars/ snoekbaars wateren die ik ken, ik vang der tenminste altijd heel goed in de winter. Nu zal zon snoek best een smal gras karpertje lussen denk ik. een paar weken terug is trouwens weer gemaaid, hoe ken dit. er zitten toch graskarpers op? en toch nog maaien? was trouwens wel weer nodig!

Persoonlijk maakt t me niet zo veel uit dat er vis wort uitgezet, ik heb er niet zo veel last van. maar de meeste locale vissers waren der zeker nie zo blij mee. Als je dan vissen uitzet doe het dan in overleg met de hengelsport vereniging en de karper commissie aldaar.

Nog 1 ding ik dacht altijd dat je alleen graskarper mocht uitzetten op afgesloten water?

gr wiliam,
Plaats reactie