Stekken geheim houden

Plaats reactie
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

11-04-2002 13:08

vooral als je wilt beginnen zijn een paar tips handig. en je weet zelf wel aan wie je een tip geeft, een serieus visser of een popie-jopie doe tientallen kilo's bolies dumpt en teleurgesteld naar huis gaat.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

11-04-2002 17:25

Ik vind ook dat je absoluut niet hoeft te vertellen waar je expliciet zit te vissen.. Gebruik daarom zelf ook vaak topload om mensen toch een beetje op het verkeerde been te zetten.. Maar info in het algemeen over viswater, bijv welke plassen, bodem, diepte en smaken vind ik dat je je niet druk hoeft te maken.....

Zeker niet door iemand anders daar op aan te spreken........
R.Koopal
Steven Stegeman
Berichten: 97
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rekken, Gelderland

11-04-2002 22:17

Je exacte stek hoef je toch ook niet te vertellen? Maar als ik als beginnend karpervisser wil weten waar ik in de omgeving goed kan karperen is dat toch geen probleem? En dat is zeker geen stekpezen!
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

11-04-2002 23:30

Op 2002-04-10 23:12, schreef Rogier Koopal:
Weet je dat het zover met sommige mensen hier gaat dat ze mailtjes gaan sturen dat ik niet mag zeggen dat je ook op de Mussels mag vissen??!! En dan ook nog spreken namens de meeste vissers... Waar zijn we in godsnaam mee bezig???

GR

Beste Rogier ik hoop dat je begrijpt dat er mensen zijn die geen reclame voor hun wateren willen maken.
En daarom ook niet alles willen vertellen over het water.
Zo is dat ook met de mussels als Jan en alleman er gaat vissen zit het binnenkort helemaal vol met vissers.
En als gevolg nog meer dressuur wat het nog moelijker maakt.
Begrijp me niet verkeerd want ik heb er verder geen moelijkheden mee hoor !
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

12-04-2002 00:08

Ik snap best dat je je druk maakt over dressuur.. Zeker op de Mussels, maar als ik eerlijk ben en jij ook is het in de zomer al camping taferelen.... En daar doet een post van mij niet veel aan....

Ken jij trouwens Jarno?? Volgens mij ken ik z`n familielid Anne wel...

gr
R.Koopal
Hans-Peter van Ee

14-04-2002 20:47

Eus

Het opengooien van de Zwaan is gedaan door de lokale vissers van dit water.
Dhr. Aalten wierp zich op als ghost-writer van het artikel en daarmee loop je in Nederland de kans dat 'andersdenkende' met kritiek komen.
Mij is wel duidelijk geworden, waarom de lokale vissers naar buiten kwamen met het water.

Geheimhouding is wel iets wat past bij de Nederlandse karper-cultuur.
Men kan toch gerust over een water schrijven zonder de naam te noemen??
Wie een beetje moeite doet, kan echt wel aan info komen.
De boilie heeft er voor gezorgd dat karpers voor een ieder te vangen zijn.
Moet nu ook nog eens allerhande informatie op straat worden gegooid??
Waarom altijd maar weer dat gemakzuchtige, en waarom niet gewoon aan de slag gaan, en het zelf ondervinden??

Vertel iemand waar een 20kg+ karper zwemt en het wordt geheid drukker, op het water waar de vis zwemt.
Hopelijk zwemmen er in de toekomst overal veertigers, dan komen bepaalde wateren eens onder de druk uit waar ze nu onder lijden.
Want we hebben water zat om de hengeldruk beter te kunnen spreiden, het blijft momenteel echter zo dat veel vissers grote karpers achterna jagen.
Zolang dat de trend is mag een ieder van mij zwijgen.

met werkende groet

HPE
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-04-2002 21:51

Menno,
We mogen dan wel veel meer water hebben dan onze zuiderburen, qua aantal grote vissen verliest Nederland het toch dik.
Ik denk eerder dat het een kwestie van mentaliteit is.
Op openlijk praten over wateren rust hier gewoon een taboe omdat mensen graag zelf met die grote vis op de foto staan.
En hoe kennen zij dat water dan waar ze die grote vis hebben gevangen? juist, van andere vissers.
Ik zeg niet dat iedereen nou z'n wateren direct prijs moet geven, maar die overdreven geheimzinnigheid gaat soms een beetje te ver.
Geheimzinnig doen over wateren waar half nederland al heeft gevist slaat echt nergens op.
Heb je aan de andere kant zelf een water gevonden waar nog niet of nauwelijks gevist wordt (zoals ik) dan is spreken zilver maar zwijgen nog altijd goud...
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-04-2002 22:08

Dat mensen wateren en stekken geheim houden komt mijn visserij alleen maar ten goede. Ik ga zelf het liefst op een water vissen waarvan het bestand bijna tot niet bekend is. Ik vind het veel meer voldoening geven om zelf achter het bestand te komen. Elke run meer adrenaline. Tuurlijk vis ik ook regelmatig op wateren waarvan een hele hoop bekend is. Als je geen tijd hebt om je huiswerk te doen of je een plotselinge onweerstaanbare drang om te vissen krijgt is dat gewoon een uitkomst. De kans op vangst is meer aanwezig. Toch heb ik elk jaar weer een paar wateren op m'n lijstje staan waarvan ik bijna niets weet en ik heerlijk tegenaan kan gaan. Ik denk maar zo, hoe meer blanks des te hoger wordt de waardering als je er een vangt, ook al is het een knolletje. De meeste rust en mooie natuur vind je nog altijd op de wateren waar weinig tot niet gevist wordt. Dus van mij mag iedereen z'n mond houden.

Bart.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2002 05:25

HPE, in je reactie naar Eus geef je een hoop stelligen weer maar niet een waar een duidelijke mening achter zit.
In mijn ogen zitten jullie zelfs redelijk op één lijn.
Menno, jij kan blijkbaar ook goed lezen :smile:
groet MB
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-04-2002 11:47

Menno,
Wat ik bedoel met weinig grote vis is dat een hoop wateren voor bigfish-hunters oninteressant zijn en we met z'n allen massaal op de wateren duiken waar nog wel enige grote vissen zwemmen.
Zo kunnen we dan wel een hoop water hebben maar op deze manier wordt het aan bepaalde wateren toch ontiegelijk druk, en ontstaat een soortgelijke situatie als in bijv. Belgie.
Als jij denkt dat er in Nederland net zoveel of nog meer grote (ik bedoel 20kg+) vissen rondzwemmen ben ik wel erg benieuwd geworden naar de wateren waar jij dan vist.
Als ik een straal van 35km om mijn huis heen trek weet ik er welgeteld 1 te zwemmen van meer dan 20 kilo.
Vind jij dit veel?
En denk niet dat ik niet op de hoogte ben, ik vis overal en praat met heel veel verschillende karpervissers.
Misschien is het in jou omgeving anders en zijn er daar nog weinig beviste wateren (ik kan het me niet voorstellen)ookal weet ik dat het gemiddeld gewicht van jou thuiswater veeeel hoger ligt dan wat ik hier in de randstad vang.
In ieder geval bedankt voor je reactie's.
Groetjes, Eus.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2002 12:08

ik vind het heel notmaal dat als je bijv een water ontdekt hebt dat je dit voor je houd er zijn mij teveel voorbeelden dat een water verkloot is door een stelletje randebilen die zich karpervisser noemen

mvg martijn

ps het word weer tijd dat mensen zelf weer eens op onderzoek uit gaan ipv altijd maar te teren op info uit boekjes internet etc
Hans-Peter van Ee

15-04-2002 22:28

Menno

Ik denk dat wat jij als reden geeft, niet voor alle vier de locals opgaat.
Wat iemand echt drijft om naar buiten te treden, dat weet men nooit voor de volle honderd procent zeker.

Michael

Stel ik heb een wereldstek en vang er de éné na de andere mooie vis.
Vervolgens vertel ik het aan een vismaat, en die vangt ook goed, en hij verteld het ook weer door.
Nummer drie is echter een verdwaalde dwaas, en door zijn toedeoen sterven er een aantal vissen.
Wie is de grootste eikel??
Ik die moet leren dat van zwijgen, goud nog harder gaat glimmen, of nummer drie, die de vissen vakkundig om zeep helpt??

met zwijgende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-04-15 22:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-04-2002 23:07

Hans-Peter,

Wanneer 's morgens heel vroeg de zon eerst purper, dan rood en overgaand in Oranje opkomt, en 's avonds toch bloedrood weer ondergaat dan was het een dag dat je nummer twee en drie niet nodig had.

Sportieve groeten Henk
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

15-04-2002 23:25

:-?
Laatst gewijzigd door Martijn Hofman op 15-01-2008 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

16-04-2002 09:26

Ja dat valt mij ook altijd wel op. Heb je er een zooi moeite in gestoken om het bodemverloop een beetje te leren kennen, dan komen er van die lui bij je staan praten die even verwachten dat je ze uitgebreid gaat vertellen hoe het dan precies in mekaar steekt. Waar de plateau's zijn en waar zich de vis het meeste ophoudt.

Men wil altijd wel vangen maar er geen malle moer moeite voor doen. Koop een bootje zou ik zeggen en ga zelf op onderzoek uit.
Vissie kump zo!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2002 11:30

op zich ben ik altijd vrij open maar vooral de laatste tijd merk ik dat er een groep vissers bij is gekomen die nog nauwelijks zelf iets hebben ontdekt en alleen teren op anderman info, op zich is daar niks op tegen ik zelf ook niet de hair uitgevonden maar we gaan nu de kant op dat je asociaal gevonden word als je niks zegt

gr martijn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-04-2002 19:57

Martijn, je hebt gelijk .. en hoe erg het ook is, dat zijn vaak leeftijdsgenoten van mij. Stekinfo word ze met de paplepel ingegoten... Ikzelf wens soms nog wel eens dat ik ook begonnen was met het wakertje, zal wel raar klinken. Ik denk dat het internet een positief en ook een negatief effect op karpervissen heeft. Waar is die geheimzinnigheid gebleven, waar is die moeilijkheid gebleven en bovenal...waar is de uitdaging als je vaak zelfs gezegd word met welk aas en weertype je die bepaalde vis kan vangen ???

ik vraag het me af...

stefan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-04-2002 20:43

Ik vind dat jullie nu wel HEEL erg CRU reageren.
je kan iemand toch een beetje opweg helpen ?
Jullie beginnen meteen van NIETS VERTELLEN bla bla...
ik vind dat je best iemand een beetje op weg mag helpen.
en nu ga je me niet vertellen dat jij toen je begon nooit wat aan iemand gevraagt heb.
want IEDEREEN wil wel eens wat weten, je kan wat uitproberen, maar als je wat wil weten hoe je het uitproberen het beste kan aanpakken vind ik best dat je het mag vragen, en dan niet meteen van ja en je probeerd niets zelf enz enz...
mensen iedereen moet eens beginnen, ik vertel niet dat je alles moet voorkauwen, maar een beetje hulp mag best op z'n plaats wezen.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

16-04-2002 22:30

Geheim houden van dingen geeft bepaalde voordelen! Je maakt van je eigen werk geen werk van een ander. Andere zullen daar soms niet dankbaar voor zijn, maar later wel.

Wat goed is, is als ze hun water zelf verkennen. Vooral jonge vissers die dit voor de eerste keer doen. Leg hun uit hoe ze het moeten doen enz. enz. Ik denk dat ze je daar dan wel dankbaar voor zijn.

[Voor niets gaat de zon op]
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

16-04-2002 23:13

tuurlijk mag je 'beginners' een beetje op weg helpen

het meeste leer je toch door zelf heel veel te vissen en vooral te vangen, zoek de wateren dus uit waar je ze 'gemakkelijk' kunt vangen!

maar neem ze ook eens mee die jongens, ik ben zelf ook in het begin veel mee geweest met mijn oom, alleen maar om te kijken! ik heb daar een hoop van geleerd en het virus is ook nog eens overgeslagen :smile:

groete
matje
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-04-2002 11:36

christiaan..
als je goed gelezen hebt gaf ikal aan dat iemand helpen geen kwaad kan..vertel mij wat ik ben 2 jaar lang jeugdbegeleider geweest! alleen komen we nu op een punt in de visserij dat je niet eens iets geheim MAG houden want dan ben je egoïstisch, dat kan er bij mij niet in! als ik na lang zoek denk en graaf werk (jawel ook info zoekn op internet!) een top stek heb lopen waar de vissen mijn net in rollen dan hou ik gewoon mijn mond omdat anders binnen de kortste keren mijn stek/water verziekt is door anderen

mvg martijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-04-2002 13:31

ik heb er totaal geen problemen mee met mensen helpen.
maar zoals IK ook al een paar keer gezegt heb, er is een grens...
en die grens ligt tussen opweg helpen, en je stek bloot leggen.
bij de een ligt deze verder bij de een dan bij de ander.
iedereen hier zijn eigen mening in voor wat hij/zij wel/niet wil vertellen.

Ik bedoelde mijn post niet negatief hoor.., (*ok zo kwam het wel over :grin:)
maar zoals ik jou post las (*mischien verkeer begrepen/gelezen van mij ?) leek het erop dat je niemand een beetje opweg wou helpen....

met VRIENDELIJKE :wink: goet..,
Christiaan.
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

17-04-2002 16:14

Wat een geheimtaal.

Je kunt beginners helpen met de keuze van hun water en de plaats waar ze in dat water vissen door ze te vertellen waar ze op moeten letten en waarom ze daar op moeten letten. Bijv. bodemverloop, begroeing, windrichting, temperatuur, bellensporen, waar duiken de koeten, zonhoek, etc, etc.
Dergelijke info is voor veel beginners nieuw, vaak ook omdat ze de basisschool van het vissen, nl. gewoon beginnen als kind met je vaste hengel etc. hebben overgeslagen.
Zo hoef je niet per se je stek bloot te geven en help je mensen toch op weg. Met deze kennis op zak kunnen ze dan hun eigen pionierswerk doen.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-04-2002 19:16

Voor mij is het prijsgeven van een water vooral afhankelijk van de mensen waaraan je de info geeft.
Als ik een water bevis waar ik mooie resultaten behaal, zeg ik dat heus wel tegen collegavissers. Wel enkel aan vissers die ik ken of vertrouw. En dat hoeft niet per se een vriend te zijn, via het vbk heb ik ook al mensen leren kennen die ik eigenlijk bijna nooit zie, maar waar ik wel van weet dat het serieuze vissers zijn.
Een topwater of een topwater in wording wordt na verloop van tijd toch door de massa overspoeld, met alle gevolgen vandien. Ik zie zo'n dingen liever (of helemaal niet) gebeuren als ik er al weg ben, en dat heeft niets met egoïsme te maken.

Waar ik niet zo voor te vinden ben is de naam van een water gewoon op het net te gooien, gebruik hiervoor gewoon de privéberichten.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

18-04-2002 09:52

Maar hoe doe je het dan als je informatie over een bepaalde plas/meer/kanaal wil weten?? Stuur je iedereen dan een prive berichtje????

Trouwens Henri, jij slaat een spijker op z`n kop.....

gr
R.Koopal
Plaats reactie