Vis aanraken?

Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

04-01-2004 17:10

Als ik de visvakbladen er op nalees, zie ik heel vaak mensen met een karper op de arm of met "geposeerde" karpers. We hebben er allemaal de mond vol over wat er kan gebeuren als je karpers overzet in ander water (overdracht van ziektes!), maar we denken er blijkbaar heel anders over als we onze grote vriend(in) gevangen hebben en op de foto willen krijgen. Dan is het blijkbaar toegestaan/noodzakelijk om de karper als een fotomodel op de plaat vast te leggen! Zijn er nog wel mensen die nadenken over de ziektekiemen die mensen aan hun lijf hebben hangen?
Mijn idee van sportvissen is: vis opsporen, netjes drillen, landen en op de onthaakmat netjes onthaken zonder al te veel onnodige aanrakingen, snel meten en wegen, foto maken en snel terug in het water waar onze grote vriend(in) nu eenmaal thuishoort. Waarom vindt men het zo interessant om de karper als een soort pasgeboren baby op de arm te nemen? Ik ga er zelf van uit dat de karper het zelf helemaal niet spannend vindt! Wat zijn jullie gedachten hierover?
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-01-2004 18:32

Sportvissen is niet gezond voor vissen, welke onthaakmat je ook gebruikt, dus laten we ook niet doen alsof dat zo is.

Wel zie je vaak dat men natte handen heeft,maar dan wordt de (zware) vis vervolgens tegen de bovenarmen of tegen het lijf aangehouden, waar dan vaak een droge trui omheen zit,en dat is nóg slechter,dus doe dat zo weinig mogelijk. Probeer de vis gewoon rechtop te houden, of hem tegen je ontblote bovenarmen te laten rusten...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-01-2004 18:37

En wat te denken van al die zg. vissers die zo nodig een horloge en ringen om moeten hebben tijdens het fotograferen..............
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-01-2004 18:48

Dennis, had jouw vader zijn horloge ook nog omtoen hij jou vasthield?

:)

vr gr

Sjoerd
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

04-01-2004 19:07

Vissen is slecht voor de vis, daar komt het op neer.

Denk dat een mat slechter is dan een paar handen, als het goed is hebben op een mat al vele vissen met bijbehorende ziektekiemen gelegen.
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

04-01-2004 19:10

Danny wat jij daar zegt helpt dat dan wel tegen ziektekiemen.Rustig drillen,en rustig op de onthaakmat,snel wegen,een foto en weer terug.Ik denk dat iedereen zuinig op de vissen is.Je zegt zelf dat je de vis ook op de foto zet zoals ieder ander.Dus dan wil ik wel eens weten wat jij er anders aan doet om ziektes te voorkomen.

mvg sergio
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

04-01-2004 19:24

gfgf
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-01-2004 19:39

Hoi Danny, wat een flauwe kul zeg. Als je werkelijk denkt dat wij karpervissers ziektekiemen kunnen overdragen op karpers, dan zou je ze helemaal niet aan moeten raken, ook niet op de mat moeten leggen die je zelf in je hand hebt gehad. Niet gaan vissen dus!

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2004 19:41

Dit doet me denken aan latex handschoenen :lol:
de rest denkt U er zelf maar bij (lees 04-2003)

MVG,
Peter :P
henk gerressen

05-01-2004 07:13

dan mag je ook niet meer zwemmen in je vis water :o :o :o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-01-2004 10:30

mannen wel es bij het volgende stilgestaan???
Uit een onderzoek dat ik es gelezen heb blijkt dat het vastpakken van ene vis met DROGE handen minder schade teweegbrengt, waarom? door het simpele feit dat je dat veel meer grip hebt op een vis en deze dus veelminder snel valt! Persoonlijk denk ik dat het vastpakken van een voorn met droge handen meer schade berokkent dat een karper daar een voorn veel kleiner is en de slijmlaag veel dunner is
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-01-2004 10:51

Martijn,

Geloof je dat echt??
Als je met droge handen de vis beetpakt, beschadig je zijn slijmlaag! deze slijmlaag dient als bescherming voor de vis, voor infecties e.d.

Als je de vis met droge handen oppakt, zijn ze trouwens binnen seconde helemaal nat, of laat je de vis eerst een half uur opdrogen in het zonnetje?

Je hoort een karper vast te houden met je handen onder de kop en aarsvin, als je dan je ellebogen op je knieën laat rusten kan er niks gebeuren met de vis, als je een onthaakmat eronder hebt liggen kan je de vis na het fotograferen weer op de mat leggen en vanuit de mat het water inbrengen! Zo beschadig je de vis niet, neemt niet weg dat het visje er totaal niet blij mee is...
Er komt wel een hoop stress bij zo'n vagst kijken voor de karper...
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-01-2004 13:01

Martijn,

elke beschadiging van de slijmlaag, hoe klein ook, kan infecties of parrasitaire overdracht tot gevolg hebben. Dus of je nou een voorn of een karper met droge handen beet pakt dat maakt voor het risico van dit soort dingen niets uit. Als we allemaal het allerbeste met onze "vriend" voor hebben, moeten we allemaal stoppen met vissen.
Dit doen we niet, dus zorg dat je de vis zo zorgvuldig mogelijk behandelt, en zoals boven aangegeven kan een trui, die natuurlijk normaal gesproken ook droog is, funest zijn voor de vis.

Denk aan elk detail, en zorg dat ie zo snel mogelijk weer zijn baantjes weer trekt.

Groeten
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-01-2004 13:07

uhm...ik heb geen cursus omgaan met karper nodig hoor!
Ik praat niet iedereen na zoals iedereen hier opt board als je een voorn met droge handen vastpakt dan zal zijn slijmlaag over zijn gehele lichaam beschadigen(kleine vis) bij een karper maar een gedeelte, ik vod het een interesant onderzoek en wel iets om over na te denken!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-01-2004 14:05

Martijn,

ten eerste geef ik geen cursus, ben ik niet bevoegd voor, ten tweede praat ik niemand na. Het is gewoon zo dat een beschadiging aan de slijmlaag hoe klein ook kan leiden tot infecties ed. wat ik hierboven ook beschreven heb. Tuurlijk is het zo dat als je een voorn beetpakt dat de plekken in verhouding tot een karper natuurlijk veel groter zijn, maar mijns inziens is en blijft de kans op ziektes, infecties etc. verhoudingsgewijs even groot.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-01-2004 14:18

Tjonge, wat een overdreven topic is dit weer! Als je al zo gaat denken, denk dan ’s aan het volgende: een onthaakmat is ook een poel van bacterien, evenals een schepnet! Bijna constant vochtig, verschillende vissen erop (althans dat hoop ik toch :D ), de beestjes die die aantrekt… en in de slijmlaag van de vissen zitten ook een hoop bacterien. Je moest eens weten hoeveel bacterien je NA de vangst van een karper op je handen hebt. Dus voor je de bosjes inrent om het een en ander te lozen zou ik eerst maar eens mijn handen wassen (maar niet met viswa-ter :) ).

We doen (hopelijk) allemaal ons best om de karper zo min mogelijk nadeel te laten ondervinden van zijn vangst en if our best isn’t good enough.. nou dan gaan we maar lekker dammen :)

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

05-01-2004 21:27

Raymon, Sergio en Chris,

Als ik de reacties zo bekijk, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er toch nog een hoop onenigheid over dit onderwerp is. Daarnaast leg ik de vis IN het landingsnet op de onthaakmat en onthaak ik met een arterietang (gesteriliseerd). Als je dus op hetzelfde water vist en een paar karpers vangt en na het vissen zowel je onthaakmat en je landingsnet goed schoonmaakt, kan er mijns inziens nauwelijks iets overgedragen worden.


Sjoerd,

Vissen is inderdaad niet gezond voor vissen, maar als elke sportvisser z'n verantwoordelijkheid neemt, kunnen we met z'n allen een hoop ONNODIG dierenleed voorkomen. Hoe vaak zie jij niet langs de waterkant een vader met een of meerdere zoontjes het verkeerde voorbeeld geven? Hoe vaak grijpen wij in als we dit zien? (Begint dit een discussie te worden over zinloos geweld tegen karpers en vissen in het algemeen?)
Helemaal gelijk heb je als het gaat over het tegen het lichaam houden van de karper!

Henk,

Als je wilt zwemmen in het viswater, dan moet je dat lekker doen! Jouw ziektekiemen komen dan veel meer verdund in het water, terwijl je met de vis in je handen dwars door de slijmlaag en dus zijn afweerlaag heenprikt! Zo breng je dus direct ziektekiemen op de meest weke plek.


Bij deze alvast hartelijk dank aan iedereen die gereageerd heeft, want ik heb me bij een aantal reacties alweer kostelijk vermaakt!

Met karpervriendelijke groeten,

Danny
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-01-2004 11:36

eddy

Je praat niemenad na zeg je toch?? Waar haal je de wijsheid vandaan dat de slijmlaag beschadigd? heb je daar zelf onderzoek naar gedaan? nee dat heb je niet, evenmin dat ik dat heb gedaan, die wijsheid haal je uit boekjes of leer ja van andere mensen! Nou lees ik eens een keer wat anders/afwijkends is dat dan gelijk kul? Lijkt me erg kort door de bocht ik vind de gedachte erachter best interessant, het het schijnt dat in sommige landen het zelfs op de vergunnign staat aangeven! Vergeet niet dat een karper tijdens de paai veel grotere beschadigingen oploopt aan zijn slijmlaag dan die ene keer dat jij of ik er met onze droge jatten aan zitten!
Maar om je gerust te stellen, ik maak mijn handen uit voorzorg ook wel nat
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

06-01-2004 13:50

Martijn,

Ik heb geen zin om hier alles uit de doeken te doen maar denk, let wel denk zeg niet dat het zo is, dat ik meer ervaring heb met het onderzoeken van slijmlagen van karpers, lees koi, dan jij. Daar gaat het niet om. Ten tweede heb ik niet in die bewoordingen gezegd dat ik iets anders kul of niet interessant vind. Er zijn vaak overal meedere theorien van.

Natuurlijk krijgen de vissen tijdens de paai veel grotere klappen te verwerken tov de slijmlaag, maar het enige verschil in deze is dat ze bij de paai niet in aanraking komen met alle bacterien ed. die wij met ons meedragen.
Maar goed wij zullen het toch wel niet eens worden, ik maak mn handen in ieder geval nat en als jij dat zoals je schrijft, uit voorzorg, ook doet ben ik blij.
Verder heb ik van mijn kant alles gezegd.

Gegroet
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-01-2004 17:51

je kunt het ook doordrijven!! het net is niet bacterie vrij, de mat is niet bacterie vrij, de haak is niet bacterie vrij! en wat nu heb net een vis geland in het net, oow en mijn mat is ook nog vies van die andere vis!! wat doe ik nu?
zolang we die vissen blijven terug vangen lijkt het mij dat het niet veel schade toebrengt aan onze vissen!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 18:19

Aangezien ik toch altijd blank hoef ik me hier toch niet druk over te maken... :lol:

Maar denk eens, gebruik je wel een haak? Hoe is dat dan voor de vis? OPLOSSING: wikkel je boilies in met tape, en dan maar hopen dat vis blijft plakken. Of is die lijm weer ongezond?



Pffff, wat kunnen jullie overdrijven. Wel hypocriet dat je dan alsnog gaat vissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-01-2004 19:54

Heb ik al geprobeerd kevin, alleen toen ik die vis voor de 2e keer terug ving bleek dat ie last van krentebaard had op de lippen en allergisch voor de gebruikte lijm. Kan ik weer nieuwe kopen.

Het gaat er niet om om te muggeziften hier, de discussie is een beetje uit de hand gelopen, van mijn kant in ieder geval, tegenover martijn.

Martijn je hebt een pb.

Groeten
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 20:01

Eddy,

Je hoeft niet bang te zijn... de executie is toch pijnloos :evil: :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 20:37

Martijn,
eddy mag dan wel iets uit zijn slof zijn geschoten maar moet zeggen dat ik jou reactie richting hem niet veel beter vind. waarom zo`n opgefokte tegenreactie?

1 ding weet ik wel dat eddy thuis een zeer mooie vijver bezit met schitterende koi`s die in een prima conditie verkeren en die door hem zelf worden onderzocht op virussen / bacterien etc.

Ook weet ik dat dit zijn lust en zijn leven naast natuurlijk zijn vrouw :) dus ik denk dat hij dan op dit gebeid qua kennis en ervaring er iets meer van af weet als jij want zijn kennis op dit vlak komt dus niet alleen van verhaaltjes lezen.

met vriendelijke groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2004 22:10

Ik ben absoluut niet opgefokt
en ik geloof best dat een ander meer verstand van de materie heeft, alleen vind ik de reactie een beetje raar om bij voorhand al te zeggen dat iets niet klopt want er zijn blijkbaar ook andere meningen over. Ik geef dit netjes aan te overdenking, krijg ik gelijk een of ander cursus omgang met karper? tjah kom op hoe naIef zijn we hier?!?!? :-?
Tevens laar ik een noot vallen dat veel mensen anderen na lullen, iets war ik niet van houd, ik geef dit aan met een voorbeeld niks bijzonders, misschien word het tijd dat er op dit board in zijn algemeen iets gedaan kan worden aan de moraal cultuur die hier heerst, op het momen dat iemdn maatiets afwijkt in zijn mening of dit nu over omgang met vis is of iets anders word die er "fijntjes"op gewezen dat dat dus niet deugt. Mensen worden op de kleinste dingen hier aangevallen omdat misschien de toon van hun posting in de ogen van een ander misschien iets te heftig/agressief/brutaal/betweterig overkomt. Krijg je reacties in de trand van: nou een je hebt wel eel ervaring voor een 16 jarige etc etc!
Neem eens een voorbeeld aan de sfer die op sommige andere fotums heerst! Hier word vaak gediscussieerd uit het hart en ga dan niet meteen lopen munken om iemands taalgebruik, DAT is nu net de reden waarom de hele visserij geen eenheid is!

met vriendelike groet martijn