vis overzetten

Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

09-12-2003 12:39

beste medevissers

er is een boeren sloot van misschien een kwart hectare, maar er zit volgens ons (ik en viskameraden) te veel karper.
de grootste tot nu toe gevangen is 14 pond, maar volgens ons kan dat veel groter.

wat denken jullie moeten wij enkele vissen verwijderen en in een ander kanaal (tegenover) overzetten?

groeten jos
!Karper is een obsessie!
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

09-12-2003 12:41

NEE!!!!!!!!!


nooit vis over zetten je kan hiemee een compleet bestand uitroeien dus doe het maar niet als je groter dan 14 pond wil vangen ga je op een ander water vissen .
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 12:44

Zijn die vissen in gevaar? Weet je zeker dat er teveel vis opzit (ben jij een expert)? Nee? Laat die vissen dan met rust!!! Wil je grotere vissen vangen, ga dan ergens anders vissen!!

Vis overzetten om het gewicht op te krikken? Zielig, hoor! :sad:
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

09-12-2003 13:00

En hoe staan jullie tegenover het overzetten naar het thuiswater van een reeds overgezette vis? (wel veel over)

Nog een vraagje, hoe staan jullie tegenover het over/uitzetten van hele kleine karpers naar een nieuw water. Ik heb het dan over visjes rond de 10 cm. Zijn deze ook al helemaal afgestemd op het geboortewater?

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-12-2003 13:08

Heren,

Tenzij je visrechthebbende bent ben je in overtreding als je vis overzet. Niet doen dus!

Groeten,

Mark
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

09-12-2003 13:13

Stefan;

als je het mij vraagt staat het welzijn van de karper bovenop. En als je een situatie krijgt van stelen van een vis en dan weer terugvangen en terugstelen door een ander en ga zo maar door....(ook al begrijp ik dat best hoor...) denk ik dat dit voor de vis zelf NOG meer stress opbrengt. Zeker oude vissen zullen dit allicht niet overleven, en dan te denken aan -hoe erg het ook is- een virus of ziekte die een gestolen vis ergens heeft opgelopen en dan door terugstelen ook het oorspronkelijke water besmet....
Vaak zijn de wateren die gevuld worden met gestolen vis, zoals bijvoorbeeld een exemplaar uit ik noem maar wat jouw thuiswater, gevuld met vissen uit meerdere andere wateren en de kans dat daarbij ziekten en virussen zijn meegekomen is dan levensgroot.

Ik denk dat het belangrijker is om nu alle aandacht te richten op het voorkomen van het stelen/overzetten van vis in de eerste plaats.

Wat betreft dat over-/uitzetten van kleine karpers? Waar komen die 10cm lange visjes dan eerst vandaan? In de praktijk blijkt dat met het nederlandse klimaat, de type wateren en de roofvis weinig succesvolle overlevingen van kleine karpertjes voorkomen. Het ligt er natuurlijk aan bij welk water en wanneer je dit doet, maar als alle vissers zonder overleg met VBC's en hsv's e.d. op eigen initiatief vis gaan uit-en overzetten is het einde ver zoek.

Wat mij betreft wordt visstandbeheer aan de vbc's over gelaten en als karpervissers het hier niet mee eens zijn zouden ze allicht zelf in een vbc kunnen gaan zitten....

Sowieso vind ik op eigen houtje vis uitzetten of terugstelen zeer onverantwoord...

Dit is in ieder geval mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Robert.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 13:19

Stefan,

Stel die overgezette vis heeft op het nieuwe water iets opgelopen? Dan is er een risico als je hem weer terugzet. Bovendien is zo’n verhuizing erg stressvol voor de vis, dus wil je hem daar nog eens aan bloot stellen? Hoe klote het ook is, laten zitten dus, althans dat vind ik.

Ook kleine visjes kunnen ziektekiemen met zich meedragen. Het kan zelfs zo zijn dat ziektekiemen op een water niet tot problemen leiden, maar op een ander wa-ter (waar de populatie er niet resistent tegen is ofzo) het bestand erdoor naar de knoppen gaat.

Los van het feit of het veilig is of niet, HET HOORT GEWOON NIET! Laat die vis gewoon zitten waar ie zit, tenzij er acuut gevaar is voor het bestand. En uiteraard wat Mark zegt.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

09-12-2003 13:29

Dat gesleep is uiteindelijk nergens goed voor...ze zouden jouw eens uit je bed moeten halen en je vervolgens uit t vliegtuig gooien in Ijsland.........succes!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

09-12-2003 13:44

Deze kwestie is niet te vergelijken met mensen, omdat vissen veel kwetsbaarder zijn...
Ik maak in mijn omgeving zelfs mee dat verschillende groepen 'karpervissers' met ieder eigen thuiswateren elkaars vissen jatten en terugjatten om elkaar als het ware te intimideren en terug te pakken. Echt te triest voor woorden gewoon!
Met vriendelijke groet,
Robert.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-12-2003 13:54

Op 2003-12-09 13:29, schreef sebastiaan de Roode:
Dat gesleep is uiteindelijk nergens goed voor...ze zouden jouw eens uit je bed moeten halen en je vervolgens uit t vliegtuig gooien in Ijsland.........succes!


Zo is het................

Of in Finland.........of zo.........!!!!!!!!!
Weet je niet wat er met Hans v M. is gebeurd soms...............????????????

Grrrrrrrrrrrrrr
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

09-12-2003 14:15

Ik niet..!!??

Hebben ze hem meegenomen nadat ie met karpers sleepte?? haha!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-12-2003 14:17

Robert,
You gotta be fuckin’ kidding me!!!! Zo’n gasten moest je met een haak in hun bek achter een speedboot hangen!! Piep.piep.piep.piep (censuur).

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-12-2003 15:58

Beste mensen,

We zijn het er dus over eens dat het gewoon niet kan, zit wel met het volgende probleem.

Een grote organisatie in ons buurland denkt daar anders over, zijn wij gek, snappen zij het niet, zijn we roomser dan de paus. Of kijkt men daar niet verder dan hun neus lang is.
Het virus probleem is grens overschrijdend of heb ik het mis.

Graag alleen genuanceerde reacties, er hoeft echt niemand achter een speedboot te gaan hangen.

Mark, is dat voorjou de enigste reden om het niet te doen (in overtreding zijn).

mvg, Peter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-12-2003 19:26

alles wat volgens een leek gezegt wordt over te veel vis is bijna altijd niet onderbouwd. als jullie denken dat er "teveel" vis zit dan moet een visvereniging dit onderzoeken dan weet je het. een voorbeeld op een plas bij mij in de buurt roepen alle witvissers dat er teveel snoek inzit! is nergens bewezen en klopt volgens mij ook niet maarja breng die mensen dat maar eens aan het verstand!! dus niet gelijk overzetten en wegvangen, is meestal niet goed, ook met ziektes etc. oppassen dus
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-12-2003 19:28

Ik denk dat je eerst eens naar de plaatselijke HSV en eventueel de OVB moet stappen met de vraag of zij dat niet eens nader willen onderzoeken. Zij hebben de kennis om te kunnen bepalen of er teveel of te weinig karper op zit, het recht in eigen hand nemen is nooit een goede zaak.

mvg
stefan

ps. Peter, ik zie je zaterdag, dan praten we daar wel verder over :wink:
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

09-12-2003 19:45

Dat ik deze vragen stel, betekent niet dat ik me hieraan schuldig maak, dat wil ik even aanhalen en weet iemand het antwoord op mijn derde vraag. Ondervinden de kleine visjes nu ook veel schade aan het overzetten?
Zelf denk ik dat dit erger zal worden naarmate de vis ouder wordt en langer ergens rondzwemt. Maar ook ik blijf erbij

Een oude boom moet je niet verplaatsen
(In dit geval een jonge dus ook niet)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-12-2003 19:46

zou eerst de plaatselijke hengelsportvereniging inlichten, zei besluiten dan wel of er ingrepen nodig zijn of niet! ga bijv eens naar een ledenvergadering en vraag ernaar! misschien zijn ze al wel op de hoogte.
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-12-2003 19:49

Overzetten van vis heeft, naast de risico's ook helemaal geen nut. Laat de natuur haar gangetje gaan. Volgens mij is zij er veel beter toe in staat dan "de mens".
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-12-2003 20:49

Jos,

Kun je dat 'volgens ons kan dat veel groter' wat verduidelijken?
Is dat omdat jij grotere karper wilt vangen uit een Noordoostpolderse sloot van een kwart hectare.
Of omdat het er werkelijk barst van de kleine karper zodat er voedselnijd is ontstaan en de vis er ECHT geen kant op kan en er een erg onevenwichtige situatie is ontstaan zodat de vis er ook niet KAN groeien.

Hoe de conclusie ook luidt, je doet er het beste aan de vorige posters te geloven en het via de officiele wegen te doen.

Peter,

Het overzetten van vis kan inderdaad niet uit eigener beweging, maar daar waren de meesten hier in Nederland het al over eens dacht ik. Uitzonderingen daargelaten.
Zie alle vorige topics hierover.
Dit neemt echter niet weg dat wij Hollanders inderdaad denken roomser dan de paus te zijn, wat dus tevens weer een antwoord op je eerste vraag is.
Hardstikke temmes dus, maar dit terzijde.

Ik denk persoonlijk dat onze 'buren' inderdaad niet verder kijken dan hun neus lang is, als ze dit al zouden willen dus snappen ze het niet.
Of zoiets!
Het hele Oasis gedoe bijv. verdiend i.i.g. niet bepaald de schoonheidsprijs als het om verantwoord visstandbeheer gaat als je het mij vraagt.
Maar ja, heilige huisjes he!!!!
Het is m.i. grensoverschrijdend triest!

Ze mogen mij gerust achter een speedboot hangen hoor.
Als de ski's aangepast kunnen worden aan m'n rollator en het touw daar gewoon aan vastgebonden wordt zonder dat dit via een haak in m'n kaakement hoeft te gebeuren heb ik hier geen moeite mee.
Oh ja, niet veel harder dan 3 km. per uur a.u.b.
Dit alles op persoonlijke titel.
Gegroet,

John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2003 23:49

T'is er wel stil...


Maar,

Als visstandbeheerder heb je het recht om beheersmaatregelen uit te voeren.

Dit zou kunnen betekenen, dat er kaprer weggevangen kan en mag worden. Zie bijv:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

voor kaders. Er komt ook een versie voor kleinere wateren.

Het beheer dient een bepaald doel te hebben en onderbouwd te zijn. 500 of 600 kg karper per ha hoeft niet slecht te zijn.

Ok, nu is het noodzakelijk om karoer weg te vangen. Waar dan mee naar toe? In het kanaal? Hoe is het bestand daar? Wil je er schubkarper bij? Stel ook ja, dan kan en mag je dat als visrechthebbende doen. Alleeen: wees er zeker van, dat de vis ziekte vrij is.

Is allemaal iets anders en genuanceerder om voor je "plezier" 15 kilo vissen ergens aan te slepen.


Jos,

antwoord op je vraag: Neem plaats in de viswaterbeheercommissie en vraag of je een paar cursussen mag doen. Verder neits.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

10-12-2003 02:20

Als ervaren en gemotiveerd karpervisser, niet alleen bezig met de pondjes maar ook met het welzijn van de vis, is het onvermijdelijk dat je wel eens situaties tegenkomt waarvan je je afvraagt "is dit nou wel zo gezond/goed voor de karper"
Wat dan te doen? Het maar op zijn beloop laten? De natuur zijn werk laten doen?
Of ingrijpen? Zo ja, hoe dan?

Ken een water, niet zover van mijn woonplaats,
waar 't "sterft" van de karper. Een geweldige overbezetting dus. "Magere" beestjes dus. Helaas ben ik niet de enige die dit water kent.
Heb daar de nodige ellende gezien. Zoals vissen met echte poken en 40/100 en sleuren maar. "Korsten op een plaats waar je een karper met goed fatsoen niet kan landen. Dus maar "sleuren" naar een plek 40 meter verder. Karpers met uitgescheurde bekken etc.
Afgezien van het feit dat ik er nu niet meer wens te vissen, heb ik met de gedachte gespeeld
om de gevangen vis te verplaatsen naar b.v. mooi helder polderwater in de directe omgeving.
Karper overleeft zo'n transport wel, denk ik, en de vis krijgt een beter bestaan.

Heb die verleiding kunnen weerstaan nav het op dit board gesignaleerd risico van virussen.

Maar anders....

Hoe los je dit op?
NB. Er is geen HSV die dit water beheert, maar slechts een Gemeente!!

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-12-2003 08:41

Jan,

Is heel simpel, zie eerdere posting.

Zet je verhaal van het hoe en waarom op papier en ga met de visrechthebbende om tafel.

Door vis in de polder uit te zetten, kan je de goeedwill van bijv een waterschap snel verspelen. In polders wordt gestreeft naar een snoek ruisvoorn type water. Hierin is maar een kleine plaats voor karper.

MVG

Klaas
Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

10-12-2003 16:31

Mensen bedankt

ik vis nog maar een jaar op karperdus bedankt voor jullie commentaar:)

ik zal van de vis afblijven (behalve om te onthaken natuurlijk)

bedankt
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

10-12-2003 16:57

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee,zo kun je een heel bestand uitroeien
Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

10-12-2003 19:30

john,

het zit nu inderdaad bomvol jonge vis, en ik doe het niet voor de grotere vissen, maar ik dacht dat het misschien beter was voor de vissen als er meer voedsel voor ze is.
maar er zitten ook heel veel vissen van 4 a 5 pond dus,

maar ik zal er van af blijven dan moet de natuur het zelf maar oplossen