vis overzetten

Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

10-12-2003 19:30

john,

het zit nu inderdaad bomvol jonge vis, en ik doe het niet voor de grotere vissen, maar ik dacht dat het misschien beter was voor de vissen als er meer voedsel voor ze is.
maar er zitten ook heel veel vissen van 4 a 5 pond dus,

maar ik zal er van af blijven dan moet de natuur het zelf maar oplossen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-12-2003 19:51

Jos,

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit wel de weg van de minste weerstand.
Al ben ik allang blij dat je niet met vis gaat lopen zeulen zou het je meer sieren als je er werkelijk iets aan zou doen door het probleem bij de 'visrechthebbende' aan te kaarten.
Maar dit moet je alleen doen als je het goed voor hebt met de vissen, anders niet!
Als je maar lang genoeg wacht met niks doen gaan de karpers en/of andere vissen vanzelf dood als de situatie werkelijk zo kritiek is als jij omschrijft.
Veel wijsheid toegewenst,

John
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-12-2003 21:11

Beste mensen,

Kleine karper hoeft helemaal geen probleem te zijn, vis past zich aan in groei naar gelang er voedsel is. Mensen in het voormalig Oostblok zien ook niet even gezet uit, maar kunnen toch redelijk gezond zijn. Als een water een gezond bestand heeft aan snoek, krijg je een evenwichtiger bestand aan vis. Dat zal daar het probleem zijn, vandaar ook de vraag om geen snoek en baars mee te nemen. Is net een zijdedraad de natuur, een verstoring en het probleem ligt er. Dat we met ze alle graag grote karper willen, is ons probleem. Dit lossen we enkel op door ons goed te realiseren wat we aan het doen zijn. Daarom blijft dit soort discussies ten alle tijden nuttig.

mvg, Peter
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-12-2003 21:24

Peter,

Hoeft niet!
Dus kan het belangrijk zijn er WEL iets aan te doen als het karperbestand inderdaad veel te hoog is.
Omdat de eventueel aanwezige snoek geen schijn van kans maakt als de verhouding snoek karper te extreem is.
Maar dit kunnen wij allen niet beoordelen van deze afstand dus lijkt het me Jos en z'n maten niet meer dan wenselijk er tenminste eens iemand te laten kijken die er kaas van gegeten heeft.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 21:45

Een boerensloot van een half hectare in het Friese Rutten? Zo wie zo niet ongecontroleerd zelf gaan experimenten maar met de visrechthebbende praten. Er wordt meer verklooit dan goed gedaan. Maar hoeveel van dit soort slootjes met een bestand aan verwilderde karpertjes zijn er wel niet? In Noord Holland zat. Wordt geen karper uitgezet of niets, toch miegelt het van de karpers.

Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-12-2003 22:09

als er zoveel karpers groot worden zegt het vaak al wel genoeg over het water. een slecht bestand aan roofvis, vogels en andere predatoren. een vereniging kan ingrijpen omdat er zo makkelijk eutrofiering kan optreden door de hoge dichtheden van wroetende bodemvissen.
dit zorgt voor algenbloei, zuurstofloosheid en meestal de dood van vrijwel alle vissen die er voorkomen.
karpers zijn echter wel in staat extreme lage hoeveelheden zuurstof te overleven.

een vraagje jos is het totaal stilstaand water? of zit er zomers ook stroming in het water? dit zijn belangrijke dingen om te weten voordat men zal ingrijpen. is het water stilstaand heb je meer kans op eutrofiering en algenbloei.
Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

11-12-2003 12:35

het staat in verbinding met het ijselmeer dmv watervallen.
in de winter staat de sloot bijna leeg, (ideaal voor reigers) maar de kwaliteit is wel goed dacht ik
jan van kranenburg

11-12-2003 15:06

Beste Klaas en Mark,

Ik vind dat jullie de vraag van Jos wel heel simpel afdoen door te verwijzen naar de KSN site, en aan te geven dat alleen de "rechthebbende" vis mag verplaatsen.
Je stelt ook dat vis "gezond" moet zijn.
Allemaal open deuren.
Maar heeft Jos eraan?
Zou je hem niet wat meer raad en daad kunnen geven.
Expertise hebben jullie zat!

mvg

Jan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-12-2003 15:58

Je zou de visbeherende instantie de problematiek kunnen uitleggen en kunnen verzoeken om een onderzoek te doen naar de gezondheid van de vissen. Ziektekiemen die op het ene water niet tot problemen leiden, omdat de karper er resistent is, kunnen op een ander water desastreuze gevolgen hebben.

In een Engels karperblad wordt aangeraden (i.v.m. de bezetting van een pas gegraven put) om niet vissen uit verschillende wateren of uit verschillende “batches” uit te zetten, maar het te beperken tot 1 leverancier/batch. Hierdoor verminder je al het risico op ziektes. Om te achterhalen of de overzet gevolgen kan hebben voor het water waar ze in moeten worden uitgezet wordt aangeraden om 1 of enkele vissen uit de uit te zetten batch in een apart plasje te zetten bij 1 vis uit het bestand van het “ontvangende” water en deze vissen 12 maanden bij elkaar te laten zitten om te kijken of er over-dracht van ziektes plaatsvindt. Ziektes manifesteren zich voornamelijk tussen april en juni. Ik heb het nog niet helemaal gelezen maar dit is vrij onrealistisch. In acute dreigende situaties heb je die tijd gewoonweg niet.

Het risico bij een overzetting kun je volgens mij nooit helemaal wegnemen, dus moeten we het maar zoveel mogelijk beperken.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-12-2003 18:28

kwaliteit is wel goed denk je jos, er komt geen ander water in de sloot als ik het goed begrijp. er grenzen zeker landbouwgebieden aan de poldersloot.
Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

11-12-2003 22:15

frank,

ja klopt het grenst aan landbouwgebieden, de vissen kunnen geen kant op, omdat het zeg maar "doodlopend" is, als de tocht weer vol is gaat de toevoersloot dicht, dus kleine vis krijgt weinig kans om die sloot in te zwemmen, en zo blijft het aantal groeien.
veel roofvis zit er volgens mij ook niet, ik heb er tenminste zeer weinig over gehoord.
ik ga binnenkort naar de hsv om te vragen hoe het zit met de visrechthebbende, en proberen om het voor mekaar te krijgen dat er wat gedaan word.

groetjes
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-12-2003 10:58

lijkt me verstandig om dat eens te doen! die zullen dan wel kijken wat het beste is voor de vissen en het water!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

12-12-2003 11:26

'Right you are'. Go Jos, go!!!!!!!!!!!!!!
Groet,

John
Jos de Laat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-09-2003 02:00
Locatie: Rutten

13-12-2003 17:30

haha,

bedankt he!
!Karper is een obsessie!