Wat drijft sommige karpervissers om..........

John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-11-2003 22:53

….in de openbaarheid, oftewel naar buiten te treden met de vangst van hun leven in de vorm van een publicatie middels een of ander medium zoals een website of magazine?
En wat is dan de eventueel beoogde (?) meerwaarde van het bekend maken van de vangstlocatie of naam van het water?
Is het dat gevoel van totale euforie en/of climax dat zonodig gedeeld moet worden, en wel het liefst met zoveel mogelijk ‘collega’s’?

Is het een manier van zelfverheerlijking?
Een manier om respect mee af te dwingen? Danwel een combinatie van beiden?
Of alleen om er op een ordinaire manier een slaatje uit te slaan, waar in feite niets mis mee is mits je bepaalde regels in acht neemt zodat anderen (?) later niet met de gebakken peren zitten?

Laatst weer zo’n artikel waar de gelukkige vanger met naam en toenaam (terecht !) trots poseert met z’n ‘monstervangst’ uit een van de bekendere moeilijke rivieren van Nederland.

Op de begeleidende en betuigende foto zijn een schijnbare mix van doorstane ontberingen en ejaculatie van de gelukkige begrijpelijkerwijs duidelijk van het gezicht af te lezen.
En laat ik voorop stellen dat ik zeer veel respect heb voor het doorzettingsvermogen van deze visser en ik ‘m deze vangst van harte gun.
Maar net als een overduidelijke minderheid in een topic hieraan gewijd op dit board zet ook ik m’n vraagtekens bij het plaatsen van ‘bepaalde’ info.

Alleen al het door sommigen aangedragen argument, dat het noemen van de naam van het water geen kwaad kan aangezien de oeverlengte toch wel een erg lang zootje km’s bedraagt, gaat er bij mij niet in. Immers whatever happened to…….de ettelijke km’s Cassien, A.K, K.K en recentelijk nog Nieuwkoop?

Al was het alleen maar om de simpele reden dat het in het bewuste artikel idd. een erg ‘moeilijk’ water betreft maar waarvan niet alle km’s oever bevisbaar zijn waardoor de wat, laat ik zeggen minder fanatieke, a-sociale, jonge, domme, ‘lange halen gauw thuis’ etc. etc. vissers gauw geneigd zullen zijn gezellig bij jouw tentje aan te schuiven.
"Goedenavond, wij zijn van het programma Man bijt Hond, we komen even bij u aanschuiven om de dag door te nemen, had u al wat gevangen of begint u net"???

Om u de waarheid te zeggen was het eerste dat ik dacht na het lezen van het artikel "hmmmmm……..is dat zgn. moeilijke slootje waar zulke grote zwemmen nou eigenlijk wel echt zover van m’n huis"?
Want ik ben, net als vele duizenden met mij, ook maar een eenvoudige karpervisser die graag vangt, en het liefst groot en/of mooi.
Dus lijkt me enige terughoudendheid wel op z’n plaats ipv. er ssimpelweg vanuit te gaan dat het er ondanks eerdere meldingen van ‘supervangsten’ op deze rivier in het verleden toch ook niet echt drukker op werd.

Men lijkt simpelweg voorbij te gaan aan het feit dat mond tot mond-geruchten immers minder hard gaan dan een foto waar je vol met je ‘kokulumoonus’ op je stek met een beer op schoot poseert voor een medium dat enkele duizenden bezoekers rijk is.
Het op de foto zeer herkenbare ‘billboard’ op de achtergrond voorzien van reclame voor een dagblad dat zo te zien weinig te melden heeft lijkt me ook niet echt moeilijk traceerbaar. :smile:

Maar goed, hier blijkt toch dat er wel degelijk enige angst voor stekherkenning is geweest.
Dat het e.e.a. dan wat amateuristisch is weggemoffeld mag geen naam hebben, maar een simpel ‘schoonheidsfoutje’ kan hiervan ook de reden zijn.
Want ik besef als geen ander dat ik me weer eens op glad ijs begeef.

Het gegeven dat het prachtbeest gelijk weer een naam moet hebben (hoezo ongelukkige keuze?) en er gemakshalve ook maar weer een bal aan het hele gebeuren wordt opgehangen die binnenkort wel voor weinig in de winkel zal liggen doet m’n vermoedens richting ‘slaatje’ slaan.

Of zullen we zeggen dat hier waarschijnlijk van die (heerlijke) nood een deugd wordt gemaakt?
De reden van publicatie kan immers een mix van bovengenoemde redenen of meerderen zijn
Maar natuurlijk draaf ik weer door, moraalridder en ‘Doomsday-train’ Pannekoek rides again so beware!!! "En het was net zo lekker rustig de laatste tijd met alleen maar nuttige postings" hoor ik sommigen denken.
‘Don’t shoot me, i’m only the pianoplayer’! En als u het echt niet kunt laten………

Ik vermoed dat er binnen niet onafzienbare tijd een goed ‘patatje oorlog’ te verkrijgen is op bepaalde plekken aan een bepaalde waterkant.
Dat enige suggestiviteit in een discussie als deze onontkoombaar is moge duidelijk zijn, en eigenlijk wil ik alleen maar zeggen ‘bezint eer ge begint’, alleen doe ik er altijd wat lang over.
Een prettige voortzetting.
Groet,

John
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-11-2003 23:16

Hoi John,

ik snap wat je bedoeld, zeker weten.

je schrijft:
"Is het een manier van zelfverheerlijking?
Een manier om respect mee af te dwingen? Danwel een combinatie van beiden?
Of alleen om er op een ordinaire manier een slaatje uit te slaan, waar in feite niets mis mee is mits je bepaalde regels in acht neemt zodat anderen (?) later niet met de gebakken peren zitten?"

Zelfverheerlijking? Het zit in de aard van het beestje, en daar moet ook jij eerlijk in zijn, om graag te laten zien wat hij vangt. De een kan deze gevoelens perfect onderdrukken en houdt zijn mond, de ander verteld er meteen over.

Respect afdwingen? Ieder zichzelf respecterend karper snapt ook dat dikke vis niet alles is, grote vissen vangen is zo relatief, ik kan 5 veertigers vangen, maar als ik die vang op een put van 5 hectare waar er 20 veertigers zitten, dan is dat opzich niet zo bijzonder. Respect krijg je van mij, en ik denk ook van vele anderen, als je weet waar je mee bezig bent, je vissen vangt, en daarna ook kan zeggen hoe en waarom je die vissen heb weten te vangen.

Of men er een slaatje uit slaat? Tuurlijk is dat zo, wees eerlijk, dikke vis verkoopt, dat is gewoon zo. Dat weten ze zelf ook en dat gebruiken ze ook. Wat me dan wel te ver gaat is om een vangst puur aan een bepaalde boillie toe te schrijven, de boillie is een onderdeel van, en niet de bepalende factor, in mijn ogen tenminste.

Het namen geven van vissen is iets heel persoonlijks, maar het stuit mij ook een beetje tegen de borst. Vooral in de hedendaagse trend dat veel en veel meer vissen een naam toegewezen krijgen. Het naamloze annonieme staat mezelf veel meer aan.

Over de melding van de vangst van die vis, daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in. Maar in principe zijn die meldingen van het AK en Ijssel slechts een bevestiging van wat iedereen al vermoed. Op de maas zal vast en zeker ook nog wel een vis van soortgelijk gewicht rondzwemmen, dat is heel goed mogelijk, dat is algemeen bekend en toch heb je kilometers oever waar geen hond komt. Natuurlijk kan de vangstmelding net de extra stimulans zijn om het toch te gaan proberen, en dat is et em net waar je mee moet opletten. En uiteindelijk is het toch zo:

Jij vangt een vis in plaats A, een aantal vissers herkennen de stek, vertellen dat door, jantje verteld het tegen pietje, pietje tegen kees, en voordat je het weet is het al in heel NL eo bekend waar jij die vis gevangen hebt.

Uiteindelijk is het ieders eigen keuze, voor de Ijssel zou ik het wel kunnen begrijpen dat die vangstmelding er is, misschien niet slim, maar de ijssel staat niet te boek als een makkelijk water, het AK en Cassien ook niet, dus uiteindelijk zal de drukte toch meevallen en afnemen.

Tis alleen de vraag of dan de schade niet al gedaan is ..

mvg
stefan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-11-2003 03:59

John en Stefan,

ik snap jullie reactie niet helemaal. Wat is nu helemaal het probleem?

Normaal gesproken zijn het de niet-vangers die stekken/wateren openbaar maken. In dit geval is het iemand die er zelf voor kiest om met vangst-informatie naar voren te treden na zijn "monstervis".

Als hij daar zelf voor kiest dan is hij in mijn ogen gewoon eerlijk en superblij en is zich misschien daardoor niet helemaal bewust wat voor gevolgen dit kan hebben.

Dat hij hiervoor heeft gekozen, is en blijft zijn goed recht zonder daar meteen commerciële doeleinden aan te koppelen. Hij kan dit natuurlijk ook in een bepaalde staat van euforie gedaan hebben om zijn vangst te delen. Zoals hij al schreef was hij alleen op het moment van zijn vangst.

De zielepoten die nu de IJsel langs gaan rijden en op zoek gaan naar de stek van......
Tja, hun visserij spreekt voor zich, en beperkt zich in mijn ogen tot kansloos.

Met vriendelijke groet, MB
Willem Barnas

23-11-2003 09:42

John, mar ook Michael,

Er is geen probleem, er worden vraagtekens (met chocoladesaus en poedersuiker) gezet bij het klakkeloos en ondoordacht publiceren van zo'n vangst. Dat is alles.
En Pannekoek, gaat je eigen nou niet excuseren, want daar heb ik een schurfthekel aan. Het is zoals je ook al eens tegen mij zei (aangaande de Morra-topic en het daarop volgende trommelgeroffel over 't noemen van namen), ik citeer dhr. Pannekoek;

"Bekend, maar begrijpelijk verhaal alleen door jouw "swing" eraan beter te pruimen dan die andere "smeekbede's". Ik weet zeker dat 99 van de 100 boarders er net zo over denken als jij aangezien niemand zit te wachten tot zijn water verneukt wordt."

Met dank aan John.

Vang ze,
Barnas :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

23-11-2003 11:10

Wim,

Laat ik duidelijk stellen dat ik absoluut nergens in het berichtje m'n excuses aanbiedt.
Ik vraag alleen om m'n posting goed te lezen en daardoor de intentie ervan te begrijpen alvorens te besluiten om me af te slachten.

Michael,

Volgens mij moet je m'n posting nog maar eens goed lezen als je het probleem niet begrijpt!
Groet,

John
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

23-11-2003 13:57

Beste Mensen,

Waarom nou weer die heisa over een vis die is gevangen in de ijssel. Wie van jullie laat zich daar nu toe leiden? Jij John, nou ik in ieder geval niet. En zolang ik er niet kom zal het me ook een worst zijn wat daar gebeurt.

Een beetje kort door de bocht, ik weet het!! Want ja de "locals" die zien een hele hoop drukte komen volgend jaar. Want tja... er zit een 50-er.

Dit soort praktijken blijf je altijd houden. Ieder nieuw persoon op het board gaat een keer de fout in. Ik zie echter maar een oplossing voor dit probleem. I.p.v. van niets te vertellen kan je beter alles vertellen. De vissers die makkelijk willen scoren gaan her en der zitten i.p.v. van op een water.

Je kan er kort of lang over ouwehoeren maar uit eindelijk wordt het toch wel bekend. Ga er niet op in en het verwaterd vanzelf. En anders gewoon alle 50-ers en 60-ers bekend maken in Nederland.

Sommige problemen lossen zich het best op door er niet mee te bemoeien. Laat het gaan en het gaat vanzelf over.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

23-11-2003 14:51

Laten we eens het zaakje omdraaien,

dhr pannekoek geeft aan waarom de trotse vanger zijn succes bekend maakt.

Waarom begint U (dhr pannekoek) nu eigenlijk deze topic.

Wat is uw beoogde resultaat en wat is nu ECHT de motivatie?

Moet zo'n mooie vangst altijd een negatieve trap na krijgen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2003 15:41

John, qua water vergelijk jij appels met peren. Cassien, KK en Nieuwkoop zijn 'slechts' 5 tot 10% van de oppervlakte van de IJssel. Het AK is wel vergelijkbaar, maar van wie heb jij de wijsheid dat het daar nu zo druk is? Is dus helemaal niet zo, op een klein gedeelte na en daar is de 'toestand' ook al weer bijna normaal.
Met de jongen die zo'n mooie vis heeft gevangen op dergelijk lastig water, daar trots op is en de foto ook publiceert is helemaal niks mis (gaat ook helemaal niet om geld!!!).
Al die z.g. karpervissers die eventueel hierop af zullen komen, daar is wat mis mee!!! Stelletje naäpers en niet meer dan dat! Maar daar weten we in onze omgeving wel raad mee....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-11-2003 15:44

John,

Vreugde en fanatisme van de vanger!

Vraag beantwoord lijkt me.

Groet,
Bart
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-11-2003 16:24

Aart, wat het AK aangaat, sprak gisteren al verschillende knapen die er aan de gang gaan.
Heb ook Belgen gesproken, die weten hoe ze dat aan moeten pakken (voorkomen).Lijkt mij alles bij elkaar niet erg gezond.Als dat echt gebeurd, is dat weer een negatieve uiting. Daar zitten we met ze alle toch niet op te wachten.

Groetjes, Peter
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-11-2003 17:35

Wat is dit nou weer, laat lekker gaan, die man is blij. Geld? Misschien liggen er volgend jaar boilies in de schappen met de naam "IJssel Killers" oid, kunnen die ook weer op de hoop.

Ik vind het ook niet nodig dat ik op het nieuws iemand in een bootje de wereld rond zie varen.. wat is daar het belang van dan?

Kom op maak je niet druk
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2003 20:34

Peter,het AK loopt van Antwerpen tot Luik.
Met alle Belgische karpervissers op een rij zit dat daar nog niet vol...
Daar willen beginnen of zijn begonnen hebben al velen gedaan, zijn maar enkelingen van over gebleven en die zitten meestal ook nog op hetzelfde stuk. Ik ken een aantal vissers die daar vaak vissen en kom er praktisch iedere week. Gelukkig haken veruit de meesten daar ook snel weer af...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

23-11-2003 21:08

Aart,

Grote appels met kleine appels vergelijken lijkt me meer op z'n plaats.
En als je het percentage bevisbare oever er ook in betrekt ipv. alleen het wateroppervlak zal je vergelijking wat beter opgaan.

Alleen het Albertkanaal, waarvan ik niet heb gezegd dat het daar NU druk is, is al 130 km lang.
Je zegt dat de 'toestand' daar ook bijna weer normaal is.
Over hoe lang na dato (Bram Groothuis) hebben we het dan?

Ik denk dat ik de intentie van m'n posting duidelijk heb gemaakt.
Aan de mensen die menen dat ik de beste man z'n vissen niet gun en/of denken dat er verder niets aan de hand is en dat alles vanzelf goed komt ALS er wat aan de hand is zou ik zeggen.
Slaap lekker verder.
Groet,

John
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2003 23:01

Ik slaap lekker verder John.:smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2003-11-23 23:02 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2003 03:49

Beste John,

neem van mij aan dat ik jouw posting goed gelezen heb.

Veel meer dan appels met peren vergelijken doe je in mijn ogen niet.

Heel veel succes met de patat.

Vriendelijke groet, MB
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-11-2003 07:20

Sjonge,

als er nu niks meer gepubliceerd mag worden, dan kunnen we beter alles opdoeken en postzegels gaan verzamelen.

Sommige mensen kunnen aan werkelijke alle aspecten een negatieve draai geven.

Get a live, go fishing
Martin
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 09:13

Ik vind het toch erg dat iemand zich in een vervolgartikel moet verantwoor-den voor de publicatie van de vangst van een karper, waarbij absoluut niet in detail wordt getreden omtrent stekkeuze. Natuurlijk, uit de foto is misschien een en ander af te leiden, maar denk je nou werkelijk dat er nu hordes kar-pervissers afreizen naar de IJssel op zoek naar een reclamebord? En dit geldt ook in het algemeen. Ik denk dat dit soort effecten vaak schromelijk worden overdreven. Om zo’n karper te vangen is meer nodig dan een globale indica-tie van een gedeelte van een zeer grote rivier.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2003 09:33

Nog een keer dan. Uit een gedegen wetenschappelijk onderzoek dat 2 jaar lang heeft plaatsgevonden (chip per vis en kabels om het trekgedrag per PC te kunnen volgen) is het volgende gebleken op grotere rivieren:
- 30 % van de vissen is min of meer honkvast d.w.z. leggen afstanden tussen de 5 to 25 km af in een jaar.
- 30 % van de vissen leggen afstanden per jaar af van 25 tot 40 km.
- en de overige 40% heeft men niet meer kunnen volgen d.w.z. kwamen buiten het bereik van de registratie apparatuur die tot 40 km was opgesteld.

Conclusie: het heeft absoluut geen zin om naar de stek te gaan zoeken op een dergelijke rivier. Wellicht voor sommigen een teleurstelling dat ze het toch maar lekker zelf moeten gaan uitzoeken...
-
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-11-2003 09:40

Op 2003-11-24 09:33, schreef Aart Lokhorst:
Nog een keer dan. Uit een gedegen wetenschappelijk onderzoek dat 2 jaar lang heeft plaatsgevonden (chip per vis en kabels om het trekgedrag per PC te kunnen volgen) is het volgende gebleken op grotere rivieren:
- 30 % van de vissen is min of meer honkvast d.w.z. leggen afstanden tussen de 5 to 25 km af in een jaar.
- 30 % van de vissen leggen afstanden per jaar af van 25 tot 40 km.
- en de overige 40% heeft men niet meer kunnen volgen d.w.z. kwamen buiten het bereik van de registratie apparatuur die tot 40 km was opgesteld.

Conclusie: het heeft absoluut geen zin om naar de stek te gaan zoeken op een dergelijke rivier. Wellicht voor sommigen een teleurstelling dat ze het toch maar lekker zelf moeten gaan uitzoeken...
-


Dat geeft weer hoop op. Is er een publicatie gewwest van dit onderzoek?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 10:00

Aart,

Drako heeft toch ook een groot deel van zijn vangsten op de IJssel te danken aan een zorgvuldig opgebouw-de voerstek en voorbereiding? Los van het feit of die gigant honkvast is of niet, is het toch lullig als iemand anders op je langdurig opgebouwde voer-stek (die ongetwijfeld meer vis aantrekt) gaat zitten vissen? Al denk ik dat dat sowieso wel zal meevallen.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-11-2003 10:11

Beste goede verstaanders,

Ik zou nog een paar halve woordjes willen toevoegen
HE. GA.. NIE. O. DI. ST..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een goede nachtrust toegewenst!
Groet,

John
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-11-2003 10:39

[quote]
Op 2003-11-24 09:13, schreef jurgen munten:
Ik vind het toch erg dat iemand zich in een vervolgartikel moet verantwoor-den voor de publicatie van de vangst van een karper, waarbij absoluut niet in detail wordt getreden omtrent stekkeuze. Natuurlijk, uit de foto is misschien een en ander af te leiden, maar denk je nou werkelijk dat er nu hordes kar-pervissers afreizen naar de IJssel op zoek naar een reclamebord? En dit geldt ook in het algemeen. Ik denk dat dit soort effecten vaak schromelijk worden overdreven. Om zo’n karper te vangen is meer nodig dan een globale indica-tie van een gedeelte van een zeer grote rivier.

Groeten,
karperlimbo


jurgen dat jij gelooft dat er meer nodig is om zo'n karper te vangen is hele mooi. Alleen de groep vissers die het verpest voor velen geloven dat misschien niet en trekken idd wel naar dat soort stekken. Verder lijkt me sterk dat het ego streling is om zoiets te openbaren, iemand is gewoon hartstikke blij met zijn vangst en wild at openbaar maken!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 10:59

John,

het gaat inderdaadniet om dit stuk (!!!!!!!!!!!!!!!!!, ja ik ben wakker :smile: ), maar jij draagt het wel als voorbeeld aan om jou algemene standpunt hierin te verduidelijken. Nou, wij werken dit voorbeeld uit om het algehele plaatje te verduidelijken. Deze uitwerking is toch makkelijk te vertalen naar het algemene verhaal over het publiceren van vangsten.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-11-2003 14:12

die stek
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-11-2003 14:38

dik stof :smile:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....