Wat drijft sommige karpervissers om..........

edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

25-11-2003 22:21

bij deze al aan uw verzoek voldaan
beste william

ed
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-11-2003 22:38

Ik denk dat het wel mee zal vallen met de drukte op de IJssel. De meesten schrikken al als ze de rivier in het echt zien..:smile:
Dan nog 1 of 2 keer vissen en ze zijn wel genezen denk ik en vertrekken weer richting de horizon naar hun karperputten...
Ik persoonlijk mag graag overal vissen als er maar karper zwemt, maar als ik moest kiezen dan viste ik alleen nog op openwater...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2003 22:57

Beste Bane,
(citeer)
Moeten ze dan van jou al die grote vissers van Nieuwkoop zich een beetje schamen dat ze record vis gevangen hebben en dat allemaal aan Evert vertelt hebben. Of al die jongens van de Zwaan die, weer aan die Evert, dat verteld hebben. Of moet soms de grote meester zelf, Luc de Baets, zich schamen dat ie zo stout was om een boek met al die foto’s te maken. Nou, nou, je bent echt een stoute Belg, Luc…Dat boek heeft juist net dat klein beetje meer voor ons allemaal betekend,

Neen, de groote vissers schamen zich niet,
niet meer, ze hebben inmiddels bijgeleerd!

Hoe zou het anders komen dat Evert en Luc geen artikelen meer schrijven??
Ze krijgen de info niet meer, denk ik..en achteraf misschien toch wat wijzer geworden.

Sportieve groeten Henk
ps,
ik ga voor antwoord F, het blijft een prestatie op zich om zo'n bak te vangen!!
Jammer dat het daar niet bij blijven kon..
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-11-2003 00:22

Henk en Henk,

In jullie beider relaas kan ik me volledig vinden, alleen: Henk ter Maat verwoord exact mijn gedachten terwijl ik zeg wat Henk de Jonge denkt.
Ra ra wie ben ik?
Groet,

........
jan van kranenburg

26-11-2003 01:10

Wat een probleem!
In essentie eigenlijk niet.
Darko vangt een vis. So what?
Beetje groter dan we gewend zijn.
Eigenlijk een topvis!
Darko verdient alle complimenten en felicitaties ten volle!!
En vervolgens? Darko moet delen. Het simpele
genoegen van een dergelijke vis te vangen, blijkt kennelijk niet toereikend.

Deelt dus dmv foto en vage stekomschrijving.
Helaas dat bord dus. Foutje, bedankt.
Dat Darko tich jaar heeft moeten ploeteren, afgezien heeft, tich Euro'tjes heeft uitgegeven etc. is prijzenswaardig maar niet relevant voor de "pezers". Dat Darko zich nu waarschijnlijk steeds moet voorstellen aan zijn gezin en/of relatie ook niet belangrijk.
Dat zijn evt. werkgever zich steeds moet afvragen "waar zit die kerel nou", evenmin een punt. (Let wel, dit zijn veronderstellingen)
Want Darko wil delen!

Stefan schetst al kernachtig Sjon en Sjef,
Annie en de Kids. Vergat Ome Joop met alle neefjes.
Maar volgens Joop zijn ze echte visliefhebbers! Bij elkaar, zegt Joop, hebben we tich vergunningen en dus 2x zoveel hengels. En We zijn gerenommeerde rotzooi makers; BBQ'en heel graag. Nemen altijd 5 kratten pils mee. De kinderen zorgen voor de muzikale omlijsting, en als ze vervelend worden, dan pleuren we ze het water in. Geen probleem, allemaal een zwemdiploma. Kortom, zegt Joop, wij voldoen aan het profiel. Bovendien ken ik goed kaartlezen, en wat betekent nou 200 km. oever? Dat bord is zo gevonden. Zo niet, dan hebben we fijne dagen, want die spanning, weet je. Die vis zwemt daar toch ergens rond. Die knikkers kosten geen drol. joh. We pleuren er gewoon een mud of zo in.
Vangen we niks? Toch hele fijne dagen!

Dit schrikbeeld staat me voor ogen.
Gelijkgestemden worden als onheilsprofeten en wat dies meer zij, in dit topic afgeschilderd.

Wie volgt? Ik soms?

mvg

Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-11-26 01:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

26-11-2003 08:08

He Bane,

gozer, wat een betoog. Mijn inziens heb je helemaal gelijk.

Eigenlijk moet gewoon niemand meer foto's en verhalen insturen, dan zijn we van al het gezeik af en kunnen we weer lekker gaan klaverjassen. Get a life!

Groet,
Martin
PS Bane, was een mooi seizoen he? :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-11-2003 08:58

Wat is nu de essentie van de vragen van John.
Want meer als vragen waren het niet, of heb nog verkeerd gelezen.
Voor mij niet meer dan dat we nadenken over onze hobby, en ons (slachtoffer) de Karper proberen onder goede omstandigheden een vis waardig leven te geven. Te beschermen tegen alle mogelijke uitwassen. Over die mogelijke uitwassen “daar” verschillen een aantal mensen van mening. Een aantal wil ze niet zien, sommige tonen er begrip voor, en andere vinden het net zo belangrijk, of nog meer dan het vangen van onze vriend.
Storend in een discussie is naar mijn mening als men met lichaams delen gaat gooien.
Het bevordert de discussie niet, in tegendeel het werk juist contra productief.
Mijn inziens in het nadeel van een ieder die aan de discussie mee doet.

Het gaat er niet om of Jantje of Pietje gelijk heeft, de karper is regelmatig de verliezer daar gaat het om.

Tot slot een raad, eerst twee keer lezen voor sommige misschien drie keer. Valt vaak niet mee geef ik toe, dan pas ratelen op je toetsen. Werkt vaak verfrissend.

Alle een prettige dag gewenst, Peter
M. van Ieperen
Berichten: 17
Lid geworden op: 14-08-2003 02:00
Locatie: Nieuwegein

26-11-2003 09:44

Ik ben het met Ed eens in dit geval. Heb te veel voorbeelden gezien van mensen die, misschien goedbedoeld hun mond voorbij praten en zo een water voor enkele jaren compleet konden verknallen. Heb zelf het geluk dat ik een water bevis vergelijkbaar met de IJssel. Rust, ruimte en een hoop vragen kenmerken mijn visserij daar. Stekkenpezerij ken ik gelukkig ook helemaal niet. Ben niet de enige die er vist maar de anderen die er ook zitten ken ik allemaal, respect is het sleutelwoord, we weten van elkaar ongeveer waar we bezig zijn en wisselen soms wat informatie uit. Ik weet gelukkig zeker dat wanneer 1 van hen zo'n bak zou vangen ze, net als ik, daar hun mond over kunnen houden. Tuurlijk ben je trots en blij maar ik vis voor mezelf en voor niemand anders. Ik las dat het een bepaald bedrag per karper had gekost om ze te vangen op dat water. Ik ben blij dat ik nooit zo over mijn visserij heb nagedacht zou me waarschijnlijk rotschrikken ook, haha.
Een aantal mensen geeft aan dat het niet veel drukker zal worden op de IJssel nu. Ik hou mijn hart vast. De meeste zullen snel afhaken, dat is waar maar is de schade dan al niet aangericht?

Groet, Martijn
Branislav Banjanin
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-11-2003 01:00
Locatie: Mijdrecht

26-11-2003 09:57

Beste Henk,

Ik denk niet dat Luc en Evert geen materiaal meer hebben, er zijn zat karpervissers die hun ervaringen cq vangsten willen delen. Luc, trouwens heeft dat niet eens nodig, 90 % van alle foto’s /vissen zijn van hem. Dat heb je zelf kunnen zien denk ik. Mooi boek trouwens, geen nonsens, harde taal soms, zeker niet gewend hier in Nederland. Hier moet het allemaal netjes, veel zeggen en toch niets zeggen enz… Als je het boek aandachtig gelezen hebt dan krijg je meteen het antwoord waarom Luc niet meer vis, tenminste niet op karper. Hij is een beetje moe geworden door al dat gedoe eromheen. En dat is precies wat er gebeurt nu met die vis van Darko. We zijn uren lang aan het discuteren of hij wel of niet deze vis mocht fotograferen. Wat een stomme bezigheid dacht ik. Dat is zijn goede recht om te beslissen wat te doen met de vis. En dat geratel over dat bordje dat daar achter in de verte hangt, amateuristische pogingen om de omgeving weg te moffelen, dat slaat dan echt nergens op! Het was gewoon mistig niets meer en niets minder! Dat bord is niet wat onze grote vriend John denkt, meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen. Altijd dat achterdochtige, daar word ik o zo moe van…
Wat mij het meeste stoort in de hele discussie is dat bezitterige toon van John en diegene die met hem eens zijn. Hoezo bezitterig? Nou, water is van iedereen, het is niet van mij of van jou en het is goed recht van iedereen om overal in dit land te vissen, mits je er vergunning voor hebt. Het is wel lullig als je een plek opgebouwd hebt en iemand anders op je plek zit. Je kan op twee manieren reageren, weg gaan en ergens anders zoeken, of diegenen die op je plek zit het water ingooien. Dat laat ik aan iedereen zelf te beslissen. Wel is zo, dat onwijs zielig is dat er toch mensen zijn die van anderen willen profiteren, die stekenpezers, daar heb ik geen goed woord voor. Niet zozeer omdat ze op een water willen vissen waar anderen al bezig zijn maar omdat ze zo scheef in elkaar zitten dat ze er geen moeite zelf voor willen doen om iets in het leven te bereiken. Maar dat is wat complexer dan ons karperwereldje zelf.
Daarom denk ik dat John hier volledig de plank heeft mis geslagen, tenminste wat betreft de opmerkingen en de cynische taal dat hij gebruikt. We hebben allemaal denk ik foto’s van onze kinderen en sommige van dito vrouwen en daar zijn we apetrots mee (minder met vrouwen wel te verstaan)! Daarom zie ik geen probleem om precies hetzelfde te voelen voor je vis. Daar is niets mis mee denk ik of soms niet?
Nog een goede vangst Henk en John en wie weet zien we wel eens een mooie foto van jullie vissen.

Bane
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

26-11-2003 09:57

Een voorbeeld:

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we een maagdelijk water hebben gevonden waar niet gevist mag worden en waar al minimaal 20 jaar niet givist is. Van locals, die er in vroeger tijden gevist hebben, weten we dat er leuke karpers op zaten. Wij hebben permissie gekregen om daar te gaan vissen, alleen in de weekenden. Dit jaar hebben we er een paar keer gezeten en mooie vissen gevangen, met niemand over gesproken en toch krijg je berichten van,"he jullie vissen daar en daar he, ja ik heb je auto wel voor het hek zien staan".E-mails krijg ik toegestuurd, dat we zo blij mogen zijn om daar te vissen, wat natuurlijk ook zo is. Dit alles omdat er een paar foto's op mn website staan van die vissen daar, zonder dat mensen de plek kunnen herkennen.

Van mn vismaat heb ik vernomen dat één van die gasten hem ook gemaild heeft en dat hij zelfs bezig is om het bestand in kaart te brengen, dmv onze foto's, zonder dat hij er mag vissen. Je kunt je nu dus wel voorstellen dat ik dus geen foto's van die vissen daar, wanneer we nieuwe gaan vangen op de bewuste plek, meer zal plaatsen op de site.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat je dus, ongemerkt, zelfs in de gaten word gehouden en dat als we niet uitkijken dat het straks uit de hand loopt en we er zelf ook niet meer mogen vissen. Dus hoe mooi we het ook vinden, we houden nu wijselijk onze mond en posten geen foto's meer hiervan.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

26-11-2003 10:40

Beste (mede-) vissers

Wat mij eigenlijk opvalt bij deze discussies over de vangst van een grote karper op de ijssel is het volgende.
Er zijn mensen die het er vreselijk moeilijk mee hebben dat de visser die deze vis gevangen heeft vertelt dat deze vis gevangen is op de ijssel, deze mensen wonen echter mijlen ver uit de buurt van de ijssel en vissen hier waarschijnlijk niet eens, mensen die wel op deze rivier (en eigenlijk ook diegenen die op andere rivieren vissen) maken zich volgens mij een stuk minder druk.

Wat ik tussen de regels door eigenlijk opmaak dat is dat de mensen die zich het meest opwinden het minst kaas gegeten hebben van de riviervisserij, dit blijkt bijvoorbeeld al uit het feit dat de ijssel vergeleken wordt met wateren als cassien, bij zo’n vergelijking zakt mijn broek echt spontaan af.

Volgens mij denken deze mensen met voorop dat je op de rivier vissen vangt door je te verstoppen achter je hengels en wat met boillies te strooien, dit is namelijk ook de manier waarop dit soort lieden op druk door karpervissers bevolkte wateren bezig zijn.
Niets is echter minder waar, op de rivieren draait het nog meer dan op stilstaand water om kennis van het water, dit houd meestal in dat je op jaarbasis veel uren moet maken en veel stekken af moet vissen om na verloop van tijd te kunnen inschatten waar de vissen zich op een bepaalt moment bevinden.
Een enkele stek heb je dus geen fluit aan (JAMMER VOOR STEKKENPEZERS), gewoonte van de meeste stilstaand water vissers he!!
Dit beste mensen is ook de reden waarom Aart zich niet druk maakt als er een ander op zijn stek zit te vissen, want met genoeg kennis kun je op dat moment wel wat improviseren en nog steeds met redelijke kans van slagen.

Kortom het is weer veel gebrul om niks omdat kneuzen die op de stek van Darko gaan zitten en denken dat er bij hun ook wel een vijftiger aan gaat hangen vanzelf wel op hun bek glijden en waarschijnlijk zwaar gefrustreerd de volgend onzin discussie de internationale snelweg opslingeren.

Toch hoop ik dat er in de toekomst nog meer van dit soort vangsten gedaan worden en dat de mensen die zich nu zo lekker negatief uitlaten wat meer sportief van zich doen laten spreken. (wie weet ben je zelf wel de gelukkige)

Met sportieve groeten,
Jos de Jong

26-11-2003 11:04

frank,

ik ben het helemaal met je eens.
Het is opvallend dat je als het board al een poosje volgt steeds dezelfde mensen deze discussie voeren, gelukkig maar een heel klein groepje. Het zijn mensen die elkaar steunen en kennen via email en of persoonlijk en het heerlijk met elkaar eens zijn.
Ik denk dat je het moet omdraaien. Door deze topic te openen wordt de vanger van een megavis in een verdoemhokje gedrukt en wordt het water megalang in de picture gehouden zodat eigenlijk de starter van deze topic eigenlijk nog wel het meest schuldig is als het drukker wordt op de ijssel. Bedankt daarvoor.

groeten
jos
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2003 11:37

Heren,

Als ik het goed begrijp gaat deze discussie niet specifiek over de vangst van Darko op de IJssel, maar over de ongewenste neveneffecten van de gewichten race waarin we binnen de karpervisserij beland zijn. Een van de effecten is dat na de publiciteit rond de vangst, het vissen op sommige wateren op ernstige wijze kan worden verstoord. Dit zie ik niet zo snel op de IJssel gebeuren, en wellicht is het aanhalen van deze vangst door John minder gelukkig. Niettemin zijn er beslist ongewenste neveneffecten van de huidige gewichten race. Niet alleen de concentratie van karpervissers op wateren waar grote karpers zijn gemeld, maar ook het slepen van grote karpers zijn van die neveneffecten. Derhalve is de discussie best wel relevant, en moeten we niet zo aan de vangst van Darko als voorbeeld blijven hangen!

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-11-26 11:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

26-11-2003 11:47

Ik kan beide kanten van het geheel wel snappen, ja frank ik woon mijlen ver van het betreffende water en dat wil toch niet zeggen dat je dan geen mening mag posten? Zal lekker saai worden als je alleen maar dingen mag posten als het om je eigen regio gaat.

Ik snap best dat je na zo'n mega vangst dit graag met karperminnend nederland wilt delen, maar kan me ook voorstellen dat mensen zich zorgen maken over drukte en excessen die het gevolg zouden kunnen zijn na zo een melding. Ik gun darko deze vangst ten zeerste en hoop dat ie nog een paar van zulke biggen mag landen daar, na zo'n inzet en doorzettingsvermogen zij hem dat van harte gegund.

Maar waar sommige hierop doelen is mijns inziens het visplezier e.d. van mensen die daar serieus aan de gang zijn, dat dit bedorven word door vissers die volgens het zwaan kleef aan principe vissen, en deze zullen er zat zijn. Zulke gasten kunnen het aan zo'n water natuurlijk wel vergallen voor de serieuze vissers aan zo een prachtig water en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en nu zullen velen wel weer zeggen, dat valt allemaal wel mee. Maar dat moet dus nog ondervonden worden. Ik hoop dan ook dat het mee valt.

Net wat ik al zei, ik kan beide kanten van het verhaal wel begrijpen, en gun het een ieder dan ook van harte om zijn/haar vis van zijn/haar leven te vangen.

Sluit me dan ook aan bij het hierboven geposte van kees.

Een ieders mening respecterend groet ik u.

Ed

_________________

Lot mie mor mooi aant woater zittn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-11-26 11:49 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-11-2003 11:50

Jos,

Je hebt in ieder geval als een van de weinigen opgelet.
En inderdaad is het gelukkig maar een heel klein groepje die deze problemathiek aan de kaak probeert te stellen ipv de koppen in het zand te steken.
Stel je voor zeg.
Misschien kunnen we zoals jij zegt beter de lippen op elkaar houden en de hele vetbende letterlijk en figuurlijk beter laten doodbloeden.

Hoe simpel kan een oplossing niet zijn?
Shame on me!

Kees,

Inderdaad was het aangehaalde artikel maar een voorbeeld zoals elke oplettende lezer had kunnen zien.
Gelukkig kunnen we het heldere relativeren wel aan jou overlaten.
Ps. Hoe is het met Mabel en de kinderen?
En doe de groeten aan Jan Peter :grin:
Groet,

John
Ps 2 Vergeef me m'n cynisme.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-11-2003 12:08

Hier een berichtje van Jan Peter,

Beste mensen, nogmaals gaat niet om de IJsel,gaat niet om de mensen, gaat om de vis.

Jos,

Als je mij er ook mee bedoelt prima, heb met veel mensen een goed contact ook met jongens die er iets anders over denken. Meestal is mijn ervaring althans, en van een aantal jongens op dit board. Moet het eerst mee maken voor je ogen open gaan. Is dan wel ten kosten van,als je het dat waard vind, jammer.
Waarom gelukkig een klein groepje is mij niet duidelijk, dit is nog steeds een discussie board.
Waarin je probeert op een heldere manier je mening te verkondigen, niet mee eens prima toch. Praat is met jongens die al jaren aan de Maasvissen, zou jammer zijn wat daar op dit moment gebeurd jullie ook staat te wachten.

mvg, Peter
Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

26-11-2003 12:16

O, John nou snap ik het je bent niet bezig om anderen belachelijk te maken je wil een discussie op niveau voeren.
Jammer dat je dan niet alleen tot de kern van de zaak beperkt (in mijn ogen de negatieve gevolgen van publiciteit over een klein afgesloten water), maar voor het gemak meteen mar even iemand belachelijk maakt die een mooie vis vangt op een rivier met uitlatingen als ejaculatie.
Ten eerste als je een algemeen probleem aankaart moet je geen mensen in de ballekes trappen.
En ten tweede als je dan toch een vergelijking wil trekken, moet je wel het goede voorbeeld gebruiken d.w.z in dit geval kleine pispotwateren met een overbevolking aan karpervissers.
In dit geval vind ik een verhaaltje zoals dat van Edwin Siol meer van toepassing.

Groeten
Jos de Jong

26-11-2003 12:23

Makkelijk he John om iedereen die het niet met je eens is maar onder de noemer kop in het zand steken te noemen. En alleen maar cynisch reageren op "tegenstanders". Dat zorgt ervoor dat velen je niet meer serieus nemen. Sorry.
On topic. Ik vind het heel goed dat er mensen alert reageren op misstanden in de visserij. En hou er zelf ook niet van om vangplaatsen openbaar te maken, hoewel ik er bij de ijssel, ijsselmaar, waal etc. iets minder moeite mee heb.
Ik zou het niet gedaan hebben.

Mijn vorige posting laat al blijken dat er al zoveel topics zijn geweest over dit item dat de meeste het niet eens meer lezen, ze zijn het eens of oneens en je veranderd er niks meer aan volgens mij. Zeker niet op deze manier.
Iedereen die dubbele topics opent wordt meteen afgemaakt dat ze de zoekfunctie eens moeten gebruiken. Dat geldt in deze zeker ook voor jouw.

groeten
jos
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2003 13:47

Kom op Frank,

Niet noodzakelijkerwijs pispotwatertjes. Of je moet ook plassen en meren van honderden hectares daartoe rekenen. Dat noem ik grote wateren waarvan ik er zo al een paar ken waar de horden op aftrekken omdat er mogelijk 40 ponders zitten. Plus het nodige gesleep van karpers van en soms ook weer terug naar deze wateren. Publicaties van de vangsten hebben hiertoe bijgedragen. Plus mondelinge reclame van hengelsportwinkeliers en natuurlijk het ondergrondse geruchtencircuit binnen de karperscène. Dus echt voorkomen kun je het niet, vrees ik.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-11-26 13:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-11-2003 15:40

Wat mij betreft, nogmaals het is absoluut niet wenselijk - en dat zou een erecode moeten zijn- geen vermeldingen van vangstplaatsen meer.
De BTW uitgezonderd, want dat is een heel ander (commercieel) verhaal.

Één publicatie over een grote vis, karper of een andere soort, en er komen echt horden vissers op af. Plus nog eens, en dat is niet te onderschatten!, de in mijn ogen ecocriminele visverhuizers.
Zie daarvoor het uiterst droevige verhaal van Edwin.
Dat niet iedereen van die hordes lang blijft is evident, maar er zullen maar een paar lui tussen zitten die wél die éne vangen....
Het hek gaat dan van de dam. En het duurt een hele tijd voor de rust is weergekeerd.

Ik weet ook wel dat je niet alle excessen kunt tegengaan, maar iets daartegen doen is toch niet teveel gevraagd?

Als voorbeeld geef ik een water waar tot voor een jaar erg veel over werd geschreven in de magazines en HSV-bladen.
Als vliegen op stroop kwamen ze op de gekende stekken af. En ja, ook ik als Joris goedzak gaf aanwijzingen aan de nieuwkomers, met als oogpunt overigens het beschermen van de visrechten.
Nooit,nooit zal ik dat meer doen.
De vissers die er nu nog komen houden hun kaken op mekaar en wisselen alleen onderling vangstgegevens uit, publicaties over dat water zijn ook niet meer van die hechte club te verwachten.

Het grootste deel van de vliegen zijn overigens wel weer gevlogen, een hoop ellende achterlatend.
Want ze verwachtten allemaal die of die karper op dat gewicht aan te treffen en pasten hun materiaal ????? daaraan aan.
Gevolg, de kleinere? karpers werden als brasems naar de kant gesleurd, als ze al niet de bek uitscheurden....
Sommige karpers zijn niet meer gezien, niet gevangen en niet meer op zijn/haar paaiplaats gevonden.
Wij zullen nog jaren gehavende karpers vangen, de gekapte natuur zal zich wel herstellen, maar het leed is wel geschied.

Maar blijf fotograferen als je wilt en deel die vangst op internet,een fotoalbum of zo.
Let wel op dat de vangstplaats niet te herleiden is, want anders is inderdaad alleen een foto die nog rest.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-11-2003 19:15

Henk,
Ook wijs geworden met vallen en opstaan, zie ik..
Prima verwoord, nix meer aan toe te voegen!

Bane,
eeuuuh een fotootje??
Of mag er meteen een stukkie bij?
Kijk maar 's hoe het ook kan zonder het water erbij te noemen...

http://www.karpervoer.cjb.net/
En kijk dan onder Gastschrijvers/ een 53 ponder in Frankrijk, en Picachou is ook wel leuk, zelfs zonder stekinfo...

Dank u en

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

26-11-2003 19:53

Frank,

Hier wat citaten uit m’n eerste posting die ik bij deze zal proberen te verduidelijken.
Twee citaten uit m’n openingsposting:
-Op de begeleidende en betuigende foto zijn een schijnbare mix van doorstane ontberingen en ejaculatie van de gelukkige begrijpelijkerwijs duidelijk van het gezicht af te lezen.

Kun je mij vertellen waaruit jij opmaakt dat ik de betreffende visser hier probeer belachelijk te maken en hem ‘in de balleke’s trap’?
Ik probeer hier immers alleen het onbeschrijfelijke gevoel te verwoorden dat het vangen van zo'n mooie vis met zich moet meebrengen.


-Is het een manier van zelfverheerlijking?
Een manier om respect mee af te dwingen? Danwel een combinatie van beiden?
Of alleen om er op een ordinaire manier een slaatje uit te slaan, waar in feite niets mis mee is mits je bepaalde regels in acht neemt zodat anderen (?) later niet met de gebakken peren zitten?

Wellicht dat je in dit tweede citaat het woord ordinair te negatief interpreteerd aangezien ik het hier de persoon in kwestie niet kwalijk neem als hij bij deze publicatie commercieel belang zou hebben MITS……

Ik citeer uit posting 25-11-03 11.05 uur:

-Misschien had ik de vergelijking beter niet kunnen trekken aangezien dit de aandacht van de kern van de zaak behoorlijk afleidt.

Dit i.v.m. met de door jouw aangehaalde ‘pispotputjes’ waartoe de door mij (onterecht?) aangehaalde wateren dus absoluut niet behoren.

Jos,

Ik geef toe dat m’n cynisme me wel eens te vaak op sleeptouw neemt.
Al denk ik niet dat dit een reden voor velen is om me a-serieus te nemen.
Voor de rest ben ik het absoluut oneens met je aangezien de discussie omtrent het wel of niet terecht publiceren van bepaalde artikelen niet vaak genoeg gevoerd kan worden.
Jouw mening dat dit soort discussies door de aandacht (die het volgens jouw niet krijgt ?)juist bijdragen aan deze ‘exessen’ aan de waterkant doordat de aandacht er te lang op gevestigd wordt deel ik dus absoluut niet.

Ik geef toe dat ik moeite heb moeten doen om in deze reply bepaalde cynische uitlatingen achterwege te laten maar ik dacht dat het me aardig gelukt was.
Ik zal proberen het voortaan wat beter te doseren.

Peter, Kees, Henk en Henk,

Volgens mij kan ik dit soort discussies voortaan beter aan jullie over laten.
Ik heb gewoon een veel te grote bek.
Maar ik verzeker iedereen dat het uit een goed hart is.
Groet,

John


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-11-26 21:46 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-11-2003 20:43

Mensen, wat ik mis in deze discussie, dat men niet inhoudelijk met tegenargumenten komt.

Als men stelt het moet allemaal kunnen met het naar buiten treden, want in België doet men het ook . Is dat geen argument, meer een aanleiding om het ook te doen.

Als men stelt het is zijn goed recht, komt bij mij gelijk de vraag op. En het recht van de karper dan, mag dat verkwanselt worden. Is een argument alleen helaas hier niet van toepassing.

Het ei van Columbus Rene, alles maar bekent maken, zal je wel willen.
Een argument nee, een oplossing ook niet.

Nog een, Is toch wel erg dat de man zich in een vervolg artikel moet verantwoorden.
Aan wie beste Jurgen, de zogenaamde door jou genoemde verantwoording, wat het niet was, kwam op 19-11. De vragen van John 22-11

Kan zo nog wel doorgaan dat zullen we maar niet doen, wordt toch niet gelezen.

Veel discussies werden hier voor mij gehouden op basis van emotie, en helaas niet op inhoud. Is wel mijn persoonlijke mening, kan het verkeerd zien natuurlijk.

Mvg, Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-11-2003 21:39

FF in de pauze
Op 2003-11-26 19:53, schreef John Pannekoek:

Ik heb gewoon een veel te grote bek.
Maar ik verzeker iedereen dat het uit een goed hart is.


Dat wisten de meesten al, en dat hart zit op de goeie plek.

Jij zette wel weer het spul op de wagen, en er komt een aardige "wedstrijd" op gang.
Met voorzetten,kopballen en ook een enkele gele kaart,sois.

Ik hoop ook dat je daarmee doorgaat en ons allen alert houdt!

Zo, nu een gauw een Piekenverschrikker :smile:

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

26-11-2003 21:49

Beste Peter,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het geen oplossing is. (het bekend maken van de vissen dan) Waar ik mij mateloos aan irriteer is het feit dat het "bekend maken van een vis". Zoveel stof doet opwaaien. Ik kan me niet voorstellen dat hier op het board mensen zitten die hun eigen target nu laten voor wat het is voor deze vis.(of iedere andere vis die bekend word) Daarnaast probeerde ik ook in me post iet wat in te binden op wat leek een pitttige discussie te worden (wat ook zo blijkt te zijn). Sommige discussie/problemen of hoe je ook wil noemen kan je gewoon beter vermijden. Hoe minder bekend hoe minder last ervan.

Voorbeeldje: Ik had in heel die foto nooit een bord gezien. Als het niet gezegd was was ik er ook niet naar gaan zoeken. (by the way ik heb hem nog steeds niet gevonden :lol: )

Ik hoop zo het e.e.a. duidelijk gemaakt te hebben.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger