Wat drijft sommige karpervissers om..........

Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

24-11-2003 18:51

Aart,
Stel dat er door al deze plubiciteit maar 1 extra karpervisser op de ijssel afkomt, en die gaat nou net op jou stek zitten. Hoe denk jij dan over het verhaal van Darko?

Caspar
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-11-2003 19:32

Even voor de duidelijkheid, je moet op rivieren heel mobiel zijn, voor optimaal resultaat dan.. (staat geloof ik ook in dat stukje van Darko ofzoiets)

groetjes een vervent riviervisser
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

24-11-2003 20:59

Sorry lexus maar ik hoef geen advies over riviervissen.......
Jou antwoord heeft niks te maken met mijn vraag.

Caspar
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2003 23:48

Caspar, ik ben flexibel, dan ga ik wel naar een andere stek. Geen enkel probleem mee.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-11-2003 23:52

Mischien ligt er op die andere stek een nog dikkere vis te wachten.


RC
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-11-2003 07:47

Aart,

Kan jij dan even in een pb een routebeschrijving naar je stek geven?

Bij voorbaat dank,
Kiron
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-11-2003 11:05

Okay dan,

Misschien had ik de vergelijking beter niet kunnen trekken aangezien dit de aandacht van de kern van de zaak behoorlijk afleidt.
Je houdt er anders wel aardige spreekwoorden aan over.

Michael,

Dat jij de posting goed had gelezen vermoedde ik al, maar gezien het late tijdstip van replyen vond ik dat je tenmiste recht op een herkansing had. :smile:
Misschien zou het schelen als jij je in de positie van een 'kantvisser' zou kunnen inleven die om wat voor reden ook gebonden is aan z'n oeverstek aldaar.

Mocht dit je geen objectievere kijk op het geheel geven denk ik dat het weinig zin heeft er verder over te discusieren.

Wat ik in deze discussie spijtig vind is dat Stefan Slechten als een van de weinigen wel snapt waar het om gaat en dit ook durft te verwoorden.
Maar als je dit doet hier op het forum wordt je al gauw als negatieve zeikerd afgeschilderd.

Immers brengt het lekker meelullen met de 'gevestigde orde' en vooral niet verder kijken dan je neus lang is (?) immers minder risico's met zich mee dan er tegenin te gaan.

Kiron,

Daar waar je over een maandje of zes regelmatig witte plastic bakjes met restjes bruine en/of rood gele smurrie voorbij ziet drijven moet je nog een kilometertje of 8 stroomopwaarts.
Dan kom je vanzelf bij een grote witte caravan met een bord erboven.
Wat er tegen die tijd op dat bord staat is nog niet te voorspellen.
Nou daar vlakbij is het.
Ik zou zeggen pak je fiets en zoek het uit. Of moet je alles voorgekauwd krijgen?
De groeten,

John
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-11-2003 12:01

John, ik vermoed, maar kan het niet helemaal uit de aan mij gerichte pasage (voorgekouwd krijgen) halen dat er sprake is van sarcasme.....Altans ik hoop het van wel.

Mijn vraag aan Aart was meer bedoeld als aangeven van het feit dat niemand graag zijn stek op geeft of moet afstaan. Het kan er bij mij niet in dat Aart met een gerust hart die stek verlaat die hij heeft opgebouwd, zeker niet als iemand anders de oorzaak hiervan is, door met een megavangst naar buiten te treden....Of te wel, gewoonweg genaaid worden omdat iemand de aandacht niet kan weerstaan...

Groet,
Kiron

_________________
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kiron zaal op 2003-11-25 13:13 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-11-2003 12:39

De posting van John lezende, leg ik gelijk de link naar de posting van Paul Scherpenborg.
Gekken zijn er teveel helaas, in alle commentaren heb ik dat hier gemist.
Je moet er toch niet aan denken dat zo iets gebeurd.
Veeg de meeste reacties maar op een hoop John, jammer dat er zo weinig zijn die het snappen.
Vissen verplaatsen, met alle gevolgen daar is men allemaal op tegen, waarom dan een handsvat aanreiken.


Peter
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-11-2003 13:11

Kiron,

Jij reed toch in een Vito? :smile:
Je achterliggende gedachte bij de vraagstelling was me overigens volledig duidelijk!

Peter,

You catch my drift, maar dat vermoeden had ik al.
Groet,

John
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

25-11-2003 16:52

ach, handvat aanreiken, wat bedoel je nu. Denk je dat die vissen voor iedereen te graai liggen.
Veeg alle reacties maar op een hoop, hoezo. Moeten we alle met dhr pannekoek samen BOE gaan roepen dan, en gaan fluisteren over alles.
Krijg net het vbk magazine in de bus en daar staan altijd alle grote vangsten op een rijtje, met foto's. stuur hun dan ook maar een brief dat het "not done" is.
Denk je nou echt dat hoofdprijsplukkers, camping-cq-vakantie vissers daar ook maar een kans van slagen hebben.

Groeten william,
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-11-2003 16:57

Dat ben ik helemaal met je eens William dat ze er weinig tot geen kans maken om desbetreffende vissen te vangen.

Zie je het al voor je , sjefke belt sjonnie met de mededeling dat ze eens even die dikke vis gaan vangen. Annie en Anita en de kids gaan ook mee, want een weekend zonder vrouw en kids kan Sjefke niet. Dan maken ze er maar meteen een vakantie van en nemen de barbeque en camper ook mee. Gevolg, een hoop geschreeuw tot laat in de nacht en een hoop afval. Politie grijpt in, is in een klote humeur en pakt een aantal locals ook nog eens op de bon, die overigens niks fout doen. Gevolg is dat er niet meer gevist mag worden en de controle heel scherp word.

Het is heel overdreven wat ik hier neerpen William, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

25-11-2003 17:06

Duidelijke zaak dacht ik zo, als ik een dikke vis vang hier in het noorden van het land dan ga ik dat echt niet van de daken schreeuwen, stugge groningers??. Lijkt me klare zaak, iedereen wil het graag rustig houden op zijn stekkie en wie ben ik dan om dat naar buiten te brengen. Ieder zn eigen laten we maar zeggen.

Snap in ieder geval wel de bedoeling van john met deze topic. Maar ben dr niet echt van overtuigd dat de aangehaalde vangst in deze topic voor echt veel meer drukte zal gaan zorgen op het betreffende water. Denk dat er velen zullen zijn bij wie de moed in de schoenen zakt.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

25-11-2003 17:38

Ik snap wel wat je bedoeld stefan, en ik ben echt niet zo dom dat ik zelf niet zover kan nadenken.
Dit is meer een verhaal van als, als, als. Kijk dat kan overal gebeuren, ook in maastricht, of waar jij dan ook vist.

Kern van de zaak is een visser die een unieke karper vangt op een moeilijk, openbaar, vaarwater, de rivier. Wie zijn wij om de publicatie af te keuren, heel mischien had ik zelf wel hetzelfde gedaan.

En ik weet heeeeel zeker dat er veel meer mensen nog niet over zouden twijfelen om het te publiceren, ook al lopen ze nu de onschuld uit te hangen.

Ik heb van de meeste mensen (in deze discussie bv) wel foto's gezien op het internet van dikke vissen. En vaak kunnen (locale) mensen echt wel zien waar ze gevangen zijn.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-11-2003 17:40

Ja, wel heren, John heeft hiermee zeker nobele bedoelingen.
Snap ook volledig hoe John hier tegenover staat.
Ik sta hier een beetje dubbel tegenover.

Of het hierdoor nou echt drukker gaat worden op zo'n water, dat moet nog blijken.
Hebben we weer wat geleerd met z'n allen.


RC
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-11-2003 18:49

Hoevaak moet men iets leren voordat men het snapt!

Kan genoeg voorbeelden aandragen waar het hedendage zo druk is dat men blij mag zijn als er nog een plekkie over is, dat men blij mag zijn als de vis waarvoor men gaat nog daadwerkelijk op het water zwemt waarin hij zijn eerste slag met de staart deed,dit in tegenstelling tot vroeger...vroeger toen men zijn mond nog dichthield over die reuzen. Vroeger, toen men nog rekening met elkaar hield. Vroeger, toen men nog rekening hield met de vis en zijn leefgebied. Vroeger, toen....ach laat ook maar

Ken je nagaan.... ik heb het over vroeger. Ik die pas 24 jaar oud is. Kan je nagaan hoe snel alles verandert is.....en zal blijven veranderen...

Ik denk ook niet dat het drukker zal worden op de IJsel. Maar hoeveel mensen zullen een publicatie en de aandacht eromheen als voorbeeld nemen, indien ze zelf een beer van een vis vangen..... Een beer van een ander water welke makkelijker te bevissen valt....

Groet
Kiron
Branislav Banjanin
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-11-2003 01:00
Locatie: Mijdrecht

25-11-2003 19:27

Beste John,

Wat een mooi naam zeg, Pannenkoek, erg grappig…. Ik kon jou verhaal niet ontcijferen, eerlijk gezegd! Het leek net zo’n speach van onze grote vriend J.P. Harry Potter Balkenende, die kan ook zo uren lang lullen om alsnog niets zinnigs te zeggen! Wat is eigenlijk jouw probleem hier. Zal ik je een klein hulp middeltje bieden in de vorm van multiple choice zodat je zelf, hopelijk, eruit komt en wij dus ook.. Daar gaan we:
Is jouw probleem dan:

a) Er is een vis gevangen
b) Er is een hele grote vis gevangen
c) Er is een hele grote vis gevangen door Darko
d) Er is een hele grote vis gevangen door Darko die er heel blij mee was
e) Er is een hele grote vis gevangen door Darko die er heel blij mee was en daarom besloten heeft om dit met ons allemaal te delen
f) Er is een hele grote vis gevangen door Darko die er heel blij mee was en daarom besloten heeft om dit met ons allemaal te delen, die onwijs veel tijd en materiaal erin gestoken heeft, heel veel doorzettingsvermogen getond heeft en daarom besloten heeft om de stek toch niet bekend te maken.

Er is een stuk of 30 karpers gevangen op deze stek. Geef ik je hierbij nog een klein detail, elk karper heeft zo’n slordige 45 euro gekost. Als je natuurlijk kosten deelt door de opbrengsten. Je raadt het al, ben jij zo’n visser mijn vriend, die dat allemaal voorover hebt? Ik denk eerlijk niet, het is veel makkelijker om vanuit je luie stoel zo’n visser af te kraken en zo veel stomme dingen te zeggen over iemand die je niet eens kent. Wat een prestatie, moet ik zeggen, petje af John, klasse!
Volgens jou is het niet slim om foto’s te publiceren, laat staan geld ermee te verdienen. John, we leven allemaal in een commerciële wereld, al weet ik dat Darko er geen cent van wilt. Moeten ze dan van jou al die grote vissers van Nieuwkoop zich een beetje schamen dat ze record vis gevangen hebben en dat allemaal aan Evert vertelt hebben. Of al die jongens van de Zwaan die, weer aan die Evert, dat verteld hebben. Of moet soms de grote meester zelf, Luc de Baets, zich schamen dat ie zo stout was om een boek met al die foto’s te maken. Nou, nou, je bent echt een stoute Belg, Luc…Dat boek heeft juist net dat klein beetje meer voor ons allemaal betekend, om toch nog een zetje meer te geven aan ons sport. En de resultaten mogen er zijn, ik zelf 5 dertigers dit seizoen (foto’s krijg je van me thuis gestuurd) mijn vriend Martin, hè Mart, ontelbare hoge twintigers en dertigers erbij…op welk water vraag je je zeker, dat vertel ik je lekker niet! En als klapper die 50+ van mijn goede vriend Darko. Nou dat was je zeker te veel, en dat nog publiceren, geen stek prijsgeven en nog, volgens jou, geld ermee verdienen?! Dat kan toch niet!!
Hoe je deze vangst moet verwerken, lees maar goed door, toch noch in overvloed positieve reacties. Vooral de reacties van oude meester Aart. Zo moet je het verwerken, en niet een uur slap lullen om alsnog door je kiezen te zeggen, ik gun het je wel. Zo gaan we niet met elkaar om grote vriend, tenminste dat is niet de bedoeling.
Zal ik je nog wat in het kort over Darko vertellen zodat je misschien een ander beeld krijgt over het hele gebeuren. Visser in hart en nier, opgegroeid aan de oevers van de machtige Donau met vissers en zelf vissend. Altijd eigenwijs, nooit na apen, altijd zichzelf en vooral doorgaan…. Prachtig mens en een goede visser. Ik ben blij dat ie mijn vriend is. Nog een keer Darko, petje af en ik weet het zeker, er komt er weer zo’n eentje, laat maar dan John op tijd weten zodat je de toestemming krijgt voor het publiceren. Laat je je dan vooral niet storen door dit soort opmerkingen ga maar door met wat je het beste doet en dat is karpers vangen.
Even goede vrienden John, ik moest wel reageren.

De groeten aan iedereen, Mart en Darko.

Bane
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2003 19:48

Tsja John,

Wat moet men ermee?
De IJssel is (hopelijk) nogal moeilijk toegankelijk, voor de mooiere en betere stekken zal men toch een behoorlijk stukje moeten wandelen.
De drukte zal na verloop van tijd wel meevallen, denk ik..

Op plaatsen waar de rivier met de auto te berijken is kan het wel wat drukker worden, dat is ook beter voor de grotere exemplaren welke overgezet dienen te worden...een wandeling van twintig minuten zou al moeilijkheden veroorzaken!

Jammer vind ik wel, dat men de naam van een water vermeld waar de grote beer gevangen werd.
Net als bij het K.K., A.K., Cassien en Nieuwkoop, verdwijnt hierdoor een groot gedeelte de mystiek van een water.
Wanneer ik nu weer eens aan de IJssel zit zal ik die grote rivier toch met ietsje andere ogen bekijken, ietsje argwaanender ook ten opzichte van collega vissers.

Ook Kiron maakt zich een weinig zorgen,
Vroeger was het karpervissen iets mystieks, maar dat is nu wel over door allerlei publicatie's in de diverse bladen en Internet site's.

Vraagje nog;
Hoeveel 45 plus ponders zijn al naar de knoppen geholpen, Nadat deze vissen met naam en adres in de bladen vermeld wereden?
1tje geef ik zelf; SKUP op de Gavers nabij Geraardsbergen..wie volgt?

Sportieve groeten Henk
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-11-2003 19:54

HET GAS NIET OF DIP STIL ???? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-11-2003 20:11

Beste William,

Misschien moet je eerst pagina 40 van het door jou genoemde magazine eens lezen om te begrijpen wat de bedoeling van die bewuste foto's is.
Veel leesplezier.
Groet,

John
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-11-2003 20:26

Henk,

Ik denk dat als er echt meer volgen de meesten slechts met hun wenkbrouwen zullen fronsen en die paar anderen met moeite een traan kunnen onderdrukken.

Branislav,

Ook niet echt verkeerd als je 't mij vraagt.
Ik zal het voor jou proberen kort te houden en het e.e.a. te verduidelijken.

Allereerst heb ik geen probleem, ik woon immers ver van de bewuste rivier en vang m'n visjes ook wel.
Ik doe hier verhoudingsgewijs net zoveel moeite voor en heb nooit echt kosten aangezien de vissen al zoveel winst op zich zijn.

Jij valt dus typisch onder het rijtje van mensen die de bedoeling van m'n posting niet willen begrijpen.
Maar jou kan ik het voordeel van de twijfel geven omdat jij door je vriendschap een emotionele band hebt met degene die ik in jouw ogen aanval.

Hoe kun je mij veroordelen dat ik onwaarheden over iemand vertel die ik niet ken en vervolgens precies hetzelfde over mij doen door te stellen dat ik niet meen wat ik zeg.

Elk woord in de bewuste posting is 100% gemeend.
Doe ermee wat je wilt!
Ik heb er i.ig. veel respect voor dat je het zo voor je vriend opneemt.
Maar dat zal jou niet boeien veronderstel ik!
Groet,

John
Branislav Banjanin
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-11-2003 01:00
Locatie: Mijdrecht

25-11-2003 20:55

Hi John,

Ik kon de bedoeling van je text niet snappen. Vis jij soms op hetzelfde water en nu zit je te treuren dat de andere als de vliegen eropaf zullen komen? Het lijkt me sterk. Ik weet dat je meent alles wat je zei, maar dat het echt erg ingewikkeld is, dat moet ik je nogmaals toegeven. Daarom heb ik je a,b,c,d... aangeboden om e.e.a. duidelijk te maken. Je kan je denk ik niet allen maar zorgen maken omdat iemand de rivier genoemd heeft waarin de vis gevangen is?! Kom op John, daar zit wat meer achter! En trouwens, wat kan jij dat schelen als de andere vissers erachter aan komen, dat is Darko z'n probleem of niet soms. Nog wat, dat soort worden als ejaculatie enz. horen hier niet thuis, misschien op een sex site. Wat bedoel je daarmee? Dat je elokvent bent, dat staat vast, maar dat je erom niks zeurt daar is ook geen twijfel over mogelijk. Of had je misschien een slecht week achter de rug of zo.. Laat dan weten, misschien kunnen we jou met z'n allen helpen.
De groeten John en vang ze.

Bane
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-11-2003 21:31

Gaat toch nog gezellig worden John, was al even bang dat er een slotje op zou komen.
John, heb ik je toch nog verkeerd begrepen. Waar staat die sex tent aan de IJsel, hebben ze je er uitgegooid. Was het die caravan onder dat bord zeker. Was je daar zaterdag, en jij maar zeggen dat je zo nodig met je zoontje naar de voetbal moest.
Je moet je schamen,en ik maar denken wordt nog wat met die Hagenezen onderling.
En dan uit frustratie een stuk neer kalken waar niemand iets van snap.

Een schamende groet, je ex vriendje
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-11-2003 21:58

Bezint eer ge begint, sluit jij je betoog terecht af, John.
Vangstmeldingen met plaatsbenoeming en liefst een groot bord met een pijl erop leiden inderdaad vaak niet anders dan naar de door jouw omschreven randverschijnselen en zijn niet in het belang van wie of wat dan ook.
Wel denk ik dat het los zal lopen, gelet op de moeite en -excusez moi- de exorbitante kosten die de man zich heeft moeten getroosten.
(33 nachten in de bivy, 199 uur werken in de keuken, 2500 eieren, 390 kilo boilies)

Je vindt overigens net als ik dat ie best trots mag zijn op die fenomenale vangst en ook dat ie dat (terecht) laat blijken op de bijgevoegde foto.
Ik weet hoe ontzettend het op je lippen kan branden als je één of meerdere mooie vissen hebt gevangen en het niet kan delen met anderen. ( Zelfs familie vertel ik niet precies waar ik ze heb gevangen) De wetenschap dat je het risico loopt dat een compleet circus op “je” stek neerstrijkt zorgt er voor dat die lippen gesloten blijven, althans bij velen.

Maar foto’s, John, echt die vangst wil je graag delen en dat kan daarmee, mits je zorgt voor een redelijke onherkenbaarheid.
Ik denk ook niet dat de meeste van de fotograferende karpervissers ( mijzelf incluis) onanerend naar zo’n foto zullen kijken.
Een strakke plasser krijg ik wel van andere zaken. :grin:

Of de man in kwestie met zijn bal straks een sponsor zal vinden, ik betwijfel het ten sterkste, misschien zal ie benaderd worden om is een keer wat te promoten of zo.
Jij en ik weten dan dat je met dat spul niet zo veel vangt.

Dus wat mij betreft: geen stekinfo, maar wel mooie foto’s, ( van karpers dan)

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

25-11-2003 22:07

een sprookje...

Er was eens een dag ergens in de negentiger jaren dat er op Belgische gronden een viskweker zijn kweekkarpers kwijt moest, nogtans zo gaat het verhaal. De kweker ging eens over op een andere vissoort in zijn kweekgebeuren. Een westbrabantse kerel, gerard genaamd, bedacht zich eens vlug dat deze karpers dood zouden gaan, dus zocht hij een oplossing. Hij nam de vissen over en plaatste deze, als ik het goed van hem begrepen heb tijdelijk, op een pisputten-achtig vijvertje genaamd: De Kanovijver. Veelste klein voor die hoeveelheid vissen. (tegen de twintig als ik het mij goed kan herinneren, gewichten maximum net tegen de twintig pond geloof ik)

Vanaf den beginne onderhield deze man zijn vissen door ze in de gaten te houden, en met regelmaat bij te voeren.

En er geschiedde een wonder!

Die vissen gingen helemaal uit hun dak, en gingen groeien en groeien. Klaarblijkelijk was het water nogal voorzien van een gezond vol-met-vreten enthourage. En eigenlijk was iedereen gelukkig. De man, en zijn vissen bovenal.

Gemeentelijke werken besluit het kleine pisbakken-putje eens wat uit te breiden, met de bedoeling dat de plaatselijke schaatsvereniging een mooi stukje water heeft te kunnen schaatsen. Het water was nergens dieper dan een kleine meter, en werd al volop voor dit doeleinde gebruikt. De beste man, zich als immer druk makend om de welzijn van zijn vissies.... zwaarste ging richting dertig intussen, ging zich eens vertoeven aan het water, alwaar de uitbreidingswerkzaamheden volop vorderde. Pakte zijn portomonee en vroeg de aldaar werkende uitbaggeraar.... hier hebbie wat te besteden, als je mij een plezier doet om op een paar plekken even het water wat dieper te maken. Zorg dragen voor de vis heet dat. Zodoende geschiedde, en het wonder voltrok zich verder.

Dit pispottenputje, een kleine 200 meter lang en 75 meter breed, met ook nog eens een vrij grof eiland in het midden, liet zich van haar beste kant kennen. De vissen werden bakken, de top de dertig pond al gepasseerd. De man zelf viste er nauwelijks, soms even met de pen, kijken wat de vis doet qua groei etc. Kun je zijn geluk inbeelden?

Dan verschijnt er een krantenartikel, een bijdrage voor de plaatselijke Bergen op Zoomse jaarlijkse-vangst-inzendingen-wedstrijd. Bergse karpervisser vangt metersnoek, 26 (?) pond zwaar.... monster van een beest. Foto van de visser met de snoek erbij. Uit de kanovijver. Ik Citeer: Normaal vis ik hier alleen op karper, zoals ook nu, maar tijdens een halfslachtige run, haalde ik mijn boillie binnen waarop ik een aanbeet van de snoek kreeg.... Prima water, heb er al karpers tot 28 pond gevangen.... (niet letterlijk geciteerd, uit geheugen, hoewel ik het knipsel nog immer heb)

En dan komt gedoe langs....

Tien tenten om het potje heen, het zakken van monsterlijke vissen, het grote jatten begint, het beknippen ook, etc etc... heb er al genoeg over geschreven....

De man besluit uit eigener beweging te gaan vertellen dat hij de vis eraf heeft gehaald. De vis, al zo zwaar gedresseerd en mishandeld, liet zich al een poos niet meer vangen en nauwelijks meer zien, en Gedoe gelooft het... Het water raakt leeg, ook ik geloofde het in eerste instantie, ware het niet dat Rob Schneider, toen een goede vriend van me, het mij vertelde dat de vis er niet af was. Ik besloot er weinig te vissen, zeker nu het water weer onbevist was. Erna viste ik er een tweetal jaren alleen, of met Rob. Koesterde de vissen. Tot ze er definitief vanaf gehaald werden. Waarheen heb ik jaren niet eens willen weten. Ik ken nu een willempie, onderdeel van dit gezever. Hij was de topper van deze kanovijver. Ik weet hem te vinden, maar wens hem niet eens meer... Soort van besmette visserij geworden. Maar goed, what's new?....

Feit is wel dat de meute pas NADAT erover gepubliceerd was op het water terecht kwam, en slechts door het lezen van twee cijfers: 28 pond karper... broekjes worden opengerits, en het rukken begint..... Gewichtsgeil noemen ze dat. Gevolg dus. dode en verdwenen vis.

De voorbeelden van a.k., cassien etc zijn door john aangehaald, niet omdat het er nu misschien nog immer wel of geen zooi is, maar wel omdat het er geweest is, inclusief hun doden. Hoeveel vissers zijn er niet achter de nieuwkoopse schub aangegaan? Waar is ie nu?

Weet men niet wat de prijs is op de zwarte markt voor een vijftigponds schub? Hoeveel zouden er niet naar op zoek zijn met de bedoeling hem te kunnen verkopen? laat ik naief zijn.... tien stuks karpervissers?

van die tien zullen er vast 8 met regelmaat dit soort forums aflopen om te bekijken waar ze eventueel mooie schatten kunnen vinden; ze zouden wel stom zijn als ze dat niet deden nietwaar?.....

en ze komen mijn heren

dream on

punt wat John wilde vragen is waarom op ZO EEN manier naar buiten treden?.... geen woord over wel of niet naar buiten..... tis maar wat je wilt lezen.... Je moet erg negatief naief zijn om niet te willen weten dat het verleden voldoende karpers, gepuliceerd en wel, het leven hebben gekost.

ps: in de tijd dat ik er viste lag de top op 4 vissen van 33 tot 37 pond, en deze vissen waren gerust doorgegroeid tot 40+. en DAT was het grote wonder wat mij bezig hield. Nog geen hectare, met nergens dieper dan een goede meter met een potentie van 4 40+ers, een vijftal dertigers, en de rest dik twintig. Op eigen kracht mijn heren.

en wie leefde nog lang en gelukkig?

groet ed


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-11-25 22:20 ]</font>