En wat is dan de eventueel beoogde (?) meerwaarde van het bekend maken van de vangstlocatie of naam van het water?
Is het dat gevoel van totale euforie en/of climax dat zonodig gedeeld moet worden, en wel het liefst met zoveel mogelijk ‘collega’s’?
Is het een manier van zelfverheerlijking?
Een manier om respect mee af te dwingen? Danwel een combinatie van beiden?
Of alleen om er op een ordinaire manier een slaatje uit te slaan, waar in feite niets mis mee is mits je bepaalde regels in acht neemt zodat anderen (?) later niet met de gebakken peren zitten?
Laatst weer zo’n artikel waar de gelukkige vanger met naam en toenaam (terecht !) trots poseert met z’n ‘monstervangst’ uit een van de bekendere moeilijke rivieren van Nederland.
Op de begeleidende en betuigende foto zijn een schijnbare mix van doorstane ontberingen en ejaculatie van de gelukkige begrijpelijkerwijs duidelijk van het gezicht af te lezen.
En laat ik voorop stellen dat ik zeer veel respect heb voor het doorzettingsvermogen van deze visser en ik ‘m deze vangst van harte gun.
Maar net als een overduidelijke minderheid in een topic hieraan gewijd op dit board zet ook ik m’n vraagtekens bij het plaatsen van ‘bepaalde’ info.
Alleen al het door sommigen aangedragen argument, dat het noemen van de naam van het water geen kwaad kan aangezien de oeverlengte toch wel een erg lang zootje km’s bedraagt, gaat er bij mij niet in. Immers whatever happened to…….de ettelijke km’s Cassien, A.K, K.K en recentelijk nog Nieuwkoop?
Al was het alleen maar om de simpele reden dat het in het bewuste artikel idd. een erg ‘moeilijk’ water betreft maar waarvan niet alle km’s oever bevisbaar zijn waardoor de wat, laat ik zeggen minder fanatieke, a-sociale, jonge, domme, ‘lange halen gauw thuis’ etc. etc. vissers gauw geneigd zullen zijn gezellig bij jouw tentje aan te schuiven.
"Goedenavond, wij zijn van het programma Man bijt Hond, we komen even bij u aanschuiven om de dag door te nemen, had u al wat gevangen of begint u net"???
Om u de waarheid te zeggen was het eerste dat ik dacht na het lezen van het artikel "hmmmmm……..is dat zgn. moeilijke slootje waar zulke grote zwemmen nou eigenlijk wel echt zover van m’n huis"?
Want ik ben, net als vele duizenden met mij, ook maar een eenvoudige karpervisser die graag vangt, en het liefst groot en/of mooi.
Dus lijkt me enige terughoudendheid wel op z’n plaats ipv. er ssimpelweg vanuit te gaan dat het er ondanks eerdere meldingen van ‘supervangsten’ op deze rivier in het verleden toch ook niet echt drukker op werd.
Men lijkt simpelweg voorbij te gaan aan het feit dat mond tot mond-geruchten immers minder hard gaan dan een foto waar je vol met je ‘kokulumoonus’ op je stek met een beer op schoot poseert voor een medium dat enkele duizenden bezoekers rijk is.
Het op de foto zeer herkenbare ‘billboard’ op de achtergrond voorzien van reclame voor een dagblad dat zo te zien weinig te melden heeft lijkt me ook niet echt moeilijk traceerbaar.

Maar goed, hier blijkt toch dat er wel degelijk enige angst voor stekherkenning is geweest.
Dat het e.e.a. dan wat amateuristisch is weggemoffeld mag geen naam hebben, maar een simpel ‘schoonheidsfoutje’ kan hiervan ook de reden zijn.
Want ik besef als geen ander dat ik me weer eens op glad ijs begeef.
Het gegeven dat het prachtbeest gelijk weer een naam moet hebben (hoezo ongelukkige keuze?) en er gemakshalve ook maar weer een bal aan het hele gebeuren wordt opgehangen die binnenkort wel voor weinig in de winkel zal liggen doet m’n vermoedens richting ‘slaatje’ slaan.
Of zullen we zeggen dat hier waarschijnlijk van die (heerlijke) nood een deugd wordt gemaakt?
De reden van publicatie kan immers een mix van bovengenoemde redenen of meerderen zijn
Maar natuurlijk draaf ik weer door, moraalridder en ‘Doomsday-train’ Pannekoek rides again so beware!!! "En het was net zo lekker rustig de laatste tijd met alleen maar nuttige postings" hoor ik sommigen denken.
‘Don’t shoot me, i’m only the pianoplayer’! En als u het echt niet kunt laten………
Ik vermoed dat er binnen niet onafzienbare tijd een goed ‘patatje oorlog’ te verkrijgen is op bepaalde plekken aan een bepaalde waterkant.
Dat enige suggestiviteit in een discussie als deze onontkoombaar is moge duidelijk zijn, en eigenlijk wil ik alleen maar zeggen ‘bezint eer ge begint’, alleen doe ik er altijd wat lang over.
Een prettige voortzetting.
Groet,
John