Penvissen op beekjes en kanaaltjes.

Plaats reactie
Luc Plompen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Tilburg/Bergen op Zoom

22-04-2002 21:46

Dag Omar,

De kanaaltjes en beekjes die jij noemt ken ik niet, maar stuwtjes en een paar brugjes verduidelijkt het e.e.a.
Wat ik meestal doe is het volgende:
- Kijk of het stroomt (stuwtjes, moet haast wel). Ik vind dit irritant, maar goed, stel je materiaal erop af. Iets zwaarder pennetje, vaak iets zwaarder grondloodje.
- Riet of lelies zijn voor het oog mooie stekken, maar peil de kanten maar uit. In menig kanaal zul je niet gek veel diepteverschil tegen komen, kijk dan eens naar een bocht (peil binnenbocht en buitenbocht uit) Bodemstructuur uitzoeken, ik doe dat vaak met een oude telescoophengel.
- twee of drie voerstekjes maken, gedurende een dag of drie, ongeveer een kilo per stek volstaat in de meeste gevallen. Tijdens het vissen zul je wel merken of je last hebt van witvis,m.n. brasem kan een last zijn.
- Tijdens het voeren kun je niet stil genoeg zijn. Wanneer ik de tijd heb, ga ik een paar uur op m'n gat zitten kijken, je ziet dan vaak wel activiteit,meestal elders op het water. De onzekerheid bekruipt mij dan.
- Dan vissen: Ik weet inmiddels precies hoe diep het is op iedere stek (d.m.v. wasco-krijtstreepje op de hengel)Doodse stilte, sluip naar je stek! Ik stel mijn pennetje altijd zo precies mogelijk af loodjes of vlak onder de pen, of in het midden (tussen pen en haak). Op 5 cm van de haak een piepklein loodje, de pen zinkt hier langzaam op. Ik vis doorgaans hetzelfde aas als waarmee ik heb gevoerd (bv. kippemais). Meestal in combinatie met een hairtje van 0.12 nylon. 0.24 hooflijn, geen onderlijn.
Veel penvissers vinden Maxima ideale lijn, vanwege de rek. Ik niet. Pak maar een soepele hengel en een goed afgestelde slip, dan kun je de hoofdlijn dun houden.
Succes ermee!
Groeten, Luc
Luc Plompen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Tilburg/Bergen op Zoom

22-04-2002 21:52

Omar,
Ik peil altijd uit vanaf de kant tot maximaal een drietal meters uit de kant. Je krijgt dan een goed beeld van het diepteverloop.
Gr. Luc
Luc Plompen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Tilburg/Bergen op Zoom

22-04-2002 21:57

Shit mensen, mijn geheugen is af en toe als een vergiet.
Ik wilde nog toevoegen dat ik altijd weerhaakloos vis, bij voorkeur haakjes met een oogje dat recht op de steel staat.
Wederom gegroet.
Omar Oumnad
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Rijssen

27-04-2002 18:09

Heren bedankt voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

29-04-2002 11:52

Zelf vis ik ook weerhaakloos, dat is echt ideaal.
Als je dan zo'n slijmerige brasem vangt kun je die in het water onthaken.

Verder vis ik meestal met zoete mais uit blik, dan vang je altijd wel wat.

Trouwens Omar, wat dacht je van de weierd, het park of de oosterhof :wink:

Echt waar, overal waar je niet mag vissen, daar kun je het beste zitten. Mooie natuur en vaak voldoende karper.

Omar, eerst ff een sessie van drie nachten draaien en dan weer lekker pennen als het resultaat tegenvalt!
Plaats reactie