heeft de windrichting zoveel invloed?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

26-10-2003 14:17

Vorige week hebben we 2 dagen gevist zonder enig resultaat. Dat was met die oostenwind. Gek was dat er na het voorvoeren en vissen behoorlijk veel voer bleef liggen. Toen de wind weer draaide was het voer snel weg.
Heeft de wind zoveel invloeg op het aasgedrag van vissen?
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

26-10-2003 14:34

Joachim,

Ja is het antwoord. Vlak voordat de oosten wind kwam is er een hele koude westen wind geweest. Ik meen anderhalve week lang ongeveer. De water temperatuur is toen heel erg gedaald. En je kon eigenlijk al direct merken dat de vis minder op de kant ging liggen waar de wind opwaaide. Vorige week met oosten wind ben ik daarom gaan vissen op de kant waar de wind vandaan kwam. In plaats van op de kant waar de wind opstaat. (begrijp je hem nog?) Binnen een half uur had ik de eerste fluiter. Het geeft gewoon aan dat de vis beschut gaat liggen en niet meer het voedsel opzoekt aan de kant waar de wind op staat.

Hopelijk heb je er wat aan,

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-10-2003 14:35

Follow the wind, i always say!

Om je vraag te beantwoorden, zeg ik volmondig, JA.

Op sommige wateren heeft het meer invloed als op anderen, maar zeer zeker dat het invloed heeft.

Neem een voorbeeld aan die aanhoudende oostenwind die we hebben gehad, iedereen over het hele land klaagde over de slechte vangsten!
Zegt genoeg, dacht ik zo.

RC
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

04-11-2003 21:26

en ik ving toch lekker in die ongelooflijke kou, maar toen de wind weer draaide ving ik weer slecht en anderen lekker. Maar wind heeft zeker een grote invloed. des te groter het water des te meer invloed over het algemeen. Wind zorgt immers voor verschillende dingen (andere temperatuur, regen, of juist niet, loswoelen van kleine deeltjes, minder helder water op de kant waar die opstaat, waterlagenvermenging) Als je langer op een water vist leer je vaak ook beter hier op toe te spelen. Maar over het algemeen hebben de meesten een goede ervaring met zw,w en slecht ervaringen met noord, noordoost of oost.....

Niels
Pieter de Jongh

04-11-2003 22:06

Hoi,
kop in de wind en ondiep vissen,vanaf 0.5 tot 2 mtr.
Ongeacht welke richting die waait, levert mij bijna altijd vis op.
Dus zelfs met oostenwind.
Word het windstil, blijft de vis wat dieper.
Maar dit scheelt natuurlijk van water tot water.Toch zeker stromend water reageert heel anders.
Maar op vergelijkbare waters, moet de invloed in mijn ogen praktisch gelijk zijn.
Probeer het op jouw water te doorgronden en doe er je voordeel mee.
Probeer ook te vergelijken met andere vissers.
Wat renee zegt is maar net hoe je het uitlegt.
Misschien had hij met wind op kop toch nog beter gevangen.
Alleen als je super vangt, kun je denken, meer ook niet,dat het niet beter kon.
Maar toch kunnen hengeldruk en een gedegen voerstek vissen hun natuurlijke gedrag laten aanpassen.
Maar in mijn ogen op een rustig bevist water doet de vis niks anders dan hun instinct volgen.

met vr groeten, pieter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter de Jongh op 2003-11-04 22:07 ]</font>
Plaats reactie