UITVAAR VERBOD AMSTERDAM

erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

23-10-2003 15:34

De Amsterdamse hengelsport vereniging heeft in al haar wijsheid besloten om het uitvaren van vislijnen te verbieden.
Ook mag er alleen nog maar haaks op de oevers worden gevist.(alle vormen van uitbrengen van lijn anders dan door het inwerpen met een hengel zijn vanaf 1-01-2004 verboden.
Ik weet dat we dit aan een kleine groep (karpervisser)te danken hebben.
Maar kunnen en mogen ze dit zo maar verbieden?
Deze info heb ik uit het blad vissen van de AHV.
Graag jullie reactie.
Erik

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: erik flaschwinkel op 2003-10-23 15:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-10-2003 16:01

Erik,

Volgens mij mogen ze dit absoluut verbieden. Iedere visrechthebbende mag strengere regels hanteren dan de wet voorschrijft, ze mag geen minder strenge regels hanteren dan wettelijk is vastgelegd.

Inderdaad is dit vaak te danken aan een kleine minderheid. Beter is het natuurlijk om die minderheid aan te pakken in plaats van iedereen op deze manier de dupe te laten worden. Beste remedie is volgens mij met zoveel mogelijk goedwillende karpervissers naar de ledenvergadering te komen en een constructief overleg over alternatieve regels te starten. Ik denk dan aan een soort gedragscode voor het uitvaren van lijnen. Houd je je hier niet aan kun je één keer een waarschuwing krijgen en de tweede keer wordt je vergunning ingenomen. Als de AHV een goede ledenadministratie bijhoudt kan ze voorkomen dat deze mensen ergens anders doodleuk weer een nieuwe vergunning halen.

Ik weet niet of je KSN lid bent, maar je zou dit ook op een regio-avond ter sprake kunnen brengen. Misschien dat er namens de regio een voorstel naar de AHV gestuurd kan worden? Veel succes in ieder geval.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-10-2003 18:25

Mark hoe wou je zo'n regestratie mogelijk maken?

Dat kost weer veel tijd en geld,iets wat schaars is tegenwoordig :wink:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

23-10-2003 18:51

Beste Mensen,

Bij aankomst thuis na m'n werk, heb ik direct het club blad gelezen. De verbieding houdt voor mij persoonlijk in dat ik van de 5 bevistte wateren dit jaar, er 4 volgend jaar niet kan bevissen. I.v.m het niet kunnen uitvaren van de lijnen. Wat kunnen we doen om dit alsnog voor volgend jaar recht te trekken? Lid van KSN wordt ik vanavond nog als er maar mensen zijn die mij kunnen helpen hiermee.

Dus is dit eigenlijk een nood kreet aan een ieder. Wie kan ik aanspreken en wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 19:02

Rene,

Kun je wat specifieker zijn. Ik bevis veel wateren in het Amsterdamse. De laatste jaren allemaal door vanaf de kant uit te werpen. Ook wateren waar het een notoire gewoonte is geworden om vele honderden meters uit te varen. Van oorsprong waren dit nooit wateren waar je moest uitvaren om een karper te vangen. Nu hoeft het nog niet, maar door het uitvaren van de anderen is het iets lastiger geworden en moet je dat incalculeren. Wordt er voor mij alleen maar beter op straks.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-10-23 19:03 ]</font>
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

23-10-2003 19:48

Kees,

Je hebt een pb'tje. Met wat namen van wateren. praat wat makkelijker

groetjes Rene
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

23-10-2003 20:00

Heren,
Er zijn gewoon een aantal wateren waar je zonder boot niet of zeer moeilijk kan vissen.
En waar Kees gelijk in heeft er zijn ook genoeg plekken waar je zonder uitvaren ook prima kan vissen.
Laatst waren ze met een zodiac lijnen aan het uitvaren op de Bosbaan bv.
Maar er mag nog wel gevoerd worden met een boot en je mag ook nog Drillen uit een bootje.
Ik denk alleen niet dat het controleerbaar is.
Groet Erik
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

23-10-2003 20:27

Erik,

Op de bosbaan??? Afijn het is natuurlijjk slecht controleerbaar. Maar dan zou ik toch iets moeten doen wat niet mag. En daar heb ik al een hekel aan. Waarom moest het een algemeen verbod worden en niet een verbod voor bepaalde wateren. En wat te bedenken van een maximale afstand te bevissen. Het is makkelijker controleerbaar. En je voorkomt daarmee alles wat in het blad vermeld is. Het blijft een on zinnig iets en hetbis de zoveelste keer dat ik de dupe ben van andere. Heb je bijv. het stukje van het water in uithoorn gelezen? Verziekt door WAT jongeren. Het einde van het liedje is gewoon dat er minder gevist kan/mag worden. En dat de contributie omhoog gaat.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

23-10-2003 21:16

Je kan ze ook uit zwemmen als het warm genoeg is. Daar is toch geen verbod op?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-10-2003 21:29

Nee,daarop niet

Maar hoeveel weken per jaar in Nederland is het warm genoeg om te gaan zwemmen? :grin:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-10-2003 21:53

Vraag: hoeveel karpervissers zitten er in het bestuur van de AHV?
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

23-10-2003 21:59

He Rene,
Wedden dat jij de Bosbaan naar Kees heb gemailt.
Tja het is gewoon weer een extra regeltje in het betuttelende Nederland.
Jammer dat het zo moet gaan ik hoop alleen niet dat er andere verenigingen dit gaan overnemen.
Zelf de lijnen uitzwemmen is verboden namelijk alle vormen anders dan het uitwerpen met een hengel.
Het is gewoon jammer.
Oplossing: laat je hengels in een bootje staan dan ben je aan het bootvissen en dat mag nog wel??
Groet Erik
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

23-10-2003 22:14

Beste Aart,

Ik heb geen flauw idee. Ik denk minimaal 1 en zelfs dat is van horen zeggen. Neemt niet weg. Dat het een "bezopen" regelgeving is. Ik zou niet willen dat we in discussie raken om hoeveel mensen er in het bestuur zouden moeten zitten. Wat ik graag zou willen weten (en ik hoop dat jij daar een antwoord op hebt) of misschien de KSN hier wat mee kan en wil doen? En wie ik eventueel kan aanspreken hierop.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Hofman Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00

23-10-2003 22:54

Ik kom dan niet uit de omgeving van A'dam maar het uitvaar verbod zou ik geen ramp vinden.
Ik gebruik zowieso al geen boot .
Ik zie tegen woordig steeds meer mensen met boten en dieptemeters .
Ik weet ook wel dat het je meer vis opleverd maar er zijn ook genoeg lui bij die nog niet eens vanaf de kant een stek kunnen vinden en dat vind ik treurig !

m.v.g martijn
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

23-10-2003 23:20

Mannen, ff een stomme vraag, maar ik ben hier (nog) niet zo goed van op de hoogte, maar wat is de reden dat dit verboden word?? Wat word er gedaan door een selecte groep, dat men dit nu wil gaan verbieden?

Met vragende groet
Jeffrey
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-10-2003 23:21

Leuke actie, maar hoe wil je als visrechthebbende verbieden om een boot te gebruiken op wateren waar gewoon door iedere willekeurige recreant gevaren en met een boot gevist mag worden?
In Nederland kan alleen de eigenaar van een water gebruik van boten verbieden of beperken.

Jos.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-10-2003 23:27

mensen, ik denk dat ook hier sprake is van een te beperkte invloed van de karpervissers in de besturen. de regels worden gesteld aan de hand van wat waargenomen door de bestuursleden, zonder een duidelijke kijk op de zaak te hebben. er wordt niet gekeken naar alternatieve oplossing, maar het gevolg wordt gewoon aangepakt: niet meer uitvaren.
bij mijn vereniging mag komend jaar niet meer gevoerd worden met boilies. de aanleiding voor deze maatregel is dat er met de wedstrijden niet genoeg gevangen wordt door de witvissers. die kennen het woord dressuur niet. maar na jaren van wedstrijden op 8 mtr hengellengte weet die vis het ook een keer. aangezien een aangrenzende vereniging wel meer ging vangen na een boilieverbod is dit klakkeloos overgenomen. verschil echter is dat op dat andere water veel meer gevoerd werd als op de put die mijn vereniging heeft. daar wordt vrijwel nooit strategisch gevoerd, en wordt alle visserij instant gedaan. je kan dus stellen dat hier geen mate van overbevoering is, aangezien de put ook nog eens overbezet is. wederom is van horen zeggen en een gebrek aan karpervissers in het bestuur de reden dat de karpervisser de dupe wordt
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 23:31

Leden hebben last van elkaars wijze van vissen. Of te wel, de karpervissers nemen teveel water in. Trol je als snoekvisser een lijn op, en dan wordt er ook nog eens een karpervisser boos.

Ik denk toch echt dat er meer karpervissers in het bestuur moeten.

Niet dus, maar niet verder vertellen Jos. :wink:

Groeten, Kees

Ps. Op de bosbaan is uitroeien met een skiff wel toegestaan.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-10-2003 23:32

Deze regel is naar mijn mening vooral in het leven geroepen,om er voor te zorgen dat er op een bekende plas in Amsterdam geen karpers meer "vermoord" worden !
Sommige "vissers" vinden het namelijk noodzakelijk om 300 a 400 meter ver tegen eilanden en betonnen paaltjes te vissen waardoor karpers zichzelf nogal eens hebben "verhangen" aan deze obstakels.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2003 23:35

Dit is wel iets waar ik aan denk waarom een uitroeiverbod op die plas van pas komt. Treurig, maar niet gelezen in Vissen, Dennis
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-10-2003 23:36

als iets niet mag moet er een boete op staan lijkt mij??? althans er moet ergens met lettertjes geschreven staan waarom het niet mag en wie dit mag controleren.

Echter vindt ik het werkenlijk een belachtelijke actie van een stel in pak gehesen burocratische klootzakken die nergens weet van hebben. Sorry voor mijn uitlatingen iemand moet het toch doen??

Vind het een zielige actie, en ik hoop dat dit voorkomen kan worden
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-10-2003 23:49

jordy,

ik denk dat het niet meer dan logisch is dat deze maatregel genomen wordt op het moment dat karpervissers geen maat meer houden. lijnen 400 meter uitvaren las ik in de postings ergens... dat is toch niet reeël meer?? je bent anderen gewoon tot last, zij kunnen er geen rekening mee houden dat jij zover weg vist, end at leidt dan tot rusie als het fout gaat en er lijnen in de knoop liggen. zeg nu zelf, jij hebt er toch ook een hekel aan als 1 karpervisser 5 hectare water nodig heeft?

in principe is uitvaren niet zo'n probleem, mits er niet verder gevis wordt dan bijv. 80 meter, en niet met de hengels in alle hoeken en gaten. helaas zien bestuurders dat niet zo in, en is dit de weg van de minste weerstand
groetjes Da Fox
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2003 03:11

Heren,

Ik vind dit een geweldig verbod!

Uiteraard stoot ik hiermee menig "afstand" visser tegen de borst, but let it be!

Vooral Rene Berger is er erg slecht aan toe als hij door dit verbod 4 van de 5 wateren niet meer kan bevissen??????????


Sorry Rene, als jouw visserij afhankelijk is van het feit of jij je lijnen kan uitvaren of niet.....tja!

Misschien moeten dit "soort" vissers eens bij hunzelf te rade gaan hoe zij hun, in mijn ogen, afgestompte manier van vissen kunnen veranderen.

Met uitvarende groet, MB :smile:
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

24-10-2003 05:05

Ps. Op de bosbaan is uitroeien met een skiff wel toegestaan.


Ik heb gehoord dat je het ook mag met een vier zonder stuurman....... :smile:
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-10-2003 07:44

Tja dit is weer het gevolg van de excessen van een kleine groep "vissers", evenals het nachtvisverbod en het verbod op de katapult of het verbod op boilievoeren.

Ook op een water bij mij in de buurt mag je niet meer met een (radiografische) boot je lijnen uitvaren. En ik hou me over het algemeen wel aan de regels, maar zoiets belachelijks.... Ik ga niet op belachelijke stekken uitvaren, waar ik anderen in de weg zit of waarvandaan het landen van een vis vrijwel onmogelijk is. Bovendien zet ik mijn boot uit het zicht, zodoende heb ik nog geen problemen gehad. Dan zie ik het probleem niet zo.

Moeten we toch weer aan de slag met de plannen voor een radiografische helicopter :smile:

groeten,
karperlimbo

P.S. een water niet meer KUNNEN bevissen lijkt me sterk, maar dat het een stuk moeilijker wordt kan ik me voorstellen.
Het is een kwestie van geduld.....