Terugloop Twentekanaal!!!

Plaats reactie
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

18-10-2003 12:08

Zijn er hier mensen die regelmatig op het Twentekanaal vissen of er vaste stekken onderhouden (dus niet claimen, want die hoeven niet te reageren)? Even een korte inleiding:

Aan het begin van de zomer ben ik op verschillende stekken wezen voeren, voornamelijk stroken en langere stukken. Dit (natuurlijk) met een eigen aas. Gezien de vangsten van enkele testen hoefde ik hier niet aan te twijfelen. Zonder te voeren kwamen er in de eerste 2 sessies al 2 dertigers op de kant. Na de voerbeurten kon ik hier nog eens een nieuw PR aan toe voegen op 17,8 kg. Vervolgens kwam de periode dat er 2 weken lang geen scheepvaart doorheen kwam en het ook nog eens extreem warm was. Normaal gesproken ronduit slecht, maar ik heb me in die tijd (en erna trouwens ook) helemaal klem gevangen. Sinds enkele weken, dus zeg maar na de eerste weersomslag, liep het aantal runs drastisch terug. Verder dan 3 runs op een nacht kwam ik niet. Wat me opgevallen is is dat er sinds die weersomslag veel meer rotzooi op de bodem ligt (en dus aan de haak!). De afgelopen 2 nachten was het 2 keer niks (of eigenlijk 4x, de eerste nacht was mijn vismaat er namelijk ook bij). Niet in de vaargeul, niet op de taluds, niet voor de wilttrappen, geen rollende vissen, niks!

Het kan dus zijn dat de dalende temperatuur de oorzaak is, maar hier kan ik het niet (helemaal) mee eens zijn. Ook zijn er (alweer volgens mij) weer krabben op het kanaal, te zien aan het aangevreten aas. En nee, dit keer geen koeten, brasem of graskarper. Kan het te maken hebben met de toegenomen rotzooi dat de karper slecht nog enkele stekken bezoekt? Ook dit is onlogisch, want die beesten moeten nu gaan vreten voor de winter. De 2e nacht heb ik al een kleinere diameter gebruikt voor het vissen, maar ook dat hielp niet. Wat nu waarschijnlijk wel gebeurd is dat de karpers samenscholen om op zoek te gaan naar voedsel en daarbij elkaar nodig hebben (dankjewel Hugo). Op die manier duurt het langer voor zo'n groep op je stek neerstrijkt, maar 2 nachten voor een vrij dichtbezet water lijkt me iets teveel van het goede.

Dan volgt hier de samenvatting voor wat ik eigenlijk de hele tijd al had willen zeggen; HELLUP!!!

Groeten Ramon
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

18-10-2003 18:16

Ik denk zo dat de vissers op dat kanaal wel erg blij met jou zijn. Tenminste als het al waar is wat je zegt!!

MVG John
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

18-10-2003 18:59

verklaar je nader John! wat is er nou zo verkeerd aan deze posting?

jongens die vaker op het kanaal zitten weten heus wel hoe,wat,waar en hoeveel je kan vangen.

en die gewichten noemen? nou en? weet je hoe lang het kanaal is? hij zegt toch niet waar hij zit. ( bij goor begint de zijtak naar almelo, dus loopt ook nog kilometers kanaal)

iedereen weet dat er dertigers zitten. hier en daar ook een veertiger. pak ze eerst maar eens.

ben benieuwd naar je reactie.

hij wil gewoon weten wie hier ervaring mee heeft en er een logische verklaring voor kan geven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-10-2003 19:53

denk dat door de erg hete zomer er genoeg natuurlijk voedsel in het water zit/zat hier zijn de vangsten ook ronduit slecht geworden

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-18 19:54 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

18-10-2003 21:28

hmmmz twentekanaal !!
ga ik ook maar eens vissen ! thnx voor de info !!

:wink:
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-10-2003 22:44

ramon ze vreten of ze vreten niet!je kunt er goede en lange lange slechte periodes hebben! waar het aan ligt kun je over filosoferen maar blijft toch moeilijk te zeggen. omslaand weer naar oosten wind en zulke temp verschillen is nooit gunstig.
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

18-10-2003 23:01

ik vis nu ook op twente kanaal al bijna een jaar ma tot nu toe heb ik ma 1 karper gevangen en 1 verspeeld het was een karper van 25 pond nu ben ik bezig met een voer stek voor winter en dan ga ik weer proberen en kijken wat het wordt dan laat ik jullie wel weten wat het is geworden

kazim
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

19-10-2003 08:20

Hé Mark,

Bedankt voor je verdediging, maar het zal wel niet baten. Ik had er eerlijk gezegd ook niet zo veel van verwacht (maar ja, je weet nooit he). En inderdaad, een beetje visser weet wat er rond zwemt op "zijn" water, dat is ook informatie die je nodig hebt als je regelmatig iets wil vangen. Al krijg ik de indruk dat de meesten er niet eens weten waarop ze eigenlijk vissen als ik ze zo bezig zie.

"Ze vreten of ze vreten niet", daar was ik zelf al een paar jaar achter. En met 1 vis in bijna een jaar tijd kom ik ook niet zoveel verder, tenzij ik had willen zien hoe het niet moet. Misschien zijn ze wel weggezakt in de bergen rotzooi, vandaar het diepteverschil op sommige plaatsen.

Met afwachtende groet, Ramon
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

19-10-2003 11:03

ja op sommige plekken zijn diep hoor ramon ma het was de ook eerste jaar dat we gingen vissen op twente kanaal we wisten toen nog niet hoe we moesten aan pakken ma nu weten we het en nu gaan we alles doen om nog mooiere vissen te vangen

met veel vang plezier op twentekanaal kazim
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

19-10-2003 19:09

Ik wil graag weten of iemand mij kan vertellen wat de oorzaak kan zijn voor de plotselinge slechte vangsten, of iig wat er mee te maken kan hebben (dat er geen pasklare oplossingen zijn hoef je mij niet uit te leggen). En nee, ik hoef niet net zo goed in de winter te vangen als afgelopen zomer (al zou het wel leuk zijn), maar als ik meer te weten kom over de terugloop in relatie tot het karpergedrag in het najaar - en daarbij met alle bijzonderheden/opvallende zaken rekening houd - heb ik straks ook meer kans om ze deze winter met meer succes te benaderen op het Twentekanaal en wie weet nog enkele andere wateren. Volgens mij is het daar bij de meesten nog steeds om te doen, bij mij iig wel.

Groeten Ramon
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-10-2003 22:22

kanaal kan zware boilies zorgen dat voer beter op de plaats blijft. die tijd zonder scheepvaart is ideaal voor een voerplek en kan je dus gericht voeren. dit is echter geen vangstgarantie. warm weer en scheepvaart zorgt voor opwelling van organisch materiaal van de bodem wat zorgt voor extra rotting en zorgt voor meer alg en minder zuurstof dit kan ook oorzaak zijn van minder actieve karpers! maarja het kanaal is onvoorspelbaar! het bijten of niet ligt niet altijd aan de visser, ze moeten er zitten en de bek los doen, daar kom je vanzelf achter! er niet overal een verklaring voor maar het weer is wel een grote factor, vooral zonkanten e.d. je hebt op kanaal veel stukken met ondiepe kanten als je daarop vist ben je een beetje aangewezen op het weer.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-10-2003 11:12

Op 2003-10-19 19:09, schreef Ramon Luttikholt:
Ik wil graag weten of iemand mij kan vertellen wat de oorzaak kan zijn voor de plotselinge slechte vangsten, of iig wat er mee te maken kan hebben (dat er geen pasklare oplossingen zijn hoef je mij niet uit te leggen). En nee, ik hoef niet net zo goed in de winter te vangen als afgelopen zomer (al zou het wel leuk zijn), maar als ik meer te weten kom over de terugloop in relatie tot het karpergedrag in het najaar - en daarbij met alle bijzonderheden/opvallende zaken rekening houd - heb ik straks ook meer kans om ze deze winter met meer succes te benaderen op het Twentekanaal en wie weet nog enkele andere wateren. Volgens mij is het daar bij de meesten nog steeds om te doen, bij mij iig wel.

Groeten Ramon


ramon hier zijn de vangsten ook slecht ik wijt het aan de extreem warme zomer en het grote voedselaanbod waardoor de karper a vetrezerves heeft aangemaakt!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-10-2003 12:46

Kazim,
Bijna een jaar op het tk gevist en maar één (1!!!) vis gevangen?! Ik wil niet lullig doen, maar dan doe je volgens mij toch echt iets verkeerd. Ik ken je miss verder helpen, wil ik wel, maar reageer dan ff privé of via msn.
Ramon,
Ik heb de laatste keren ook slecht gevangen op het tk, heb er nu een paar week niet meer gevist, maar ga het aankomend weekend weer proberen.
Alle mensen die nu denken: daar ga ik vissen of dat zeggen,
Het is al lang bekend dat er dikke vi9s op het tk zit. Het bericht dat iemand er dit jaar een paar 30ers heeft gevangen zal het ook niet veel drukker maken. Zelfs al ga je er zitten, VANG DIE 30ERS MAAR EENS!!! Als jeer ff een weekendje zomaar neerstrijkt valt dat je zwaar tegen, het komt je ook op het tk echt niet zomaar aanwaaien.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-10-2003 21:40

zoek maar een beetje rustige plekken op ipv de drukke bekende stekken misschien dat dat beter gaat.
Plaats reactie