Amsterdamse Bosbaan

Plaats reactie
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-12-2005 15:55

Peter
Gelukkig ken ik je langer als vandaag en als een zeer kundige visser.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 16:59

Piet dus jij wilt zeggen met watersense dat er bijv niet trekgedrag/observeermanieren enz. bijzitten?
Hoe kan het dat met aas B je beduidend meer vis zal vangen dan met aas A.
Als jij een jaar aan de bosbaan zit je gaat daarna aan de gang op een ander soort water zal jij dan niet beter zijn om vis te kunnen lokaliseren? Belletje hier, rollende vis daar. Daar bedoel ik mee elk water al zou ik een jaar aan de andijk zitten zou ik echt wel genoeg leren om toch eens het te kunnen gebruiken in mijn huidige visserij.
Zelfde met oppervlakte visserij wat ik af en toe nog steeds eens terug kan vinden in mijn bollievisserij...
Watersense leer je in mijn ogen aan elk water, 1 worden met het water en gevoel(sense) krijgen. Visser A begint meteen met vissen op water A. Visser B heeft een jaar ervaring op de bosbaan met vissen ( kwa drillen/onderlijnen ( hair lenkte enz.) vis lokaliseren ("watersense" ) op wie zet jij je geld wie de meeste vissen zal binnen halen......
Vissen blijft puzzellen en flexibel blijven in je visserij dat zal ik jou niet te hoeven zeggen :roll: doordat peter flexibel is geweest in zijn visserij ving hij toch beduidend grotere en andere vissen dan Pietje en Keesie die gewoon in zou gooien..
Wie zegt ook dat je op de bosbaan met een vastlood systeem zou moeten vissen en niet gewoon met je pennetje??? Zou je van uren met je pennetje en nachtelang struine geen watersense leren???
Laat me niet lachen


Groetjes
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-12-2005 17:26

Ruud
Ik blijf erbij dat je op zo'n kunstmatig water waar niets gelijk is aan een openbaar water je absoluut niets leert. Als ik jouw goed begrijp zeg je dat wat je op de bosbaan opdoet aan watersense goed kan gebruiken op een groot meer in Nederland of Frankrijk! prettige wedstijd! Als jij dan zoals je zegt daar het geleerd heb ben ik blij dat ik jouw niet ben!
Dat Peter grotere vissen vangt daar is natuurlijk logisch omdat hij ervaring heeft opgedaan op groot en veel water en die ervaring gebruikt op de baan en niet andersom.
Als visser A (een jaar bosbaan) aan Orient komt is hij binnen een paar uur thuis omdat hij niet begrijpt hoe het werkt op een groot water.
Als visser B (een jaar lang op de sl plas) daar komt hij hij wel de ervaring van een groot water en omgaan met een bootook al heeft hij tien keer minder gevangen dat jaar!!!

Gr Piet
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 17:36

Alle kleine beetjes helpen.. Dus jij bent het niet met me eens dat visser A die een jaar op de bosbaan vist en daarna aan 1 van de plassen aan de gang gaat niet meer zou weten en sneller zou leren dan iemand die daar dezelfde periode begint en nog nooit enig ervaring heeft opgedaan aan de waterkant....
Ook het brasemvissen/snoekvissen levert een bijdrage aan de watersense zolang je maar je uren aan de waterkant slijt......
Ik heb het daar zo niet geleerd want ben op andere wateren begonnen met vissen ( vanaf dat ik kon lopen sta ik al met een hengel in me handen en niet alleen om te pissen )
Zelfde watertjes als Peter was ik als jongen van 10 al met me struin hengel en reepje korst tussen de waterlelies te vinden....
Ik zeg alleen dat het voor een beginnende visser zeker bij zal dragen aan zijn watergevoel zolang hij maar aan de waterkant verblijft!!!!!!



Groetjes
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 17:39

Piet Vogel schreef:Ruud

Als visser A (een jaar bosbaan) aan Orient komt is hij binnen een paar uur thuis omdat hij niet begrijpt hoe het werkt op een groot water.
Als visser B (een jaar lang op de sl plas) daar komt hij hij wel de ervaring van een groot water en omgaan met een bootook al heeft hij tien keer minder gevangen dat jaar!!!

Gr Piet


Ben ik het mee eens.
Alleen zoek jij het verder weg dan mij in de ontwikkeling van de visser...
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-12-2005 17:39

Ruud
Sorry ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige posting!
Gr Piet
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 17:40

Ja pas nou op straks krijgen we het gezeik nog dat we moeten chatten :lol:
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-12-2005 17:47

Ruud
Kan het niet zo zijn dat als je daar begint misschien wel de verkeerde dingen leert? Zelf ben je toch ook niet daar begonnen maar in de sierwateren van noord!
Als je gewend bent om 10 vissen per dag te vangen zonder moeite kan het heel moeilijk voor je worden als je ergens anders het moet stellen met veel minder! en waar je er wel moeite voor moet doen.
Ruud we kunnen hier natuurlijk uren over door chatten maar we hebben gewoon een andere mening en daar is niets mis mee!!
Gr Piet
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-12-2005 18:11

Deze discussies moeten vaker worden gevoerd en houd het in mijn ogen wel leuk..
Hoe meer verschillende soorten wateren je bevist en methodes gebruikt des te completer zal jij als visser worden en meer zal jij gaan vangen op een nieuw water waar je aan de slag gaat.
Andere mening ja en nee want dingen die jij aan haald over grote meren en bijv bosbaan: De ene stek vangt en de andere weer niet ;vergelijkbaar. :wink:
Ik denk dat er genoeg in voorgaande berichten van ons is getypt om er een gulden middenweg samenvatting van te maken dat is aan de topic starter zelf..
Over vissen kan je uren praten maar je moet het nog steeds met je stok doen
Iedereen zijn visserij en probeer daar soms respect voor te hebben terwijl dat gewoon niet altijd gaat!!! ( voorgaande berichten )
Watergevoel............................(Nooit gedacht dat ik met een waterhoofd het nieuwe jaar in zou gaan! Tja is ook eens anders )


Groetjes Ruud

Je moet niet alles geloven wat die Peet schrijft ze zeggen wel eens dat ie gek is Ik vind het meevallen :lol:
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

31-12-2005 18:24

Tom Engel schreef: Nee als je als beginnend karpervisser iets wil leren dan!!!! Als je een vrouw wilt versieren dan moet je daar alles voor uit de kast halen en er moeite voor doen. Maar je kunt ook naar de wallen ( zitten er veel op de vierkante meter, ze hebben honger en zijn makkelijk ).

Succes Hans,


Ik vind/vond vrouwen versieren altijd wel een leuke sport maar ze moesten het me toch niet al te moeilijk maken want dan gaat/ging Pappa toch mooi naar de Wallen :lol: :D 8)
Ik denk dat ik de Bosbaan dus toch maar ondanks alle 'tegens' in mijn strijdplan ga betrekken komend jaar natuurlijk ook mijn thuiswatertjes maar ga ze gewoon allemaal af.....Dat doe ik op de Wallen ook!! :wink:

Groetjes het was een interessante discussie heb weer een hoop wijsheid op gedaan en voor ieder de beste wensen voor 2006!!Bedankt.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2005 19:55

Erg grappig Hans :evil:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2005 19:58

De groter de voercampagne, de groter de watersense. :D

Er zijn wel meer wateren met een overbezetting waar sportvissers de eerste kneepjes van het vak leren. Het is alleen jammer dat je op weg naar de Bosbaan zoveel mooi water voorbij rijdt. Allemaal met een redelijke bezetting aan karper.

Groet, Kees

De associatie met de wallen laat ik maar voor wat het is. Die babyfoto zal wel echt zijn.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

31-12-2005 20:01

Ik sta open voor suggesties Kees!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2005 20:02

Ik geloof daar inmiddels niks van.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

31-12-2005 20:04

Ow......dan vergis jij je toch!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

31-12-2005 20:50

Hans Hendriks schreef:
Aart Lokhorst schreef:Beste Hans, als je het aan de kaak stellen van mismakingen en dierenleed (ook al zijn het dan maar karpers...) als negativisme en azijn-pisserij betiteld kun je volgens mij maar beter een ander hobby kiezen.


Ik vind dat je nou toch een beetje doordraaft Aart......ik weet bijna zeker dat 99% van de vissers{ook op de Bosbaan} zo goed mogelijk met de vissen om gaat.....en als die 1% "slopers" ergens anders gaan zitten slopen ze daar de vissen,toch?
Ik ben ook een dierenliefhebber en voor mij zijn het niet "MAAR" karpers.Maar om het vissen nou maar op te geven omdat de vis een haak in de bek krijgt....Nee!


Verbazing!!
Ik zie hier staan dat Hans bijna zeker!! weet dat 99% van de karpervangers op de Bosbaangoed met de vissen omgaat.Verbazing bij mij alom.Hij moet er nog gaan vissen en kent 99%van alle vissers daar???
Begon z.n Topic niet met de vraag;hoe en wat is het vissen op de Bosbaan??
Ik vraag me af, of diegene die steeds maar antwoorden op de vragen van Hans,nog niet in de gaten hebben dat hij op het gebied van karpervissen ,helemaal niks weet!!Nooit op karper serieus gevist heeft en z.n vragen helemaal nergens op slaan!
Mvgr.Aaron
Ps. lees al z,n vragen en antwoorden maar eens!Ik vind het jammer dat bekende en goede karpervissers bijna ruzie krijgen om dit soort Topic!
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

31-12-2005 21:03

Ik ga uit van de gemiddelde mens.....weldenkend enzo!!
Ik kan dat 99% natuurlijk niet waar maken maar geloof er gewoon in

Groet Hans
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

31-12-2005 21:59

hans,

je komt nog niet op de helft :cry:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-12-2005 21:59

Kees Ouwehand schreef:Die babyfoto zal wel echt zijn.

:lol: :D :roll:
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

31-12-2005 22:26

Ja een beetje naïef ben ik misschien wel dat zal ik niet ontkennen.....

Groet en de beste wensen...Hans
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

01-01-2006 12:00

Aaron Fresco schreef:Ik vraag me af, of diegene die steeds maar antwoorden op de vragen van Hans,nog niet in de gaten hebben dat hij op het gebied van karpervissen ,helemaal niks weet!!Nooit op karper serieus gevist heeft en z.n vragen helemaal nergens op slaan!
Mvgr.Aaron


Aaron,ouwe neuroot,ik stel juist vragen omdat ik weinig tot niks van karpervissen weet.....dat is toch logisch . Ik profileer me toch ook niet als een ervaren karpervisser.
Ik stel vragen omdat ik wat wil opsteken van de ervarener karpervissers.....en gelukkig zijn er mensen die mijn vragen wel begrijpen!!!
Dus als jij mijn vragen niet begrijpt onthou je dan gewoon van commentaar.

Groet Hans
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

01-01-2006 12:24

Dit soort wateren zijn er nu eenmaal en zullen altijd wel blijven. In Nederland zijn zat wateren of karperputjes te vinden die volgestort zijn met karper. Dit is gekomen omdat leden van een HSV hier om gevraagd hebben. Zij willen veel karpers vangen op een dag(deel). Zo zien deze mensen hun hobby, en snappen die echte karpervissers niet die een heel weekend spenderen om hooguit een paar karpers te vangen op een minder bezet water.
Door het massale vissen op deze putjes worden de karpers veel gevangen, en hebben daardoor vaak een frommelmondje opgelopen.
Hier in de buurt is ook een putje wat volgens de "normen" overbezet is en waar bijna alle vissen die gevangen worden een beschadigde bek hebben. Afgelopen herfst heeft hier een afvissing plaatsgevonden, en wat blijkt, de vis is gewoon vet, en het aantal frommelmondjes was nog niet de helft van wat er uit kwam.
Kijk, als je er niet tegen kan dat een vis een beschadiging oploopt in de bek, stop dan met vissen. Met iedere vis die je vangt beschadig je een bek. De littekenvorming, hoe klein dan ook, is het begin van een frommelmondje. Dit geldt ook voor vissen in grote wateren. Kom niet aan dat jouw systeem zo goed is dat je geen bekken beschadigt, je sla toch een haak in de bek van een vis, je verwond de vis, en dit heeft een litteken(tje) tot gevolg. Een vis meerdere keren vangen is vaak voldoende om littekenweefsel te laten groeien en daarmee de bek te laten vergroeien.

Hoe kan je op afstand bepalen of een water overbezet is? Dit heeft meer met de aanwezigheid van andere vissoorten, bodemgesteldheid, waterkwaliteit, begroeiing en voedselaanbod te maken dan met vermoedens en een gok over de visstand.
Een visstandonderzoek is de enige manier om uit te sluiten of een water overbezet is.

Jos.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

01-01-2006 12:31

Hans ,

Vragen zijn inderdaad "EEN"manier voor informatie.
Maar ervaring doe je alleen maar op aan de waterkant, zoals Piet aangaf het "watersence" krijgen.
Ik denk dat de meeste karpervissers hier hun ervaring alleen maar aan de waterkant hebben opgedaan, en door vragen te stellen en ogen en oren los te houden aan de waterkant.
Als ik jouw topics doorlees wil jij bijna de zekerheid van het vangen van een karper, jij als witvisser moet toch weten dat garanties niet gegeven kunnen worden aan de waterkant zelfs niet op een aquarium als de bosbaan.

Gr Paul
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

01-01-2006 13:13

Hoi Paul,
Ik heb natuurlijk wel wat watersense op gedaan als witvisser en snoek[baars] visser...zeker als snoek[baars] visser maak je menig uurtje starend over het water,als witvisser met de Picker/feeder kijk je meer naar de top van je hengel als wat anders daarom zal ik ook niet snel terug vallen naar deze vorm van visserij.

Ik weet idd. ook wel dat er nooit een garantie is op vangst ook niet op de Bosbaan.....maar ik besteedt deze rustige wintertijd om zoveel mogelijk kennis te vergaren via andere wegen als langs de waterkant{ben geen koudweer visser}.
Deze opgedane kennis wil ik gewoon gebruiken om het vele "Blanken" te voorkomen want ik denk dat ik het geen jaar vol hou als ik niks tot weinig vang......wil dat gewoon proberen te voorkomen.

Groet Hans
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

01-01-2006 13:19

Hans ,
Pak je auto en rijdt langs wateren JUIST in de winter.
Hierdoor zul je stekken vinden maak foto's ervan en sla het op.
Ik heb wel eens 3 mnd geblankt ( in winter) op een rivier, maar na 3 mnd kreeg ik toch een "bonusvis" en was ik 3 mnd kou vergeten, 'HIERVOOR' Hans doe je het.

Gr Paul