Landelijke Lijst Viswateren versus derde hengel toestemming

Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-12-2012 12:47

Ik blijf het triest vinden dat er watertjes zijn waar je met een flinke polsstok overheen kunt springen, waar dan een derde hengel toestemming is, dit afgezet tegen echt groot water waar dat ineens niet mag. Ik weet wel, de rechthebbende bepaalt en daarom zijn de karpervissers nu overgeleverd aan de goodwill van vastestokvisserts, want die maken de dienst uit in de meeste HSV's.
Karpervissers zijn nu eenmaal meestal einzelgangers danwel in ieder geval niet geinteresseerd in bestuursfuncties van het een of ander. Ik ook niet, haast ik me te zeggen. :oops:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2012 13:07

Peter heeft weer eens te veel tijd en probeert weer te trollen, daarom het volgende filmpje alleen voor Peter.

Afbeelding[/quote]

Heb weer even tijd Bert, had graag het filmpje willen zien. :(

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

16-12-2012 13:23

Ik dat, dat beeldje juist de grap is Peter :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2012 16:17

Dit ga je niet menen, hebben we hier dan niet te maken met Bert Visscher ipv Bert Kamp.

Groet, Peter

Ps ik zie een nieuwjaars conference aankomen :wink:
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

16-12-2012 20:39

Aart Lokhorst schreef:Veel geleuter komt hier voorbij. Al die duizenden karpervissers die ieder jaar naar Frankrijk gaan vissen daar wél met 4 hengels en in sommige gevallen met 3 hengels. En wie in Engeland geboren is vist daar normaliter ook met 3 hengels.
En dan moet je eens objectief bekijken hoe kolossaal veel meer viswater er per visser in Nederland beschikbaar is t.o.v. Frankrijk en Engeland...
Merendeels conservatief geleuter!


Mwah Aart dat vind ik nou onzin. Wat men gewend is en wat wenselijk is is een groot verschil. Ik weet echter niets over Engeland dus ik hou het bij Nederland.

Kijk, wie willen er met 3 hengels vissen? dat zijn wij, de karpervissers. Dan moet je ook de hsv-en goed inlichten en voorlichten over op wat voor wateren ze dat het beste kunnen toestaan. En niet, zoals ik nu overal lees, het overlaten aan witvisbesturen.
Zorg er dan ook voor dat het goed wordt neergezet. Ik heb geen inzicht in het feit of dit afdoende is gebeurd, maar in het geval dat wel zo is dan is dat hier mislukt. Dat kan iemand me ongetwijfeld vertellen.
Het op een putje van nog geen hectare toestaan dat er met 3 hengels pp. wordt gevist schiet zijn doel voorbij. Daar is niemand bij gebaat, de vis zeker niet. Dom dus.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2012 20:53

Welke wenselijkheid was er dan voor 2 hengels? Toen dat werd bedacht was er geen sprake van karpervisserij in de huidige vorm en was het gewoonte een vaste stok uit te gooien met een bijligger. Die wetgeving is nergens op gebaseerd en nu sterk verouderd. Geen enkele wenselijkheid waarmee toen rekening gehouden werd die nu relevant is. Dat is de onzin en de reden van de verwijzing van Aart naar Engeland en Frankrijk. Er is gewoon ruimte op heel veel water om met 3 hengels te vissen. Voorbeeld van een parkvijvertje waar net aan 2 witvissers kunnen zitten is het andere extreem. Niemand hier die zegt dat je daar überhaupt moet gaan vissen. Laat staan met 3 hengels. Ook Aart niet. De visrechthouder heeft hier het laatste woord. Dat advies kunnen de lokaal bekende karpervissers geven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-12-2012 21:18

martijn van den Haak schreef:
Kijk, wie willen er met 3 hengels vissen? dat zijn wij, de karpervissers. Dan moet je ook de hsv-en goed inlichten en voorlichten over op wat voor wateren ze dat het beste kunnen toestaan. En niet, zoals ik nu overal lees, het overlaten aan witvisbesturen.


En Martijn als karpervisser al voorlichting gegeven aan je eigen HSV? Staan ze nu anders tegenover het vissen met de derde hengel?

Een vragende groet,
Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-12-2012 21:30

martijn van den Haak schreef:Het op een putje van nog geen hectare toestaan dat er met 3 hengels pp. wordt gevist schiet zijn doel voorbij.

Daar denken ze op betaalwatertjes heel anders over, heb er al eens 1 gezien van 1ha waar 4 stekken bezet waren met 1 visser, mocht je nog met 4 hengels vissen ook.
Iemand die goed bij z'n verstand is blijft weg van zulke kleine putjes (tenzij het bij een steenfabriek in Rossum ligt).
Overigens, het is aan de visser zelf om zich aan te passen aan de omstandigheden. Op de autobaan mag je hier en daar 130 rijden maar dat betekent niet dat het ook moet, als het druk is of het is slecht weer wordt ook verwacht dat je langzamer rijd.
Vis je ergens alleen kun je doen en laten wat je wil, maar komt er een witvisser tegenover je zitten gooi je hem ook niet een rig voor z'n voeten.
Laatst gewijzigd door bert kamp op 16-12-2012 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

16-12-2012 21:36

Vasthouden aan oude (onduidelijke) regeltjes heeft zeker geen zin. Maar regels aanpassen om het aanpassen brengt ook niks.

Er is ook zeker op veel water de ruimte. Maar niet op al het water. Maar omdat men met 3 hengels mag vissen, doet men dat. En natuurlijk kun je daarom een water links laten liggen of snap ik dat je een hengel minder erin kan gooien, punt is dat dat niet gebeurd. Juist wij karpervissers ergeren ons dood aan lui die "waters" claimen, stekken claimen, onnodig (veel) voer erin gooien, gewoon omdat het mag. Wij zouden dus beter moeten weten. Er zijn dan ook wateren waarbij de ouderwetse - 2 hengels - regels eigenlijk met een nieuwe bedoeling doelmatig functioneert. De nieuwe regeling verergert juist op dit soort wateren datgene waar dit forum bol van staat.
Men mag dan van ons verwachten dat we daar rekening mee houden en daarin het voortouw nemen.
Nogmaals ik heb van het proces hiertoe geen weet, ik zie alleen de 3-tjes staan bij wateren waarvan ik denk, mwah, had ik niet gedaan.
(ik zie ook niets staan bij wateren waarvan ik denk, mwah had wel gekund en gemogen).
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

16-12-2012 21:51


En Martijn als karpervisser al voorlichting gegeven aan je eigen HSV? Staan ze nu anders tegenover het vissen met de derde hengel?

Een vragende groet,
Peter


PJ, een zin later zeg ik ook dat ik niet op de hoogte ben van de voorlichting (van de KSN? denk ik dan? of SVN?) die wel of niet aan de hsv-en is gegeven. Dat kan dus best het geval geweest zijn.

En ja, ik snap het je mag alleen iets roepen als je ook iets doet. Ik ga weer in een hoekje zitten me verbazen ok?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2012 23:08

martijn van den Haak schreef: Juist wij karpervissers ergeren ons dood aan lui die "waters" claimen, stekken claimen, onnodig (veel) voer erin gooien, gewoon omdat het mag.


Wij ergeren ons dood en wijzen anderen aan als schuldigen, terwijl wij ons eigen aandeel bagatelliseren. Het zijn ook altijd weer anderen die het voor ons moeten regelen. Zodra die anderen hun werk doen zijn er weer teveel regeltjes. Zelf blijven we liever buiten schot. Dat is de teneur van deze tijd.

Ik zou zeggen, geef het de tijd en het zal zich reguleren. Er is ook niemand die even een generaliserende formule kan maken welke wateren uitgezonderd zouden moeten worden. Hangt dermate samen met lokale omstandigheden dat niemand dit overzicht heeft. Er is gewoon teveel verschillend water in Nederland. Anderszins wordt er al zoveel illegaal met 3.hengels gevist dat het niet veel meer problemen kan geven dan er al zijn. Wellicht iets minder gezeur over illegaal met 3 hengels vissen waar het nu wel mag. Dat is al winst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======