maas

kevin ferrmans
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

18-01-2003 17:00

eej JJ, zow praat je je mond wel voorbij he "tussen baarlo en lottum" :smile:naja doet r niet toe he. binnuhkort rijbewijs en dan kan ik eindelijk verder zoekuh naar een goeie (rustiguh) stek. ik zie je trouwens wel op de beurs denk ik. Kga toch. treinkaartjuh ---> 32 euroow 10 :sad::(

naja,

gr kevin
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

19-01-2003 11:30

hoi jamie, heb je de stek ook al eens een kans gegeven zonder voor te voeren?
ik denk dat edwin de spijker op zijn kop raakt.
je kunt de vissen wel een tijdje vast houden,maar als het voer op is dan zijn ze weer gevlogen en wanneer ze terug komen is maar de vraag.
je vist zelf misschien net op een plaats waar karpers zowiezo langs komen en dan maakt het voorvoeren denk niet het verschil tussen vangen en niet vangen, maar het aasgedrag op dat moment.
groetjes roy
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

19-01-2003 14:32

heb wel een paar keer gevist zonder te voeren. maar voor mijn eigen gevoel zal ik blijven voeren omdat ik dat vertrouwd vind....

maja ik zal het zeker een kans geven om zonder te voeren een paar keer te gaan....

gr JJ
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-01-2003 15:28

roy:

ik sprak niet van doortrekkende vis, OMDAT het voer op is, maar duidelijk stelde ik dat het wel of niet aanwezig hebben van voer, geen trukage is de vis op je stek te houden. Dit is mij nog nooit gelukt, anders dan op voedselarme putten etc. Dit ervaarde ik namelijk steeds tijdens het vissen, en je begrijpt, dat ik tijdens het vissen zeker probeer een juiste hoeveelheid voer op de stek te hebben. Waarom heb ik al uitgelegd. Niet om de vis er te houden, maar om verhoogde vangstkansen te creeeren. Het verschil hiertussen is essentieel, want de hoeveelheid voor beide doeleinden verschillen nogal.

Daar waar vissen van nature trekken, de rivieren etc, word er mijn inszien veelste gemakkelijk gedacht dat voeren erg heilig is om je vissen op je stek te houden. De vis er enigzinds naar toe sturen, wil aardig lukken soms, maar daar houd het wel mee op vrees ik.

Het valt echter niet mee gevoelsmatig het voeren danig te verminderen, danwel af te schaffen. Het succes van, en daardoor geloof in voercampanges, stamt echter uit een tijd dat boillies, en ander nieuw aas geintroduceert werden. Wat dat betreft heeft voeren zijn nut bewezen, maar die tijd is alang voorbij, en om dit op een rivier toe te passen is sowiso nogal moeilijk te doen. (kleine populatie, veel water, verhoogde trek-neiging van de vissen)

vriendelijke groeten
Ed
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

19-01-2003 17:51

hoi edwin, ik heb het fout geformuleerd.
ik bedoelde dat je de vis niet vast houdt op de stek door voor te voeren.
tijdens het vissen zelf denk ik dat voeren met beleid je kansen meer verhoogt
meer dan voorvoeren en daarna vissen in de hoop de vissen nog aan te treffen op je opgebouwde voerplaats.
je moet de vissen die je stek passeren tijdens het vissen proberen vast te houden.
(en te vangen).
ik denk dat het vangen van riviervissen veelal wordt toegeschreven aan het voorvoeren
terwijl er gewoon op een goede plek gevist wordt die voor 90% de vissen zowiezo passeren.
groetjes roy
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

21-01-2003 16:30

hey in maasbracht ligt toch die hoeren boot in het water , roy??? trouwens wat zijn jullie beste vissen op de maas????

gr JJ
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

21-01-2003 19:19

een hoerenboot???????
de beste vissen ?????
elke vis is een beste vis!!!
wat is bij jullie de beste vis?
een vreemde vraag hoor, sorry.
groetjes roy
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

23-01-2003 14:03

de zwaartse of mooiste vist die jullie op de maas hebben gevangen....bij ons zwemmen er een aantal van ?? pond....wie heeft er fotoos van maaskarpers ik had ze graag gezien...al zijn het kleintjes maakt me niks uit.mail ze ff na <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:bluming_1@hotmail.com" class=bericht>bluming_1@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

gr JJ :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamie justin bluming op 2003-01-23 15:41 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-01-2003 14:38

Een hoerenboot? Die moet je denk ik in amsterdam op de amstel gaan zoeken!!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-01-2003 15:32

JJ ga zo door met berichten spuien op het board, is toch al druk genoeg hier overal op de maas !!!
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

23-01-2003 15:43

stefan slechten....

het is al veranderd jong niet mekkeren........waar zit jij op de maas????? greets JJ
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-01-2003 15:49

Ik zit bij de 2e boom vanaf het poortje op de landtong in maastricht

met niet stekkenverhullende groet,
stefan

neh even serieus, ik vis op zoveel plaatsen in maastricht.
_________________
Kerrep vèsse is vaöl mie es alleijn mer ingoeje en aofwachte!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Slechten op 2003-01-23 15:52 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stefan slechten op 2003-01-27 10:46 ]</font>
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

23-01-2003 16:11

mmmm jofel.......heb je misschien mooie foto's van vissen die ik kan bewonderen.

vind het altijd wel leuk om de vissen te zien die op de maas zijn gevangen.....alle vissen zijn welkom

jj
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-01-2003 16:13

Kijk op mijn site, staan wat maasvissen tussen bij de gastfoto's ..

mvg
stefan
Koen Wijnen
Berichten: 10
Lid geworden op: 05-09-2002 02:00
Locatie: Baarlo (limburg)

24-01-2003 17:52

Hé Pukkie, wat voor plekken bevis je zelf zoal? Zoals Ed al zei, is het heel belangrijk dat je een stek kiest die van nature al een aasplek voor karper is of kan zijn. Je bent dan namelijk niet puur afhankelijk van het voer alleen....
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

24-01-2003 18:31

voor een grotere instant kans zou ik liever een stek kiezen tussen twee, van nature al aasplekken. Op die plaatsen is voeren een werkelijk goede optie, tijdens het vissen welteverstaan.

Overigs is lang niet iedere zwemmende trekkende karper aan te zetten tot eten. Met name buiten geijkte aasplekken kan een door visser aangelegde vloerplaat (vaak particles met balleke) vrij herkenbaar worden als zijnde, niet de moeite waard het risiko te lopen, de van-nature-aasplek was / en blijft zijn doel.

Voer met een balleke is ook maar betrekkelijk weet je ;o)

Voordeel van een van-nature aasplek: weinig voer nodig en een vis die al met zijn snoet naar benee hangt.

Nadeel is dat dit vaak geijkte stekken zijn; verhoogde hengeldruk; kleinere kansen, etc

Voordeel van trekkende vissen onderscheppen lijkt mij dat het vaak snel kan gaan, effe wat vissen los op je voer, verhoogde kans op meer vissen, omdat trekken eerder in groepjes gebeurd. (zoals je het wel eens over het ijselmeer hoort bijv)

Grootste voordeel van het nastreven van trekkende vis te onderscheppen is echter dat een veel grotere aftasing van het onderwater gebeuren plaatsvind. Je gaat als het ware de voorspelbaarheid van het water uitpluizen, maar das een ander verhaal op zich ;o)

tot zover

groeten
ed
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

25-01-2003 18:48

dag stefan

ik heb je een prive bericht gestuurd

kun je even antwoord geven svp

groeten van marcel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-01-2003 21:09

is goed schat :wink:

met over 9 uurtjes aan het vissen gaande groet,
stefan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-01-2003 21:13

ehm, marcel, heb nog niks ontvangen ??

mvg
stefan
Pukkie Nabuurs
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Baarlo

26-01-2003 17:09

Ik kan de natuurlijke aasplekken niet vinden dat is het probleem.

Vang ze
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

26-01-2003 20:42

he stefan

heb je netzelfde berichtje nogmaals gestuurd

groeten van marcel
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

26-01-2003 22:01

dat zijn de geijkte plaatsen pukkie, die op vele rivieren, en vele meren steeds weer dezelfde zijn.

Vraag je af waar het natuurlijk voedsel zich bevind...

Hoe stroomt het water door een bocht?
Wat doet die stroming met de bodem?
Waar zou er meer zuurstof in het water kunnen zitten?
Zou een karper in of uit de stroming zijn voorkeur voor azen hebben?
Waar ligt veel troep op de bodem?
Waar zouden mosselbanken zich bevinden?
Hoe is de bodem? hard? zacht? wat zijn de verschillen in die die twee type bodems?
een vaargeul is in de praktijk vaak goed vissen maar waarom?
Waar zitten vissen in welk jaargetijde?

probeer deze vragen eens voor jezelf te beantwoorden. Niet door hier proberen uit te vissen waar je moet gaan zitten, dan leer je slechts wat je daar vangt, maar niet waarom. Alles is al bekend, vergis je niet.

Drie weken dagelijks voeren en weekeinden draaien op een stek kan met geluk goed uitpakken, maar als je eerst eens investeert in bovenstaande vragen, dan leer je waar de karper zich kan bevinden, en geloof me, als je dat eenmaal weet, is het vangen ervan een makkie; met of zonder voer ;o)

vissen is zoveel meer dan op een stek je vissen vangen. Vissen is ontdekken hoe je een karper vangt, maar dan overal aan de Maas, danwel een andere rivier. Dit kost tijd, maar daar heb je geluk mee, je heb nog vele jaren voor de boeg ;o)

succes!

groeten ed
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

27-01-2003 16:01

dit keer geef ik edwin wel gelijk. als je een natuurlijke aasplek vind waar de karper zich vaak bevind om te eten. dat maakt het voeren niet veel uit. het kan dan eerder nagatief uitpakken dan positief. maar om zon aasplek te vinden is moelijk.

een gedeelte van de vragen van edwin zijn door te gaan kijken en door te peilen ( met een fishfinder ) te beantwoorden. andere vragen zoals jaargetijde, zul je in de loop van je jaren leren als je er veel vist.

probeer eens bij opstakels in het water (zitten vaak water diertjes bij, of zoals edwin zegt mosselbanken.vis dan wel met een voorslag.

ook beekjes die in de maas uitkomen kunnen natuurlijke aasplekken zijn omdat daar de rommel de maas in stroomt.

met vriendelijke groet

JJ :smile: