Karpers worden steeds groter (zwaarder)

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2004 20:14

Frank, even een antwoord op je laatste zin: zoals je weet zijn de enigen die vis mogen uitzetten de visrechthebbenden en niemand anders. Uitzettingen van karper (in het kader van Spiegelkarperprojecten) gebeuren planmatig en terughoudend en natuurlijk altijd na toestemming en meestal ook in samenmwerking met de visrechthebbende(n).
Meer en meer zijn VBC's nu de visrechthebbenden en daarin zit ook de waterbeheerder.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 20:19

Wat ik in de discussie mis is het feit dat er meer en meer ge-karperd wordt?

Zou het aantal vissers en dus ook beviste wateren geen invloed kunnen hebben op de (gevangen) gewichten?

Wie zegt dat die dikke biggen er vroeger niet waren? Enige constatering die we kunnen doen is het feit dat ze toen klaarblijkelijk niet werden gevangen of gewogen of gefotografeerd .......

Als ik her en der de "normale" verdeling van de vissen (qua gewicht) lees op wateren dan kan ik mij dit eigenlijk wel goed voorstellen.

Iemand die hier wat over kan roepen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2004 20:24

In het pré-boilie tijdperk had je grote moeite de brasems van je aas te houden en waren afstanden werpen problematisch. Dat zal zeker van invloed zijn. Toen we de karpers minder onder de voor hen veilige kant gingen bevissen bleken er inderdaad grotere karpers gevangen te kunnen worden.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2004 20:32

Mark, natuurlijk leveren meer vissers en meer beviste wateren meer grote(re) karpers op. Als extra komt daarbij nog het voeren.
Maar...ook ca. 30 jaar geleden werd er door een (wel veel kleiner) aantal vissers al fanatiek gevist en in verhouding toch echt kleinere karpers gevangen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2004 20:41

Tja, ook dat is waar. Als je de recordlijst van Engeland volgt neemt niet alleen met de jaren het gewicht toe, maar ook de frequentie waarmee het record wordt verbroken.

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-11-2004 20:43

Als je de recordlijst van andere landen erbij neemt ook Kees.

Gaan ze in Engeland van :oops:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2004 20:44

Yep, we lopen achter zelfs. :cry:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 22:14

Heren,

Zo ver ik mij kan herinneren (ik lees nogal veel de laatste tijd) meen ik gelezen te hebben dat de echt dikkere biggen op relatief onbeviste wateren te voorschijn zijn gekomen. Als ik me dit goed herinner kunnen we dus de invloed van de boilies/boillies* verwaarlozen en moeten we dus op zoek naar een andere verklaring.

Verder zouden we dan kunnen constateren dat we eigenlijk geen plausibel antwoord kunnen geven aangezien we de invloed van milieu en weer niet kennen van dit water ik denk dat het een beetje koffiedik kijken is.

Mocht ik dit feit verkeerd voorstellen dan kunnen we lekker door discussieren.

* Doorhalen welke in jouw ogen niet klopt :lol:

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-11-2004 22:21

aart,

ik ben redelijk op de hoogte van de uitzet, hoe dat geregeld is, ik zeg alleen dat dit vroeger minder goed geregeld was en minder verantwoord. toen was vis poten voor de vissers normaal nu kijkt men ook naar omgeving en natuur etc.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-11-2004 08:47

Marc,

Buiten de uitzonderlijke vissen die vanzichzelf erg groot en zwaar worden is de invloed van het hoeveelheid voer wat de vissers eringooien wel degelijk van belang bij de groei van de karper.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2004 09:47

Kees Ouwehand schreef:Tja, ook dat is waar. Als je de recordlijst van Engeland volgt neemt niet alleen met de jaren het gewicht toe, maar ook de frequentie waarmee het record wordt verbroken.

Kees

Dat is niet zo gek ook Kees met al die IMPORT karpers uit frankrijk! :roll:
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2004 09:54

Hans,

Valt tot nu toe nog mee (met de lijst dan), maar dat is wel een zorg die daar regelmatig discussies geeft. Maar laten we dat maar aan ECHO overlaten.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 16:41

Kees, maar goed dat we hier geen echte recordlijst hebben en dat er hier diverse vissers zijn die de vangst van een grote vis voor zich houden...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-11-2004 17:02

Aart,

Alas iemand hier een 60-er vangt, gaat dat echt wel de media in.
Hoe voorzichtig je normaal ook bent, maar een 60-er vier je niet in je eentje...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-11-2004 17:11

Marijn,

Ik weet het zo net nog niet, of een 50+ of 60+ wel altijd de picture ingaat.
Denk eens aan "Cees van Ringelstijn"....!? Werd pas in het boek van Evert
Aalten vermeld!!!

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2004 17:27

Mis Marijn, verder wil ik er niet over uitwijden.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

26-11-2004 17:38

Marijn,

Ik ben het niet echt eens met wat je zegt. Wanneer iemand een maat van mij een 60-er vangt is het aan hem om te beslissen of dat obenbaar wordt gemaakt en dat heb je te respecteren. Als hij wil dat niemand er weet van krijgt zal dat dus ook niet zomaar gebeuren. Verder ben je vaak op dezelfde wateren bezig en snij je je eigen in je vingers als je te loslippig bent.

Er gaan ondertussen wel enkele geruchten de ronde over dergelijke grote vissen en het lijkt me sterk dat het allemaal visserslatijn is. Echter de media zal nooit zomaar over geruchten schrijven daarmee wordt je niet echt geloofwaardig. Een voorbeeld is het verhaal van de hanekam waarbij de vanger uiteindelijk toch instemde met publiciteit anders had het hele verhaal over deze vis niet bekend geworden.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2004 09:16

Kees,

Je moet Marijn zijn posting wel lezen zoals deze bedoeld is, niet dat het een verplichting is van buiten af opgedrongen maar de meeste zullen die hele dikke big wel bekend maken omdat het een verlenging is van hun natte droom!

Kijk naar je eigen avatar ..... ook een imposante vis, maar je laat hem wel zien. Waarom? .... dat mag jij zelf beslissen maar persoonlijk denk ik dat het is om te kunnen laten zien wat voor grote vis jij hebt gevangen.

Er zijn ook mensen die niet hun vangsten gebruiken als uithangbord.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-11-2004 10:22

marijn ham schreef:Aart,

Alas iemand hier een 60-er vangt, gaat dat echt wel de media in.
Hoe voorzichtig je normaal ook bent, maar een 60-er vier je niet in je eentje...


Ligt eraan hoever je de media in bedoeld........ Ik zal echt geen verhaal gaan schrijven voor een blad oid ( ik moet hem alleen nog even gaan vangen :oops: ). Ik zal hoogstens aan een paar karperaars vertellen over m'n nieuwe PB, (en ook niet 123 op 't board gooien ).

Aart heeft er dus al een gevangen in NL en verraad zich nu toch !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2004 12:40

Marco,

Jij wilt het dus, schijnbaar net als Aart, "geheim" houden?
Probleem met geheimen leert het verleden is dat op het moment dat je het aan 1 iemand vertelt het "geheime" er af is.

Ik spreek hier geen waarde oordeel over de karperaars uit die jij het blijkbaar wel verteld, maar er hoeft er maar 1 het als zijnde een "geheim" door te vertellen aan zijn andere vismaatjes en daar ga je al.

Is jouw avatar trouwens een blijk van het niet willen pochen met je PB of ......... is je PB nog niet echt een wereldschokkend gegeven :lol: :lol: net als die van mij trouwens!!!!! Ik denk trouwens dat ik, mocht ik ooit een klapper vangen, het ook alleen maar aan mensen vertel wiens oordeel ik belangrijk vind.

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-11-2004 15:38

Marc,
je hebt me toch verkeerd begrepen ! Ik wil het niet geheim houden, ik ZOU het alleen niet aan de grote klok hangen dmv een artikel in een blad oid.

Mijn PB is al regelmatig op 't board geplaatst hoor, is 23,5 ( POND welteverstaan ! ). Het niet willen pochen is inderdaad wel aan mij toe te schrijven.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-11-2004 19:03

De mensen die ermee pochen zo van; 'kijk die heb ik op dat water gevangen en die daar....'
Dit zeggen ze vaak wanneer ze "klaar zijn" op een bepaald water. Alle locals die niet klaar zijn met hun water worden hiermee benadeeld en worden ook steeds huiveriger met het bekend maken van vangsten.
Als ik op mijn thuiswater een 50ger zou vangen zou ik het niet bekend maken, ik vis er met veel plezier het is er rustig etc. dat willen veel mensen zou houden.
Sommige mensen praten erg makkelijk over gewichten en wateren er is tegenwoordig niks geen spanning meer aan, van bijna elk water is bekend wat er rondzwemt! Ik hou van wateren die hun prijzen nog niet hebben bloot gegeven en waar je nog iets te raden over houdt.

Het is erg irritant wanneer je een mooie vis op een putje vangt en er komt iamand bij staan van o dat is die vis is zo lang en zo zwaar en wordt zo vaak gevangen op die en die boilies....... Dan is het plezier een stuk minder.
beetje bij beetje
Martin Pantera1
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

04-12-2004 18:25

Waarschijnlijk is een en ander gewoon simpelweg het gevolg van het gevoerde uitzettingsbeleid in Nederland de afgelopen decennia.
Immers, de meeste grote karpers die thans gevangen worden stammen hoogstwaarschijnlijk nog van uitzettingen uit de eind jaren 60 en jaren 70.
Voor deze tijd was er amper sprake van uitzettingsbeleid. Vanaf de eind jaren 60 zijn er in Nederland voornamelijk schubkarpers uitgezet en dit zijn nu over het algemeen juist de vissen die op respectabele gewichten worden gevangen.

De gewichtsopbouw zoals Aart die noemt is dus op zich vrij logisch.
Van karpers is bekend dat zij eerst een aantal jaren (15 jaar is af te lezen middels jaarringen op de schubben) voornamelijk lengtegroei vertonen. Vervolgens neemt de lengtegroei af en treedt er meer gewichtstoename op. Gezien de massaliteit van de genoemde uitzettingen (een en ander was gesubsidieerd) is het dus vrij logisch dat er pas eind jaren 80, jaren 90 de eerste 30tigers verwelkomd mochten worden.

Inmiddels kent ieder niet overbezet en gezond water zijn eigen 40ger en soms meerdere 40tigers en zelfs zwaarder. Niet zelden zijn dit schubkarpers welke stammen van uitzettingen uit de jaren 60 en 70.
Spiegelkarpers zijn er in die jaren amper uitgezet en de vissen die in de jaren 70 en 80 op hoge gewichten werden gevangen stammen waarschijnlijk nog van uitzettingen uit de jaren 50 of het betreffen immigranten die via de grote rivieren ons land zijn binnen gekomen.
Daarnaast hebben er als gevolg van een zeer strenge winter in 1963 een aantal jaren hersteluitzettingen plaatsgevonden van spiegelkarpers in Nederland. Niet zelden zijn grote, vanaf de jaren 80, gevangen spiegelkarpers nog het gevolg van deze uitzettingen.
Inmiddels hebben we echter ook steeds meer te maken met spiegels die eind jaren 80 zijn uitgezet. En daarnaast beginnen de verschillende in Nederland opgezette spiegelkarperprojecten hun vruchten af te werpen!

Natuurlijk zullen genoemde zaken in voorgaande reacties ook een rol spelen. Hengeldruk en het daarmee gepaard gaande voer, de kwaliteit van het voer. Ook de algehele waterkwaliteit, alhoewel enigszins eutrofisch water vaak grote karper voortbrengt, zal zo zijn rol spelen.
Maar het belangrijkste blijft volgens mij de mate van gepleegde uitzettingen in het verleden. Inmiddels zijn de vissen gewoon 'rijp' om op topgewichten gevangen te kunnen worden. Populaties zijn vanaf die uitzettingen gekrompen, teruggebracht naar 'normale' proporties. Op veel wateren geen natuurlijke aanwas. En simpelweg de leeftijd van de thans gevangen vissen maken de huidige topgewichten mogelijk!

Groeten,
Maarten Willemsen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-12-2004 20:14

Maarten, toch even iets corrigeren. Jij schrijft dat voor eind jaren 60 nauwelijks sprake is van uitzettingen. Dit klopt niet helemaal (bron OVB):
- 1955-1960: ca. 40.000 kg karper per jaar uitgezet
- 1960-1965: ca. 60.000 kg karper per jaar uitgezet
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-12-2004 21:26

Aart,

Aangezien de discussie een beetje op een einde begint te lopen zou ik wel eens graag jouw visie op dit verhaal willen horen! Jij hebt tenslotte de meeste gegevens, contactpersonen en ervaring om dingen te achterhalen. Wat zou de belangrijkste van factor van de vele zijn en wat is hierin de top 3 volgens jouw?

Misschien moeten we dan zelfs wel concluderen dat snelgroeiende karpers niet eens de zwaarste worden, en dat er misschien gekweekt moet worden op karpers die lang mee gaan????

Groeten Frank
beetje bij beetje