Op karper in de winter!

Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 23:39

Klaas,

wel goed lezen..:wink:

Jeroen voerde met zijn maten 375 kg, 100+ vissen, is dus ongeveer 3,75kg per vis, verdeeld over al die tijd .. niet veel dus..

Die anderen visten dus overduidelijk "standaardwintervisserij" met een pva stringetje en voor de rest nix.

mvg
stefan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2003 12:08

o ja.

De andere vragen blijven toch (voor mij) belangrijk.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-09-2003 12:18

Zolang je de vis aan het azen krijgt zal je in de winter vis op de kant krijgen!
De een doet het op de standaard wintermanier, dus met een stringetje, maar de manier van 'Grum' is de manier zoals ik dat ook doe, gewoon lekker doorvoeren om zo de vis door te laten azen!

In de Karperwereld stond laatst een verhaal van Jim Shelley, die voert in de winter kilo´s voer per dag, om de vis aan het azen te laten! Ook hij voerde op de ondiepe delen van het water!
Niet dat ik blindelings zo iemand zijn verhaal geloof en en het nadoe, want ik zou niet zoveel voeren al hij, maar het moraal acter zijn verhaal was heel duidelijk en goed.
Een beetje het idee van 'Grum', daar zit zeker iets in! De vis zit zeker niet gedurende winter alleen in de diepe delen van het water! Ondiepe stukken zijn ook goede stekken om vis te vangen gedurende de wintermaanden, maar zorg wel dat de vis blijft azen!!

Met vriendelijke groet,

Marijn
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

24-09-2003 12:56

Wie schreef dat ook alweer in enkele karperwerelds geleden. Hij voerde geloof ik 3 dagen op voohand enkele kilo's per dag. En ook hij kreeg zijn vissen op de kant!

Denk dat dit wat proberen zal zijn op jouw water. Maar als je "op" de vis voert, dan kan je ze misschien zo wel beter gaan laten azen...

MVG
Piotr
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

24-09-2003 18:13

Goedemiddag,

Klaas;vangsten per persoon ? dan moet ik toch echt mijn aantekeningen ff doorspitten.De tijd die elke visser had speelde ook een grote rol.Een van de jongens bv was per week drie dagen vrij en viste dan drie dagen.Een ander kon wegens fam. omstandigheden maar 1 nacht per 14 dagen vissen,ving meestal wel de grotere :smile: Maar gem. lagen de vangsten toch redelijk gelijk dacht ik.

250kg mix klinkt veel,maar verdeeld over vier man en over 5 hechtare viel/valt het ons redelijk mee.FF voor de duidelijkheid,elke week werd er dezelfde hoeveelheid gevoerd...

Waarom wij hier voor het "ondiepe" kozen hadden wij ook weer diverse redenen voor.Een bekendt gegeven was dat de meeste vissers op het diepe zouden gaan vissen.Zelf gooide ik het meer op weersinvloeden.Metname de zonnige dagen zouden het volgens mij zéér goed moeten doen.Ondiep warmt sneller op,toch ? Ook ben ik van mening dat licht een zeer grote invloed heeft op het aasgedrag.De meesten van ons,op één na maar die heeft het altijd koud !!,waren/zijn ervan overtuigd dat karpers een koude oosten wind zouden volgen.

Het aanleggen van een voerplek tijdens de winterperiode zal niet makkelijk,maar zeker niet onmogelijk zijn.Ook zal hier weer het type water en de bezetting van zowel vissers als vissen van belang zijn.

Tevens ben ik van mening dat wanneer er gebruik gemaakt wordt van "aparte" ingredienten,of een combinatie daarvan,je de vis hiermee langer op je stek houdt.

Nogmaals,ga niet als een achtelijke meteen aan het voeren/dumpen.Een kleine inventarisatie van de (eventueel)aanwezige vissers en vissen zal tot een verantwoord besluit moeten doen komen,toch ?

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2003 23:40

Ben er niet mee eens dat je de vissen aan het azen moet krijgen. Je moet ze gewoon iets heel lekkers voor de neus gooien.

Mister Grum, ik vang in de winter ook de meeste karpers op hele ondiep plekken!

Ondiepe plekken die uit de wind liggen waar het zonnetje op staat! Daar vangt Blankie z'n karpertjes in de winter.

Niet blijven hangen op 1 stek maar in een ochtendje 2 of 3 van die stekken bevissen loont. Van te voren een klein beetje lekkernij op die stekken gooien en blijven observeren of je al karper-activiteiten kunt waarnemen. Als ik karpers zie gooi ik er gelijk m'n haakaas bij! Werkt vaak zeer productief.

Groeten,
Blank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-09-2003 23:47

Waarom lukt het mij toch nooit om de koi in mijn vijver met doorvoeren actief te houden. Nu, na de temperatuurdip, neemt toch al duidelijk de voedselopname af ten opzichte van de warme maanden. Het verloop is voospelbaar. Nog een maandje verder en ze liggen in dromenland op de diepste plek in de vijver. Eten weliswaar beperkt wat voer, maar scharrelen niet meer frequent door de vijver naar meer. Wie het weet mag het zeggen.

Met afvragende groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2003 23:57

Kees,

Ik voer nooit door in de winter. Karpers actief aan het azen krijgen zie ik niks in. Als je het goede aas tussen een paar karpers gooit zit er ligt 1 tussen die zich vergrijpt. Zoeken = succes boeken.

Groet
Blank
eric van bruggen
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-09-2003 02:00
Locatie: rijswijk

05-10-2003 21:39

weet je waar ik vorig jaar veel succes mee heb geboekt met singlehookbait
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-10-2003 22:02

Single hookbait, het liefst op een lekker overbezet stadsvijvertje. Niet te moeilijk water zoeken.Weten waar de karper zit.
En het aas mag van mij STINKEN.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2003 11:52

Single is single. Maar een single hookbait kun je ondersteunen met in het gebied wijd verspreid los aas dat identiek van smaak, geur en kleur is als de single hookbait.

Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-10-2003 12:06

zeg maar een single met een paar one night stands die op zijn toekomstige vrouw lijken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-10-08 12:09 ]</font>
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-10-2003 13:50

In de winter ga ik liever voor nieuwschierigheid dan hongergevoel bij onze grote vriend.
Belangrijk is dus wel dat je weet waar ze zitten.....toch ?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-10-2003 14:45

Of het zal werken weet ik niet, maar ik ben afgelopen week al begonnen met voeren op een stek, waar ik door vele observatie's weet dat er karper zit in de winter. Ik voer 2x per week 1,5kg 14mm bolletjes, heb er nu al 15 in een soak zitten, die dus pas eind november uit de soak gehaald worden.

Doe dit puur om de vis al wat aan mijn aas te laten wennen, of het werkt , tsjah ik hoop het.

Natuurlijk kan je niet zomaar lukraak gaan voeren, door vele vele uren in de observatie te steken, vooral in de winter, kom je er snel achter waar ze zitten, en als je er eentje vind zul je zien dat de rest niet ver weg is. Ikzelf kon op desbetreffende stek vrijwel iedere keer een groep van 9 karpers zien zwemmen, waarvan er 2 zeker door de 30 ponds grens heen schoten, dan moet je jezelf echt inhouden om dan niet meteen te vissen, maar geduld loont, en wie zaait zal oogsten denk ik maar.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-10-2003 18:29

Wintervissen!
Wel eerst lezen!!
Onderaan de rotaryletter staat "volgende".
Dat herhaal je een keer of 4/5, kijk maar 's.

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel71.php

Sportieve groeten Henk