Op karper in de winter!

Gast

21-09-2003 19:17

Hallo, is het ook mogelijk op karper te vissen met boilies in de winter? Ik bedoel dat het vriest en misschien ook nog wel sneeuwt! Het lijkt mij wel leuk om geen 'winterstop' te houden en gewoon lekker door te vissen, mits dit kan! graag jullie reacties en of tips! groeten
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

21-09-2003 19:29

Hallo Dennis,

Heel zeker kan dit!!!! Zal ik eerlijk zijn, ik vind het een van de mooiste tijden dat je aan het water kan vertoeven!! Vangen is natuurlijk minder, maar als je er een in je handen hebt dan is het een prachtig gevoel wat je niet snel zal vergeten!

De eerste tip die ik je kan geven is dat je ervoor moet zorgen dat je zeker geen kou gaan hebben. Kleed je warm genoeg, vooral je voeten en hoofd!!!
Zorg verder voor warme koffie of chocomelk!! Want het eerste waarvoor je naar huis zal gaan is dat je kou hebt en niet omdat je geen beet krijgt.


Een belangrijk ding bij wintervissen is dat je de karper zal moeten gaan zoeken. Je zal veel moeten observeren. Je gaat een dag vissen, vang je niks dan ga je de volgende keer op een andere stek. En zo moet je zoeken waar ze zich ophouden.

Nog een belangrijk iets is dat de vissen meestal maar een kort gedeelte van de dag azen. Ongeveer een uurtje op de 24 uur, meestal is dit ook altijd dezelfde tijd.

Je hoeft ook niet percé direct de diepere gedeeltes op te zoeken. Ik heb vorige winter mijn vissen op dezelfde stek gevangen als de de zomer ervoor. Een plateau op 3 meter diep. In de namiddag toen de zon pal op de stek scheen!

Voor de rest kan je nog de zoekfunctie gebruiken, en is namelijk al heel wat gepost over wintervissen.

MVG
Piotr
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

21-09-2003 21:24

weet je wat ook zo lekker is, dan zit er voor de rest bijna niemand aan het water, maar idd kleed je goed aan.
zoek en gij zult vangen!!
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-09-2003 21:43

Ik zou trouwens in de winter met veel instanter aas gaan vissen dan boilies.
De witvis is veeel minder aktief.

En als je enkele malen hebt geblankt, dan vind je het denk ik niet zo heel erg als je bvb. een keer een brasem vangt.

Probeer gewoon het een en ander uit, het gaat vanzelf wel lukken.

Koen
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

21-09-2003 22:22

Koen,

soms kunnen partikels wel eens een goed alternatief zijn ja, volledig met je akkoord. Maar zelf heb ik daar de mogelijkheid niet toe op het water waar ik vis. Ik kan alleen met boilies op de gewenste stek komen.

Maar toch, nu je het zegt. Van de winter ga ik eens met sweetcorn proberen op die stek, gewoon zonder te voeren. Mijn wintervissen heb ik vorig jaar nemelijk ook met single hookbaits gevangen!!!

MVG
Piotr
Gast

21-09-2003 22:53

en als het vriest? hoe zit het dan met bijv. mijn molens?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-09-2003 23:09

Die worden koud :wink:

IK zelf heb nog nooit last van "bevroren" molens gehad,en je molens zitten vol vet dus dat bevriest niet zo snel.

Alleen wilt soms het topoog dichtvriesen,maar smeer je daar wat vasaline op dan heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-09-2003 23:30

mijn beste winterervaringen heb ik opgedaan als ik op een plas met een afgesloten populatie de vissen eind oktober erop had liggen. de hele winter vangen was het gevolg. voorwaarde was wel dat er met grote regelmaat voer te vinden was. zo 3 tot 4 keer per week ging er een ruim pond in, redelijk gespreid over de omgeving waar de vis zich ophield.
totdat er ijs op het water lag heb ik die winter goed gevangen, een periode van een kleine week ijs op het water was gelijk het einde van het feestje
groetjes Da Fox
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-09-2003 10:26

persoonlijk verkies ik boilies boven particles omdat de karper toch al minder actief aast, ze hoeven dan minder moeite te doen voor een hap vreten. Verder heb ik zelf de ervaring(op mijn water dan) dat de karper eigenlijk de hele dag vangbaar is in tegenstelling tot andere jaar getijden dan azen ze daar bijna alleen s'nachts....zal zeker wel met de verminderde hengeldruk te maken hebben
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

22-09-2003 16:51

Wat kun je doen tegen het vast vriezen van je lijn tegen de ogen van je hengel

groeten
kevin
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

22-09-2003 16:58

Van bevroren molens zal je niet zo snel last hebben.

Kevin, mss wat vaseline smeren...

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-09-2003 18:20

Ronnie

Je kan idd de vis actief houden door veel te voeren,er moet eigelijk altijd aas op een bepaalde plek zijn.Hierdoor denk de vis nog niet aan de winter.

Probeer eens met een paar man op een afgesloten water de hele winter door te voeren (en dan niet weinig) je zult zien dat de vis actief blijft(op een enkele na dan)

Is het ook niemand opgevallen dat,hoe meer er gevist word in de winter op een water,hoe meer iedereen gemiddelt vangt.

Ik vang op een water in de winter meer als er 10 man vissen,dan ik alleen.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-09-2003 19:55

Kevin,

In plaats van vaseline gebruik ik altijd bakboter! Werkt super en is een stukje goedkoper.

Van mij mag de wintervisserij beginnen. Voor mij de mooiste visserij die er bestaat.

Cheers
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

22-09-2003 20:00

Idd Bart, vorige winter slechts 2 stuks gevangen. Maar wel een prachtige tijd om aan het water te zitten!! Komende winter weet ik wat, waar en wanneer. Dus deze zal beter zijn vermoedelijk!

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-09-2003 20:07

Piotr,

Tijdens mijn eerste wintervisserij had ik er ook maar 4 gevangen. Tweede winter ging het al beter, etc, etc. Afgelopen winter had ik er een middagje tussen zitten dat ik 7 karpers wist te vangen! Ik ving trouwens bijna alle karpers op de dag, 's nachts was het betrekkelijk rustig. Haal daar je conclusies maar uit.

groet,
Bart
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-09-2003 20:19

Overdag is het warmer :wink:
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

22-09-2003 22:15

Bart,

vorige winter, ook mijn eerste winter dat ik viste, heb ik allebei de karpers in de namiddag gevangen. Op 1 uur had ik er 2. Met de zon op een plateau op 3m diepte.

MVG
Piotr
SANDER VELDHUIS
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: DUIVEN

23-09-2003 05:01

En als je dan blijft doorvoeren in de winter om de karper nog niet het winter gevoel te geven, waarmee voer je dan het beste??

Partickels?
boillies? Verzadigend of niet??

of beiden?

Groet sander
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 12:03

ik voerde vaak door om de vis aan de gang te houden op de bewuste stek. het betrog een plateau op een meter of 4 diep. eromheen stond zo'n 5.5. meter water.
ik voerde hier met boilies, zo'n 3 a 4 keer in de week. slechts zelden voerde ik meer dan een pond boilies. het water was slechtes enkele hectaren groot, en er stroomde een klein riviertje doorheen. het totale bestand betrof ongeveer een 50 tal vissen. dat pondje stelt dus maar heel weinig voor. op 1 van de sessies, eind december, wist ik wel 6 vissen te vangen. 4 van hen scheten de restanten van mijn boilies uit. lijkt me duidelijk een geval van de puzzelstukjes goed neerleggen :smile:
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 13:07

Kees,

Leg dan de stukjes eens neer?

Je voert door. Bereik je dan alle vissen?
Zo nee, valt het dan alsnog stil?
Als je niet doorvoert, bereik je dan instant ook nog (een aantal) vissen?

Vang he dan dankzij de voerplek ogf vis je, al dan niet toevallig, in/bij/op een verzamelplek?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 13:19

ik denk dat dat een combinatie is geweest, klaas. mijn idee was dat je een voedselbron hebt in de buurt van de overwinteringsplaats, zeker geen onbelangrijke factor. ik heb niet alle vissen bereikt, die zekerheid heb ik wel. heb echter zeker het halve bestand op de kant gehad. op een gegeven moment vroor het water dicht, en kwam er ongeveer een week geen voer meer op de stek. daarna heb ik geen vis meer kunnen haken tot begin maart. de voedselbron was enige tijd weg, wat denk ik net genoeg is geweest om de karpers aldaar passiever te laten worden.
de mogelijkheid dat er een ander teveel voerde, of dat een ander de stek leegviste was er niet, het betrof een privewater.

al met als denk ik dat ik een hoop factoren mee had, zoals karper in de buur tvan de stek, bekendheid met het aas, het aan het azen kunnen houden van de vis enz.
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 14:42

Kees,

De voedselbron weg? OK Of waren alle karpers, die op het aas zatten reeds gehaakt?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 14:55

moeilijk te zeggen klaas. aangezien ik de helft van het bestand op de kant heb gehad, is dit ook een mogelijkheid. het was echter zo dat er voor het ijs nog regelmatig activiteit was te zien in de direkte omgeving van de stek. toen het ijs er na ca een week weer af was, waren deze sporen niet meer waarneembaar. dit kan samen hangen met o.a. een lagere watertemperatuur en met een verminderde hoeveelheid voedsel in het water.
heb daar in ieder geval een paar mooie sessies kunnen vissen met een temperatuur van rond de 0 graden, heb er lekker gevangen. hoe het nu precies zit vind ik niet zo heel interessant meer, ben op dat water inmiddels een beetje uitgekeken, vrijwel alle vissen heb ik meerdere keren op de kant gezien
groetjes Da Fox
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

23-09-2003 20:38

Goedemiddag,

Nog één maal een voorbeeld hoe het ook zou kunnen....

Het betreffende water is een put van goed 10 hec. met een mooi bestand.Ruw genomen is 5 hec. gem. 6m diep en de andere helft gem 2m diep.Hoewel de meeste vissers er van uitgaan dat de vissen zich alleen maar op het "diepe" ophouden,besluiten wij ons op het "ondiepe" te gaan concentreren.

Herfst 2001,met vier man sterk slaan we de handen ineen en starten begin Oktober met ons offensief.We hebben een deal met de plaatselijke winkelier kunnen sluiten en bestellen 250kg mix !!!

De bedoeling is om eerst een maand te voeren en dan vier maanden voeren/vissen.De gehele maand Oktober wordt er per week 10kg mix (15kg boilies) gevoerd,dit verdeeld over twee keer per week.Er wordt gevoerd over het gehele "ondiepe" stuk,dus zéér verspreid.

Over de vier maanden dat wij vissen,vangen wij meer dan honderd vissen !! De vier aanwezigen op het "diepe" vangen goed dertig vissen die winter.Zij visten zoals de meesten dat s'winters doen op dit water met PVA-kous danwel stringers.

Natuurlijk leent niet ieder water zich voor dit soort "praktijken" en zal er hier en daar zéér goede overwegingen moeten worden genomen.Met name het overleg tussen vissers onderling !!!

MVG "GRUM"

Shoot,wellicht dat ik dit verhaal toch maar eens uitgebreid op papier moet gaan zetten. :smile:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 23:37

Grum,

Hoeveel ving men per persoon? Zeker die 4 op het diepe?

250 kg mix is 375 kilo ballen is 30 kilo per vis?


MVG

Klaas