Nachtvissen in Zuid-Holland

Plaats reactie
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

14-09-2003 17:36

Hoi allemaal,

Ik zelf ben in de redelijk goede positie dat ik een redelijk groot viswater heb waar ik tot december kan nachtvissen. Maar omdat ik enigszins uitgekeken raak op dit water en omdat er elk weekend alle stekken vol zitten, vroeg ik me af of er nog wateren zijn waar wel buiten het seizoen 's nachts gevist mag worden (kan ook enkele maanden zijn buiten het nachtvis seizoen).
Ik heb het boekje gelezen van de federatie Zuid-Holland en ik moet zeggen dat ik daar ook niet echt vrolijk van wordt, vooral wateren binnen de bebouwde kom (ik ben nogal gesteld op de rust). En ook het water waar ik nu vis mag ik nachtvissen als ik een vergunning heb, maar dit water is weer niet te vinden in het boekje. Komt dit omdat het van een visvereniging is? Moet ik nu elke visvereniging bellen om te vragen of ik er mag nachtvissen of is er ergens een lijst op te vragen waar elk water in staat met de plaatselijk vergunningen die ik nodig heb?

Hierbuiten vroeg ik me af hoe het is gesteld is met de controles in de regio Rotterdam Zuid-Holland Zuid (Zuid-Hollandse eilanden). Ik ben deze zomer begonnen met het nachtvissen en ik heb dus weinig ervaring met het nachtvissen buiten het seizoen om.
Bijvoorbeeld op de Lage Bergsche bossen doen ze niet moeilijk over het opzetten van een tentje, maar een politieagent vertelde mij dat hij wel 's nachts alle stekken zou afgaan om nachtvissers eraf te zetten (en te beboeten) en als hij ze niet zou vinden dan deed de hond dat wel (beetje overdreven vind ik persoonlijk). Misschien lulde hij uit ze nek. Maar ik heb geen zin om eventueel enkele dagen voor te voeren, er dan lekker voor te gaan zitten, om vervolgens om middennacht door een agent naar huis gestuurd te worden. Dus graag reacties van mensen met ervaring in de regio Rotterdam, Zuid-Holland Zuid. Alvast bedankt voor de reacties,

met vriendelijke groet Arjan Swinkels
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-09-2003 19:45

Hoi arjen,

Ten 1e is nachtvissen buiten het seizoen gewoon simpelweg verboden. Daar komt bij dat de boete ook niet leuk is, en alles wat daarbij kan komen, tent, hengels??

Het siert je te beginnen over wateren waar het is toegestaan, echter zou ik het ook bij dit soort wateren houden. De controle in ZH is scherp tot zeer scherp te noemen. Dus nachtvissen buiten het seizoen op een gesloten nachtviswater kan inderdaad gebeuren dat je gezien wordt.

Mijn mening is dat je niet meer mag nachtvissen buiten het seizoen, en dat als je gepakt word eht verziekt voor de rest van de vissers. Houd rekening met de Kamer debatten over het feit dat nachtvissen het gehele jaar verboden gaat worden in de toekomst als wij (karpervissers) zo door gaan!!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

14-09-2003 20:44

Op sommige wateren geldt een ontheffing op het nachtvisverbod. In de vergunning staat voor welke wateren dit geldt.

Groet Frank
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-09-2003 21:22

Strenge controle? Man de controle stelt geen zak voor. Klopt, er zijn een paar wateren waar strenge controle is, vaak zijn deze beheerd door de Groenvoorziening Zuid-Holland. Op wateren waar deze lui niet komen heb ik nooit problemen gehad, ook geen boetes. Let wel, dit geld alleen voor wateren die zich niet in woonwijken bevinden. Tevens ga ik uit voorzorg ook niet in het zicht zitten.... Goede controle? pfff was er maar eens een goede controle, werd het misschien ook eens een stuk rustiger langs het water.

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-09-2003 23:27

Ha kiron,

ja wat moet ik zeggen. Waar ik vis wordt ik vaak tot altijd gecontroleerd. Waar jij vist weet ik niet, interesseerd mij ook niet. Maar inderdaad Groenvoorziening ZHZ controleerd wel waar ik vis. En dan heb ik het niet over het..Bos. En ja als je niet in het zicht zit word je vast minder gecontroleerd, dus waarop baseer jij je conclusies.

Tevens snap ik jouw uitspraak mbt rustiger aan de waterkant niet. Ben jij iemand die alles voor zichzelf heeft??? vindt zelf dat iedereen recht heeft om zijn hobby waar dan ook uit te oefenen. Een hobby waar jij hoogstwaarschijnlijk net zo veel van houd als hij of tegenwoordig ook zij. Boetes heb ik niet gehad omdat ik mij zoals het hoort aan de regels houd.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

15-09-2003 01:22

Oke dus op sommige wateren is de controle streng en op sommige niet? Maar kan iemand mij nu vertellen wat nu precies de argumenten zijn waarom het nachtvissen verboden is geworden en misschien dan in de toekomst helemaal verboden wordt?

Voor Jordy,
wanneer het nachtvissen nu helemaal verboden wordt, ga jij dan ook niet meer 's nachts vissen? Dat zou toch jammer zijn want mijn ervaringen op karper vissen is juist dat in de uurtjes dat het verboden is om te vissen de karper juist goed bijt, vooral na elf uur 's avonds ben ik bijna verzekerd van een aanbeet. Ik snap dat je de wet niet wil overtreden maar ik neem aan dat je wel wat wil vangen. Dit is gewoon waarom ik 's nachts wil vissen, zeker wanneer ik in de buurt rondrij en mooie rustige stekken zie, waarbij ik niemand lastig val, dan denk ik ook dat het geen probleem zou moeten zijn wanneer ik er zou gaan vissen. Daarom ook mijn vraag over de controle, want hoewel ik er misschien niemand lastig val, als ik 's avonds weg getrapt wordt door de politie dan zou ik daar niet echt vrolijk van worden, de politie kijkt dan niet of je lastig ben maar of ze weer een bonnentje kunnen uitschrijven. Alleen in sommige gebieden zijn ze soms toleranter dan in andere gebieden.

Voor Frank,
je hebt het over een vergunning maar welke vergunning is dat? Is dat dat boekje dat bij de grote vergunning zit. Miischien dat ik verkeerd kijk ofzo, maar het water waar ik op vis, De Binnemaas, mag men 's nachts vissen tot december mits men een vergunning heeft van de hengelsportverenging, maar ik kon het water nergens vinden tussen de wateren waar men mag nachtvissen in Zuid-Holland.

met vriendelijke groet Arjan Swinkels
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-09-2003 08:38

Waarop ik mijn uitspraken baseer? Kijk ik ga niet rechtstreeks aan een parkeerplaats zitten, zodat elke ambtenaar die het terrein opkomt mij kan zien zitten. Maar ook ga ik mezelf niet verstoppen in het struikgewas. Op die plaatsten waar ik vis kan een beetje controleur mij zo vinden, indien ze bereied zijn uit de auto te komen.

Als er strenger gecontroleerd word zullen meer mensen buiten het seizoen wegblijven, angst voor de boetes en dergelijke. En dat zijn naar mijn mening veel al de mensen die overlast veroorzaken. Als je regelmatig een boete krijgt ga je wel ergens anders je bbq houden of je kratje legen.

Wat betreft de GZH, ook deze lui kunnen relaxt en tolererend zijn. Aangezien ik de hele winter in "weer en wind" door had gevist werd ik gespaard van boetes in het voorjaar. Dit omdat ik volgens hen doorzettingsvermogen had getoond en nooit overlast had veroorzaakt. Wederzijds respect dus!

Arjan, Overlast. Dat is het grootste argument om nachtvissen te verbieden, Helaas!

Groet,
Kiron
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

15-09-2003 11:24

Arjan,
ik ben lid van de hengelaarsbond van Leiden en omstreken. Bij deze vergunning zit een boekje met alle wateren van deze vereniging. Ook staat er bij vermeldt of men het hele jaar mag nachtvissen of niet. Ik weet niet of dit bij andere verenigingen ook het geval is. Probeer anders is contact op te nemen met iemand van de hengelsportvereniging, die weten vast wel in welke wateren een ontheffing geldt met betrekking tot het nachtvissen.

Groet Frank
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

15-09-2003 20:05

Goedemiddag,

Je zult maar in een provincie wonen waar je het gehele jaar mag nachtvissen.... :smile:

MVG "GRUM"
Jeroen Kuiper
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00

16-09-2003 09:39

dag alle (karper)vissers. Ik heb dringend ff een paar vraagies, misschien domme vragen maar een andwoord zou ik zeer op prijs stelle. Ik ben afgelope zomer(vakantie) elke dag wel ff gaan nachtvisse en een aantal mooie karpers gevange. 24 pond , 21 pond nog wel meer. Maar waarom mag je eigelijk maar met 2 hengels visse?? ik zie zo vaak mense met 3 / 4 hengels visse, en in de vergunning staat maar dat he met 2 hengels mag!! is daar dan een aparte vergunning voor ofzo?? en nog iets...mijn boilies zijn op..ik dus naar alle winkels geweest, hadde ze ze nimeer...welke vange nu een beetje goed??

laterz
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

19-09-2003 15:00

in spijkenisse en omstreken wordt de laatste tijd wat meer gecontroleerd ! maar dat is vrijwel alleen binnen de bebouwde kom! dus ik denk dat je gewoon als je ergens rustig zit waar je niemand tot last bent ! dat je gewoon door kan nachten tot december !
Plaats reactie